Päiväkodin toiminta-ajatus?

  • Viestiketjun aloittaja Harmauduin
  • Ensimmäinen viesti
Harmauduin
Pakko kertoa teillekin.. siis eilen tapahtunutta:
Kerroin aamulla viedessäni lapsen päiväkotiin,että haen hänet tavallista myöhemmin pois n.klo 16-16.30 kun normaalisti haetaan viim.jo klo 15.30.

No,menen sitten hieman ennen klo 16 hakemaan poikaani hoidosta ja löydän hänet sidottuna tuoliin kiinni!! Hoitajan selitys asiaan oli,että kun poikani ei jaksanut keskittyä piirtämiseen vaan halusi tehdä muita asioita/leikkiä muilla leluilla niin oli niin levoton,että piti laittaa vähän opettelemaan rauhoittumista!! Ja tämä levoton poika on siis vasta 2v! Eli kello oli 16 iltapäivällä,lapset sisällä (eikä ulkona vaikka sää olisi sen sallinut) ja2v poikani oli niin "vilkas" että oli pakko SITOA se tuoliin kiinni opettelemaan keskittymistä!!

Arvatkaapa miltä tuntui hakea poika sieltä kotiin? Tai viedä se tänäaamuna sinne takaisin? Ja kun hoitaja vielä kehtasi sanoa että tämä on niin kätevä tapa rauhoittaa poika paikoilleen..eli ovatko he tehneet tätä ennenki?? Pistää epäilemään..

Muut lapset leikkivät nätisti,piirtelivät ym. EIVÄTKÄ olleet sidottuna tuoleihinsa kiinni..

Ja vielä selvitykseksi että poikamme on aivan normaali 2v.utelias,leikkivä ja touhuileva lapsi,joka varmasti alkaa iltapäivästä jo väsymään,jos täytyy koko ajan paikoillaan olla ja tehdä yhtäasiaa..

Kysynkin nyt mielipiteitä: Tekikö päiväkoti oikein? Mitä teen nyt? Selvitänkö asian perinpohjin pk:n kanssa? Tämä oli siis viimeinen niitti! Ollaan jo seurailtu touhua jonkun aikaa ja joku siellä mättää..poika itse sanoo ettei halua sinne mennä, kun olen sen sieltä hakenut olen löytänyt hänet paskat housuissa istumassa huoneen nurkassa, ulkoa en heitä löydä ikinä ym ym...

Kyllä on nyt paha olla :(
 
ei voi olla totta
.. ihan kamalaa jos noin on oikeasti tehty ...
Siis millä oli sidottu kiinni ? Valjaillako ? Vai ...
Vai onko tämä vaan provoilua ?

Noinhan ei luultavasti kukaan päivähoidon ammattilainen tee - tai on väärällä alalla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
No ei todellakaan ollu oikein!! Mä ottasin ja alkasin selvittään asiaa oikeen toden teolla. Takuulla raivostuisin jos joku sitois mun lapsen tuoliin kiinni |O
Niinpä..ja tämä kun ei siis ole ainut asia mikä siellä tuntuu olevan pielessä.. Kohtelevat meitä muutenkin kuin jotain "idiootteja" ehkä siksi että ollaan parikymppisiä niin emmehän me voi olla mitään kunnon vanhempia..
 
Soita tai mene heti johtajan puheille! Lapsia ei todellakaan voi sitoa kiinni tuoliin varsinkaan jo 2v, vauvoilla joskus valjaat syöttötuolissa etteivät putoa! Todella outoa käytöstä ja muutenkin kannattaa kyseenalaistaa noita juttuja juuri ulkoilun suhteen ja vaipanvaihdonkin, onko liian vähän henkilökuntaa tai kouluttamatonta? Eivät varmasti toimi oikein!! Ole huolissasi aiheesta ja mene puhumaan!
Tsemppiä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niinpä..ja tämä kun ei siis ole ainut asia mikä siellä tuntuu olevan pielessä.. Kohtelevat meitä muutenkin kuin jotain "idiootteja" ehkä siksi että ollaan parikymppisiä niin emmehän me voi olla mitään kunnon vanhempia..
Mä soittaisin vihaisen puhelun päiväkodin johtoon ja hoitopaikka menis vaihtoon siltä istumalta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla totta:
.. ihan kamalaa jos noin on oikeasti tehty ...
Siis millä oli sidottu kiinni ? Valjaillako ? Vai ...
Vai onko tämä vaan provoilua ?

