Päiväkotiin tutustuminen! Milloin ja monta kertaa?

Likka menee reilu kk päästä tarhaan, sillon 11,5kk ikää. Kerran ollaan käyty pikaseen tutustumassa siä, mut siitä on jo 2kk ja sillon typy ei muutaku oli miun sylissä. Mietinkin et miten te muut ootte tutustuttaneet näin pienen lapsenne päiväkotiin ja montako kertaa ootte siä käyneet? Likka on aina ollu oikeen äitintyttö ja hirvittää kyllä jättää häntä sinne kun tiän että huudoks menee. Haluisinkin käydä nyt syyskuun aikana sielä leikkimässä, mut kuinka usein sinne kehtaa mennä? Ja kauanko ootte kerralla olleet?
 
En oo noin pientä vieny hoitoon, 1v 2kk olen muutama vuosi sitten ja kohta vien 2,5v. Suosittelisin, että edellisellä viikolla parina kertana vähintään käytte yhdessä ja sitten vaikka loppuviikosta yhden kerran jätät hetkeksi, esim tunniksi tai kahdeksi. Toivotaan että tyttö sopeutuu hyvin. Soita vaan reilusti ja ehdota itse, mikä sun mielestä tuntuu hyvältä. Tai kysy niitten mielipidettä, jos siltä tuntuu.
 
Meillä menivät tänään kaikki lapset perhepäivähoitajalle, kuopus eka kertaa ja hoitaja on muillekin uusi. Eilen kävimme tutustumassa, olimme tunnin verran.
Varahoitopaikkana meillä on ollut aikaisemminkin päiväkoti. Soitin sinne ja pyysin päästä tutustumaan. Täällä ainakin suhtauduttiin positiivisesti asiaan.
Eli soita ja sovi aika, koska voisi tulla tutustumaan ja voiko lapsen jättää vaikka hetkeksi 'yksin' sinne...
 
Itsellä ei vielä ajankohtaista mutta kyllä mä kävisin useamman kerran. Ensin pari kolme kertaa niin että äiti siellä mutta yrittäisin houkutella toista leikkimään muiden kanssa. Sitten muutaman kerran niin että jää sinne ensin vaikka puoleksi tunniksi, sitten tunniksi ja pariksi. Niin että huomaa äidin kyllä tulevan takaisin.

Pitää muistaa että salaa ei saa häipyä vaikka se houkuttelisi. Toinen kun leikeissään touhuaa niin silloin häipyä. Tiedän että hyvästelyistä seuraa varmaan se itku mutta ei se itku kauaa kestä eikä se lapsi siitä rikki mene. Itselle se tietenkin on kova paikka jättää toinen hoitajan syliin itkemään. Ja alkuun voi olla niin että jää mielellään mutta kun huomaa järjestelyn olevan pysyvä, alkaa protestoida.

Mutta hyvin se menee, pysyt vaan tiukkana. Jos lapsi huomaa että se äiti jää vielä hetkeksi ja hetkeksi kun tekee temppuja niin kohta saat sitten istua siellä koko aamun :) Ei sillä että uskoisin näin teillä käyvän mutta tulipa mieleeni. Nopeat pusut ja halit ja hyvän päivän toivotukset ja ovesta ulos. :)
 
Olen itse päiväkodissa töissä, nyt vanhempainlomalla. Sinuna soittaisin ja kysyisin minkälainen käytäntö päiväkodissa on. Jos antavat "vapaat kädet" kävisin lähempänä aloittamisajankohtaa paristi kun lapset ovat ulkona, ja paristi kun lapset ovat sisäleikeissä. Ja Logotaren kanssa olen samoilla linjoilla. Lapsen jättäminen hoitoon on kova paikka mutta tuontitilanteessa mielestäni kannattaa olla reipas. Riisua lapsi rauhassa ja laittaa tossut. Tämän jälkeen pusut tms, antaa hoitajalle, vilkuttaa ja reippaasti ulos. Tai jos lapsi on reipasta sorttia saatella hänet leikin pariin, ja sitten reippasti ulos :) Meidän talossa lapsi voi halutessaan(ja yleensä haluavat) käydä vielä ikkunasta vilkuttamassa. Vitkuttelu vain pitkittää erotuskaa. Tsemiä.
 
