Päivähoidon alotuksesta

Likan (2½ vuotias) oli tarkotus nyt alottaa kokopäivä hoito perhepäivähoitajalla. Otin tän viikon lomaa, jotta hoitopäivät olisivat aluksi lyhkäsiä, jotta likka saisi tutustua rauhassa uuteen paikkaan. Tänään vein hänet ysiksi leikkimään, kuten oltiin hoitotädin kanssa sovittu. Oven suussa hoitotäti sitte kysyi, et tuonhan mä likan sit seuraavan kerran, kun mun loma on ohitte. Yritin siinä sit korjata, et tarkotus on tää viikko mennä lyhyillä hoitopäivillä.

Likka jäi sinne ja sovittiin, et tuun hakee likkaa tunnin päästä läheiseltä leikkipuistosta. Hakiessani kyselin sitten, et miten tehään tän viikon suhteen. Se katto vähän kysyen ja mä tarkensin vielä, et toivoisin et ainaki yhtenä päivänä likka ois koko päivän hoidossa, et tiedän ennen töihin menoa miten menee päiväunien kanssa. Hoitotäti sano, et tuo sit perjantaina hoitoon koko päiväksi.

Että näinkö tää sit menee, ku vanhemmat haluaisivat pehmeän laskun lapselleen uuteen hoitopaikkaan ja otetaan vartavasten lomaa siihen et voidaan pitää lyhyempiä päiviä aluksi hoidossa. Paha mieli jäi heti näin alkuun. Ja kesäkuussa kun käytiin tutustumassa kyseiseen hoitotätiin, niin selitettiin tää meidän aikomus hoidon alkamisesta mutta näköjään ei menny jakeluun vaan sain pahan maineen kun tuon likan hoitoon vaik oon lomalla...
 
Niin ois pitänyt vaan tehä ja olla jämäkkänä siin tilanteessa. Ilmoittaa vaan, et tuon joka aamu kello 9 ja haen pois klo 15.. Noh, päästäänpä nyt reissaa likan kans kaksistaan ku ei tarvii hoitoajoista välittää :D
 
"link"
Tuohan on juuri ihanteellista, että lapsi tutustuu useana päivänä lyhyitä aikoja kerrallaan, ilman vanhempia. Jos hoito on jo virallisesti alkanut, niin sulla on oikeus viedä lapsi hoitoon joka päivä, vaikka oletkin lomalla.
 
!!!!!
Kummallisesti suhtautui pph. Mutta olisit vain itse sanonut millaisia hoitopäiviä tällä viikolla on ja siinä se =)
Itse ainakin perhepäivähoitajana tykkään siitä, että lapsen ensimmäinen hoitoviikko on vähän rennompi, saa tutustella pienissä erissä, kun kuitenkin kaikki on uutta.
Onneksi voit viedä kuitenkin perjantaina lapsen hoitoon, niin viikonlopun aikana jutustelette hoitoon menosta ja maanantaina jo kaikki varmaan sujuu oikein hyvin =)
 
"Kolmen äiti"
Siis virallisesti hoito alkoi tänään, ja hoitaja sitten päättäkin siinä ovella vastoin kaikkea sovittua ettei lapsi pääsekkään hoitoon täksi viikoksi. Kuulostaa kyllä erittäin ikävältä toiminnalta, kannattaa nyt pysyä tiukkana ja pitää kiinni sovitusta. Ei kyllä palvele perhettä mitenkään, jos perhepäivähoitaja muuttaa asioita noin. Antaa kyllä todella ikävän alun, ja ainakin itsellä söisi luottamusta hoitajaan tuollainen.
 
juuuuuu
Ottappa yhteys siihen hoitajaan, kyllä teillä on oikeus treenata, kun kerta hoito virallisesti tänään alkaa. jos alkaa jotain ätisemään, niin soita perhepäivähoidon ohjaajalle!
 
päiväkodista
Sittenhän teillä on oikeus vaikka täyspitkiin hoitopäiviin, joka päivä.
Ihmeellinen on suhtautuminen ollut hoitajalla : /
Ei ei ei.

