päivähoito, äiti kipeä.

  • Viestiketjun aloittaja "tinttu"
  • Ensimmäinen viesti
"tinttu"
Saako lapsen siis viedä päivähoitoon jos lapsi on ihan terve, ja äiti tosi kipeä?
Kyse vuoropäiväkodista,jossa ei ole siis subjektiivista päivähoito-oikeutta, mutta aamuvuoroviikko olisi ensiviikko eli lapsen hoitoaika n8-15 (teen normaalisti 6h työpäivää)?

voihan se olla ihan päiväkotikohtaista. kysyn huomenna, vien ainakin lapsen sinne aamulla että pääsen lääkäriin.



((Ja joo turha tulla kotiäitien marisemaan ettei kukaan hoida heidänkään lapsia silloin, tiedän. Olin itsekin yksinhuoltajana kotiäitina 2-vuotta lapselleni. ))
 
ssdd
Vuorohoito ei ole subjektiivinen hoito-oikeus eli vanhemman ollessa kotona lapsella ei ole oikeutta hoitoon. Luulisi sinun tietävän. meillä ainakin tätä asiaa painotettiin aloittaessa niin ettei varmasti jäänyt epäselväksi.

Tosin.. onko niiden pakko saada tietää, että olet kotona...
 
Älä kerro niille
On ollut. Migreenikohtaus oli sen verran paha, etten olisi voinut itse kotona hoitaa lasta. Mies aamulla lähtiessään vei ja anoppi kävi hakemassa kuten alunperinkin oli sovittu.
 
"hmm"
Olen miettinyt tätä samaa. Itse jäisin kiinni pph:lle, koska asutaan niin lähekkäin, joten näkisi menenkö takaisin kotiin. Tuntuu vaan niin typerältä, että jos vaikka vanhemmalla on noidannuoli eikä todella pysty lasta katsomaan, niin lasta ei saisi viedä hoitoon vaan toisen vanhemman pitää jäädä töistä pois (palkatonta) jotta joku pystyy sen lapsen hoitamaan. Ja silti maksaa täydet hoitomaksut..
 
..
[QUOTE="...";24607317]Jos olet sairaana niin minusta sinä voit viedä lapsesi. Et ole kykenevä hoitamaan. Missä muuten lukee että lasta ei saa viedä hoitoon jos olet kotona?[/QUOTE]

no nimenmaan vuorohoidosta oli kysymys. tavaiseen päikkyyn saa toki viedä vaikka makais kaikki päivät kotona
 
"a.p"
joo eihän ne mistään saa tietää, joten joka tapauksessa vien lapsen hoitoon vaikkei se olisi "sallittua". mietin vain että kun ensiviikolle hoitoajan olen ilmoittanut 8-16 niin jos veisin lapsen esim 10-16 kun olemme aamu-unisia. ei huvittais sairaana laittaa herätyskelloa.noh samapa se jos vain ilmotan sinne että lapsi tulee sittenkin tuohon aikaan, eipä ne ennenkään ole mitään kyselleet onko töitä vai mitä..

ja luulen kyllä että meidän päiväkodissa tämä asia olisi ihan ok.
 
"pph"
En minä ainakaan kysele, että onko joku vanhempi kotona... Joskus joku jopa sanoo, että jää itse kotiin, koska on kipeä. Eihän se minulle kuulu eikä ole olemassa kieltoa, joka estäisi viemästä lasta hoitoon oman sairauden takia. Toki pitää olla varattuna hoitopäivä, jos kyseessä esim. lapsi, joka ei ole joka päivä hoidossa. Eli vie lapsi hoitoon ja hoida itsesi kuntoon ihan rauhassa.
 
töissä
Olen vuoropäiväkodissa töissä ja lapsen saa tuoda meille klo 06-18, jos vanhempi sairaana tai lomalla. Ilta-, viikonloppu -ja yöhoito on vain vanhemman ollessa töissä tai opiskellessa. Subjektiivinen päivähoito oikeus on siis vuopäiväkodeissa kaikille päiväsaikaan.
 