Noinhan ei luultavasti kukaan päivähoidon ammattilainen tee - tai on väärällä alalla.
Valjailla oli sidottu! ja olen ihan yhtä järkyttynyt asiasta.. Johtaja ei ole koko aamuna vastannut puhelimeen ja aina kun häntä kysyn niin hän ei kuulema ole paikalla.. ja tällainen pk löytyy ihan täältä Vantaalta!
 
No etköhän sinä itsekin tiedä, että sitominen ei kuulu lyleensä astenhoitoon. Ja kyllä päiväkodissa ulkoillaan aina kun keli vaan vähänkin sallii.

Paskat housuissa voi lapsi olla, varsinkaan jos on mennyt itse nurkkaan piiloon. Omani yritti olla välillä hyvinkin huomiotaherättämätön, jos oli tortut housuun turistanut ja ei halunnut mennä vessaan. Salapoliiseja nuo meidän päiväkodin hoitajat tuntuvat olevan, kun pienestä osaavat epäillä vaipan sisältöä.

Muoks. Mutta kyllä hiljalleen lapsia opetetaan keskittyämään yhteiseen toimintaan. Aina ei voi tehdä mitä haluaa. Valjaita voidaan käyttää, jos lapsi ei esim pysy syöttötuolissa turvallisuuden takia. Ainakin meillä on pöydät päiväkodissa aikuisten korkeudella, ei lasten. Joten sieltä kun tippuu, niin sattuu.

Mutta juttele hoitajien kanssa ja selvitä asia.
 
lastenhoitaja
Eipä ainakaan meillä koulussa tuollaisia kenoja opetettu enkä työssäni ole milloinkaan moiseen törmännyt! Nyt luuri käteen ja soitto pk:n johtajalle, ja jos et saa tyydyttävää vastusta sieltä, sos.johtajalle tai sivistystoimelle, kummanko piirissä päivähoito teillä on. Ei lapset sitomalla rauhallisuutta opi, ihan järkkyä!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hempukan ä:
Soita tai mene heti johtajan puheille! Lapsia ei todellakaan voi sitoa kiinni tuoliin varsinkaan jo 2v, vauvoilla joskus valjaat syöttötuolissa etteivät putoa! Todella outoa käytöstä ja muutenkin kannattaa kyseenalaistaa noita juttuja juuri ulkoilun suhteen ja vaipanvaihdonkin, onko liian vähän henkilökuntaa tai kouluttamatonta? Eivät varmasti toimi oikein!! Ole huolissasi aiheesta ja mene puhumaan!
Tsemppiä =)
Jep..yrittänyt olen soittaa koko aamun johtajalle mutta eipä tuo vastaa..mietin vaan että tuohan on selkeä vapauden riisto! Itse olen työssä pakassa jossa on oikeasti vilkkaita,sairaita nuoria eikä mekään saada sitoa heitä kiinni tai edes lukita huoneisiinsa rauhoittumaan jos käyvät ylikierroksilla..niin entäs tämä sitten? "kun poika ei jaksanut keskittyä"??
 
Tiki
Alkuperäinen kirjoittaja Tiki:
No valjaita käytetään meidänkin päikyssä joka päivä ja on tosi hyvä päiväkoti!
Siis syömisen ajaksi niitä pienimpiä. Ei tunnu lapsia häiritsevän. Eihän syöttiksestäkään pääse pois, kun haluaa! Sitä en ymmärrä, miks eivät olleet ulkona tuohon aikaan.

 
ei voi olla totta
Niin ja onpa hyvä että hieman nuormepi lapseni on perhepäivähoidossa - jos päiväkodissa on noin tiukak kuri, että pitäisi muka 2v pystyä keksittymään yhteen asiaan ja piirtämään tms ... Tottahan tuon ikäiset juoksentelee ympäriinsä, ja leikkii milloin milläkin - väliin keskityy ja väliin vaihtaa kiinostuksen kohdetta .
Ettei mikään syy sitomiseen - siis levottomuus tai leikkiminen ?

Ihan pimeetä ...

Menisi hoitopaikka vaihtoon mullakin ...

Sehän näissä on harmi, kun ei uskalla ja tajua ko tilanteessa varmaan ottaa kovia otteita itse - ja vaatia ko hlöä , joka sitoi lapsen - tilille saman tien ...
 
