Päivähoito-oikeus päättyy 31.7. - ekaluokka alkaa 11.8. Mihin lapsi hoitoon elokuun aluksi???

  • Viestiketjun aloittaja Ongelmatapaus
  • Ensimmäinen viesti
Vierass
[QUOTE="Vieras.";29681626]Lapsi tarvitsee lomaa ehdottomasti sen 2 vk ennen koulun alkua.
Lapselle in suuri muutos lähteä kouluun.
Matkaa koululle pitää harjoitelle viimeisten viikkojen aikana.

Otatte itse loman siihen aikaan.
Jos loma tämän takia evätään otat palkatonta.
Tässä pitää ajatella lasta eikä aina itseensä.[/QUOTE]
Mun mielipide on, että lapsi tarvitsee enemmän vanhempaa silloin, kun koulu alkaa kuin lomaa ennen koulun alkua. Ekat viikot koulussa ovat tosi sekavia. Vasta edellisenä päivänä tietää, milloin koulu alkaa seuraavana päivänä. Jos siis lomaa on vähän käytettävissä, niin mieluummin kannattaa ajoittaa loma koulun eka viikolle kuin ennen sitä, jos vain mahdollista. Koulumatkaa ehtii harjoitella vaikko koko kesän eli se ei ole mikään syy ajoittaa lomaa juuri ennen koulun alkua.
 
Aika hurjaa jos ei muka päiväkodissa saa olla koulun alkuun saakka. Täällä ainakin pienet tulevat ekaluokkalaiset sai olla sen reilun viikon koulun alkua odotellessa elokuun alussa päiväkodissa, hoitosopimus loppui koulun alkua edeltävänä päivänä.

Ja jos lakikin sanoo, että hoito oikeus on koulun alkuun saakka, niin se on se minimi millä pitää mennä, Kaupunki/kunta ei vaan voi alkaa soveltamaan huonompia ehtoja kun mitä laissa sanotaan.
 
Ken guru
[QUOTE="Vieras.";29681879]Miksi on niin h... Vaikeeta antaa pienelle koululaiselle 2vk lomaa ????[/QUOTE]

No mutta jos he antavat sen alkukesästä? Eikä pysty tuollon syksyllä?
 
[QUOTE="Vieras.";29681879]Miksi on niin h... Vaikeeta antaa pienelle koululaiselle 2vk lomaa ????[/QUOTE]

Meillä viime vuonna ennen ekaa luokkaa muksut oli juhannuksesta heinäkuun loppuun saakka lomalla. siinä kyllä oli mielestäni aika kivasti lomaa lapsille. Valitettavasti minun piti olla töissä elokuun vikaan viikkoon saakka (olin töissä siis koko kesän) ja miehen sairasloma loppui heinäkuun loppupuolella, joten ei ollut mahdollisuutta jäädä hoitamaan ekaa luokkaa alottavaa kotiin.

Onneks meillä sai olla päikyssä ennen koulun alkua.
 
[QUOTE="Jenis";29681658]Sinuna mä lähtisin nyt ihan ensin selvittämään tätä loma-asiaa oman työnantajan ja miehen työnantajan kanssa. Aika karua lapselle siirtyä suoraan päiväkodista kouluun, vs. lomalta kouluun.[/QUOTE]

Mikä siinä on niin karua jos lapsi on pitänyt kesäloman aiemmin kesällä?

Meillä onneksi on hoito koulun alkuun asti. Lomaa tuleva koululainen saa kesäkuun alussa viikon ja heinäkuun alussa kaksi viikkoa. Elokuun alun on hoidossa vanhassa eskarissaan, missä nyt siis on. Koululaisten ap/ip-hoito on samassa paikassa sitten kun koulu alkaa.

En kerta kaikkiaan ymmärrä tuota rajausta, että yhtäkkiä lapsi onkin niin iso että voi viettää melkein pari viikkoa päivät yksin kotona. Mutta tiedän, että joissain kunnissa näin on.
 
"Jenis"
Mikä siinä on niin karua jos lapsi on pitänyt kesäloman aiemmin kesällä?

Meillä onneksi on hoito koulun alkuun asti. Lomaa tuleva koululainen saa kesäkuun alussa viikon ja heinäkuun alussa kaksi viikkoa. Elokuun alun on hoidossa vanhassa eskarissaan, missä nyt siis on. Koululaisten ap/ip-hoito on samassa paikassa sitten kun koulu alkaa.

En kerta kaikkiaan ymmärrä tuota rajausta, että yhtäkkiä lapsi onkin niin iso että voi viettää melkein pari viikkoa päivät yksin kotona. Mutta tiedän, että joissain kunnissa näin on.
Mun esikoinen aloittaa koulun syksyllä, ja itse katson että koulunaloitus menee leppoisammin lomalta suoraan, levänneenä, kuin niin että notkuu vielä pari viikkoa päiväkodin hälinässä ja sitten hyppää suoraan koulunpenkille. Kukin tyylillään tietysti.
 
