PÄIVÄHOITO KAIKILLE MAKSULLISEKSI!!!

  • Viestiketjun aloittaja Siinäpä näitte taas
  • Ensimmäinen viesti
en jaksanut koko ketjua kahlata läpi, mutta pakko sanoa omakin mielipide. olemme työssäkäyviä vanhempia ja maksamme mukisematta lasten hoitomaksut. Välillä minulla on myös työttömyyspätkiä, mutta maksut on normaalit silloinkin. En siltikään kadehdi niitä joilla pienemmät maksut tai ei maksuja ollenkaan. Jokainen maksaa omien tulojensa mukaan ja sehän on reilua. en haluaisi muutoksia näihin maksuasioihin, koska se tekee pienituloisten tilanteen todella heikoksi. Samoin subjektiivinen hoito-oikeus on hyvä asia. Mielestäni sitä ei pitäisi poistaa, vaan valtio/kunnat voisivat ennemminkin lisätä päiväkoteja/perhepäivähoitajia, jolloin kaikilla olisi mahdollisuus näihin palveluihin.
 
mä teen ite 2 vuorotyötä. Iltavuoron aikana mies voi hoitaa mutta aamuvuoroon tarttin likalle hoitopaikan.

Ne ehdotti mulle sieltä toimistosta et 3pvää viikossa ja samaa sanoin hoitajakin että pysyis rutiineissa mukana. 3v hoidin kotona kuitenki.

nyt on kuitenki aika vähän aamuvuoroja ollu ja kyllä oon sopimuksen mukaan tyttöö vieny hoitoon. Maksetaan hoitomaksua 150-200e/kk (vaihteelee koska mulla on vaihtuvat tulot) Siitä en pode huonoo omaatuntoo kun noinkin paljon maksetaan kuitenkin kuussa ja jos en veis niin jouduttas kuitenkin maksamaan kun on paikka varauksessa ja en halua maksaa tyhjästä.

Silloin ku muutettiin tänne 3v sitten 400km päästä niin ei meilläkään ollu mitään tukiverkkoo. Mä en tuntenu täältä ketään ja miehellä oli muutamia kavereita.
Pakko oli likka raahata mukaan joka paikkaan ku ei tosiaan niit hoitajia ollu.
Ajan mittaa saatiin kavereita ja ne on kyl pystyny jeesaamaan jos on jotain hoitoapua tms. tarvittu.


Mulla ei itellä ole ammattia mutta työkokemuksella oon töihin nytkin päässy. Mietin yhessä vaiheessa et lähtiskö opiskelemaan mut sit tuliki vastaan se ettei yksinkertaisesti ole rahaa. Meil o asuntolainat sun muut.

Siksi musta onki hyvä vaihtoehto esim. oppisopimuskoulutus.. (tosin kaikille aloille en varmaankaan oteta) Oppisopimus on mulle ainoo vaihtoehto jos haluan ammatin saada.


 
Juu, köyhemmiltä ne tuhkatkin pesästä ja sassiin!

Ei voi kun ihmetellä moista päätöstä. Olisvat ennemin nostaneet päivähoitomaksun yläräjaa niille kenellä sitä pätäkkää on. Tosin silloinhan se #&%?$!* olisi napsahtanut omaan nilkkaan :whistle:
 
Ensin ajattelin kommentoida muutamaa varsin hupaisaakin kirjoitusta. Paasataan asioista joista ei juuri mitään tiedetä tai ymmärretäkkään. Ei olla edes perehdytty niihin mitenkään :D Luin kuitenkin vähän pidemmälle ja enää en viitsi edes kommentoida niihin mitään. Tyydyn vain :LOL: :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:59 Vieras kirjoitti:
Ensin ajattelin kommentoida muutamaa varsin hupaisaakin kirjoitusta. Paasataan asioista joista ei juuri mitään tiedetä tai ymmärretäkkään. Ei olla edes perehdytty niihin mitenkään :D Luin kuitenkin vähän pidemmälle ja enää en viitsi edes kommentoida niihin mitään. Tyydyn vain :LOL: :D
Minä myös lannistuin siinä vaiheessa, kun huomasin, että sekoitetaan subjektiivinen päivähoito-oikeus ja maksuluokat... No, en kyllä muutenkaan enää tahdo ottaa asiaan kantaa, kun ei ole päivähoito meillä enää ajankohtaista.
 
