Päiväkodissa opetettua!

  • Viestiketjun aloittaja "Kirsi"
  • Ensimmäinen viesti
"Kirsi"
Eilen kävelyllä ollessamme vastaan tuli pieni tummaihoinen poika. 2-vuotias poikani totesi kovaan ääneen, että "äiti kato suklaapoika!" Menin vähän hämilleni ja korjasin, että "ei noin saa sanoa. Poika on tummaihoinen." Hetken päästä hämmästyksestä selvittyäni kysyin lapselta, että miten niin suklaapoika. Poikani selitti, että "kun sillä on suklaata otsassa ja poskissa" Kysyin kuka niin on opettanut ja vastaukseksi poikani kertoi että "päiväkodin *****" Kertoi siis hoitajan nimen.. Mieli tekisi ottaa päiväkotiin asiasta yhteyttä, mutta mietin vielä, että olenko liian nipo? Onko rasistista opettaa lapselle tuollaista?
 
"näin meillä"
Kyllä minun lapseni tuon keksi ihan itse ilman mitään opettamista.

Bussipysäkillä oli joskus joku kummijärjestön kampanja tms. missä oli käsi ja kotihoidettu 2 v meni mallaamaan omaa kättään siihen ja totesi "suklaakäsi".
 
"vieras"
Ottaisin asian esille hoitajan kanssa ilman muuta. Tosin arvioisin 2-vuotiaani ymmärtäneen jotain väärin päiväkodissa, ja kertoisin tilanteesta hupsuna tapahtumana ja lapsen sanoista kaikkea ne puhuvatkin -tyyliin.
 
Voithan seuraavaksi kun menette päiväkotiin kysyä, miten juttu oikeasti meni. Tuonikäiset vielä ymmärtää ja kertoo juttuja vähän eritavalla, kuin ne ovat oikeasti tapahtuneet. Voihan olla, että päiväkodissa on syöty suklaavanukasta ja joku poika on sotkenut naamansa sillä ja päiväkodin täti on häntä sanonut suklaapojaksi ja siitä lapsesi sai tämän mielleyhtymän. Tai sitten on puhuttu, että on ruskea eli suklaanvärinen. Ne jutut tosiaan tuppaa muuttumaan. Mutta kysäise ihmeessä, jos juttu sua vaivaa.
 
"Kirsi"
Niin voihan se tosiaan olla, että lapseni on ymmärtänyt asian väärin. En mä yksittäisenä tapahtuneena tuota kovin vakavana pidä, mutta mielestäni on väärin jos lapsille opettamalla opetetaan tuommosta.
 
"vieras"
[QUOTE="Kirsi";25762453]Niin voihan se tosiaan olla, että lapseni on ymmärtänyt asian väärin. En mä yksittäisenä tapahtuneena tuota kovin vakavana pidä, mutta mielestäni on väärin jos lapsille opettamalla opetetaan tuommosta.[/QUOTE]

kysy niin asia selviää.
 
Yksss
[QUOTE="Kirsi";25762453]Niin voihan se tosiaan olla, että lapseni on ymmärtänyt asian väärin. En mä yksittäisenä tapahtuneena tuota kovin vakavana pidä, mutta mielestäni on väärin jos lapsille opettamalla opetetaan tuommosta.[/QUOTE]

Ei kai nyt 2v VOI käsittää väärin, eihän?

Ei ainakaan meidän superälykäs Nico-Petterimme.
 
"vieras"
[QUOTE="Kirsi";25762472]En mä ainakaan haluaisi, että tummaihoiset lapset nimittäisi mun lastani maitonaamaksi.[/QUOTE]


Ei mun mielestä siinäkään mitään pahaa olisi.
 
"vieras"
[QUOTE="Kirsi";25762472]En mä ainakaan haluaisi, että tummaihoiset lapset nimittäisi mun lastani maitonaamaksi.[/QUOTE]

Suomessa asuvilla somalinuorilla on ihana tapa nimittää valkoihoisia spermanaamoiksi.
 
"muu"
Kyllä mä ottaisin asian päiväkodissa esille ja kysyisin onko siellä yleisesti ottaen tapana kutsua tummaihoisia suklaapojiksi tai -tytöiksi. Ei ole mun mielestä asiallista, jos näin on, eihän vaaleaihoisiakaan kutsuta maitopojiksi tai -tytöiksi...Kyllä 2-vuotiaallekin voi asioita selittää niiden oikeilla nimillä ilman tälläisiä kiertoilmaisuja.
 
"Kirsi"
[QUOTE="vieras";25762504]Suomessa asuvilla somalinuorilla on ihana tapa nimittää valkoihoisia spermanaamoiksi.[/QUOTE]

Sekö oikeuttaa mun lasta kutsumaan tummaihoisia rasistisilla nimillä?
 
"hippuli"
tuskin tarhatäti on tarkoittanut mitään pahaa, jos on kutsunut tummaihoista suklaapojaksi. jos siis näin on edes tapahtunut, kyseessä voi tosiaan olla väärinkäsityskin. tod.näk.tarhatäti on nimenomaan yrittänyt keksiä jotain "positiivista" ilmaisua kuvaamaan tummaihoista ja toki nyt suklaapoika on kivempi kuin mutakuono.ja on tod.näk. myös miettinyt jotain konkreettista ilmaisua että lapsi ymmärtäisi. tumma ja vaalea tai värit ylipäätään ei ole välttämättä 2-vuotiaalla kovin selviä käsitteitä.
 
"Kirsi"
kyllä ne ihan tosissaan sielä päiväkodissa oli näin lapsille opettanut!!! Vähän tunsin itseni idiootiksi kun sopersin, ettei se mun mielestä ole oikein soveliasta. Lupasivat kyllä, ettei enää sitä termiä käytä. Mutta mun mielestä on hämmentävää, ettei ne nähnyt siinä sanassa mitään pahaa :O
 
Mun mielestä päiväkodissa ei pitäisi opettaa mitään termejä koskien toisten etnistä taustaa.

Suklaapoika...aika typerä nimitys. Mä kritisoin myös sitä, että joissain päiväkodeissa on opetettu tummaihoisten olevan afrikkalaisia, kun asia ei ollenkaan näin ole, ja moni tummaihoinen lapsi ei ehkä ole Afrikassa päin käynytkään eikä tule koskaan käymäänkään.

Eikö ihan etunimet riittäisi? Tai tyttö-poika-lapsi- sanat? Miksi sitä ihonväriä pitää erikseen painottaa?
 

Yhteistyössä