""päiväjärjestys""

  • Viestiketjun aloittaja kiinteille
  • Ensimmäinen viesti
kiinteille
Hei te äidit, jotka olette jo saaneet vauvallenne jonkinlaisten ""syöttöaikataulun"" kiinteiden aloituksen jälkeen!

Mihinkä aikaan annatte ruokaa ja mitä? Eli siis esim. aamulla maitoa, ennen päiväunia kiinteää ja taas sen jälkeen maitoa vai miten? Koska makeaa kiinteää ja koska kasvista tai lihaa tms? Meillä syödään vasta kerran tai kaksi päivässä kiinteää, mutta ihan vaihtelevaan aikaan. Pitäiskö tähän tulla joku järkevä systeemi? Jossain kirjassa oli sellainen 1-vuotiaan syöttöaikataulu, mutta ei sitä, miten siihen päästään..
 
Kati
Itse aloitin pojalle hänen ollessa 3,5kk kiinteät. Aluksi annoin toisella aterialla perunaa ja kasviksia pikkuhiljaa lisäten. Hedelmäsoseita annoin sitten neljännellä aterialla pojan ollessa 4kk. Puurot tuli mukaan kun poika oli 5,5kk, eli ensimmäisellä ja viimeisellä aterialla. Lihaa aloin antamaan 6kk ikäisenä. 8kk ikäisenä sitten toinen lihakasvisperuna ateria jne. Eli aluksi meni näin: aamulla (klo.9-10) annoin maitoa kun heräsi, päivällä (klo.12-13) perunaa ja kasviksia soseena ja maitoa, iltapäivällä (klo.15-16) hedelmäsosetta ja maitoa, alkuillasta (klo.17-18) maitoa ja illalla (klo.20-21) maitoa. Oikeestaan rytmin voi tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee, mutta itse halusin heti niin, että loppuen lopuksi on sitten aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja nyt poika on 13kk ja rytmi on tuollainen eikä mitään ole tarvinnut muutella, ruokailuihin on vain lisäilty sen mukaan mitä ikä näyttää.

Toivottavasti tästä on jotain apua. Minä muuten sain hyvän sellasen 'ruokailutaulukon' neuvolasta, kannattaa kysyä. =)
 
6 kk
Nelikuisesta lähdettiin
- yksi kasvissoseateria 12.00 ennen päiväunia (maitoa joka välissä)
4 1/2 kk lisättiin
- hedelmäsosevälipala päiväunien jälkeen (16.00)
5 kk muutettiin
- hedelmäsosevälipala kasvissoseeksi
- iltapuuro (21.00)
5 1/2 kk muutettiin
- toinen kasvissose lihakasvissoseeksi
6 kk lisättiin
- aamupuuro (9.00)
Eli nyt mennään :
9.00 aamupuuro
12.00 sose
16.00 sose
21.00 puuro
- oikeastaan vuotiaaksi asti, lisää tulee vain välipalahedelmä tai -jugurtti tuossa kahdeksankuisena sekä tuoreraasteet. Ruokailut rytmittää meillä päivä- ja iltaunia ihan älyttömästi ja tekee vauvan päivästä ennalta-arvattavamman!
 
ap
Hyvä, kiitoksia.

Meillä on kyllä sinsänsä säännöllinen rytmi, että maitoa vauva saa aina kun herää unilta ja sitten lisäksi ennen pitkiä päiväunia ja yöunia. Mutta ongelmana on, että sose ei kelpaa herätessä (kiljuva nälkä varmaan, ei osaa keskittyä) eikä myöskään tuossa unille mennessä, kun varmaan taas sitten jo väsyttää. Olenkin antanut sosetta vähän niinkun välipalaksi sitten, mikä on rikkonut taas tuttua ruokailurytmiä.

Annatteko maitoa ennen vai jälkeen soseen? Mulla on se ongelma, että jos antaa maitoa ensin, ei sose enää kelpaa, mutta taas soseen syönti on sen verran vaikeaa, että ei jaksa tosiaan keskittyä tyhjällä mahalla.
 
6 kk
Koitan muistaa antaa maitoa aina välissä, siis ei ennen eikä jälkeen juuri tuosta syystä, mitä mainitsitkin. Ruoan jälkeen annan vettä, että siitä tulisi rutiini.
 
hei
4kk iässä aloitin antamaan puoli purkkia sosetta ennen päiväunia eli joskus klo12-13 sitten muuten annoin maitoa.Sitten lisäsin sitä että annoin päiväunien jälkeen klo17 toisen puoliskan sosetta.
Nyt kun tyty on 6kk rytmi menee näin:
klo 9-10 puuroa ja maitoa
12-13 kasvis tai broileri sosetta ja hedelmää jälkkäriksi sekä maitoa.Sitten menee ulos nukkumaan 3-4 tunniksi.
17-18 kasvis tai broileri sosetta ja hedelmäsosetta sekä maitoa.
20-21 hedelmäsosetta ja maitoa.
Ja kaikkia menee koko purkki,paitsi jälkkäriksi annan hedelmää vain muutaman lusikallisen.Ongelmana on maidon juominen,tyttö ei suostu juomaan kun ehkä tunnin päästä ruokailusta...voinko laittaa sen ilman maidon juomista ulos nukkumaan,kun nukkuu melkein 4tuntia putkeen?Kuinka ootte saaneet vauvanne juomaan vettä,se ei meillä maistu ollenkaan.
 
6 kk
No ei sitä vettä helposti mene, siihen ollaan jouduttu ihan totuttelemaan... Nokkamukista menee, aloitettiin ""leikkimällä"" ja kamalalla sotkulla... Nokkamuki käteen ja kippis. Nyt menee jo ihan kivasti, juo muka itse, mutta me kipataan aina mukista vähän.

Eikös siitä veden keittämisesti voinut luopua kun aloitetaan kiinteät? Pullo ei meidän pojalle kelpaa eli nokkamukista suoraan.

 
hei
taisin aloittaa niin että annoin ihan pari lusikallista maistiaisia pari päivää ja sitten annoin puoli purkkia pilttiä...sitten meni viikko kaks ja annoin samana päivänä sitten illalla sen toisen puolen.siitä sitten eri makuja kokeilemaan ja lisäämään kun tarve vaatii...
Lueskelin täältä aikaisemmin että jotkut ei ole keittänyt vettä ollenkaan ja että jotkut lopetti keittämisen kun lapsi aloitti kiinteät.Mä oon aina keittänyt aikaisemmin kun olen yrittänyt sitä vauvalle tuputtaa,mutta nyt ajattelin sen lopettaa...vauva 6kk.
 

Yhteistyössä