päikkäriasiaa

johan on elämä helvetksi muuttunut, kaken mu pashan lisäksi juniori on jättämässä päikkäreitä pois, mikä ei kyllä edes ole mikään vaihtoehto vielä, päiväkotiaamut aikaistuvat kahdella tunnilla lähiaikoina yms...
anyway, neuvokaa, miten toimia tilanteessa, jossa lapsi on väsynyt, mutta riehuu sen puolitoista tunti omassa sängyssään eikä nuku? mulla on pinna nyt niin kireällä muista syistä, että teki tiukkaa etten ihan oikeasti pimahtanut äsken.
palautan siis takaisin sänkyyn, peitto päälle ja ulos huoneesta. ja sama jatkuu. ja jatkuu. ja nyt on ruvennut potkimaan sängyn päätyjä ja pamauttaa jalat voimalla alas ja siitä lähtee helvetillinen meteli kerrostalossa.
sitten, kun olen noin puolentoista tunnin riehumisen jälkeen nostanut riveleistä pystyyn, kertonut tilanteen, että lepo olisi tärkeää jne jne, mikä tietysti jutellaan heti alussakin, sitten nukahtaa ruoka suussa päivällispöytään.
ja kun mä en ihan oikeasti jaksaisi tätä just nyt!! onko tunti hyvä aika lepäilyyn ja sitten pois, vai miten päiväkodissa tekevät, jos lapsi ei nuku?silittelen ja laulan aina unilaulua useampaan otteeseen, se on ainoita keinoja, koska on kovin vilkas tapaus. mutta tietenkään en tätä jatka loputtomiin vaan poistun ja sit alkaa ralli.
ja huom päiväkodissa nukkuu, jo tuntia aiemmin yleensä, mummolassa nukkuu mutta äidille vittuilee. ja sitten nukahtaa myöhemmin istualleen. vinkkejä kaivataan? tänäänkin oli niin väsynyt, että silmät pyörivät päässä ja nyt lelut meinaavat lähteä lentoon ja on selkeästi väsynyt.
anteeksi sekoilu, mutta olen sekaisin. minkäs teet. asiallisia vinkkejä kiitos.
loppuillat näinä päivinä on helvettiä, päädytään siihen, että istuu jäähyllä vähän väliä ja lelut on pannassa. ei mitään järkeä tässä homassa. miks just nyt?! ja siis ikää 2v9kk... :( :( :(
 
Mihin aikaan laitat päiväunille? Entä jos lapsi on siinä vaiheessa jo yliväsynyt eli kokeilisit laittaa hieman aikaisemmin unille?
yliväsymyksen tunnistan. tänään heräsi klo 7 "vasta" eli nukkui 10 tunnin yöunet ja yritin ehkä liian akaisin eli 12 aikaan... kun ei jaksais tätä pelaamista juuri nyt. yhden kerran meni yliväsymyksen piikkiin ja sitten nukkuikin sohvalla 45 min jonka jälkeen väkisin nosti ylösja loppuilta oli juhlaa...
 
vittuilijat älkööt vaivautuko vastaamaan. tiedän, että on pieni ongelma, kaipaan ihan vaan vinkkejä selvitä tästä vaiheesta. ja kun nousee klo 5 päiväkotiin jossain vaiheessa, niin luulisi niinä päivinä unta riittävän sitten...
 
