päiväkotiasiaa

Mun on pakko johonki purkaa itseeni.
Tänään kun hain poikaa tarhasta.Nin oltiin siinä lähdössä.Pihalla ei ollut enää kettään muita kuin me ja pojan hnk.avustaja.Niin huomasin henkilökohtaisesta avustajasta että sillä on jotain asiaa.
Niin juteltiin siinä tovi.Hän rupes kertoo että hän ei ymmärrä tota päiväkodin johtajaa.Että mikä sillä erityislapsia vastaan.
Kun tää avustaja yrittää jotain tehdä pojan kans,niin johtaja tyrmää.Siis tää avustaja on käyny kouluja alaan ja hänellä on 23 vuotiaas dysfasialapsi.
Ja kaiken huippu vanhempainillassa(en ollut ite paikalla).Niin johtaja oli meinannut sanoa että tää ei ole mikään erityislasteen päiväkoti vaan tavallisten.!!!!!!!Oli jotenki vätäny sanansa takaisin.
JA pojalla on käytössä tukiviittomat.Johtaja sanoo ettei hän viitti huitoo!!!!!!!!On sanonut ihan meidän vanhempien aikana.
Ja pojalla on joskus ruokailun kanssa ongelmia.Nykyisin päiväkodissa vain johtajan kanssa.Millai johtaja mahtaa toimia????
Tuntuu tosi tyhmältä ja masentavalta tämmönen,kiertävä erityislastenope on antanut pojasta tosi hyvää palautetta ja sit tämmönen pilaa....
Niin meidän pojalla on dysfasia.
Kiitos jos jaksoit lukea. =)
 
Se on kyllä valitettavaa, mutta oon aiemminkin kuullut tätä, että henkilökohtainen avustaja ei pystykään olemaan ikinä kahden avustettavan kanssa, vaan käytännössä toimii ryhmäkohtaisena avustajana. Yks tuttu mulla oli henkilökohtaisena avustajana ja jutteli sitten johtajan kanssa ja nyreetähän sielläkin oltiin, mutta muistelen että hän sai sitten jonkun pienen hetken joka päivä olla ihan virallisesti avustettavan kanssa. Johtajan käytös ja asenne noin muuten on kauhean moukkamainen ja haiskahtaa, ettei oikein kasvatusalan ammattilainen olisi. Mä ehkä sinuna kävisin ihan ystävällisesti juttelemassa johtajan kanssa, ehkä pyytäisin avustajaa mukaan. ja jos saisitte sovittua että avustaja tekis vaikka puol tuntia joka päivä jotain lapsen kanssa ja tietty sit mahdollisuuksien mukaan ihan näissä pukemisissa ym. auttaminen ja niissä tilanteissa sitten tän kielellisen tukemisen huomioiminen. Ehkä jos tää puol tuntia päivässä jos ei oo mahdollista johtajan mielestä, tai varsinkin jos johtajan käytös olis tympeetä, niin voisit soittaa päivähoidonohjaajalle. Häneltähän voisit kysyä, että mikä oikeasti on henkilökohtaisen avustajan työnkuvaa ja ettet koe, että lapsesi saa tarpeeksi tukea. Ja senkin, että mielestäsi johtajan asenne erityislapsia kohtaan ei oo ihan kohillaan.
Se on kyllä valitettavaa, että ryhmissä sitä avuntarvetta voi olla niin paljon, ettei sanalla "henkilökohtainen" ole kovin suurta painoarvoa. Eihän se niin saisi olla, mutta tuskin koskaan mihinkään ryhmään voi avustaja olla pelkästään avustettavaa varten, en usko että virallisestikaan työnkuvan kuuluisi olla sellainen. Paitsi tietenkin jos avustaja toimii avustettavan kotona, ei ryhmässä. No, itse olen ollut henkilökohtaisena avustajana aikoinaan kotona ja silloin olin ihmeissäni, että joskus tuntui, että olin enemmänkin vanhemmille siivooja kuin lapsensa avustaja ;/
 
vmm
Meillä on dyspraksia-poika ja hänellä puheen lisäksi hahmottamisen kanssa ongelmia,keskittyminen ei onnistu ja muutenkin on hyvin vilkas poika.
Saimme psykologilta lausunnon,että esikouluun hän tarvitsee avustajan-Ei saatu.
Puheterapeutti pyysi esikouluopettajaa tekemään muutamia harjoituksia pojan kanssa-Ei kerkiä,ei voi,oli vastaus.

