Päiväkodissa vain kevyt maitoa???

TheUnforgiven
en tiedä..meillä juodaan kevytmaitoa..sama mitä neuvola suosittelee..kun tuntuu jokaneuvolassa suosittelevan ihan eriasioita. ja kyllä päiväkodissa pitäs saada rasvatontakii kait
 
voihan ellunkana
eikö se nyt oikeasti ole jo ihan sama mitä maitoa ne sen pari lasillista siellä hoidossa juovat? Tämä on mennyt minun mielestä jo ihan älyttömäksi.. ei tulis mieleenkään kysyä hoidosta mitä maitoa niillä siellä on ja onko levitteenä keijua vai flooraa
 
Nuo maitovouhotukset on mun mielestä yhtä tyhjän kanssa. Ei nykyajan lihavat lapset ole lihavia tavallisen ruuan rasvan takia, vaan ehkäpä kaikella sillä kökkömätöllä on asian kanssa jotain tekemistä.
 
Kyllä se nykyinen suositus ainakin meillä lääkäripiirissä on rasvaton maito pikkuisille, koska se ei sisällä haitallisia eläinrasvoja. Lastenlääkärit suosittavat lisäämään rasvattoman maidon joukkoon esim. pienen lusikallisen rypsiöljyä, jolloin tärkeitä rasvahappoja tulee saatua.

Mutta, ei se maailma kaadu siihen, jos siellä päiväkodeissa on kevytmaitoa. Toki siitä voi kysyä esim. päivähoidon johtoportaalta, josko olisivat suostuvaisia muuttamaan käytännön nykysuositusten mukaiseksi. Liian suurta numeroa ei silti kannata tehdä, koska lasten ruokavaliossa on niin paljon muitakin asioita, joihin pitäisi kiinnittää tarkempaa huomiota. Maito ei suurin ongelma...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
No kyllä sillä merkitystä on.. meillä lapset juo rasvatonta kotona, ja jos kerran päivähoitomaksu maksetaan niin luulis saavan sitten maidon rasvattomana jos lapset sitä kerran juo :whistle:
Mun mielestä turhaa hälyä tyhjästä.

Pitäiskö niiden sinne ottaa rasvaton, ykkös, kevyt ja punainen maito ja sitte listasta katsoa mitä Jårma-Petterille on määrätty taikka Sirpa-Annelille? :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
No kyllä sillä merkitystä on.. meillä lapset juo rasvatonta kotona, ja jos kerran päivähoitomaksu maksetaan niin luulis saavan sitten maidon rasvattomana jos lapset sitä kerran juo :whistle:
Miksi? Eivätkö suostu juomaan rasvatonta? Vai mikä on ongelma?

 
ainakin Helsingissä saavat jotain eu:n? maitotukea rasvattomaan, mutta ruuanlaitossa käyttävät kait kevytmaitoa.. Mutta suoraan sanoen se on kyllä ihan sama mitä maitoa siellä juovat!! Vaikka joisivat perkules punasta!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Parashan olisi kun opettaisi lapset alusta asti juomaan vettä. Maito on epäterveellistä etenkin pienille lapsille, ihan riippumatta siitä onko siinä rasvaa vai ei.
Maito ei ole epäterveellistä pienille lapsille. Se on itse asiassa vauvoille välttämättömyys ja isommille erittäin tärkeä. Rasvattomana tietysti.
 
kysyin tuosta asiasta päivähoidon ohjaajalta, kun mulle sillä on väliä. kotona juodaan rasvatonta ja haluaisin, että myös hoidossa. Mutta tuo on eu-tukiasia. siihen saa jotain eu-tukea, tuohon maitoasiaan ja koska muissa maissa ei ole rasvatonta (tai se ei ole niin hyvää ominaisuuksiltaan) niin eu tukee vain tuota kevyt maitoa. joten siitä siis tuo maitovalinta. ja meillä ainakin lapsi oli sitä mieltä, että kotiinkin pitäis saada sinistä kun tarhassakin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja maitobaari:
kysyin tuosta asiasta päivähoidon ohjaajalta, kun mulle sillä on väliä. kotona juodaan rasvatonta ja haluaisin, että myös hoidossa. Mutta tuo on eu-tukiasia. siihen saa jotain eu-tukea, tuohon maitoasiaan ja koska muissa maissa ei ole rasvatonta (tai se ei ole niin hyvää ominaisuuksiltaan) niin eu tukee vain tuota kevyt maitoa. joten siitä siis tuo maitovalinta. ja meillä ainakin lapsi oli sitä mieltä, että kotiinkin pitäis saada sinistä kun tarhassakin...
Onneksi pikkuinen on kuitenkin suurimman osan ajasta kotona :)
 
asiaa kannattaa varmaan sieltä PK:sta kysellä. Meilläpäin ainakin tarjolla sekä rasvatonta että kevyttä...Toisille lapsille sitä kevytmaitoa neuvolassa suositellaan. Meillä esim. pienikokoinen ja hoikka pojanvesseli+isosisko samaa mallia, ja vaihtoehtona puuroon rasvalisä tai kevytmaito juomaksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja maitobaari:
kysyin tuosta asiasta päivähoidon ohjaajalta, kun mulle sillä on väliä. kotona juodaan rasvatonta ja haluaisin, että myös hoidossa. Mutta tuo on eu-tukiasia. siihen saa jotain eu-tukea, tuohon maitoasiaan ja koska muissa maissa ei ole rasvatonta (tai se ei ole niin hyvää ominaisuuksiltaan) niin eu tukee vain tuota kevyt maitoa. joten siitä siis tuo maitovalinta. ja meillä ainakin lapsi oli sitä mieltä, että kotiinkin pitäis saada sinistä kun tarhassakin...
ai se olikin noin päin.. meiän pk:ssa tilattiin sitten rasvatonta juotavaksi ja sininen käytettiin ruuanlaittoon!

Mutta ei kai teiän lapset nyt litratolkulla sitä maitoa siellä pk:ssa vedä, että kai se pari lasia on ihan sama mitä juo..
 

Yhteistyössä