"..."
Meillä lapsella vuoropäiväkotiin 15 päivän hoitosopimus kuussa. Ja niin kauan, kun nuo 15 hoitopäivää/kk ei ylity,niin kukaan ei kysele oonko töissä vai kotona vai missä. Alussa kysyinkin, että saako lapsen tuoda omana vapaapäivänä tarhaan (kunhan siis pysyy 15 päivän rajat) ja vastaus oli että saa, mutta silloin hoitoaika oltava 8-16 välillä. Niinä päivinä, kun vien lapsen tarhaan ja olen itse vapaalla, hoitoaika on 9-15. Eikä kukaan hoitajista oo koskaan sen enemmän mitään kyselly, enkä kyllä itsekään oo selittäny jääväni kotiin/meneväni töihin.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja töissä;24607743:
Olen vuoropäiväkodissa töissä ja lapsen saa tuoda meille klo 06-18, jos vanhempi sairaana tai lomalla. Ilta-, viikonloppu -ja yöhoito on vain vanhemman ollessa töissä tai opiskellessa. Subjektiivinen päivähoito oikeus on siis vuopäiväkodeissa kaikille päiväsaikaan.
mä olen käsittänyt että vuoropäiväkodeissa ei ole virallisesti ollenkaan tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta? Kun eihän vuoropäiväkoteihin oteta edes kotona olevien lapsia hoitoon?

Mutta kaiken järjen mukaan noin se menisi tilapäistapauksissa saa olla päiväsaikaan hoidossa vaikkei vanhempi olisi työssä.
 
"sama"
[QUOTE="a.p";24607805]mä olen käsittänyt että vuoropäiväkodeissa ei ole virallisesti ollenkaan tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta? Kun eihän vuoropäiväkoteihin oteta edes kotona olevien lapsia hoitoon?

Mutta kaiken järjen mukaan noin se menisi tilapäistapauksissa saa olla päiväsaikaan hoidossa vaikkei vanhempi olisi työssä.[/QUOTE]

Vuoropäiväkotiin ei oteta lapsia, joilla ei ole tarvetta sille. Meidänki päiväkodissa lasten täytyy vaihtaa tavalliseen päiväkotiin, jos perheeseen syntyy vauva jne. Mutta jos lapsella on perusteet vanhempien työn/opiskelun vuoksi vuoropäivähoitoon, on hänellä myös subj. päivähoito-oikeus olla hoidossa päiväsaikaan vanhemman oleessa sairaana/lomalla. Näin minulle on perehdytyksessä sanottu. Illat, vkl ja yöt eivät siis kuulu subj. oikeuteen.
 
"kika"
[QUOTE="äitiliini";24626673]jompi kumpi vanhempi syystä tai toisesta kotona niin lapsikin on KOTONA.[/QUOTE]

Ihanko tosi?
Itse olen nyt kuumessa, 39,3. Lapsi meni eskariin. Kotona meil ei muuta tänään tehdä ku maata ja nukuta. Ei musta olisi ulkoiluttaan, laittaan ruokaa tms..
 
"Mari"
[QUOTE="kika";25614119]Ihanko tosi?
Itse olen nyt kuumessa, 39,3. Lapsi meni eskariin. Kotona meil ei muuta tänään tehdä ku maata ja nukuta. Ei musta olisi ulkoiluttaan, laittaan ruokaa tms..[/QUOTE]

Voi olla jo vaarallista jos äiti on kovassa kuumeessa ja yrittää siinä sivussa hoitaa lastaan. Itse olin viime vuonna kahdesti kovassa kuumeessa (keuhkokuume+munuaisaltaan tulehdus) ja lapsi todellakin meni hoitoon. Kanyyli kädessä ei paljon lapsia hoidella. Ja sitä varten maksan hoitomaksun 256 euroa!!
 

Yhteistyössä