Päiväkoti ja toistuvat infektiot


Tuttu aihe varmaan, mutta en löytänyt aiheesta mitään....
olisi just marraskuussa 3 vuotta täyttänyt tyttö, ja käynyt tarhaa elokuun alusta, eli oli just vajaa 3 kun aloitti.No sitten syyskuusta ollan joka kuukausi oltu jonkun hengitystieinfektion kourissa. Ja se tietinkin tarttuu myös pikkusiskoon joka ei tarhaa ole vielä aloittanut. Ne infektiot ei tatu perheemme sisällä mitenkään muuten. Itse en ole sairastanut mitään muuta kuin niitä tauteja mitä 3-vuotias tuo joka kuukausi. Siis ihan oikeasti! Homma alkaa näyttää epätoivoiselta. Kohta se tuo vielä influenssan sieltä ja silloin en tiedä kuka meitä taaperon kanssa hoitaa....
Milloin ne sirastelut vähenee? Itse en kuullema käynyt tarhoja kuin satunnaisesti kun sairastuin aina helposti.Olisi varmaan perinnöllistä....Kannattaisiko kokeilla perhepäivähoitoa? Onko kokemusta?
 
Yleensä noiden sairastelujen kanssa käy niin, että kun on samassa pöpöpaikassa tarpeeksi kauan immunitetti kasvaa eikä enää sairastele niin paljon. Oletko koittanut syöttää lapselle maitohappobakteereja? Meillä niiden syönti alotettiin jo kesällä ja vajaa 3v. lapsi on ollut kerran silmätulehduksessa ja kerran mahataudissa koko syksyn aikana ja se on mielestäni aika vähän. Lisäksi olen itse pk:ssa töissä, joten meillä menee vielä kahden päiväkodin pöpöt sekaisin.
 
Onhan toi aika hyvin, vain pari sairastelua. Unohdin lisätä että on ollut myös kaksi ruokamyrkytystä ton tarhan aikana, et on ollut aika kauheaa. Kun itsellänikin on kova yskä niistä infektioista, niin olen toki panostanut hygieniaan ja kokeillut jopa homeopaattisia lääkkeitä. Nuorimmaiselle ei vain niitä helposti juoteta. Kannataa siis vain odotella, että jospa ensi syksy menisi jo paremmin?
Entä perhepäivähoito? Siel olis pienempi ryhmä.
 
Meillä on mennyt sairastelut näi kun esikoinen meni tarhan hän oli ensimmäisen vuoden aikana monta kertaa sairaana. Sitten otin hänet pois tarhasta kun kuopus syntyi. Nyt he ovat molemmat olleet tarhassa n.kaksi vuotta ja viime syksy oli oikeastaan vasta sellasista aikaa, että molemmat olivat terveet. Ja tänän mennessä ollaan sairastettu vain yksi flunssa. Sitä ennen vanhimmalla lapsella oli hengitystieinfektioita ja nuoremmalla korvatulehduksia. He ovat molemmat samassa päiväkodissa mikä on pieni n. 40 lapsen päiväkoti, mutta silti sairastelivat paljon. Nyt kesän jälkeen meille tulee eteen tarhan vaihto, kun esikoinen on menossa eskariin niin todennäköisesti sairastelurumba alkaa taas alusta.
 
Ehkei sisarruksia kannata lähettää eri aikaan päiväkotiin...jos yksi käy ja toinen on kotona, se on käytännössä sama, kun infektiot on aika nopeasti koko perheellä.
En kuitenkaan pysty vaikuttamaan tähän järjestelyyn, koska ex-mies sitä tarhaa haluaa.
:saint: yritän vain uskoa että ennen tarhaa sairastetut infektiot vahvistavat immuniteettia päiväkodin alkamiseen asti.
 
Meillä poika aloitti päivähoidon 3-vuotiaana ryhmäperhepäiväkodissa syksyllä 2008. Ensimmäinen vuosi meni sairastellessa, mutta tämä toinen vuosi on alkanut paljon terveempänä. Muistaakseni on tainnut olla vasta yhden päivän poissa reilun puolen vuoden aikana ja senkin vain rokotusoireiden takia. Eli: kyllä se siitä! :hug:
 
Pelkät hengitystieinfektiot ei ole kyseessä. Nyt on tuotu viime viikolla tarhasta vatsatauti...me ollaan muut ripuloitu jo 5 päivää. Ihmettelen että miten sitä pystyy muka suojautumaan, kun on viruksia ja flunssia ja sitten vielä vatsapöpöjä? Ja huomautettakoon, että minä tai mies emme ole elokuusta (kun tarha alkoi) sairastuneet yhteenkään tautiin ilman päiväkotilaisen tuliaisia.
En tiedä kestänkö talvea enää...vielä on sikainfluenssat sairastamatta....eikä ole kellään rokotusta, kun ollaan aina kipeitä, ni missä vaiheessa sen kerkeis otta? :'(
 
Pikkuäiti
Vitsi mua hirvittää jo valmiiksi kun poika on toukokuussa näillä näkymin aloittelemassa päiväkotia, että millainenhan tautikierre sieltä saadaan. On perusterve poika, jonka ainoat "vaivat" pikkuflunssia lukuunottamatta ovat olleet kurkunpääntulehdukset. Varmaan iskee joku hirvee korvaputkitulehduskierre yms. Ärr jo valmiiksi ajatukselle.
Kyllä on ollut ihanaa kun on ollut mahdollista olla pojan kans näin pitkään kotona turvassa taudeilta!
 
Niin se vain on, kun pävähoidon aloittaa, että useimmat ovat ensimmäisen kauden enemmän tai vähemmän sairaina. Minun lapseni oli hoidon aloitettuaan kymmenissä hengitystieinfektioissa, pari silmätulehdusta ja yksi keuhkokuume. Taisi olla ripulikin ja oksennustauti mukana. Nyt tällä kuluvalla kaudella on ollut pari nuhakuumetta ei muuta.
Maitohappobakteereja on saanut syntymästään saakka, et ei ne mitenkään estäneet sairastumista, vatsataudit ehkä menivät nopeammin ohi.. mutta korvissa ei ole koskaan ollut mitään ja vain pari antibioottikuuria on ollut elämänsä aikana.
Itsekkin sairastin jonkinverran aloiettuani työt taas päiväkodissa. Tällä kaudella olen ollut vain kerran sairaana.

Ne ruokamyrkytykset ovat kyllä aika erikoisia, saitko mitään selvitystä päiväkodista niistä, että mistä johtui ja kuinka paljon lapsia ja aikuisia sairastui?

Kyllä se siitä ajallaan helpottaa sairastamalla. Rankkaahan se on, mutta ohi menevää.
 

Yhteistyössä