Päivärytminne? (Äidin ja vauvan)

Olen alkanut pohtimaan tätä päivärytmiasiaa ja sitä, kuinka ehditte hoitaa kotitöitäkin vauvan hoidon ohessa :) En itse ole kovin järjestelmällinen tai säntillinen ihminen ja päivät ovat menneet aikalailla lapsentahtisesti. Kotityöt kasaantuu ja tuntuu ettei jaksa edes aloittaa mitään isompaa vaan hoitaa vain pakolliset. Tässä meidän päivärytmiä vähän aloitukseksi. Jos voisitte jakaa omanne niin kertokaa toki minkä ikäinen vauva teillä on :) Meillä 3,5kk :heart:

klo 7-8 herätään. Juodaan aamumaito pullosta, vaihdetaan vaippa ja päivävaatteet. Yritän pitää aamun ja illan aina vauvalle mahd. rauhallisena.

klo 9-10 vauva unille. Tällä aikaa nukun itsekin vielä koska muuten en jaksa olla oma ihana itseni koko päivää :D

klo 12-13 vauva herää (ja minä) ja syödään taas + vaipanvaihdot yms.

tässä välissä laitan yleensä tiskikoneen ja pyykkikoneen pyörimään, käytän koirat ulkona yms. pientä.

n. klo 15 vauva menee taas unille ja itsellä on aikaa järjestellä paikkoja, ehkä imuroida ja tehdä ruokaa

17-18 vauva herää, mies tulee töistä, koko talo herää "uuteen hulinaan" kun esikoisella kavereita kylässä, meillä käy vieraita, pitää keittää kahvia, kattaa pöytää, viihdyttää vauvaa, lenkkeilyttää koiraa...

Tämän jälkeen ilta menee rikkonaisesti vauvan pikkutorkkujen mukaan ja tuntuu ettei mitään voi oikein aloittaa kunnolla kun ajatus katkeaa ihan kohta johonkin. Jos ei vauva herää, niin joku on vailla jotakin ja itse olen jaloillani koko ajan enkä saa mitään oikeasti edes aikaiseksi.

klo 20 vauva nukkumaan, tunnin päästä siitä isompi lapsi ja siinä sitä sitten ollaan. Ihan väsyneenä ja lötkönä "hurjasta" päivästä ja silti tuntuu olo aika riittämättömältä. Ei tule sellaista fiilistä että olimpa tänään ahkera ja ihana pikku kotirouva :D En tiedä pitäiskö tullakaan mut ois kiva :LOL: Itse käyn nukkumaan joskus 23-00.

Siis eihän tässä ole ongelmaa, perushommat tulee tehtyä, mutta kun pitäisi siivota vaatekaappi, lajitella lasten pieneksi käyneet vaatteet varastoon, pestä pari mattoa jotka odottavat kylppärissä, päivittää laskukansio ajan tasalle ja kyllähän te tiedätte. Niitä rästiin jääneitä hommia joita tulee kuitenkin koko ajan lisää.

Auttakaa mua järkkäilemään päiväni paremmin. Enhän ole ainoa josta tuntuu tältä? Enhän?
 
sulla on ilmeisesti esikoinen koulussa tai hoidossa kun ei päivällä kotona? eikä tarvitse päivää rytmittää hänen mukaan? sulla on vielä pieni vauva ja oma jaksaminen on tärkeintä eikä kaappien järjestely. jos päivittäiset hommat sujuu ja ehdit tehdä ne muut voi hyvin tehdä kun mies kotona yms myöhemmin ota vaan itsellesi aikaa.
 