TwistedSister
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:43 juu kirjoitti:
ei sen musta tarviikkaan kenenkään taloa maksaa kuitenkaan. auto on oma häpoeä, ja opintolainaa ei tarvii maksaa opiskellessa.. :whistle:
En tarkoita asuntolainoja,autolainoja tai opintolainoja.
 
meillä ilmainen hoito koska opiskellaan... ja meillä 4v ja 5v jatkavat hoidossa muutaman päivän vkossa vaikka jään syksyllä äippälomalle...ja kauheaa sekin on ilmaista koska olemme edelleen pienitulosia!!!
mieheni valmistuu 2009 lääkäriksi ja tod.näkösesti itsekkin silloi n valmistun tai sit vuojen myöhemmin... maksamme kyllä tälle yhteiskunnalle veroja että mielstäni olemme oikeutettuja käyttämään palvelua nyt ilmatteeksi koska ei ole varaa maksaa enempää... ja tuohon että tulemme olemaan niitä suuri tuloisia eli ei voi niiltäkään kaikkia rahoja viedä!! ja joudumme vielä tuostakin palvelusta ne tädet maksamaan koska kuhan valmistutaan meillä käyttää 2lasta sillonkin tuota palvelua...ja tiiä vaikka tulis lisää tenavia niin joudumme niistäkin maksamaan!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 10:04 vieras kirjoitti:
meillä ilmainen hoito koska opiskellaan... ja meillä 4v ja 5v jatkavat hoidossa muutaman päivän vkossa vaikka jään syksyllä äippälomalle...ja kauheaa sekin on ilmaista koska olemme edelleen pienitulosia!!!
mieheni valmistuu 2009 lääkäriksi ja tod.näkösesti itsekkin silloi n valmistun tai sit vuojen myöhemmin... maksamme kyllä tälle yhteiskunnalle veroja että mielstäni olemme oikeutettuja käyttämään palvelua nyt ilmatteeksi koska ei ole varaa maksaa enempää... ja tuohon että tulemme olemaan niitä suuri tuloisia eli ei voi niiltäkään kaikkia rahoja viedä!! ja joudumme vielä tuostakin palvelusta ne tädet maksamaan koska kuhan valmistutaan meillä käyttää 2lasta sillonkin tuota palvelua...ja tiiä vaikka tulis lisää tenavia niin joudumme niistäkin maksamaan!!!
Laskitkos nyt ihan oikein :whistle: Lapset on 4 ja 5 ja mies valmistuu 09. Eikö sillon ainakin vanhempi mene jo kouluun ja sehän taas ei maksa. Ja jotenkin sain sellasen käsityksen sun jutusta, etti suurituloisiltakaan voi kaikkea viedä ihan vaan sen takia, että itse tulette sellaisia todennäköisesti olemaan. Täysi maksu ei kahdelle palkalliselle todellakaan ole suuri.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:10 MaidA kirjoitti:
aika mielenkiintoista et harmaat täällä taas haukkuu muita....

Minä olen kysynyt tarhan ja monen muun virallisen tahdon mielipidettä tässä asiassa, ja kaikkien mielestä tämä on hyvä ratkaisu kun meillä ei ole tukiverkkoa täällä. \|O :headwall: :headwall: :headwall:

Minusta teet aivan oikein kun pidät lapsesi hoidossa.Minulla oli sama tilanne ja mietin et jatkanko lapseni puolipäivähoitoa uuden vauvan syntyessä.Neuvolasta kyselin mielipidettä ym ja kaikki olivat sitä mieltä et tuon ikäinen lapsi tarvii leikki seuraa toisista lapsista.Ja huom. me asumme täällä korvessa jossa ei puistoja saatika muuta lapsiseuraa eikä myöskään kerhoja tyttöni ikäiselle lapselle.

Oma mielipiteeni on myös se että jos lapsi nyhjää kotona jonkun äidin kanssa kouluikään asti niin siellä niitä ongelmia sitten tulee kun sosiaaliset taidot on nollassa.Liian monta tapausta vierestä seuranneena.

Ja maksan muuten lapseni hoidosta maksimi maksun.
 
Minä repesin melkein liitoksistani eilen, kun kuulin uutiset tästä asiasta. Ihanaa minusta. Jos haluaa lösöttää kotona tai tutustua siihen uuteen tulokkaaseen rauhassa, jotta isommat omat lapset eivät pääse häiritsemään äidin ja tulokkaan rauhaa niin on ihan oikein että siitä joutuu edes maksamaan.
 
stranger
Koko viestiketjua en nyt jaksanut lähteä lukemaan, mutta minusta lakiuudistus vaikuttaa tosi hyvältä!

