pääsin synnytyspelosta eroon

:flower: Iso kimppu kukkia Kymenlaakson keskus-sairaalan kätilöille!!
Kävin synnytyspelon takia juttelemassa kätilön kanssa ja nyt odotan isolla innolla synnytystä.Menin sinne vähän nolona,kun tietysti niillä on tärkeämpää tekemistä siellä kun höpötellä..Mutta vastaanotto oli aivan mahtava ja sain kuulla että mielellään he hoitavat pelot pois ja sinne saapuu iloinen synnyttäjä rohkein mielin.Heilläkin on kivempi työskennellä kun yhteistyö sujuu ilman pelkoja.Olen niiiin iloinen että kävin siellä!SUOSITTELEN KAIKILLE PELKÄÄJILLE!!Kertokaa neuvolassa heti alussa että jos pelottaa ja pyytäkää lähete sairaalaan synnytyspelkopolille!
Kiitos vaan Kotkan kätilöille jotkä äitien kanssa juttelette! :D :flower:
 
äippärä
en halua masentaa mutta niin kävin aikoinani minäkin ja olin samoissa fiiliksissä ku sääkin nyt mutta eipä sitten synnytys tilanteessa ollu mitään hyötyä siellä käynnistä kun en saanukkaan niitä kivunlievityksiä mistä oli puhe ja itse asiassa kätilökään ei ees tienny et oon käyny pelkopolilla ennen ku mainittin asiasta..eikö sielä pitäis olla joku merkintä!?sun kohallas asia toivottavasti on eri..ja riippuu tietenkin siitä mitä pelkää onko hyötyä.ite en oo tavannu ketään joka ois pelkopolilla käyny nimenomaan kivun pelkäämisen takia ja synnytettyään ollu sitä mieltä että käynnistä oli hyötyä..muissa pelko asioissa varmasti on hyödyllistä.anteeksi masentava kirjoitus :ashamed:
 
jestas sentään
kuules nyt äippärä. synnytyspelkoa on tärkeä käsitellä ja yrittää voittaa se, jotta ei odotusaika menisi pelkojen ja kauhukuvien kanssa. miten sinä tai ne muut jotka ovat kivun vuoksi polilla käyneet ja synnytettyään nähneet sen turhaksi, voitte edes kuvitella, että pelkopolin tarkoitus olisi taata onnistunut ja ihana synnytys?! eihän siihen voi etukäteen vaikuttaa eikä sellaista voi millään pelkopoleilla luvata! synnytyksessä mennään tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan, oli etukäteistoiveet mitkä tahansa. pelkopolin tarkoitus on nimenomaan synnytystä odottaessa hillitä pelkoa sellaisesta minkä kulusta ei voi itse täysin (tai ollenkaan) päättää. tarkoitus on saada pelko hallintaan. jos siinä auttaa tarkan suunnitelman tekeminen ja sopimukset kivunlievityksistä tms, niin hyvä, kunhan saa mielenrauhan loppuodotusajaksi. synnytys menee sitten joko juuri suunnitelman mukaan, ihanasti, kaikilla sovituilla kivunlievityksillä, tai sitten aivan toisin. pelkopolin tarkoitus on myös juuri saada synnyttäjä hyväksymään sen ajatuksen, että heittäytyy synnytyksen vietäväksi, ja hyväksyy omaksi synnytyksekseen sen mikä tuli, eikä jää katkeraksi siitä suunnitellusta joka jäi saamatta.

AP, olen iloinen puolestasi, todella!! tuo on oikeasti mahtava asia! toivon että synnytyksesi sujuu yhtä hienosti kuin pelkopolikäyntisi! :flower: =)
 