Mulla lapsia neljä ja nuorin on jo toki 1-vuotias, mutta sama tunne mulla on ollut jokaisen vauva-ajan kohdalla. Että mitään ei muka ehdi tekemään ja se stressaa. Mutta olen oppinut löyhäämään, kaikkea ei tarvitsekaan tehdä, ne ehtii tekemään myöhemminkin, sitten kun se vauva on vähän isompi. Se on jo paljon jos on tiskipöytä siistinä ja pyykit pestynä:)
 
Moikka Ruutinen ja oon kans näitä 2011 syyskuisia :) , joten tyttö täyttää ens maanantaina 4 kk. Meillä on TÄLLÄ HETKELLÄ sellainen rytmi, että

8-9 heräillään, vaipanvaihto, aamuruokailut molemmille, seurustelua, hereillä n. tunnin verran ja
9.30-12 välillä yhdet tai kahdet 15 min-tunnin päiväunet, luen lehden, laitan pyykkiä tai nukun itse jos väsyttää
puoliltapäivin maistellaan soseita, tissiä, seurustellaan, vaihdetaan vaippaa, valveilla n. 1,5-2 h
iltapäivällä yhdet tai kahdet 30 min-tunnin unet, niiden jälkeen maistellaan sosetta ja syödään tissiä
17-18 aikaan puolen tunnin torkut, sen jälkeen seurustelua, vaipanvaihtoa, kylpy, pienet torkut, tissiä vaähön useammin kuin päivällä ja 21-22 maissa nukkumaan. Mies kun on kotona, käyn kaupassa ja siivoilen tai laita pyykkiä. Viikonloppuisin paremmat siivoukset.
Tyttö heräilee vielä nukkumaan mentyään pari kertaa ja sit annan tissiä, että jatkaa unia ja nukahtaa kunnolla 23-24 ja sit heräillään parin kolmen tunnin päästä syömään ja sit uudetaan parin kolmen tunnon päästä ja kello on taas 8-9.
Aika risaista on, kun päivällä ei nuku kunnon unia (3 kk:n iässä vaunukammo...), mutta aika hyvin oon jaksanut, varsinkin kun meen samoihin aikoihin tytön kanssa nukkumaan. Toiveissa olisi vähämmen yöheräilyjä, kun alkaa syödä kiinteitä. Nukkuu onneksi omassa sängyssä, mutta haasteena olisi nukuttaminen jossain vaiheessa ilman tissiä:whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä rytmit heittää ainakin ihan häränpyllyä, syyskuisissa itsekin eli poika on myös 3,5kk ikäinen nyt :)

Meillä menee näin;

6-7 poika vetää pullon maitoa ja takaisin nukkumaan
10-10.30 herätys, vaihdetaan vaippaa ja vaatteita
11 maitoa taas naamaan ja sen jälkeen lähdetään koiran kanssa lenkille
13.30-14 sosetta ja maitoa
14.30-15 jos ei lähdetä minnekään niin poika yleensä remuaa leikkimatolla
jollen saa häntä nukkumaan :)
17.30-18 sosetta ja maitoa, mies tulee yleensä kotiin ja minä lähden käymään koiraa pissattamassa
21-22 iltamaidot
22-23.30 poika ja mies menevät nukkumaan ja minä jämähdän koneelle
00-01 itse nukkumaan

Meillä poika ei siis juurikaan nuku päivällä, jos lähdetään kaupungille tms. niin sitten
nukkuu koko reissun yleensä mutta kotona ei päiväunia ota, ehkä muutaman minuutin
pikkutirsoja silloin tällöin.
Sillon kun vauva oli ihan muutaman viikon, heräsin itse aina 7 aikoihin ja pesin pyykkiä ja
kävin koiran kanssa ulkona ja hääräilin kaikenlaista.
Nyt ei jaksa :)
Pyykit ja tiskit pestään ja imuroidaan sillon kun mies on kotona.

Me aika paljon seilataan kaupoissa ja pojan kummitädin luona eli ei yleensä päivisin olla edes
kotona, mutta nuo kellonajat on aika samat kuitenkin, ainoa ero se, että poika nukkuu jos ei
olla kotona :O
 
Poika on nyt 4 kk ja meidän rytmi tällä hetkellä tämä:

Yhdeksän maissa heräillään. Vaipan vaihto, päivävaatteet päälle, d-tipat. Mahdollisesti rintaa, jos ei poika ole tankkaillut vähän väliä aamun tunteina. Pientä leikkimistä iskän kanssa sängyssä, sitten poika viihtyy jonkin aikaa leikkimatolla, vanhemmat tekee aamupalaa. Kun poika kyllästyy matolla, tulee mukaan sitteriin jonkun lelun kanssa aikuisten aamupalan ajaksi. Vanhemmat käydään vuoronperään suihkussa, onnekseni mies menee vasta iltapäivällä töihin, eikä tee kovin pitkiä päiviä aina.