Osapäivähoidossahan säilyy nollamaksuluokka ja jos kokopäivähoidon minimimaksuksi tulee kaavailtu 18?, eiköhän jokaisella ole se vara maksaa...???! Voisi mennä turhempaankin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 10:17 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:10 MaidA kirjoitti:
aika mielenkiintoista et harmaat täällä taas haukkuu muita....

Minä olen kysynyt tarhan ja monen muun virallisen tahdon mielipidettä tässä asiassa, ja kaikkien mielestä tämä on hyvä ratkaisu kun meillä ei ole tukiverkkoa täällä. \|O :headwall: :headwall: :headwall:

Minusta teet aivan oikein kun pidät lapsesi hoidossa.Minulla oli sama tilanne ja mietin et jatkanko lapseni puolipäivähoitoa uuden vauvan syntyessä.Neuvolasta kyselin mielipidettä ym ja kaikki olivat sitä mieltä et tuon ikäinen lapsi tarvii leikki seuraa toisista lapsista.Ja huom. me asumme täällä korvessa jossa ei puistoja saatika muuta lapsiseuraa eikä myöskään kerhoja tyttöni ikäiselle lapselle.

Oma mielipiteeni on myös se että jos lapsi nyhjää kotona jonkun äidin kanssa kouluikään asti niin siellä niitä ongelmia sitten tulee kun sosiaaliset taidot on nollassa.Liian monta tapausta vierestä seuranneena.

Ja maksan muuten lapseni hoidosta maksimi maksun.
Se on muuten jännä juttu että ikinä niitä leikkikerhoja, muita lapsia ei ole lähellä sitä paikkaa missä tälläinen kotona oleva äiti lapsineen asuu, MUTTA autuus se hoitopaikka hohtaa siinä ihan vieressä kirkkauttaan ja sinne se lapsi kyllä jaksetaan viedä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 10:26 vesseli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 10:17 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:10 MaidA kirjoitti:
aika mielenkiintoista et harmaat täällä taas haukkuu muita....

Minä olen kysynyt tarhan ja monen muun virallisen tahdon mielipidettä tässä asiassa, ja kaikkien mielestä tämä on hyvä ratkaisu kun meillä ei ole tukiverkkoa täällä. \|O :headwall: :headwall: :headwall:

Minusta teet aivan oikein kun pidät lapsesi hoidossa.Minulla oli sama tilanne ja mietin et jatkanko lapseni puolipäivähoitoa uuden vauvan syntyessä.Neuvolasta kyselin mielipidettä ym ja kaikki olivat sitä mieltä et tuon ikäinen lapsi tarvii leikki seuraa toisista lapsista.Ja huom. me asumme täällä korvessa jossa ei puistoja saatika muuta lapsiseuraa eikä myöskään kerhoja tyttöni ikäiselle lapselle.

Oma mielipiteeni on myös se että jos lapsi nyhjää kotona jonkun äidin kanssa kouluikään asti niin siellä niitä ongelmia sitten tulee kun sosiaaliset taidot on nollassa.Liian monta tapausta vierestä seuranneena.

Ja maksan muuten lapseni hoidosta maksimi maksun.
Se on muuten jännä juttu että ikinä niitä leikkikerhoja, muita lapsia ei ole lähellä sitä paikkaa missä tälläinen kotona oleva äiti lapsineen asuu, MUTTA autuus se hoitopaikka hohtaa siinä ihan vieressä kirkkauttaan ja sinne se lapsi kyllä jaksetaan viedä.
joutuu ehkä snadisti peesaamaan
 
HALLITUKSELTA VIISAS PÄÄTÖS!HYVÄ PORVARI HALLITUS!

Minusta on aina ollu typerää et lapset joiden vanhemmat tai jopa molemmat on kotona tai osittain töissä/opiskelee tuhlaa kokopvä hoitopaikkoja kun toiset todelliset tarvitsijat niitä jonottaa!

EI YHTEISKUNNAN TARTTE YHDENKÄÄN KANSALAISEN LASTENHOITOA MAKSAA-MIETTIKÄÄ SITÄ ENNEN KUN LAPSIA TEETTE.JA ÄLKÄÄ VAIVAUTUKO SELITTELEMÄÄN ENTÄ OPISKELIJAT-ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA OPISKELLESSA JOS EI OLE VARAA,TAI ÄLKÄÄ KOULUTTAUTUKO ENNEN KUIN LAPSET SEN IKÄSIÄ ET VARAA.JA TYÖTTÖMÄT VOIVAT ITSE KULKEA LASTEN KANSSA PUISTOISSA,SEURAKUNNANKERHOISSA EI NIIDEN LASTEN TARTTE PÄIVÄKODISSA OLLA-KYLLÄLASTEN SOSIAALISUUS KASVAA MUUALLAKIN.
 
