päiväkotiin?

Missä iässä veitte pienokaisenne päiväkotiin? Miten toiminut? Onko parempi mielestänne päiväkoti/perhepäivähoito? Minulla lapsi 1 v 4 kk ja mietin töihin paluuta, toisaalta ei millään vielä raaskis lähteä. Päiväkotiin kävin tutustumassa ja aika kolkolta paikalta tuntui ja paljon pieniä lapsia. Vaikeaa nämä päätökset :( Kertokaapas muut kokemuksia =)
 
Esikoiseni vein 1v2kk...niin aikaisin. Ei osannut kävellä vielä. Kyllä mustakin tuntui aluksi hassulle jättää sinne isompien sekaan(ryhmässä 1-3v) pienimmäksi, mutta kyllä se sit pikku hiljaa asettui ja koko ajan lapsi kasvoi. Tarhassa oli mukavat tädit, ehkä sekin helpotti asiaa. Olin silloin sellaisessa "pakko"-tilanteessa et oli mentävä työhön. En nyt sen enempää erittele, mut jollakin tapaa myös itsestä oli kiva palata työelämään, tosin silti arvostan kotiäitiyttä.
Nyt toisesta olen äippälomalla ja mietin taas samaa, milloin vien. En raaskisi kovin aikaisin...yli vuoden pitää olla ainakin. Ja että osaisi jo kävellä.
 
Mulla kaksi vanhinta olleet perhepäivähoidossa (nyt 11v ja 8 v). Nuorimmainen (2,5 v) ryhmäperhepäivähoidossa parhaillaan.

Mulla on huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta johtuen siitä, että hoitaja ei ollut työhönsä motivoitunut ja teki sitä mitä ilmeisemmin pakosta (=ei muutakaan ammattia, mahdollisuutta). Nyt kun hoitajalla olleet lapsemme ovat jo isoja, ovat kertoneet kaikkea ikävää mitä siellä on sanottu/tehty (mm. pesty suuta saippualla, nimitelty). Enää en siis uskalla lastani perhepäivähoitajalle laittaa.

Tämä on tietysti vaan minun kokemukseni ja varmasti on paljon sellaisia päivähoitajia, jotka oikeasti ovat hyviä ja haluavat tehdä työtään. Omien kokemusteni vuoksi en kuitenkaan halua enää lastani paikkaan, missä on vaan yksi aikuinen vaan haluan, että aikuisia on useampia ja siten toiminta pysyy kurissa paremmin.

Päiväkodissa on tietysti omat huonot puolensa ryhmien koosta johtuen. Tällä hetkellä kuopus on tosiaan ryhmiksessä ja ainakin toistaiseksi järjestely on vaikuttanut hyvältä. Useampi hoitaja on kuitenkin paikalla lähes aina ja lapset ovat isomalla ikähaitarilla kuin päiväkodissa (ei siis kaikki esim. alle 3-v).

Oisko ryhmis hyvä vaihtoehto? Tai sitten sellainen perhepäivähoitaja, johon voi tutustua hyvin ennen hoitosuhteen aloittamista, jotta pystyy vähän arvioimaan etukäteen millaista tulee olemaan. Tosin, nykyisessä päivähoitotilanteessa tuo valikoiminen on aika vaikea, sillä ainakin täällä pitää ottaa vastaan käyännössä se paikka mikä on tarjolla, kun ei niitä yleensä paljon edes ole.
 