Itsekin pitkään allalla olleena tiedän, että äideille se töihinlähtö on pahempi paikka kuin lapselle. Tuo viivyttely on kaikken pahinta, aika usein äidit aivan kuin odottavat, että lapsi alkaa itkemään. Nyt itsellä töihinlähtö edessä, esikoinen liki 3½v ja kuopus liki 9kk, reilun kuukauden päästä olis tarkoitus lähteä. Täytyy myöntää, että kova paikka on, kun joutuu kuopuksen noin pienenä hoitoon viemään, esikoiselle se saataa olla vaan hyväksi. Saa nähdä millainen äiti sitä itse on tuossa tilanteessa, suutarin lapsilla ei ole kenkiä :/ Toisaalta 10kk ikäinen on helpompi viedä hoitoon kuin vähän yli 1v. Vaikeimmin yleensä ovat sopeutuneet vähän yli 1v ja n. 2v, jotka ovat aina olleet kotihoidossa.
 
Meillä tutustuttiin 4 päivänä 1 vuotiaan kanssa. Ensin yhdessä sisällä ja ulkona pari tuntia, sitten seuraavana päivänä jo jätin sisälle ja hain parin tunnin päästä ulkoota, kolmantena päivänä tuli ulkoilun jälkeen vielä sisälle josta hain ja nejäntenä hain vasta syönnin jälkeen.
Tämä onnistui meillä vain siksi, että maksoimme jo tuosta tutustumisajasta. Muutoin eivät ainakaan kyseisessä paikassa olisi suostuttu siihen että äiti lähtee (vakuutukset yms.).
Etukäteen huoletti syöminen, koska tyttö ei kotona vielä ollut suostunut yrityksistä huolimatta syömään kuin purkkiruokaa. Söi sitten päiväkodissa ekalla viikolla aina vaan jotain lusikallisia ruokaa, mutta tokalla viikolla jo alkoi pistelemaan ruokaa eniten koko porukasta :)
 
Hyviä vinkkejä annettu joten en lähde niitä kertaamaan =) toislle lapsille on auttanut kun on ollut mukana pieni valokuvavihkonen missä on kuvia perheestä,niin voi ikävän tullen katsella ja pusia valokuvia =) nykyäänhän on myös omahoitaja systeemi jossa pyritään,että lapsen ensimmäiset hoitoviikot on aina omahoitaja vastaanottamassa ja mahdollisimman paljon työvuorossa kun lapsi on hoidossa,näin ei olisi kokoajan paljon uusia kasvoja totuteltavana.Muistakaa myös,että aina saa soittaa,ainakin meillä jos työpäivän aikana huolestuttaa miten pienokainen pärjää. Tsemppiä päiväkotitaipaleelle :hug: kyllähän nuo asiat itseänikin pohdituttaa vaikka itse on päiväkotitätsy.....
 
Hello,
täälä kanssa yks päiväkotitätsy :D . Ja ihan ensimmäinen vinkki on se että soittakaa kunnan perhepäivähoidon ohjaajalle/päälikölle.
Meidän päiväkodissa mennään ihan vanhempien ehdoilla, mitä pienempi lapsi onkysessä sitä pehmeämpää laskua suositellaan. Itse varmaan vuosikkaan kanssa varaisin aikaa tutustumisen noin 3 viikkoa, ekan ja toka viikon silleesti että itse olisin mukana sisä/ulkotilanteissa, jos nyt en joka päivä niin ainaskin tommoset kolme kertaa vko.
Nooh, siis kannattaa tarkistaa siltä pääliköltä nuo maksu asiat. Meidän kunnassa saa maksutta lapsi tutustua päivähoitoon muistaakseni 2*5h, eli sitten viimesellä viikolla rupeisin harjoittelemaan tuota "jättämistä" eli ensin menisin tyyliin vessaan...ja sitten pidentäisin aikaa. Meillä monesti pienillä on hyväksi jättöhetkeksi todettu mm. aamu ulkoilut, ruokailu, päikkärit yms...

Eli kandee soittaa ja kysyä käytäntö jo hyvissä ajoin :wave:
 

Yhteistyössä