"zxc"
Kerrankin voin kiitellä omaa kuntaamme, jossa oli itsestään selvää, että hoitoaikaa voi pidentää tuosta heinäkuun lopusta koulun alkuun. En osannut arvostaa sitä viimevuonna, kun kuvittelin, että kaikkialla toimitaan näin.

Luulisi, että päiväkodeissa on tilaa elokuun alussa, kun osa lapsista on vielä lomilla.
 
vierasss
Kun laki sanoo, että päivähoitoa on tarjottava koulun alkuun saakka, silloin kunnan on tarjottava sitä koulun alkuun saakka eikä johonkin muuhun satunnaiseen päivään saakka ennen sitä. En ymmärrä mikä tässä on vaikeaa.

Ilmoitat kunnalle/päiväkodille, että hoidon tarve on koulua edeltävään päivään saakka ja jos tulee mussutusta, kerrot, että laki määrää heidät sen järjestämään. Kunnan ongelma miten sen järjestävät.
 
vastaus
Meillä aikoinaan kun tyttö oli aloittamassa koulua, kysyin kaupungilta voisiko jatkaa hoidossa vielä elokuun muutaman ekan viikon. Vastauksena tuli, että päiväkodissa ei voi jatkaa mutta mahdollisesti perhepäivähoitajalta saattaisi paikka löytyä. Saatiin homma järjestettyä kuitenkin muuten, joten hoitoa ei loppujen lopuksi tarvittukaan.
 
nojoo
[QUOTE="ypph";29681288]Olen yksityinen pph ja kun eskarilainen siirtyy koulumaailman, hän voi tarvittaessa olla elokuun alun hoidossa ;) Kätevää![/QUOTE]

Mutta yksityisen hoidontukea et saa tästä lapsesta.Toki vanhemmat maksavat sitten senkin osuuden.Ei nyt kymmenestä päivästä hirveä summa ole jos ei muuten mahdollista järjestää lapsen hoitoa.
 
Meillä on
Nämä viimeiset 4v kun lapset olleet pk:ssa, sumplittu lomia, lomailti siis eri aikaan, joskus lyhyemmissä pätkissä, mä oon osittaisille hoitovapaalla 30h/vko ja kolmivuorotyössä, kesällä teen paljon iltoja ja öitä, en nuku ennen tai jälkeen yövuoron, iltavuoropäivinä mies tulee aiemmin kotiin, onneks hänellä mahdollisuus vaikuttaa omiin työaikoihinsa.
Joka kesä lapset on lomailleet n.juhannukselta ainakin elokuun alkuun, usein koulujen alkuun saakka. Nuorin aloittaa koulun ensi syksynä ja vielä ainakin pari vuotta näillä mennään. Ois kyllä kvaa olla lomalla miehen kanssa yhtäaikaa, mut sekin aika tulee
 
akava
me saimme olikohan 3 vuotta sitten töissä ohjeet että enää ei voi kieltää koululaisilta sitä elokuun alun hoitoa. tai siis emme olleet edes tienneet sitä ennen että on oikeus olla hoidossa silloin. mutta noihin aikoihin pääkaupunkiseudulla joku perhe riitautti asian, taisi mennä oikeuteen se juttu, ja sen jälkeen on h.paikka tarjottu tarvitseville. erityisemmin sitä ei kyllä mainosteta ;)
syystä että tuo elokuun 2 viikkoa on ihan hirveetä muutenkin: hlökuntaa lomalla, lapsia palaa lomilta, uusia lapsia aloittaa, ryhmät on yhdistettynä jne jne. eli jos vain mahd. ei todellakaan kannata laittaa lasta sillon pk:iin..
 
Vierass
me saimme olikohan 3 vuotta sitten töissä ohjeet että enää ei voi kieltää koululaisilta sitä elokuun alun hoitoa. tai siis emme olleet edes tienneet sitä ennen että on oikeus olla hoidossa silloin. mutta noihin aikoihin pääkaupunkiseudulla joku perhe riitautti asian, taisi mennä oikeuteen se juttu, ja sen jälkeen on h.paikka tarjottu tarvitseville. erityisemmin sitä ei kyllä mainosteta ;)
syystä että tuo elokuun 2 viikkoa on ihan hirveetä muutenkin: hlökuntaa lomalla, lapsia palaa lomilta, uusia lapsia aloittaa, ryhmät on yhdistettynä jne jne. eli jos vain mahd. ei todellakaan kannata laittaa lasta sillon pk:iin..
Meillä heinäkuu on sekavaa aikaa. Elokuun alku on sen sijaan rauhallista, kun kaikki lapset eivät ole vielä aloittaneet hoidossa, mutta henkilökunta on jo suurimmaksi osaksi pitänyt lomansa heinäkuun sulun aikana, jolloin päiväkodit yhtä lukuunottamatta ovat olleet kiinni.
 