...niin vielä tuosta valinnasta eli päiväkotiin vai perhepäivähoitoon. Mietin sitä itsekin aluksi kumpi parempi. Olen isommasta kaupungista ja en tuntenut ketään perhepäivähoitajaa lähemmin, niin en "uskaltanut" viedä lastani pph:eek:on. Olisin sen ehkä valinnut jos olisi lähipiirissä ollut joku tietty hoitaja, jonka tunnen ja luotan. Siihen aikaan kun liikku kaikenlaisia huhuja ja kirjoituksia kaikenkarvaisista perhepäivähoitajista, siis negatiivisia asioita. Valitsin siis päiväkodin, enkä ole katunut yhtään. Ajattelen, että päiväkotien touhuja ja tekemisiä yms. valvotaan hyvin ja että se myöskin TOTEUTUU kunnan päivähoidossa. Varmasti perhepäivähoidosta saa myöskin aivan eriomaista hoitoa ja ehkä joskus parempaakin kuin päiväkodissa, jos sattuu kohdalle joku helmi. mutta valitettavasti kaikki ppht eivät ole sellaisia kuin toivoisi. Näin minun ajatuksin...
:)
Toivottavasti löydät hyvän ratkaisun ja tsemppiä uuteen vaiheeseen, milloin päätätkin hoitoon viemisen toteuttaa :hug:
 
Täällä kans samaa asiaa mietitään ja kun ei todellakaan tunne ketään pph:ta, aika vaikea luottaa että "hyvä" löytyy..
itse olen ollut 15 vuotta sitten päiväkodeissa töissä ja kyllähän siellä lapsilla oli ihan hyvät oltavat, mutta kun näitä "karkaamistapauksia" esiintyy, täytyy todeta että siellä ulkoiluaikaan moni opettaja / lastenhoitaja harrasti niin "syvällistä'" juoruilua ettei ihme että ehtivät karata.. ehti minunkin aikaan.. itse olin silloin 18 - 20 -vuotias kun olin niissä hommissa.
Meillä on tuossa 50 metrin päässä päiväkoti, niin täytyy vissiin kiikareilla seurata tovi ulkoiluja ennenkuin tekee päätöksen.. ;)
Onhan päiväkodissa hyvät puolensa kuten sosiaalisten taitojen oppiminen, valmentaa jo koulumaailmaankin.. mutta on se kyllä toisaalta 1 -vuotiaalle aikaista. Plääh!
Jos palaan tekemään kuuden tunnin päivää jos mahdollista, niin lyhentää sekin hoitoaikaa... :whistle:
 
Meidän neiti nyt 2v 2kk meni hoitoon syksyllä eli oli silloin 1v 9 kk ja on viihtynyt loistavasti päiväkodissa. Meidän lapset ovat hoidossa 15 pv/kk. Pidettiin pitkä totutteluvaihe eli lapsi sai rauhassa tutustua pk:n elämään ja tunsi olonsa turvalliseksi siellä. Asiaan totuttelua oli jo sekin kun veli vietiin hoitoon samaan taloon jo keväällä. Perhepäivähoitoa ensin harkitsin, mutta alueellamme ei ollut sitä mahdollisuutta hoitajien vähyyden takia. Nyt olen erittäin tyytyväinen päiväkotiin, jossa on mukavat hoitajat eikä hoito "vain" yhden ihmisen varassa/harteilla. Tyttömme on sosiaalinen, reipas ja touhukas luonne, että meillä onneksi hoitoonvienti sujui paljon odotettua paremmin. =)
 
Meille tuli hoitaja kotiin hoitamaan kun lapset oli alle 2 v. ja kaikki meni mainiosti. Ja tästä innostuneena aion kotiin ottaa hoitajan kun kuopus täyttää 3 v. ja lähden töihin. Hoitaja löytyi hyvissa ajoin ennen töiden alkua lehti-ilmoituksella ja haastattelimme jokaisen halukkaan erikseen.
 