Ei päiväkodeissakaan hyväksytä sitä, että lapsi heti ensimmäisen päivän jälkeen jätetään hoitoon. Eikä sitä, että lapsi jää syömään tai nukkumaan vielä ensimmäisinä päivinä.

Kannattaa ottaa selvää, kuinka harjoittelu oikeasti menee.
 
"noo"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;26849148:
Ei ei ei.

Ei päiväkodeissakaan hyväksytä sitä, että lapsi heti ensimmäisen päivän jälkeen jätetään hoitoon. Eikä sitä, että lapsi jää syömään tai nukkumaan vielä ensimmäisinä päivinä.

Kannattaa ottaa selvää, kuinka harjoittelu oikeasti menee.
Meillä ainakin jäätiin heti ensimmäisenä päivänä nukkumaan ja syömään.
 
päiväkodista
[QUOTE="noo";26849233]Meillä ainakin jäätiin heti ensimmäisenä päivänä nukkumaan ja syömään.[/QUOTE]

Minkä ikäisestä lapsesta on kysymys? Siis jätit lapsen yksin nukkumaan ja syömään?
 
"vieras"
[QUOTE="noo";26849233]Meillä ainakin jäätiin heti ensimmäisenä päivänä nukkumaan ja syömään.[/QUOTE]

Meillä taas kolmantena jäävät syömään, mutta kotiin nukkumaan.
Ekana päivänä ovat tunnin-kaksi. Toisena saman verran tai tunnin pitempään ja sit kolmantena päivänä syövät päiväkodissa ja näillä näppäimillä kotiin nukkumaan.
 
No meidän päiväkodissa olisi saanut kerran kuulemma käydä tutustumassa, mutta me käytiin varmaan 5-6 kertaa kun homma niin vaati. Ilmoitin vaan, että koska tullaan seuraavaksi ja hyvin ottivat meidät vastaan. Lapsi ei kyllä ollut kertaakaan yksin kun ei halunnut jäädä niin vähän mietin että mitä tykkäävät kun äiti roikkui mukana...

Mutta hoito aloitettiin reippaana ilman mitään itkuja =)

Ap:lle, että pidä vaikka huominen kotona ja käytte vaikka siellä ulkoilun aikana pihassa ja sovit loppuviikolle lyhyet päivät. Onko yksityinen vai kunnallinen (ihan mielenkiinnosta kysyn)?
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;26849148:
Ei päiväkodeissakaan hyväksytä sitä, että lapsi heti ensimmäisen päivän jälkeen jätetään hoitoon. Eikä sitä, että lapsi jää syömään tai nukkumaan vielä ensimmäisinä päivinä.
Mitennii ei?
Ihan kylmiltään mun esikoinen ainakin aloitti. Ei käyty tutustumassakaan. Aamulla vein ja joskus kolmen jälkeen hain. Eli oli hoidossa ihan koko päivän.

Keskimmäisen muksun kohdalla minä sain päättää miten aloitetaan. Heti ns. oikea hoito, vaiko pehmeä lasku. Otettiin pehmeä lasku, koska tämä lapsi tuntui sitä tarvitsevan.
 
päiväkodista
Mitennii ei?
Ihan kylmiltään mun esikoinen ainakin aloitti. Ei käyty tutustumassakaan. Aamulla vein ja joskus kolmen jälkeen hain. Eli oli hoidossa ihan koko päivän.

Keskimmäisen muksun kohdalla minä sain päättää miten aloitetaan. Heti ns. oikea hoito, vaiko pehmeä lasku. Otettiin pehmeä lasku, koska tämä lapsi tuntui sitä tarvitsevan.
Sitennii, kun se ei ole lapsen edun mukaista että ei harjoitella päiväkodissa. Ette käyneet edes tutustumassa? Ja noinkin pitkä päivä heti aluksi... huhhuh. Mutta ilmeisesti ei ole ollut kovin pienestä kyse.
 