"Vieras"
eiköhän se lapsi vaistoa sun ressin ja huolen ja sen takia hakee huomiota eikä uskalla rauhoittua. Mene nyt vaan siitä mistä aita on matalin ja keskity näyttämään lapselle että huolistasn huolimatta äiti on turvallinen ja rakastaa. jos oma pinna ei kestä sänkyynpalautuksia ja lapsen temppuilua niin älä rupea siihen. Lukekaa vieretysten kirjaa parisängyllä ja levätkää siinä yhdessä vaikka 15min. Sitteku päiväkotiaamut aikaistui niin ne unet varmasti tulee takaisin kuvioihin mutta mitäs sitte, jos se nukkuminen on nyt mahdotonta niin älä ter siitä liian suurta numeroa.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuhkimo81 ja erinys
"vieras"
No ei kannata stressata etukäteen sitä, etteikö nukkuisi päikkäreitä sitten kun herää aamulla klo 5. Kyllä ne lapset nukkuu. Mutta tuo sun asenne ja kireys vaikuttaa lapsen turvallisuuden tunteeseen siten, ettei nuku sen vuoksi. Relax woman.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
Onko huone tarpeeksi pimeä ja viileä? Jos sadun jälkeen jäisit hetkeksi pimeään huoneeseen silittelemään, taustalla voisi soida rauhallinen musiikki ihan hiljaisella. Hetken päästä siirry vaikka oven viereen istumaan, niin että lapsi näkee sinut, mutta älä puhu lapselle. Jos tulee pois sängystä, vie takaisin, älä puhu mitään.

Tuo on ihan yleistä, että äidille laitetaan vastaan, mutta muille ei. Ole sinnikäs!
 
Onko huone tarpeeksi pimeä ja viileä? Jos sadun jälkeen jäisit hetkeksi pimeään huoneeseen silittelemään, taustalla voisi soida rauhallinen musiikki ihan hiljaisella. Hetken päästä siirry vaikka oven viereen istumaan, niin että lapsi näkee sinut, mutta älä puhu lapselle. Jos tulee pois sängystä, vie takaisin, älä puhu mitään.

Tuo on ihan yleistä, että äidille laitetaan vastaan, mutta muille ei. Ole sinnikäs!
no näin minä aina teenkin. tosin menen omaan sänkyyn hetkeksi itsekin ja lapsi tietää sen.
 
ggggg
yliväsymyksen tunnistan. tänään heräsi klo 7 "vasta" eli nukkui 10 tunnin yöunet ja yritin ehkä liian akaisin eli 12 aikaan... kun ei jaksais tätä pelaamista juuri nyt. yhden kerran meni yliväsymyksen piikkiin ja sitten nukkuikin sohvalla 45 min jonka jälkeen väkisin nosti ylösja loppuilta oli juhlaa...
Meillä 2,5 vuotias herää n 7, ja menee päiväunille puoli 12 aikaan. Eli voi hyvin olla, että on jo liian väsynyt myöhemmin. Itse makaan lapsen vieressä niin kauan, kunnes nukahtaa.
 
neuvoja
ääh, turha jatkaa, mun psyyke ei kestä yhtään irvailuja nyt. :'(
Hanki ammattiapua HETI. Psyykkiset ongelmat ja niihin todella usein liittyvä lääkkeiden väärinkäyttö on vakava asia joten älä niistä missään nimessä hae ratkaisua.

Jos lapsen pitäminen on tilanteessasi noin ylivoimaista niin adoptio voi pelastaa sekä sinun että lapsesi elämän ja tulevaisuuden. Voimia.
 
natsi mutsi
2 tuntia sängyssä vaikka hammasta purren. Napit korviin ja mukulan palautus sänkyyn aina, kun kikkuloi. Älä näytä tunteita, kylmän viileästi vaan. Kyllä se oppii, kun ei saa mitään reaktiota pelleilyllään aikaiseksi. Jos hirveetä metakkaa pitää, niin lelua sitä mukaa jäähylle vaan.
 