äippärä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 22:49 jestas sentään kirjoitti:
kuules nyt äippärä. synnytyspelkoa on tärkeä käsitellä ja yrittää voittaa se, jotta ei odotusaika menisi pelkojen ja kauhukuvien kanssa. miten sinä tai ne muut jotka ovat kivun vuoksi polilla käyneet ja synnytettyään nähneet sen turhaksi, voitte edes kuvitella, että pelkopolin tarkoitus olisi taata onnistunut ja ihana synnytys?! eihän siihen voi etukäteen vaikuttaa eikä sellaista voi millään pelkopoleilla luvata! synnytyksessä mennään tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan, oli etukäteistoiveet mitkä tahansa. pelkopolin tarkoitus on nimenomaan synnytystä odottaessa hillitä pelkoa sellaisesta minkä kulusta ei voi itse täysin (tai ollenkaan) päättää. tarkoitus on saada pelko hallintaan. jos siinä auttaa tarkan suunnitelman tekeminen ja sopimukset kivunlievityksistä tms, niin hyvä, kunhan saa mielenrauhan loppuodotusajaksi. synnytys menee sitten joko juuri suunnitelman mukaan, ihanasti, kaikilla sovituilla kivunlievityksillä, tai sitten aivan toisin. pelkopolin tarkoitus on myös juuri saada synnyttäjä hyväksymään sen ajatuksen, että heittäytyy synnytyksen vietäväksi, ja hyväksyy omaksi synnytyksekseen sen mikä tuli, eikä jää katkeraksi siitä suunnitellusta joka jäi saamatta.

AP, olen iloinen puolestasi, todella!! tuo on oikeasti mahtava asia! toivon että synnytyksesi sujuu yhtä hienosti kuin pelkopolikäyntisi! :flower: =)
kuuleppa itte!!!et näköjään oo sitten käyny pelkopolilla kun et tiedä asioista yhtään mitään \|O siellä nimen omaan oli tarkoitus että asiat kirjataan ylös ja tietenkin tilanteen salliessa yritetään toteuttaa toiveet kivunlievityksen ym.suhteen.mutta,niinkun kirjotin ei minun kätilö ees tienny että olen synnytys pelkonen vaikka pelkopolilla nimen omaan sanottiin että hyvä jo sen takia että kätilöt osaavat käsitellä pelkäävää äitiä erilailla ja kivunlievitys toiveet ovat kätilöllä tiedossa ilman että minun pitää niitä erikseen sanoa!!!näin ei siis ollut ja mielestäni pelkopolilla käynti ei siis ajanut sitä asiaa mtä luvattiin(ja en nyt tarkoita puudutuksia jne)
 
jestas sentään

[/quote]
kuuleppa itte!!!et näköjään oo sitten käyny pelkopolilla kun et tiedä asioista yhtään mitään \|O siellä nimen omaan oli tarkoitus että asiat kirjataan ylös ja tietenkin tilanteen salliessa yritetään toteuttaa toiveet kivunlievityksen ym.suhteen.mutta,niinkun kirjotin ei minun kätilö ees tienny että olen synnytys pelkonen vaikka pelkopolilla nimen omaan sanottiin että hyvä jo sen takia että kätilöt osaavat käsitellä pelkäävää äitiä erilailla ja kivunlievitys toiveet ovat kätilöllä tiedossa ilman että minun pitää niitä erikseen sanoa!!!näin ei siis ollut ja mielestäni pelkopolilla käynti ei siis ajanut sitä asiaa mtä luvattiin(ja en nyt tarkoita puudutuksia jne)
[/quote]

kylläpäs näppärästi teit päätelmän että minä en ole käynyt pelkopolilla kun kerroin että näen sillä eri tarkoityksen kuin sinä. mutta olkoon.

ymmärrän kyllä pointtisi ja pettymyksesi siitä ettei asioita hoidettu sovitulla ja luvatulla tavalla. siltikään en näe pelkopolin tarkoitusta samalla tavalla. jos tavoite on nimenomaan saada synnytystilanteeseen kätilöiden tiedoksi synnytyspelko ja kivunlievitystoiveet, niin sittenhän periaatteessa riittäisi, että niistä kirjoitettaisiin lappu synnyttäjän kansioon, josta hoitavat kätilöt sitten saisivat tiedon. siellä voisi lukea kaikki tuo mistä puhuit.

mutta jos synnytyspelko häiritsee odotusaikaa, ja sitä halutaan käsitellä ja päästä siitä yli, kuten ap oli onnellisesti tehnyt, on silloin tarve nimenomaan odotusaikana käsitellä sitä pelkopolilla, jotta voisi mahdollisimman hyvin nauttia raskausajasta kun kamala pelko tulevasta ei varjostaisi sitä jatkuvasti. synnytys on siitä erillinen tapahtuma. minusta, jos synnytys ei ole mennyt kuten toivottiin tai etukäteen luvattiin esim. juuri kivunlievitysten osalta, voi silloin olla pettynyt siihen, ja harmitella huonoa tiedonvälitystä pelkopolin ja synnärin välillä, mutta jos jos itse odotusajan aikainen synnytyspelko on kuitenkin saatu pelkopolilla hallintaan, eikö se ole silloin ajanut asiansa? synnytyspelkopoliklinikka kuitenkin jo ihan nimensä mukaisesti on tarkoitettu avuksi synnytyspelkoon. tiedonkulku, toivelistat, sopimukset ja niiden toteuttaminen on erillinen asia. hyvin tärkeä, siitä olen ehdottomasti samaa mieltä!