Syyskuussa oli opettajan kanssa keskustelu eskarista.Tämä opettaja tyrmäsi heti pojan kouluun menon.Puhe epäselvää,ei pysy paikallaan luokassa.Pitäisi käydä eskari uudestaan.Mutta...
Puheterapeutti on sanonut,että poika tarvitsee puheterapiaa vielä pitkään,eikä osaa arvioida,koska puhe "normalisoituu".
Lääkäri ja psykologi ovat sanoneet,etteivät pojan keskittymishäiriö tai vilkkaus muutu välttämättä koskaan.

Poika käy puhe-ja toimintaterapiassa.Hän on päivän pois eskarista joka viikko tästä syystä ja kans kummaa,kaikki retket tai muut sellaiset ovat aina silloin,kun me olemme pojan kanssa näissä terapioissa.

Täällä on ollut kertomuksia startti-nolla luokista.Eskarin uudelleen käynti ei tunnu oikealta vaihto-ehdolta.Poika kuitenkin ikä-tasoinen testien mukaan.

Välillä tosi raskasta pitää pojan puolia joka asiassa kun jotkut tahot kohtalevat kuin poika olisi "toisen luokan kansalainen".
 
vmm
Ja piti vielä lisätä,että todella järkyttävää käytöstä päiväkodin johtajalta Taikun lapsen tapauksessa. :kieh:

Aikuiset osaavat olla julmia viatonta lasta kohtaan.

Mun poika saanut pienempänä sellaista kohtelua,kuin hän olisi näkymätön.Monet aikuiset ihmiset menivät aivan "lukkoon",kun eivät ymmärtäneet lapsen puhetta ja käyttäytyivät,kuin ei lasta olisi ollutkaan,vaikka poika olisi jotain tälle henkilölle yrittänyt sanoa.

Se satutti todella. :'(
 
halit ap. tosi törkeetä käytöstä päiväkodissa.

joskus tällaisissa tapauksissa lapselle paljon parempi paikka on perhepäivähoito hyvän ammattitaitoisen ja asiasta kiinnostuneen hoitajan luona. semmoisen löytäminen voi olla vaikeaa mutta jos semmoisen löytää ja paikan saa niin se olisi lapselle liki lottovoitto.

itse tiedän yhden tämmöisen hoitajan. oma lapseni oli hänellä jonkinaikaa ja samaan aikaan oli mukana erityislapsi jolla tukiviittiomat ja ne kortit käytössä. omakin "normaali" lapsi oppi niitä viittomia siinä sivussa. hoitaja tosi ihana ja asiaan tosi paneutunut. avustajaa ei käsittääkseni ollut mutta erityislapsi vei kaksi paikkaa joten ryhmä tosi pieni ja hoitajalla sikäli aikaa paremmin kuin jossain tarhan 20 lapsen ryhmässä. :hug:
 
huh
Pystytkö vaihtamaan lasta toiseen päiväkotiin? Sellaiseen, missä johtaja ja hoitajat hyväksyy erityislapsen?

Oletettavasti pk:n johtajan ilkeä suhtautuminen voi johtua siitä, ettei hän osaa toimia vaativan lapsen kanssa, ettei hän osaa tukiviittomia,

Asiasta voi valittaa kuntaan ylemmälle taholle, kunnan päivähoidon esimiehet tai mitä ne onkaan, kysy kunnasta, ota selvää, kuka ja mikä taho on se minne valitataan,
ja vaadi toinen hoitoryhmä!!!
 

Yhteistyössä