Toki lapsia laitetaan rauhoittumaan esim pöydän ääreen omaan tuoliinsa mutta ei toki sidota edes valjailla kun ihan pieniä jotka siis voi pudota! Toki voi olla että poikasi sattui olemaan villillä tuulella ja hoitajia vähän joten oman turvallisuutensa vuoksi oli laitettu valjaisiin! Itkikö hän tai oliko muuten itkuisen näköinen? Nämä on hankalia asioita jotka joskus johtuvat myös väärinkäsityksistä! Mutta yritä ihmeessä kuitenkin saada johtaja kiinni! Asiat on parempi selvittää tuoreeltaa, jos onkin väärinkäsitys!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Valjaiden käyttö on ihan jees mun mielestä, jos lapsi ei tottele eikä suostu istumaan paikallaan vaikka monesti käsketään.
Ruokapöydässä voisin vielä ymmärtää, mut en muuten. Keskittyminen yhteen asiaan voi olla vaikeaa vielä 5 vuotiaallakin, saati sitten 2 vuotiaalla. Meidän päikkärissä toiminta on suunniteltu niin että aina välissä on joku toiminnallinen juttu, ja sen jälkeen jaksavat sitten taas pienen hetken paperitöitä. Miksei sitä lasta voitu pitää vaikka sylissä?
 
Jos pk:n johtaja ei vastaa, niin soita ylemmälle taholle. Tuohon aikaan pitäisi lasten olla ulkoilemassa. Jos mun muksut olis tuollaisessa paikassa hoidossa, jossa ei edes ulkoilla ja vilkas lapsi sidotaan kiinni vain, koska ei halua piirtää kun käsketään, niin vaihtaisin hoitopaikkaa mahdollisimman pian.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla totta:
.. ihan kamalaa jos noin on oikeasti tehty ...
Siis millä oli sidottu kiinni ? Valjaillako ? Vai ...
Vai onko tämä vaan provoilua ?

Noinhan ei luultavasti kukaan päivähoidon ammattilainen tee - tai on väärällä alalla.
Valjailla oli sidottu! ja olen ihan yhtä järkyttynyt asiasta.. Johtaja ei ole koko aamuna vastannut puhelimeen ja aina kun häntä kysyn niin hän ei kuulema ole paikalla.. ja tällainen pk löytyy ihan täältä Vantaalta!
Mistä päin Vantaata? :eek:
 
isä
äkkiä soittoa vaan kaupungille/kuntaan, missä päivähoitoasiat hoidetaan taikka suoraan johtajall, hävytöntä laiskuutta ja ylimielisyyttä pientä ihmistä kohtaan vieraan kädestä.
 
joopajoo
Lapsella kakat housussa: No, voi olla, että oli juuri tehnyt, eikä hoitajat olleet vielä huomanneet.

Ryhmä oli sisällä klo 16, vaikka sää oli hyvä: En voi ymmärtää, pitäisi olla ehdottomasti pihalla leikkimässä.

Lapsi sidottu tuoliin: Hyväksyn valjaiden käytön turvallisuussyistä. Jos siis oli tarkoitus askarrella kaikkien yhdessä ja yksi lapsi meinasi kokoajan hyppiä alas tuolista. Itse olen oikein tarjonnut pkhon omia valjaita käyttöön, kun olen tiennyt heidän lähtevän retkelle vyöttömillä rattailla. Eivät kylläkään käyttäneet.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla totta:
.. ihan kamalaa jos noin on oikeasti tehty ...
Siis millä oli sidottu kiinni ? Valjaillako ? Vai ...
Vai onko tämä vaan provoilua ?

Noinhan ei luultavasti kukaan päivähoidon ammattilainen tee - tai on väärällä alalla.
Valjailla oli sidottu! ja olen ihan yhtä järkyttynyt asiasta.. Johtaja ei ole koko aamuna vastannut puhelimeen ja aina kun häntä kysyn niin hän ei kuulema ole paikalla.. ja tällainen pk löytyy ihan täältä Vantaalta!
Mistä päin Vantaata? :eek:
Marja-vantaa pakkala alueelta

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ruokapöydässä voisin vielä ymmärtää, mut en muuten. Keskittyminen yhteen asiaan voi olla vaikeaa vielä 5 vuotiaallakin, saati sitten 2 vuotiaalla. Meidän päikkärissä toiminta on suunniteltu niin että aina välissä on joku toiminnallinen juttu, ja sen jälkeen jaksavat sitten taas pienen hetken paperitöitä. Miksei sitä lasta voitu pitää vaikka sylissä?
Ehkä oli jo pidetty sylissä, eikä se auttanut, vaan lapsi sähelsi ja häiritsi muita aina vaan? Henkilökuntaa on rajoitetusti, eikä ole oikein, jos koko ryhmän piirustus(tms)tuokio menee pilalle koska yksi lapsi ei suostu istumaan paikoillaan, vaan juoksee ympäriinsä, viskoo muiden kyniä lattialle, tms...emmehän me tiedä mitä siellä on tapahtunut.
 

Yhteistyössä