päiväkoti vai perhepäivähoito

Luulisin, että parempi olis alle 2- vuotiaalle perhepäivähoito- pienemmät ryhmät ja enemmän (ehkä) aikaa hoitajalla huomioida lapsi. Oma lapseni lähtee hoitoon tammikuussa ollessaan 2 v 1 kk ja paikkaa olen anonut pph:lta- tosin pienellä paikkakunnalla ei päiväkotiin alle 3- vuotiasta otetakaan!
 
Molemmissa on omat hyvät puolensa.. Tuo perhepäivähoito on siinä tapauksessa hyvä jos tuntee tai joku ystävä tuntee sen perhepäivähoitajan. Usein on myös sellaisia paikkoja joissa ei oikeastaan paljon niistä hoidettavista välitetä. Puistossa ei kovinkaan katsota missä ne hoitolapset menee ja mitä tekee.. Että siinä mielessä päiväkoti parempi. Hoitajia on tarpeeksi ja leikkiminen yms valvottua.
 
pahasilmä
Perhepäivähoitaja on tosi kiva, jos vaan hoitaja itse on hyvä.

Itse olin pienenä puoli vuotta perhepäivähoidossa ja se aika porautui mieleeni siitä syystä, että nainen oli täysi ääliö. Hänestä jäi sellainen mielikuva, että hän oli hirveän kylmä minua kohtaan ja että juuri minä olin se lapsi josta hän ei tykännyt.

Ainoa, josta se ämmä välitti, oli sen tyhmä ja sokeritautinen lopettamista vailla ollut koira. Meillä lapsilla ei ollut juurikaan väliä. :/
 
Mitä minä olen ystäväpiirissäni huomioinut, niin lapsi tykkää olla siellä mihin hänet totutetaan. Meillä neiti on pph ja varahoito oli ryhmis, jonka jouduin vaihtamaan kun ei siitä tullut yhtään mitään. Oli liikaa melua ja meininkiä, lapsi ei ollut tottunut sellaiseen. Yksi ystäväni lapsi on päiväkodilla ja tykkää hurjasti olla siellä, eikä varmaankaan viihtyisi rauhallisemmassa ryhmässä.
 
se tuli tässä mieleen, että pph:ssa on se paha puoli, että jos hoitaja sairastuu, voi lapsi joutua vieraaseen paikkaan hoitoon. Ja kaikki saman hoitajan lapset voivat joutua eri paikkoihin eli ei ole edes tuttuja lapsia ympärillä. Tosin lapset pyritään aina saamaan samalle hoitajalle hätätapauksissa, mutta voi käydä niinkin, että hoitaja on juuri silloin lomalla tai sairaana.

Ryhmiksissä ja päiväkodeissahan ei tälläistä tilannetta pääse syntymään.

Me olimme onnekkaita, kun esikoisemme oli noin vuoden pph:lla. Lapsi tykkäsi hänestä, me tulimme keskenämme hyvin toimeen ja varahoitajakin oli tuttu, koska hän asui melkein naapurissamme ja hänen lapsensa leikkivät samassa puistossa meidän esikoisemme kanssa. Nyt odotellaan taas hoitopaikkapäätöstä ja jännitetään, millainen täti tälläkertaa tulee (emme ilmeisesti saa lapsia tälle aiemmalle hoitajalle).
 
Meidän neiti 1v8kk on menossa syyskuun alussa päiväkotiin hoitosopimuksella 15 pv /kk. Täällä on vähän perhepäivähoitajia, lisäksi veli menee samaan paikkaan isompien puolelle. Meidän tyttö viihtyy selvästi joukossa ja on sosiaalinen, tomera luonne (toisin kuin eriluonteinen veljensä saman ikäisenä esikoisena, mutta olikin kotihoidossa pitkään). Päiväkodissa on useampi hoitaja ja olen tutustunut näihin hoitajiin jo keväällä joten uskon että ainakin meille on parempi ratkaisu. Olen kanssa kuullut että hyvä pph on vähän kuin "lottovoitto", tosin heitäkin löytyy (mutta harvemmassa taitavat olla...) :)
 

Yhteistyössä