[QUOTE="vieras";29175357]Jos ei tunnissa nukahda niin otat pois sängystä. Ja kun siirrytte aikaisempii aamuihin se lapsi kyllä nukahtaa usko pois :) älä ressaa :hug:[/QUOTE]
just näin ajattelin jatkossa. eli reilun tunnin "lepo" ja välipalalle ja ulos. tänäänkin jouduin pitämään jonkin aikaa kunnon showta yllä, ettei nukahtanut kuuden aikaan. ja juteltiin siitä, miten tärkeetä olis nukkua vielä hetki päivällä, että jaksaa illalla. on fiksu poika ikäisekseen ja varmaan siksi reagoi mun tunteisiin vielä enemmän ja syvemmin vaikka yritän kätkeä. kiitos osalle hyvistä vastauksista. hyvässä hengessä kommentointi toivottavaa jatkossa tässä ketjussa. kahdessa viikossa en pysty vuosien parisuhdetta puimaan itsekseni, kokoamaan itseäni ja käyttäytymään aina fiksusti. siksi kysyin ideoita, koska kokemuksia löytyy parhaiten täältä.
 
"vieras"
Meillä lopetti päikkärit 2,5v iässä, mutta hoidossa nukkuu vieläkin (3v). Ei joka päivä, mutta yleensä aina. Alkuun meni pari kuukautta että iltaisin kiukkusi, jos ei simahtanut puoleksi tunniksi sohvalle viiden-kuuden maissa (herätettiin sitten aina), mutta nyt ei vaan nuku päikkyjä, muttei kitise eikä kiukkuile yhtään vaan virkeänä jaksaa valvoa koko päivän. Kasilta nukahtaa yöunille, herää seiskalta.

Älä ressaa, anna valvoa. Kohta oppii valvomaan sitten iltaan asti tai sitten tosiaan alkaa aikaisempien aamujen takia nukkua uudestaan ilman taisteluita.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
2 tuntia sängyssä vaikka hammasta purren. Napit korviin ja mukulan palautus sänkyyn aina, kun kikkuloi. Älä näytä tunteita, kylmän viileästi vaan. Kyllä se oppii, kun ei saa mitään reaktiota pelleilyllään aikaiseksi. Jos hirveetä metakkaa pitää, niin lelua sitä mukaa jäähylle vaan.
älä unohda viinaa, muuten lääkkeistä ei ole kunnolla apua. näemmä.
 
[QUOTE="vieras";29176643]Meillä lopetti päikkärit 2,5v iässä, mutta hoidossa nukkuu vieläkin (3v). Ei joka päivä, mutta yleensä aina. Alkuun meni pari kuukautta että iltaisin kiukkusi, jos ei simahtanut puoleksi tunniksi sohvalle viiden-kuuden maissa (herätettiin sitten aina), mutta nyt ei vaan nuku päikkyjä, muttei kitise eikä kiukkuile yhtään vaan virkeänä jaksaa valvoa koko päivän. Kasilta nukahtaa yöunille, herää seiskalta.

Älä ressaa, anna valvoa. Kohta oppii valvomaan sitten iltaan asti tai sitten tosiaan alkaa aikaisempien aamujen takia nukkua uudestaan ilman taisteluita.[/QUOTE]

kiitos, näin se on mennytkin, että olen viimeistään 45min kohdalla herättänyt, muuten tässä hommassa ei tule olemaan mitään järkeä. lapsi valvoo yli 23, nukkuu aamulla klo 8 ja päikkärit vetää kuudelta. se ei ihan sovi kolmivuorotyöhön. kotihoitoon kyllä tietenkin.
 
"vieras"
Täällä se älä ressaa kommentin antaja :) että minä veisin lapsen vielä illalla ulkoilemaan jos vaan itse jaksat. Että sen sijaan, et kattelee telkkaria ja torkahtaa sohvalle pikku happihyppely ja iltapalalle ja nukkumaan :) se unirytmi siinä hioutuu pikkuhijaa. Ja useinhan lapset jotka on kotona ei nuku välttis niitä päikkäreitä, mut päiväkodissa nukkuu. Siellä päikkärissä on enemmän touhua ja on rasittavampaa niin nukuttaa. Lisäksi lapsilla usein on noita kausia jolloin vaan tulee solmukohtia. Kyllä se siitä usko pois :)
 

Yhteistyössä