"möks"
#39 mä olen niin kypsä näihin ohjeisiin, et milloin ei kannata laittaa pk:hon. En kai mä laittaa koskaan, mut pakko on perhe jollain elättää ja niitä veloja siellä mun työpaikalla ei paskanvertaa kiinnosta antaa mun lomailla just Sillon, millon pk:sta käsketään. ET koittakaapa nyt hoitaa Se hommanne ja tarjota laadukasta varhaiskasvatusta silloin kun sitä tarvitaan!!!
 
akava
Möks: on ihan toiset tahot joille kannattaa purkautua ph asioista :) ihan samat on fiilikset kato meilläkin, että mielellään hoidettas hyvin aina jos siihen annettas resursseja. Mutta tämä keskustelu ei kuulu tähän ketjuun.
 
"möks"
No meilt on laitettu pois töistä yli 100 työntekijää ja silti pitää hommien hoitua. Tätä Se nyt vaan on maailmanmeno, eikä oo mikään syy olla tekemättä töitään, et ei oo aina ihan optimiolot.
 
natusan
AP:lle; onko teillä lähellä leikkipuistoa, jossa päivittäin toimintaa? Sehän voisi olla yksi helpotus, jos lapsi olisi puistossa päivän; siellä on kuitenkin aikuisia, ja pääkaupunkiseudulla saa ruuankin kesällä puistossa, muistaakseni lähes sinne koulun alkuun asti.(ei toki kaikissa,osa puistoista kiinni kesällä tietyn ajan). Ja vaikkei ruokatarjoilua olisikaan, niin evääthän voisi syödä siellä. Nyt on vielä aikaakin niin, että voisitte käydä tutustumassa lähipuiston toimintaan ja aikuisiin, ja saada lapselle ystäviä sieltä, jos ei ole ennestään tuttuja jo .

Onko ketään tuttavaperhettä, jonka kanssa voisi sopia siitä parista viikosta? Esim.jonkun kaverin äiti voisi pitää ihan ok:na sitä, että lapsesi olisi heillä päivisin sen pari viikkoa ennen koulua(ei kaikki ihmiset ajattele vain rahaa jne., on myös ihmisiä, jotka haluavat tarvittaessa olla avuksi). Tai joku naapurin/sukulaisenteini, joka saisi muutaman kympin siitä, että olisi seurana lapsellesi silloin..

Toki tietysti järkevintä ja helpointa olisi se, että saisi jatkaa pk:ssa, ja toivotaan, että asia hoituukin loppujen lopuksi toivomallanne tavalla.
 
ap.
AP:lle; onko teillä lähellä leikkipuistoa, jossa päivittäin toimintaa? Sehän voisi olla yksi helpotus, jos lapsi olisi puistossa päivän; siellä on kuitenkin aikuisia, ja pääkaupunkiseudulla saa ruuankin kesällä puistossa, muistaakseni lähes sinne koulun alkuun asti.(ei toki kaikissa,osa puistoista kiinni kesällä tietyn ajan). Ja vaikkei ruokatarjoilua olisikaan, niin evääthän voisi syödä siellä. Nyt on vielä aikaakin niin, että voisitte käydä tutustumassa lähipuiston toimintaan ja aikuisiin, ja saada lapselle ystäviä sieltä, jos ei ole ennestään tuttuja jo .

Onko ketään tuttavaperhettä, jonka kanssa voisi sopia siitä parista viikosta? Esim.jonkun kaverin äiti voisi pitää ihan ok:na sitä, että lapsesi olisi heillä päivisin sen pari viikkoa ennen koulua(ei kaikki ihmiset ajattele vain rahaa jne., on myös ihmisiä, jotka haluavat tarvittaessa olla avuksi). Tai joku naapurin/sukulaisenteini, joka saisi muutaman kympin siitä, että olisi seurana lapsellesi silloin..

Toki tietysti järkevintä ja helpointa olisi se, että saisi jatkaa pk:ssa, ja toivotaan, että asia hoituukin loppujen lopuksi toivomallanne tavalla.
Valitettavasti täällä ei ole tuollaista leikkipuistotoimintaa, kuin pääkaupunkiseudulla. Haluaisin kuitenkin yrittää järjestää asian lapsen kannalta niin hyvin kuin pystyn. Hassua, että pienemmän lapsen saisimme viedä kuitenkin normaaliin tapaan päivähoitoon elokuussakin.