 
äippärä
no minun kohdalla tarkotus ainakin oli se mitä selitin koska olin kaksi kertaa jo ennen synnyttänyt ja toisen synnytyksen tapahtumat pelon aiheutti.tiesin siis kyllä mistä synnyttämisessä on kyse,enkä pelkopolilla ollut esim.sen takia että pelottaa kun en tiedä mitä tapahtuu jne.itse en näe asioita niin että pelkopolin tarkoitus olisi rauhoittaa äidin mieli odotus ajaksi vakuuttelemalla että kaikki menee hyvin jne.vaan siellä minun mielestäni tehdään synnytys suunnitelma ja käydään läpi asiota jotka pelottaa.siellä myös pyritään ennalta ehkäisemään tilanteita mitä synnyttäjä pelkää jne.synnytyksestä siellä sovitaan (niin pitkälle kun pystyy) eikä vaan yritetä saada rauhallista loppuraskautta..niin ja loppuun vielä lisäys että jos asiat olisi niinku itse ajattelet että pyritään saamaan äidille vaan hyvä mieli niin siihen ei varmaan tarvittaisi kätilöitä ja synnytyslääkäriä vaan tavallinen psykologi voisi asian hoitaa.<br><br>
 
jestas sentään
eiköhän se tunnu asiallisemmalta jutella kätilöiden ja lääkärin kanssa, jotka niitä raskauksia ja synnytyksiä työkseen hoitaa. heidän kanssaanhan voi jutella asioista yksityiskohtaisesti, ja nimenomaan niistä asioista, eikä lapsuudentraumoista tms. sitä vartenhan he pitävät sitä synnytyspelkopolia.

enkä minä missään välissä sanonut, että mielestäni pelkopolilla pitää vaan rauhotella ja vakuutella että kaikki menee hyvin. tietenkään, hyvänen aika. sanoin sanomasta päästyäni, että pyritään saamaan pelko hallintaan tai pääsemään yli siitä. ei se ole sama asia kuin vakuutella että kaikki menee hyvin. tosi turhauttavaa...

sanopas siis että jos asia on niin kuin sinä sanot, niin miksi ei riitä se että kansioon laitetaan tiedot synnytyspelosta ja toiveet? mihin siinä kaikkia niitä keskusteluja tarvitaan jos tavoite on vain saada tieto synnärin kätilöille?
 
äippärä
niin kansioon vaan tiedot jne..no eikö se ole aika ilmi selvää että tavalliset ihmiset jotka eivät puudutuksista ym.niin tiedä voi vaan ilmottaa sairaalaan et se ja se puudutus jne.itellä esim pelko oli juuri ponnistusvaihetta kohtaa,tarvittiin siinä mietiskelyyn apua lääkäriltä mikä puudutus olisi siihen auttava vai onko mikään ja että kätilö tietäisi pelkoni ja osaisi rauhotella kun ponnistusvaihe alkaa.itselläni ei ole esim.epiduraalia käytetty missään synnytyksessä kun oltiin epävarmoja käykö se minulle,tuskin siitäkään oisin ilman lääkäreitä voinut päätellä laitetaanko se vai ei ja kirjottaa vaan sairaalaan lapun asiasta että sen haluan.tai vielä pahempaa ruveta synnytyssalissa selventämään voitaisiinko sitä laittaa vai ei..olen myöskin synnyttänyt hyvin vauhdikkaasti kaksi viimeisintä lasta ja siihen tarvittiin myös SYNNYTYS LÄÄKÄRIN kanssa keskustelua että voitaisiinko esim.kalvojen puhkaisematta jättämisellä vaikuttaa synnytyksen rajuuteen että saataisiin hieman rauhallisemmin etenevä synnytys.mitenkä minä oisin voinut tälläisiä asioita lähettää toivelistana sairaalaan kun en niistä edes tiedä!<br><br>
 