Tosi hyvä jos noin käy. Meinaan oon tässä ihan turhautunut, kun lapset tarvis syksystä alkaen hoitopaikkaa ja on tosi epätodennäköistä, että saavat sieltä läheltä mihin muutetaan. Ja meillä ei auto aina käytössä niin jotenkin ottaa päähän tällainen, et esim. työttömien lapset ovat koko päivä paikoilla ja vievät oikeasti paikkoja tarvitsevien paikat. No katsotaan syksyllä mitä käy, mut jännä et kaikki muut mun kaverit, joilla tarve syksyllä ovat jo paikat saaneet, mutta meille sanotaan että sinnehän on vielä pitkä matka.
"¤¤#%¤%&!# ottaa päähän :kieh: :kieh:
 
Mya
Ajattelin tässä aamutuimaan, että sitten kun kiikutan sen päivähoitolaskun soppalaan niin voinkin samalla viedä sinne muitakin laskuja ja anoa sitä harrastusrahaa ja varmaan meidän perhe on sieltä oikeutettu muutenkin tukea saamaan, että sinänsähän tämä päivähoidon maksulliseksi muuttuminen tekee meistä voittajia.

Mitä yhteiskunta sitten säästi niin onkin eri juttu.

Jos subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen on arvon hallituksella tarkoitus vaikuttaa niin mulle tulee ainakin heti mieleen parempiakinn keinoja. Eikös iso osa niistä virikelapsista ole juuri puolipäiväisiä...hmmm... sinänsä itse kyllä kannatan monissa tapauksissa jopa subjektiivista päivähoito-oikeutta.

200 euron opintotuesta, se 18 euroakin on aika paljon. Ja mulla on tarkoitus vielä joskus saada työskennellä alalla, jossa jotain tienaan ja työ on mielekästä....siinä syy miksi opiskella. Voinhan tietysti laittaa pillit pussiin, luovuttaa ja siirtyä kokonaan sossun lokoisiin leipiin. Pakko kai niin on tehdäkkin kun kaikki peruspalvelut näyttäisi kallistuvan (sossun asiakkaille maksetaan ne terveyskeskuslaskutkin!)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:26 vieras kirjoitti:
Hmmm. Täytyy myöntää, että joskus on käynyt kateeksi, kun itse tekee "sääntöjen"mukaan kaiken, ensin opiskelut, työt, mies naimisiin ja sitten lapset ja palkat menee vuokraan ja lastenhoitomaksuihin ja ruokaan ja työssäkäymiseen ja muihin laskuihin ja jää saman verran kuin jollain, joka opiskelee ja hoidattaa ilmaiseksi lapsensa ja maksattaa muilla vuokransa ja siis elää kokonaan yhteiskunnan tukien varassa.

Ja kun ei tosiaan tiedä, aikooko koskaan oikeasti mennä edes töihin, kuten tuossa tuo teiniäiti maida. Kotonaan oleili itsekseen ja lapsi hoidossa. Ei mitään aikomusta töihin tai mihinkään mutta se lapsikin vielä hoidossa.

Mutta eihän tämä muuta mitään. Alkoholisoituneet työttömät vanhemmat varmasti saavat sossusta (tai jostain) rahan siihen minimimaksuun.
Tässä maailmassa kun ei tuollaisia sääntöjä kyllä ole olemassakaan.. Itse olet ne "säännöt" itsellesi määritellyt, ei yhteiskunta eikä muutkaan ulkopuoliset. Ja aika ääritapauksia ovat nämä opiskelevat vanhemmat, jotka eivät koskaan oikeasti (sinun sanojesi mukaan) aio mennä töihin. Harva jaksaa opiskella monia vuosia ihan vain sen vuoksi, että saa sitten viettää laatuaikaa kotona, pitää lapset päivähoidossa ja elellä sossun tuilla. Pientä katkeruutta havaittavissa.. HALOO, järki käteen pliis.
 
