Päiväkodin vaihto kun lapsi ei viihdy - kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Päiväkotipulmia
  • Ensimmäinen viesti
Päiväkotipulmia
Olen jo pitkään miettinyt päiväkodin vaihtoa 5-vuotiaan tyttöjä kohdalla. Hän ei tunnu viihtyvän nykyisessä päiväkodissaan eikä sieltä ole löytynyt hyviä kavereita. Jotain leikkikavereita on mutta tilanne vaihtelee koko ajan. Ylipäätään päiväkodissa on tosi vähän tyttöjä eikä tyttöni oikein uskalla mennä poikien rajumpiin leikkeihin mukaan.

Olen keskustellut kaveripulasta päiväkodin henkilökunnan kanssa mutta he eivät näe ongelmaa koska tyttöni "ei näytä kärsivän tilanteesta". Lapsi menee kuitenkin vastahakoisesti päiväkotiin ja aamut ovat vaikeita. Hän ei juurikaan halua kertoa miten päivät sujuvat, mutta on toistuvasti sanonut ettei tykkää päiväkodista.

Te, joilla on ollut vastaavantyyppinen tilanne päiväkodissa: Vaihdoitteko hoitopaikkaa? Auttoiko päiväkodin vaihto?
 
noooh
tähän pätee ettei se vaihtamalla parane.. Saat olla aina vaihtamassa päiväkotia jos lähdet tuohon leikkiin. Lisäksi;meinaatko vaihtaa myös koulua, jos tyttösi pyytää? Meillä poikani luokalla on 4tyttöä, pieni kyläkoulu ja siellä on opiskeltava, oli kavereita tai ei..
 
tytönjapoikienmamma
Vähän samoilla linjoilla edellisen vastaajan kanssa. En lähtisi tuolta kannalta selvittämään ongelmia, että vaihdetaan päiväkotia...Jollei siis päiväkodissa joku oikein selvä epäkohta..
 
"vieras"
Meillä ei ole ollut tuollaista tilannetta, paitsi silloin kun lapsi joutuu pph:n lomien/vapaiden takia päiväkotiin varahoitoon.
Päiväkotiaamut on kamalia! Lapsi inhoaa niin paljon päiväkotiin jäämistä, että itku kurkussa sinne aina jää. Kotona itkee iltapäivällä, kuinka päikyssä oli kamalaa. Ja minusta tuntuu lapsen puolesta niin pahalta, että työpäivät menevät pilalle.
Jos vaan mahdollista, niin aina näinä päivinä koitamme keksiä jonkin keinon, ettei lapsen tarvitsisi mennä päiväkotiin, sumplitaan työvuoroja jne.

Että kyllä mä olen sen kannalla, että kannattaa oikeasti harkita sitä päiväkodin vaihtoa jos lapsi ei nykyisessä viihdy. Miksi pitää kiusata pientä lasta, jos on muitakin vaihtoehtoja?
 
"vieras"
Me vaihdettiin päiväkotia, koska lapsi (5v) ei viihtynyt ja karttoi yhtä hoitajaa. Alkuun ajattelin, että ongelma laantuu, kun lapsi saa kavereita ja tutustuu hoitajiinsa. Ruokailuun liittyvän välikohtauksen jälkeen lapsen ja hoitajan välit tuntuivat niin nihkeiltä, että päätettiin vaihtaa hoitopaikkaa. Hoitaja sanoikin lopuksi, että ihan hyvä, että vaihdetaan, kun heillä ei oikein kemiat kohdanneet lapsen kanssa... Kommentti, jota en ollenkaan ymmärrä ammattikasvattajalta. Uudessa paikassa ei ollut vastaavia ongelmia, lapsi viihtyi ja meni aamuisin mielellään hoitoon, kertoi juttuja päivästä, innostui hoitopaikan asioista ja tuntui tykkäävän niin kavereista kuin hoitajistakin. Samoin eskari sujui mukavasti ja nyt ekaluokalainen viihtyy koulussakin. Ainoa paikka, johon oli aamuisin vaikea mennä ja josta ei koskaan mitään kivaa juttua kerrottu iltaisin oli tuo yksi hoitopaikka.

Jos sinua äitinä epäilyttää, ettei vastahakoisuus ole sellaista normaalia aamulla-välillä-väsyttää vaan taustalla on muuta, vaihda ihmeessä. En maininnut paikkaa vaihdettaessa syytä lapselle vaan vetosin siihen, että 'loman jälkeen vaihdetaan, koska menet siellä eskariinkin niin mukavampaa, kun tunnet paikkoja.' Nyt myöhemmin ollaan juteltu asiasta ja lapsi sanoi olleensa helpottunut, kun pääsi toiseen paikkaan.
 
"vieras"
Mites ois sit perhepäivähoitaja? Jotkut lapset ei kestä hyvin sitä joidenkin päiväkotien "hulabaloota" (isot ryhmät jne.) Kyllä ehkä kannattas kokeilla vaihtaa jos lapsi ei selkeesti viihdy.
 
ap.
Miksi olette niin varmoja ettei tilanne parane päiväkotia vaihtamalla? Itsestäni ainakin vaikuttaa siltä ettei nykyisen päiväkodin henkilökunnalla ole oikein halua/valmiuksia auttaa lapsia pääsemään "sisälle" ryhmään. En tiedä miten voisin helpottaa lapsen arkea nykyisessä päiväkodissa, kun asiasta puhuessani henkilökunta kuittaa tilanteen sillä että "lapsi ei näytä kärsivän".

Tuota kommenttia en tajunnut ollenkaan että lapsen tyytymättömyys johtuu ihan jostain muusta syystä kuin päiväkodista. Jos lapsi sanoo ettei tykkää päiväkodistaan eikä tunnu pääsevän siellä kunnolla porukkaan mukaan, niin eikö se ole aika selvä juttu. Lapset ovat yleensä melko suoraviivaisia.
 
alvari
Ei se välttämättä vaihtamalla parane, jos vaikka syy on lapsessa itsessään. En sano että teidän tapauksessa kyse olisi siitä.

Minä olen lapsuudessa vaihtanut monta kertaa koulua, koska en sopeutunut kouluihin ja/tai minua kiusattiin. Loppujen lopuksi syy olikin enemmän minussa (neurologista poikkeamaa) kuin suoraan ympäristössä. Eli ongelmat kulkivat pääni mukana. Sen lisäksi pitkäaikaisia kaveruusuhteita ei päässyt muodostumaan, kun kaverit jäi aina edelliseen kouluun.

Omalla lapsella ollut myös sopeutumisvaikeuksia hoidossa. Päätin etten lähde samaan vaihtorumbaan mitä minulla on lapsena ollut, vaan lähdettiin selvittämään tarkemmin. Ja olemme onnistuneet ainakin tähän saakka. Lapsen tyytyväisyys on parantunut huomattavasti. Meilläkin tilanne oli se, että lapsi ilmoitti kotona tyytymättömyyttään muttei hoidossa.

Suosittelen vaan sinnikkäästi keskustelemaan päiväkodin kanssa ja selvittämään syitä. Ei minun mielestä ole täysin hyväksyttävä suhtautuminen päiväkodin osalta se, että lapsesi ei kärsi. Kaikki "kärsimys" ei näy päälle päin ja kyllä kai 5-vuotiaan olisi hyvä tutustaua muihin lapsiin, jos ei muuten, niin päiväkotihenkilökunnan tuella.
 

Yhteistyössä