jestas sentään
tai anna olla oikeestaan. enpä minä sillä tiedolla oikeastaan mitään tee. ihan turha keskustelu. minä olen joissain asioissa samaa mieltä kanssasi ja ymmärrän turhautuneisuutesi ja harmisi siitä ettei pelkoasi ja toiveitasi oteta huomioon. siinä vain olen eri mieltä, että minusta on oikein hyvä asia jo se kun odotuksen aikaista pelkoa on saatu lievitettyä. minusta se on todella todella suuri murhe pois odottavan äidin harteilta. minusta on aivan turhaa jäädä sitten vielä hyvästä käynnistä huolimatta loppuajaksi murehtimaan sitä jos lupaukset ei pidäkään.

mutta huomaan kyllä että ihan turhaan selitän kantaani. et ole kanssani samaa mieltä mistään näistä asioista ja se on ihan ok. minun mielipiteitänihän nämä ovatkin. harmittelen että edes aloitin koko jutun. tuntui vain pahalta kun ap oli niin iloinen että oli päässyt yli pelostaan ja oli nyt iloinen loppuraskaudestaan ja suorastaan odotti synnytystä, ja sinä lyttäsit sen.
 
äippärä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 18:37 jestas sentään kirjoitti:
tai anna olla oikeestaan. enpä minä sillä tiedolla oikeastaan mitään tee. ihan turha keskustelu. minä olen joissain asioissa samaa mieltä kanssasi ja ymmärrän turhautuneisuutesi ja harmisi siitä ettei pelkoasi ja toiveitasi oteta huomioon. siinä vain olen eri mieltä, että minusta on oikein hyvä asia jo se kun odotuksen aikaista pelkoa on saatu lievitettyä. minusta se on todella todella suuri murhe pois odottavan äidin harteilta. minusta on aivan turhaa jäädä sitten vielä hyvästä käynnistä huolimatta loppuajaksi murehtimaan sitä jos lupaukset ei pidäkään.

mutta huomaan kyllä että ihan turhaan selitän kantaani. et ole kanssani samaa mieltä mistään näistä asioista ja se on ihan ok. minun mielipiteitänihän nämä ovatkin. harmittelen että edes aloitin koko jutun. tuntui vain pahalta kun ap oli niin iloinen että oli päässyt yli pelostaan ja oli nyt iloinen loppuraskaudestaan ja suorastaan odotti synnytystä, ja sinä lyttäsit sen.
no onko ap sellaista kirjoittanut??ja emmehän me edes tiedä miksi hän on pelännyt?kyllä synnytyksessä voi olla paljon muutakin pelättävää kuin kipu!kirjoitinhan jo että sellaisissa asoissa varmasti on pelkopolista hyötyä jos pelkona on esim.väärin käsitykset,epärealistiset pelot jne.joihin auttaa tieto ja asioista puhuminen.itse en tarkoittanut mitään pahaa ap:lle vaan tarkoituksena oli tuoda tietoon se että mikäli hän pelkää kipua tms.ei kannata sokeasti synnytys tilanteessa uskoa että tieto ja toiveet on siellä paperilla,kätilö parhaansa mukaan ottaa toiveeni huomioon jne.kun kätilö ei välttämättä asiasta ees tiedä!!olen samaa mieltä kanssasi siltä osin jos synnytyspelko on suuri esim.lapsen vammautumisen,oman kuolemisen,oman kontrollin menettämisen jne.takia,silloin auttaa varmasti se että asiat puhutaan ja pyritään pääsemään peloista yli kertomalla tosiasiota ja että synnytys on suomessa turvallista jne.silloin pelkopolin tarkoitus on varmastikkin juuri se mistä puhuit.kun kyse on kivun pelkäämisestä ja sinut puhutaan ympäri(aika rankka ilmaisu mutta en nyt keksi muutakaan) synnyttämään alakautta lupaamalla sitä tai tätä ja tosi tilanteessa onkin ihan eri suunnitelmat tai oikeemmin sanottua ei mitään suunnitelmaa enään olekkaan,silloin mielestäni on toimittu väärin!
 
jestas sentään
vähättelen? juurihan sanoin kahteen edelliseen kirjoitukseesi että ihan totta. olen samaa mieltä noista mitä kirjoitit! ymmärrän nyt mitä tarkoitat niillä.

alan vain olla tosi loukkaantunut ja ärsyyntynyt tavastasi tehdä ärsyttäviä päätelmiä minusta.