Meidän lapsi meni hoitoon kun oli 3v10kk. En olisi kyllä alle 3-vuotiaana vienyt en sitten millään! Mua ihan säälittää ne pienet lapset, vauvat, siellä hoidossa! Oli se paikka sitten pph, pk tai mikä tahansa. Oma lapseni on ryhmäperhepäivähoidossa. Mielestäni hyvä vaihtoehto pph:n ja päiväkodin välillä. Ne pph:t mitä tässä meidän lähellä pyörii, niin yhdellekään en lastani veisi. Harvoin noita saa kuitenkaan valita, varsinkaan jos kaupungin pph:n ottaa. Yksityisiähän saa sitten jonkin verran valitakin, mutta eipä niistäkään aina tiedä millaisia ovat..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 21:56 anna kirjoitti:
Meidän lapsi meni hoitoon kun oli 3v10kk. En olisi kyllä alle 3-vuotiaana vienyt en sitten millään! Mua ihan säälittää ne pienet lapset, vauvat, siellä hoidossa! Oli se paikka sitten pph, pk tai mikä tahansa. Oma lapseni on ryhmäperhepäivähoidossa. Mielestäni hyvä vaihtoehto pph:n ja päiväkodin välillä. Ne pph:t mitä tässä meidän lähellä pyörii, niin yhdellekään en lastani veisi. Harvoin noita saa kuitenkaan valita, varsinkaan jos kaupungin pph:n ottaa. Yksityisiähän saa sitten jonkin verran valitakin, mutta eipä niistäkään aina tiedä millaisia ovat..
Se ei vain ole kaikilla mahdollista olla sitä kolmea vuotta kotona.. :/
Päiväkodissa on se etu että siellä on useampi aikuinen, niin valvovat vähän toisiaankin ettei voi ainakaan asiattomasti käyttäytyä kun taas pph voi tehdä päivän aikana mitä lystää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 22:09 Vierailija kirjoitti:
[
Päiväkodissa on se etu että siellä on useampi aikuinen, niin valvovat vähän toisiaankin ettei voi ainakaan asiattomasti käyttäytyä kun taas pph voi tehdä päivän aikana mitä lystää.
Tätä mieltä täälläkin. Hyvä perhepäivähoitaja on tietysti upea juttu, mutta mistä todella tietää kuka sellainen on. Pph:ssa on myös hankalaa hoitajan loma-aikojen hoitojärjestelyt. Lapsi pitäisi viedä jonnekin varahoitajalle ja millainen hän sitten on?

Meilläpäin päiväkotiin pääsee pääsääntöisesti yli 3-vuotiaat, joten valinnan varaa ei oikein ole :/
 
sss
Kannattaa niitä päiväkoti ryhmiäkin oikeasti KIIKAROIDA. Olen ollut töissä paikassa jossa pienten ryhmässä hoitajien PERIAATE oli että lasta ei oteta syliin etteivät totu olemaan sylissä...Taaperot olisivat kyllä usein kaivanneet lohdutusta sylissä. Varsinkin talvisin ne jotka eivät vielä osanneet kävellä, he konttasivat tai ryömivät kylmällä maalla räkä valuen koko ulkoilun!!!
Kamalaa toimintaa voi siis olla myös päiväkodissa useamman aikuisen silmien alla.Toki tätä toimintaa muiden ryhmän hoitajat kauhisteli (minä mukaan lukien)selän takana mutta kukaan ei uskaltanut puuttua asiaan-ryhmän lastentarhan opettaja oli niin kova täti ettei sille ryppyilty, eikä johtajasta ollut oikein apua näissä asioissa.
Mutta se on kamalin paikka minkä olen nähnyt, suurimmassa osassahan hoitajat tekee kyllä parhaansa ja välittävät lapsista.

Jollei luota perhepäivähoitajiin, niin kannattaa katsoa alueen ryhmäperhepäiväkoti paikat. Siellä on vähemmän lapsia kuin päiväkodeissa, meno rauhallisempaa ja kotoisampaa. Hoitajilla aikaa enemmän pienille kun osa lapsista on jo isompia ja omatoimisia.
 
Meillä esikoinen oli vuoden verran päiväkodissa ennen kakkosen syntymää ja oli mennessään 1v4kk. Ei ongelmia. Kakkonen ja kolmonen lähtivät vasta kuopuksen täytettyä 3v päiväkotiin (pieni, alle 20 lasta, joka on ihanaa) eikä ole kyllä ollut mitään mutkia matkassa. Hoitajat ovat monta kertaa todenneet, että alusta asti tuntui, että meidän lapset on ollu hoidossa aikasemminkin :) . Olen onnellinen, että lapsilla oli mahdollisuus olla kotona noin pitkään. Kerhotoimintaa vanhemmilla tytöillä toki oli (silloin 5 ja 3v, kuopus 2v).
 
