Päästätkö esim. kaupassa edelle..

...toisen asiakkaan jolla olisi vain yksi ostos ja itselläsi kärryllinen?!
Pikaruoka paikoissa vaikeampi hahmottaa.. mutta mua nyt vaan ärsytti kun eräässä patonki baarissa 8hengen perhe oli mun edellä ja eivät voineet siinä jonottaessa edes valmiiksi miettiä mitä tilaavat.. ja vanhemmat kysyi jokaiselta lapselta(n.15-3v) erikseen kaikki tilpehöörit...kesti noin 30 min...:kieh:
 
Ruokakaupassa päästän jos olen hyvällä tuulella eikä ole mikään kiirus. Eli yleensä. Ruokapaikassa en päästä, mut olisihan nuo sinun mainitsemasi voineet paremmin organisoida tilauksensa - - ehkä paikka ei ollut heille tuttu? Turha suuttua.
 
  • Tykkää
Reactions: Huspati Huta
En päästänyt edelle, kun paikallisessa Euromarketissa tapahtui savuvahinko, kaikki tavarat alennettiin ja jonotin neljä tuntia ministereoyhdistelmän kanssa. Yksi täti olisi halunnut päästä edelleni. Se olisi ollut epäreilua takanani seisoville. Hänellä oli samat vaihtoehdot kuin kaikilla muillakin sinä päivänä: joko jonottaa kiltisti tai viedä tavara takaisin hyllyyn ja lähteä pois tyhjin käsin. Kovin moni valitsi jälkimmäisen vaihtoehdon, sain hitaasti etenevältä paikaltani jonossa todeta.
 
Mä en tossa ap:n tapauksessa edes ymmärrä miksei voi jonottaa. Kyllähän sä sen näit että siinä on jonoa, varmasti ymmärsit ettei se mene yhtä nopeaan kuin yksi ihminen. Olisiko perheen sitten pitänyt päästää sun lisäksesi takanasi oleva pariskunta ohi, koska heitä oli vähemmän? Sitten ehkä se toinen perhe missä on vain kaksi lasta ja nekin pienempiä kuin heillä? Ja toisaalta, etkö sä aikuisena ihmisenä jaksa odottaa vuoroasi niin että lapset saavat ensin, koska ovat jonossakin olleet ennen sua.

Kenenkään velvollisuus ei ole päästää ketään ohi jonossa. Tietysti ihan kiva jos joku niin tekee, mutta ei sellaista voi automaattisesti olettaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Uu
"vieras"
En päästä. Meillä on 2 (pian 3) pientä lasta, joiden kanssa jonottelu on välillä melko haasteellista, joten yritän selviytyä kaupasta pois mahdollisimman pian. Ja oikeastaan siinä ostosten ja lasten kanssa säätäessä en koskaan tule katselleeksi muiden ostoksia tai niiden määrää.
 
Riippuu tilanteesta. Yleensä itse olen se, jolla on vain parit ostokset ja kiireisen näköinen.
Olen vastavuoroisesti toki päästänyt itseni ohi jonkun vielä kiireisemmän näköisen, jos sellainen tilanne on tullut vastaan.
 
Kerran olen nähnyt tyylipuhtaan "yhden tuotteen ostamisen":
Näin kun romaaninainen yksi kahvipaketti kourassaan kysyi kassajonossa joltain mummolta että olisiko tämä kiltti ja päästäisi ohitseen kun on vähän kiire. Mummo oli ystävällinen ja päästi mannen ohitseen jolloin tämä tämä vinkkasi kädellä jollekin heimosisarelleen joka pyyhkäisi "puun takaa" täyden ostoskärryn kanssa mummon edelle.
 
"vieras"
Siis pitäis itse tarjoutua päästämään, näin tekisin jos takana olisi peni lapsi tai heikko mummeli.
Yleensä en taakseni vilkuile muuta jonoa.

Joskus joku itse kysyy voinko etuilla 1 ostos & kiire, yleensä sanon ok.
 