 
äippärä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 18:32 äippärä kirjoitti:
niin kansioon vaan tiedot jne..no eikö se ole aika ilmi selvää että tavalliset ihmiset jotka eivät puudutuksista ym.niin tiedä voi vaan ilmottaa sairaalaan et se ja se puudutus jne.itellä esim pelko oli juuri ponnistusvaihetta kohtaa,tarvittiin siinä mietiskelyyn apua lääkäriltä mikä puudutus olisi siihen auttava vai onko mikään ja että kätilö tietäisi pelkoni ja osaisi rauhotella kun ponnistusvaihe alkaa.itselläni ei ole esim.epiduraalia käytetty missään synnytyksessä kun oltiin epävarmoja käykö se minulle,tuskin siitäkään oisin ilman lääkäreitä voinut päätellä laitetaanko se vai ei ja kirjottaa vaan sairaalaan lapun asiasta että sen haluan.tai vielä pahempaa ruveta synnytyssalissa selventämään voitaisiinko sitä laittaa vai ei..olen myöskin synnyttänyt hyvin vauhdikkaasti kaksi viimeisintä lasta ja siihen tarvittiin myös SYNNYTYS LÄÄKÄRIN kanssa keskustelua että voitaisiinko esim.kalvojen puhkaisematta jättämisellä vaikuttaa synnytyksen rajuuteen että saataisiin hieman rauhallisemmin etenevä synnytys.mitenkä minä oisin voinut tälläisiä asioita lähettää toivelistana sairaalaan kun en niistä edes tiedä!että siinä syy miksi niitä ei vain voi ilmoittaa kansioon.
 
äippärä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 19:06 jestas sentään kirjoitti:
vähättelen? juurihan sanoin kahteen edelliseen kirjoitukseesi että ihan totta. olen samaa mieltä noista mitä kirjoitit! ymmärrän nyt mitä tarkoitat niillä.

alan vain olla tosi loukkaantunut ja ärsyyntynyt tavastasi tehdä ärsyttäviä päätelmiä minusta.
anteeksi :ashamed: käsitin sen ihan totta hieman erilailla :ashamed:juu on vissiin tunteet hieman pinnassa tän asian suhteen..kenties väärä paikka asioita puida?!
 
Minä pelkäsin synnytystä ihan hulluna. Puhuin siitä kätilölle ja lääkärille äitiyspoliklinikalla, se helpotti. Olin päättänyt synnyttää alateitse vaikka pelkäsin. Jokin minussa halusi sen kokea, jotta tiedän mitä se on. Samalla en halunnut siirtää pelkoa tulevaisuuteen, koska halusin lisää lapsia. Siis en usko että kenellekään tehdään kahta pelkosektiota.

Noh, nyt on synnytyksestä kulunut viikko ja viisi päivää. Minun pelkoni otettiin vakavasti ja voin sanoa että koin kivuttoman synnytyksen. Sain niin paljon kipulääkkeitä. Ja koska pelkäsin ponnistusvaihetta, tuli lääkäri siihen avuksi. Mitään kammoa ei synnytyksestä jäänyt. Näin Taysissa. Hienosti hoidettiin koko homma.
 
äippärä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 22:39 mie vaan kirjoitti:
Minä pelkäsin synnytystä ihan hulluna. Puhuin siitä kätilölle ja lääkärille äitiyspoliklinikalla, se helpotti. Olin päättänyt synnyttää alateitse vaikka pelkäsin. Jokin minussa halusi sen kokea, jotta tiedän mitä se on. Samalla en halunnut siirtää pelkoa tulevaisuuteen, koska halusin lisää lapsia. Siis en usko että kenellekään tehdään kahta pelkosektiota.

Noh, nyt on synnytyksestä kulunut viikko ja viisi päivää. Minun pelkoni otettiin vakavasti ja voin sanoa että koin kivuttoman synnytyksen. Sain niin paljon kipulääkkeitä. Ja koska pelkäsin ponnistusvaihetta, tuli lääkäri siihen avuksi. Mitään kammoa ei synnytyksestä jäänyt. Näin Taysissa. Hienosti hoidettiin koko homma.
ihanaa että sulla meni noin =) minun kokemus myös tayssissa..ehkä mullakin ens kerralla.
 

Yhteistyössä