päiväkodin aloitus ja allergia

meillä pienen miehen pitäisi aloittaa päiväkoti syksyllä ja sallittuja ruoka-aineita on parisenkymmentä. varsinkin tärkeimmät eli lihat, viljat ja kananmuna eivät vielä käy ruokavalioon.
miten päiväkodit ovat ruoka-aineallergiat huomioineet käytännössä, tarvitaanko lääkärintodistus kyseisistä ruuista ja miten lapsenne ovat reagoineet omiin rajoituksiinsa muihin nähden (ovatko ymmärtäneet että ovat poikkeavia?)
vähän jännittää miten meidän käy :eek:
 
Hei!
Itselläni on kokemusta vain päiväkodin työntekijänä allergisista lapsista. Oma poikani (allergikko myös) on vielä niin pieni, ettei pk ole vielä hänen kohdallaan ajankohtainen asia.
Kaikissa päiväkodeissa, joissa olen työskennellyt on vaadittu lääkärin todistus ruoka-allergioista. Teidän kohdallanne jos allergioita on paljon, se varmasti on lapsenkin kannalta tärkeä asia. Näin varmistatte sen, että lapsesi saa varmasti hänelle oikeanlaista ruokaa. Tuli mieleeni, että onko kotinne lähellä allergiapäiväkotia? Se voisi olla ihan varteen otettava vaihtoehto mietittäväksi, kun allergioita on monia.
Mielestäni lapset reagoivat yleensä todella hyvin omiin ruoka rajoituksiinsa myös pk.ssa. Etenkin jos ne ovat lapsella olleet jo pitkään ja hän on niiden kanssa tottunut elämään. Muutkin lapset suhtautuvat mielestäni hienosti muiden allergoihin. Monesti kaikki ryhmän lapset tietävät kertoa mitä kukin ei voi syödä ja miksi. He ikään kuin ottavat asian omakseen ja muistuttavat esim. sijaisia toistensa rajoitteista.
Mukavaa päiväkodin aloitusta teille!
 
Lääkärintodistus ruoka-aineallergioista tarvitaan päiväkotiin.
Meillä on tytöllä maito- ja kananmuna-allergia ja hyvin on päiväkodissa mennyt. Hänelle tehdäään lähes aina samaa ruokaa maidottomana/munattomana, koska tuonikäinen jo noteeraa sen, jos hänellä on erinäköistä ruokaa kuin muilla ja toisinpäin. Suhteellisen hyvin on mennyt dieetin noudattaminen päiväkodissa. Vein itse SoijaTuttelit tarhaan, koska niitä oli kotona ja tunnollisesti ne sitä hänelle siellä juottivatkin. Olisivat kyllä siirtyneet kaupan kaura- tai soijamaitoon heti kun olisin sanonut. Vein myös listan päiväkotiin hoitajille siitä, mitä ruoka-aineita pitää välttää kun puhutaan maitoallergiasta ts. etteivät tee sitä perusvirhettä että maitoallerginen selviää laktoosittomalla ruoalla. Tämä lähinnä siksi, kun onhan siellä synttäreitä yms. juttuja, missä lapset tuo syömistä tarhaan ja silloin kontrolli jää täysin hoitajien varaan.
Jonkun kerran on saanut "väärää ruokaa", jos on ollut sijaisia tai muuten eri hoitajia. Silloin kyllä olen napakasti antanut palautetta tarkkuudesta ja eihän he kuitenkaan ole voineet olla kuin pahoillaan. Onneksi meillä ei tule mitään esim. henkeä uhkaavia oireita (hengitystiejutut tms.) maidosta tai kananmunasta.
 
meilläkin on onneksi toistaiseksi ollut suolisto- ja iho-oireita, mutta siis kananmuna on jätetty pois pienenmiehen ollessa kuukauden ikäinen, reaktiota siihen voi siis vain arvailla. me yritetään päästä kananmuna-altistukseen vielä ennen päiväkodin aloitusta kun jokatapauksessa sen lääkärintodistuksenkin kerta tarvitsee.
 
Päiväkotiin vaadittiin lääkärintodistus, mutta meillä lapsi oli allerginen maidon ja viljojen lisäksi kananmunalle, paprikalle, tomaatille, pähkinöille, soijalle jne. Meiltä testattiin lääkärillä sillon viljat ja maito, muita ei koska eivät ole välttämättömiä ravitsemuksenkannalta ja niistä riitti päiväkotiinkin pelkästään se, että itse sanoin niitten aiheuttavan oireita, olihan ne kotona jo tullut testattua.

Meillä oli aivan ihanat kokemukset päiväkodista! Lapsi oli vielä senverran pieni, ettei varmaan edes kiinnittänyt huomiota että hänen ruoka-annoksensa ovat erilaisia. Lisäksi siellä oli myös esim. keliaakikkoja ja maitoallergisia, joten hekään eivät ihan samaa ruokaa syöneet muiden kanssa. Luulen kuitenkin, että lapsi on jo tottunut siihen pelkästään kotonakin, että ei saa kaikkia samoja ruokia/juomia syödä. Ja tosi hyvinhän nuo yrittävät päiväkotien keittiöllä tehdä mahdollisimman vastaavaa ruokaa myös allergisille! Joulunaikaan olivat lapselle jopa oman piparitaikinan leiponeet (oli toimintapäivä) ja hän sai siitä sitten itselleen pipareita leipoa. Kerran antoivat värää karkkia, mutta siitäkin sitten selvittiin ihottumalla. Kannattaa siis varata lapselle päiväkotiin vaikka jotain karkkia, mikä hänelle sopii. Noissa päiväkodeissa kun lapset saattavat tuoda synttäreinään tms. niitä tarjottaviksi.
 
Meidän poika aloitti hoidossa viime tammikuussa (vähän alta 4-vuotiaana), niin toimitin hoitopaikan johtajalle lääkärintodistuksen sekä keittiöön vielä tarkemman listan siitä mitä poika saa ja mitä ei saa syödä. Lisäksi kävin siellä keittiöllä vielä juttelemassa tarkemmin noista syömisjutuista (hoitopaikan ruoka tehtiin läheisen koulun keittiössä ). Sitten tietysti piti antaa hoitajille tuo samainen lista ja myös sanalliset ohjeet.

Täytyy myöntää, että mua pelotti ihan hirveesti miten noi ruokajutut siellä menee, mutta tosi hyvin meni!! Poika itse tietää ettei saa samoja syödä kuin muut, eikä sen suhteen ole koskaan ollut mitään ongelmia. Olen hänelle selittänyt ettei hän voi syödä ihan mitä vaan koska hän tulee siitä kipeäksi.
Tai pitäisi varmaan sanoa nuo menneessä muodossa, kun pojalla onneksi ovat nuo allergiat lähteneet tässä hiljalleen purkautumaan ja kotimaiset viljatkin jopa käyvät tänä päivänä! =)

Mä suosittelen keskustelemaan keittiö-ja hoitohenkilökunnan kanssa myös noista ruoka-asioista, eikä vaan viedä sinne lääkärintodistusta. Meidän pojan lääkärintodistuksessakin luki vaan, että "lapsen äidiltä saatte tarkemmat tiedot vältettävistä ruoka-aineista" :LOL:
 

Yhteistyössä