Niin ja ihan pitää vielä todeta, että kun minä ja mieheni vielä opiskeltiin niin vanhemmalle lapselle haettiin hoitopaikkaa, mutta kunta ei pystynyt sitä tarjoamaan vaan totesi ettei se ole heidän ongelma, jos ei lapsella hoitopaikkaa. Laitettiin poika sitten yksityiselle perhepäivähoitajalle ja kyllä meille jäi maksettavaksi 172 euroa kuussa yksityisen hoitotuen jälkeen ja oltiin molemmat opiskelijoita ja ihan hyvin pärjättiin. Opiskelujen ohella piti vaan hieman käydä töissä. En ymmärrä niitä, jotka valittaa ettei pärjää rahallisesti lasten kanssa jos opiskelee, koska töitä kuitenkin voi tehdä. Ei se kivaa ole, mutta välttämätöntä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 10:58 maikki kirjoitti:
HALLITUKSELTA VIISAS PÄÄTÖS!HYVÄ PORVARI HALLITUS!

Minusta on aina ollu typerää et lapset joiden vanhemmat tai jopa molemmat on kotona tai osittain töissä/opiskelee tuhlaa kokopvä hoitopaikkoja kun toiset todelliset tarvitsijat niitä jonottaa!

EI YHTEISKUNNAN TARTTE YHDENKÄÄN KANSALAISEN LASTENHOITOA MAKSAA-MIETTIKÄÄ SITÄ ENNEN KUN LAPSIA TEETTE.JA ÄLKÄÄ VAIVAUTUKO SELITTELEMÄÄN ENTÄ OPISKELIJAT-ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA OPISKELLESSA JOS EI OLE VARAA,TAI ÄLKÄÄ KOULUTTAUTUKO ENNEN KUIN LAPSET SEN IKÄSIÄ ET VARAA.JA TYÖTTÖMÄT VOIVAT ITSE KULKEA LASTEN KANSSA PUISTOISSA,SEURAKUNNANKERHOISSA EI NIIDEN LASTEN TARTTE PÄIVÄKODISSA OLLA-KYLLÄLASTEN SOSIAALISUUS KASVAA MUUALLAKIN.
Voi että jotkut voivat olla typeriä. Eiköhäln suurin osa perheistä, joissa äiti on vauvan kanssa kotona, maksa nytkin hoitomaksut, koska näissä perheissä isä on töissä. Eli ei muuta mitään.

Ja taas ne alkoholisitit tai perheet, joissa molemmat ryyppäävät tai hakevat töitä kotona, ja lapset hoidossa, heille varmasti sosiaalitoimisto maksaa kaiken kuten tähänkin saakka.

Eli ei mitään muutosta. Ehkä ainoa, joille muutos tulee, opiskelijat joutuvat tiukemmalle? En tiedä, vai maksaako sosiaalitoimisto heillekin kaiken? Me emme aikoinamme olisi saaneet mitään sosiaalitoimistosta, vaikka nälkää näimme ajoittain,, koska emme nostaneet lainaa, vaan kituutimme pelkällä opintorahalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:21 Mya kirjoitti:
Ajattelin tässä aamutuimaan, että sitten kun kiikutan sen päivähoitolaskun soppalaan niin voinkin samalla viedä sinne muitakin laskuja ja anoa sitä harrastusrahaa ja varmaan meidän perhe on sieltä oikeutettu muutenkin tukea saamaan, että sinänsähän tämä päivähoidon maksulliseksi muuttuminen tekee meistä voittajia.

Mitä yhteiskunta sitten säästi niin onkin eri juttu.

Jos subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen on arvon hallituksella tarkoitus vaikuttaa niin mulle tulee ainakin heti mieleen parempiakinn keinoja. Eikös iso osa niistä virikelapsista ole juuri puolipäiväisiä...hmmm... sinänsä itse kyllä kannatan monissa tapauksissa jopa subjektiivista päivähoito-oikeutta.

200 euron opintotuesta, se 18 euroakin on aika paljon. Ja mulla on tarkoitus vielä joskus saada työskennellä alalla, jossa jotain tienaan ja työ on mielekästä....siinä syy miksi opiskella. Voinhan tietysti laittaa pillit pussiin, luovuttaa ja siirtyä kokonaan sossun lokoisiin leipiin. Pakko kai niin on tehdäkkin kun kaikki peruspalvelut näyttäisi kallistuvan (sossun asiakkaille maksetaan ne terveyskeskuslaskutkin!)
Täysin samaa mieltä.Ihan sama sitten olla tekemättä mitään.Taidankin jäädä kotiin ja viettää lasten kanssa ihanaa aikaa.Sossustahan saapi sitten rahaa tk maksuihin,harrastuksiin,viriketoimintaan ja jopa lomiin.Wautsi...täähän saattaakin olla huippu-uudistus B) :whistle:
 

Yhteistyössä