Tyttö aloitti päivähoidon ollessaan 7kuukautta.Tuntuu jälkeenpäin ihan julmalta,ajatellen,kuinka pieni hän silloin oli. Meille sattui oikein sydämellinen perhepäivähoitaja,jonka luona aloitettiin hoitotaival.Tyttö siirtyi päiväkotiin vähän yli 2vuotiaana.Sopeutumisongelmia ei ollut koko aikana kummassakaan paikassa,kaikki meni hienosti. =)
Pojat aloittivat päiväkodissa (pieni ryhmä, 15 lasta) viime kesänä.Alku oli hirveän hankalaa,varsinkin 2-vuotiaalle kuopukselle.Vanhempi poika oli innoissaan,mutta alkoi vikoa jonkin ajan kuluttua päiväkotiin menoa.Nyt molemmat viihtyvät hyvin,meni siihen kyllä hirvittävän pitkä aika.Yli 6 kuukautta reilusti.Ainoa huono asia päivähoidossa tällä hetkellä on henkilökunnan vaihtuvuus.En itse enää ole jaksanut miettiäkään,kuka on kenenkin sijainen on.
:/
Lapset ovat aina hyvin iloisia kun haen heitä kotiin.Yhden ainoan kerran vanhempi poika on kysynyt,miksi tulit jo?Meillä on paljon vapaapäiviä viikollakin.Koskaan eivät ole olleet 5pv/vk hoidossa. =)
 
Meillä ei isompi ollu koskaan päiväkodisa (muutaku loma-aikoina).
Pienempi on nyt eskarissa ni on päiväkodissa.Ei ole sekää ennen ollu.
Hoidossa ovat olleet vuoden vanhasta suunilleen...
Ensin yksituyisellä pph:lala ja sitten kunnallisella.Isomman mennessä eskariin pienempi pääsi ryhmäperhepäiväkotiin.

 
Meidän esikoinen oli 11 kk ja meni perhepäivähoitajalle. Se sujui hyvin! Otin kuitenkin hoitovapaata noin 5 kk jälkeen ja lapsi meni uudestaan hoitoon noin 2v samalle hoitajalle. Hoitaja sairastui ja lapsi joutui päiväkodin kautta ryhmikseen johon ei sitten millään soppeutunut. Joka aamu noin 8kk ajan jäi huutamaan... Joten minun valintani olisi kiva perhepäivähoitaja, jos voisi valita.
 
Esikoinen oli 4v ja keskimmäinen 3v kun menivät ryhmäperhepäivähoitoon.Hoitopaikka oli aivan ihana,12 lasta/3 hoitajaa.Lapset puhuvat vieläkin tuosta hoitopaikasta (nyt 7v ja 6v),hyviä muistoja jäi.Olivat kivan ikäisiä kun osasivat puhua,olivat kuivia jne mielellään menivät hoitoon.Kuopus on nyt 1v 9kk ja menee päiväkotiin todennäköisesti ensi syksynä,ikää olisi silloin 2,5v.Mulla on periaatteena ollut etten alle 2-v vie hoitoon.En pystyis viemään ihan pientä hoitoon.
 
hoitoon
Täällä palstoillla kun surffailee saa helposti sellaisen käsityksen, että suurin osa äideistä on kotona kauemmin kuin vanhempainvapaan ajan. Minulla kuitenkin se tilanne, että hoitoon pitää lapsi viedä vanhempainvapaan päättyessä. Nyt jo on syyllinen olo, varsinkin kun lukee näitä palstoja :-( Lapsi on silloin 10kk, opettajilla kun noita kesälomia ei voi siirtää... Onkos täällä ketään, jolla sama tilanne?
 

Yhteistyössä