Ja heille, jotka ovat arvostelleet sitä, että eikö lapsi saa lomaa. Minä olisin enemmän kuin mielelläni lasteni kanssa vaikka joka ainoa päivä, mutta taloudellisesti se ei ole mahdollisesti. En ole koskaan, en siis ainoatakaan kertaa, vienyt lapsiani päiväkotiin, jos olen itse ollut kotona. Enkä tee niin jatkossakaan. Olen suunnitellut aloittavani osittaisen hoitovapaan lapsen koulun alkaessa, mutta tosiaan tämä elokuun alun hoitopaikattomuus tuli täysin yllätyksenä. Lomat minä ja mieheni joudumme melko suurella varmuudella pitämään ennen elokuuta. Aion tottakai yrittää keskustella asiasta pomoni kanssa kuten myös palkattoman vapaan ottamisesta. Lapset ovat kuitenkin itselleni se tärkein.

Olen kuitenkin todella hämmästynyt siitä, miten eri kunnat voivat tulkita tuota lakia niin eri tavalla. Miksi asiasta ei voi olla suoraa, tarkkaa ohjeistusta. Me tuskin olemme ainoa perhe, jolla tällainen ongelma on.
 
fedghj
[QUOTE="Vieras.";29681626]Lapsi tarvitsee lomaa ehdottomasti sen 2 vk ennen koulun alkua.
Lapselle in suuri muutos lähteä kouluun.
Matkaa koululle pitää harjoitelle viimeisten viikkojen aikana.

Otatte itse loman siihen aikaan.
Jos loma tämän takia evätään otat palkatonta.
Tässä pitää ajatella lasta eikä aina itseensä.[/QUOTE]

Et ajatellut, että kaikille tuollaiset järjestelyt ei yksinkertaisesti ole mahdollisia. Niitä lomia kun ei monista työpaikoista vaan oteta silloin kun halutaan, edes sitä palkatonta. Tottakai jokainen vanhempi ajattelee lastaan eikä itseään tässä asiassa, mutta ymmärrätkö että vanhemmilla on myös velvollisuus työpaikkojansa kohtaan eivätkä tavan työntekijät voi työpaikoilla sanella, milloin voivat ja milloin eivät voi saapua paikalle! Kaikissa yrityksissä pyörii kesälomat tuolloin heinä-elokuussa, joten pulaa tekijöistä on varmasti monessa paikassa, kesälomatuuraajistakin ensimmäiset lopettelevat elokuuhun, joten ei sitä vaan voi toimia kuten itse haluaa.

Lapsi ehdottomasti tarvitsee 2 viikkoa lomaa ennen koulun alkua; miksi juuri 2 viikkoa ja miksi ehdottomasti? Mitä lapselle tapahtuu, jos onkin viimeiset viikot päiväkodissa?

Ja aloittajalle: tosiaan saat pidettyä lapsen päiväkodissa koulun alkua edeltävään päivään saakka, joten kirjoita vain sinne hoidontarvekyselyyn että sinne asti tarvitsette hoitoa, mikäli muualta ette saa. Hoitopäivien aikaan ja vapaapäivinä voi silloinkin viimeiset pari viikkoa touhuta enemmän yhdessä, harjoitella koulumatkoja ja nauttia kesästä, vaikkei kokopäiväisenä sitä voisikaan tehdä.
 
Tympääntynyt
[QUOTE="Vieras.";29681879]Miksi on niin h... Vaikeeta antaa pienelle koululaiselle 2vk lomaa ????[/QUOTE]

Miten helvetin vaikeaa joidenkin on tajuta, että kaikille tuo ei ole mahdollista???? Kaikilla vanhemmilla ei edes ole kesälomaa. En tajua mistä teitä todellisuudesta vieroittuneita idiootteja riittääkin aina kommentoimaan jotakin älyvapaata paskaa näihin keskusteluihin. Nähdään vain se oma napa eikä tajuta, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita. Toivottavasti elämä joskus vielä opettaa suakin niin tajuat asioita vähän paremmin. Mutta tuota se näyttää olevan kun ollaan vuosia kotona kotiäitinä ja aivot toimii alhaisella tasolla.
 
noh noh
älkääpäs nyt palstamammat alkako tappeleen.
kaikilla se on tuo sama homma edessä, ku yrittää järkätä lapsille kesän.
no me ollaan puolisoni kanssa pidetty lomat peräkkäin ja vaan yks viikko yhdessä että on päässty lomalle ja sitte on mummolapäiviä aina silloin tällöin. ja kaveripäiviä. sitten ite aloin tekeen osittaista hoitorahaa ja teen 6 h työpäiviä. hyvin on sujunut näin. ja nydt perskule loppuu tuo lyhennys...
 

Yhteistyössä