Klo 11-12 välillä poika väsähtää ja ottaa usein noin vartin torkut joko sylissä tai sitterin keinuessa.

Jos ollaan kotosalla, tässä välissä poika on välillä viltin päällä, välillä leikitään sängyllä, välillä sitterissä, jos pitää touhuta kotihommia. Ja tietty vaihdetaan vaipat, niitä nyt vaihdetaan vähän tilanteen mukaan, kun tarve on (riippuu myös mikä kestovaippa päällä).

klo 13-13.30 poika nukahtaa päiväunille parvekkeelle vaunuihin (vaunujen heiluttelun ja itkeskelyn jälkeen). Tietty syötetty sitä ennen. Poika vetää yleensä 3,5 päiväunet, jonka aikana äiti surffaa netissä, tiskailee, pesee pyykkiä, lueskelee, ehkä laittaa ruokaa, joskus jopa ottaa itsekin pienet torkut.

klo 16.30-17 poika usein heräilee. Siinä syötöt ja vaipanvaihdot, pientä yhteistä touhua kenties.

Äiti laittaa ruokaa ja syö, ehkä vauvatusta jne.

Seitsemän aikoihin yritän heijata pojan taas vartin pikkunokosille. Aina välillä poika syö rintaa. Tihenevässä tahdissa iltaa kohden. Iskä tulee kotiin.

Yhdeksän maissa alkaa iltapuuhat: kenties kylvetys, vaipanvaihto, yöpuku päälle. Imetystä, sitten pötkötellään hetki pojan kanssa sängyssä ja "luetaan iltasatua", eli poika katselee kuvia ja äiti lueskelee kirjan loruja ääneen. Sitten valoja sammutellaan vielä entisestäänkin hämärämmäksi ja lisää imetystä.

Iltalaulu joko siinä kun poika pötköttää vieressä tai kun äiti nostaa hänet omaan sänkyynsä. Yritetty, että poika nostettaisiin omaan sänkyynsä (sivuvaununa äidin vieressä) ja jos nukahtaisi sinne ihan itse. Pari kertaa onnistunutkin, mutta yleensä poika aloittaa kovan itkeskelyn ennemmin tai myöhemmin ja sitten nukahtaa joko jomman kumman vanhemman sylissä kannellessa tai tissille. Nostetaan sänkyyn. Nukahtaa nykyisin 21.30-23 välillä.

Äiti päätyy usein nukkumaan puolen yön maissa.

Tämän tyyppinen rytmi on ollut oikeastaan alusta pitäen. Vajaan parin kuukauden ikäisenä alkoi yhtäkkiä valvomaan iltaisin, ettei nukahtanut millään ennen puolta yötä, mutta sitten nukuttiinkin yhteentoista. Saatiin rytmiä vähän korjattua noin 3 kk:n iässä taas tähän. Jos ei vie parvekkeelle nukkumaan, ei nuku kunnon päiväunia oikein millään. Jos ollaan kaupungilla/ muuten liikkeellä nukkunut alusta asti sen melkein neljä tuntia päiväunia.

Yöllä oli pitkään eka pätkä 4 tuntia, sitten syöttö, seuraavat pätkät 2-3 h ja loppu yö lyhenevissä pätkissä. Aamun tunteina jätän yleensä pojan viereeni nukkumaan, niin ei tartte koko ajan olla nostelemassa sängystään viereen syömään. Viime aikoina on tuo eka pätkäkin ollut 2-3, alkaa epäilyttää, että riittääkö maito. Välillä saatiin tuuditettua takaisin uneen tutilla, mutta viime aikoina vain rinta on auttanut. Öisin usein nukahtaa tissille, tai sitten yleensä nukahtaa aika hyvin itse omaan sänkyynsä syötön jälkeen. Joskus pitää heijata sylissä yölläkin (tämä ollut lähinnä viime aikoina)
 
Mulla on neljä lasta joista kaikki kotihoidossa (5v,4v,1v ja 7vk)