"noo"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;26849265:
Minkä ikäisestä lapsesta on kysymys? Siis jätit lapsen yksin nukkumaan ja syömään?
Niin.. ? "Ei toki yksin jääny, kun siellä oli päiväkodin hoitajat paikalla".
Ensin tutustuttiin paikkoihin ja hoitaja kertoi käytännöistä ja lapsi 3 v. jäi hoitoon 9-14 väliseksi ajaksi. Ei meille kyllä puhuttu mitään että aluksi jotain parin tunnin päiviä pitäis olla?
 
"puupää"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;26849148:
Ei ei ei.

Ei päiväkodeissakaan hyväksytä sitä, että lapsi heti ensimmäisen päivän jälkeen jätetään hoitoon. Eikä sitä, että lapsi jää syömään tai nukkumaan vielä ensimmäisinä päivinä.

Kannattaa ottaa selvää, kuinka harjoittelu oikeasti menee.
No tasan hyväksytään. Meillä alkoi päiväkoti tänään ja nyt ekana päivänä oltiin 9-ruokailu ja tultiin kotiin päiväunille, sama huomenna ja keskiviikkona ja torstaina jäävät päiväunille ja välipalalle. Jos sulla maksu menee, niin tasan saat käyttää ne tunnit ja ruokailut mistä maksat!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;26849356:
Sitennii, kun se ei ole lapsen edun mukaista että ei harjoitella päiväkodissa. Ette käyneet edes tutustumassa? Ja noinkin pitkä päivä heti aluksi... huhhuh. Mutta ilmeisesti ei ole ollut kovin pienestä kyse.
2 v 10 kk tai 2 v 11 kk oli lapsella ikää, en ihan tarkalleen enää muista.

Ja pk on ihan kodin vieressä, eli sen piha oli tuttu paikka, samoin talo (ulkoapäin toki, muttei siis mikään uusi juttu sen suhteen). Samassa ryhmässä oli monia tuttuja lapsia. Sen verran oltiin sisällä pk:ssa käyty, että vein hakemuksen n. vuosi ennen hoidon alkua ja lapsi oli mukana & kun kävin tekemässä hoitosopimuksen niin muksu oli mukana ja meni siksi aikaa mukaan ryhmän toimintaan mun ollessa johtajan huoneessa (ehkä 15-20 min).

En osannut pitää yhtään tarpeellisena harjoittelua tämän lapsen kohdalla, eikä kukaan sitä ehdottanutkaan, joten emme siis harjoitelleet tai sen paremmin tutustuneet. Ja upeasti meni lapsen koko päiväkotiura, alkaen ekasta päivästä.
 
päiväkodista
[QUOTE="puupää";26849364]No tasan hyväksytään. Meillä alkoi päiväkoti tänään ja nyt ekana päivänä oltiin 9-ruokailu ja tultiin kotiin päiväunille, sama huomenna ja keskiviikkona ja torstaina jäävät päiväunille ja välipalalle. Jos sulla maksu menee, niin tasan saat käyttää ne tunnit ja ruokailut mistä maksat!![/QUOTE]

Ei sinun lapsesi ole ollutkaan siellä heti kokopäiväisenä, ilman harjoittelua, ilman vanhempaansa.

Kaikenlaistahan päiväkodissa on pakko hyväksyä kun vanhemmat keksivät jotain kummallisuuksia, mutta miksi kaikki ei ajattelisi lapsen parasta? Kylmiltään jättäminen ensimmäisinä päivinä ei sitä ole, eikä asiantunteva johtaja anna sellaiseen edes lupaa.

Ainakin meidän kaupungissamme vanhempia käännytetään kotimatkalle lapsensa kera, jos meinaavat noin vain lapsen heittää hoitoon.
 

Yhteistyössä