"heh"
En mäkään jossain subin jonossa ketään edelle päästä, oli mulla sitten 1 tai 7 patonkia tilattavana. Sitten taas jos olen vaikka lasten kanssa huoltsikan kahvilinjastolla arpomassa mitä pullaa otetaan niin sanon takaa tuleville että menkää ihmeessä ohi, toisaalta siinä vaiheessa me ei vielä jonossa ollakaan vaan kupataan siinä linjastolla. Kaupassa joskus voin vaihtaa paikkaa takanatulevan kanssa jos itsellä on täysi kärry ja seuraavalla pari ostosta eikä itsellä ole hoppu.
 
Just niin
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24420616:
Kerran olen nähnyt tyylipuhtaan "yhden tuotteen ostamisen":
Näin kun romaaninainen yksi kahvipaketti kourassaan kysyi kassajonossa joltain mummolta että olisiko tämä kiltti ja päästäisi ohitseen kun on vähän kiire. Mummo oli ystävällinen ja päästi mannen ohitseen jolloin tämä tämä vinkkasi kädellä jollekin heimosisarelleen joka pyyhkäisi "puun takaa" täyden ostoskärryn kanssa mummon edelle.
Aika härskiä toimintaa.
 
eerwqq
Mun mielestä on tyhmä, jos menee ruokapaikkaan kassalle ja sitten siinä alkaa pohtimaan, mitä haluaa perheen kesken.
Itse seison aina sivummalla ja katson tauluja ja päätän siinä, enne kuin menen edes jonoon, ellen tiedä mitä haluan tilata.

Jos mulla ei ole kiire ja takana ei ole muita, niin voin päästää, jos asia tulee mieleen.

Arvostan, jos mut päästetään ohitse.
 
"noh"
Riippuu tilanteesta. Jos olen työpäivän päätteeksi kauppareissulla en tasan tarkkaan päästä ketään ohi, jos taas vapaapäivänä olen päästänytkin kiireisimpiä ohitseni.
 
"vieras"
Yleensä mulla on ruokakaupassakin vaan korillinen ostoksia kun tulee käytyä useammin, joten en pidä itseäni niin hitaana että alkaisin tarjota paikkaa edestäni kaikille. Jos joku kysyy sen yhden tuotteen kanssa että pääseekö ohi niin päästän.

Jos olen vaikka Subwayn tiskillä, niin seison kyllä selvästi sivummalla jos en osaa vielä päättää, mitä ottaisin. En siis tuki jonoa silloin.
 
dsemd
Niin olen joskus kuullut, miten jotkut vanhukset ovat tuohtuneet, kun ei olla päästetty ohi, vaikka itsellä olisi vähemmän tavaraa kuin niillä.. Siis että ne pitäisi sen takia päästää ohi, koska ovat vanhuksia!!
Ei, ei.. niiden loppu elämässä on vain aikaa, joten hyvin ne ehtii siinä kassajonossa jonottamaan omaa vuoroansa. Tai kannattaa lähteä vähän aikaisemmin liikkeelle, jos pelkää myöhästyvänsä kauniiden ja rohkeiden aloituksesta.
 
Just niin
Niin olen joskus kuullut, miten jotkut vanhukset ovat tuohtuneet, kun ei olla päästetty ohi, vaikka itsellä olisi vähemmän tavaraa kuin niillä.. Siis että ne pitäisi sen takia päästää ohi, koska ovat vanhuksia!!
Ei, ei.. niiden loppu elämässä on vain aikaa, joten hyvin ne ehtii siinä kassajonossa jonottamaan omaa vuoroansa. Tai kannattaa lähteä vähän aikaisemmin liikkeelle, jos pelkää myöhästyvänsä kauniiden ja rohkeiden aloituksesta.
Bussipysäkillä yksi tietty mummo mummokärrynsä kanssa aina yrittää päästä ensimmäisenä bussiin. En koskaan ole tajunnut, että miksi? Kun sinne bussiin mahtuu aina, kun on just lähtenyt päättäriltä. Mutta tämä mummo menee aina puolijuoksua bussin ovea kohti. =)
 

Yhteistyössä