Vauvalla ei ole mitään rytmiä mutta muuten mennään seuraavasti:
8.00 aamupala
11.00 ruoka
13.30 välipala
16.30 ruoka
19.30 iltapala

Välissä käydään pihalla jos vauva nukkuu sopivasti paitsi nyt ei olla viikkoon päästy ulos kun on niin kovat pakkaset.Mulla taas on aika ajoin täällä kotona jopa tylsää ja kaikki kotihommat tehtynä... eilen jopa pesin vessat ja lattiat,imuroin,pyyhin pölyt,viikkasin puhtaat vaattet kaappiin, sulatin pakastimen,pesin jääkaapin,vein matot ja petivaatteet ulos tuulettumaan,lämmitin taloa ja tein ruokaa ja tämä kaikki ennen aamupäivän ruokaa vaikka noustiin 7.20
Loppupäivän luin lehtiä,pelasin,leikin lasten kanssa,tehtiin palapelejä,söin leikisti PALJON muovailuvaha ruokia,piirrettiin,luettiin kirjoja,rakennettiin dubloilla yms...
Nyt talo taas lämpiää ja kotihommat on tehty,isommilla lapsilla on yhdessä hyvä leikki ollut jo pitkään ja vauva vaan nukkuu (vaikka nukkui yön tosi hyvin ja vain yhdellä syötöllä) henkarivaatteet on ulkona tuulettumassa ja mä tapan aikaa tässä koneella.Ja vaikka tästä voisi kuvitella niin en todellakaan ole mikään super äiti ja välillä on päiviä jolloin en tee mitään kotitöitä ja toisina päivinä pistän tuulemaan,mutta aina meillä on yleissiistiä eikä tarvii hävetä jos tulee yllätysvieraita,mutta koska meillä on monta lasta niin lattialla on leluja aina paitsi juuri ennen imurointia ja niitä on vain vieraidenkin siedettävä.
 
Meidän neiti pian 4kk, tällainen rytmi ollut jo jonkin aikaa:

8-9 neiti herättää äitin, vaihdetaan vaatteet ja vaippa, vauva tissittelee ja äiti syö aamupalaa. Sitten vauva on leikkimatollaan, tai sylissä, ihmetellään ja leikitään. Joskus laitan tytön rintareppuun ja imuroidaan tai ripustellaan pyykkiä.

11-12 Tissittelyn jälkeen lähdetään ulos. Vauva nukkuu ja äiti lenkkeilee (jos jaksaa...) Vauva jää ulos nukkumaan päiväuniaan.

Tässä välissä mun omaa aikaa!!! Nettailen ja teen ruokaa, ja yleensä siinä kohtaa kun saan sapuskan lautaselle niin alkaa itkuhälyttimestä kuulumaan mölyä ja saa mennä kiikuttaa vaunuja pihalle....

14-15 Neiti herää päiväuniltaan. Sitten syöpötellään, leikitään, ihmetellään...

17 iskä tulee kotiin ja sen jälkeen sitten oleillaan, käydään kaupassa, kotitöitä, äiti tai iskä tai molemmat käy ehkä lenkillä, leikitään tytön kanssa, aina välillä syödään tissiä. Jossain kohtaa iltaa tyttö otta pikkuset unet, ehkä 20-30 min.

21 vaihdetaan yöpuku tytölle ja sitten äiti ottaa tuolissa hyvän asennon ja imettää, imettää, imettää ja imettää..... Vuorotellen kumpaakin tissiä, en ees tiedä tuleeko niistä loppuvaiheessa ees mittään :D

22-23 tyttö nukahtaa ja lasketaan sänkyynsä nukkumaan. Tosin herää yleensä n. 30-60 min päästä ja taas syödään... mutta nyt onneksi vain maltillisesti! Ja sitten pääsee äitikin jo nukkumaan :)

Yöllä haluaa tissiä sen 2-3 kertaa, ja sit samalla siirtyy meijän sänkyyn nukkumaan, äiti kun ei jaksa nousta imettämään...


Metsätähti, kuulostat niin ahkeralta! Mulle riittää tää kodin ja arjen pyöritys ihan yhdenkin kanssa :D
 

Yhteistyössä