PÄIVÄUNET!!

Esikoiselta jätettiin unituti pois käytöstä 2 vkoa sitten. Ei ole tutia kaivannut ja ite oli sitä pois viemässäkin. Mutta sen jälkeen en oo saanu poikaa millään päiväunille. Uniriepu on käytössä ja se on ollu tosi tärkee, mutta tutin myötä senkin merkitys tuntui hiipuvan. Lapsi tarvii unet päivällä (2v7kk), joksus saattaa illalla nukahtaa sohvalle tai lattialle kesken kaiken.
Olisko siis ideaa, miten saisin muksun nukkumaan päiväunet. Nukutuskaan ei auta :( . Vai pitäiskö vaan antaa olla nukkumatta eikä yrittäiskään?
 
Tii
Voi jos keksit poppaskonstin, niin kerro minullekin! Meillä päiväunia ei nukuta enää joka päivä (tyttö kohta 3 vee), mutta selvästikin unille olisi tarvetta. Illalla mikään ei suju ja vaan kiukuttaa ja aamullakin on vielä niin väsynyt, että suu on mutrussa. Joskus saan tytön rauhoittumaan päiväunille lukemalla kirjaa ennen päikkäriaikaa ja silittämättä selkää ja hiuksia. Kaikkein tehokkain muoto on se, kun menee itse viereen ja pitää sylissä, mutta silloin minä itse yleensä nukahdan ensin... :LOL: Ollaankin juteltu iltaisin, miten paljon paremmin tyttö on jaksanut leikkiä ja touhuta, jos vain unet ovat maistuneet päivällä.
 
meillä jäi päiväunet pois jo 2 v. jos joskus poika nukahti (vaikka vain 10min) niin en millään saanut illalla ennen puolta yötä. yö unet yleensä nukkui noin 12 tuntia.
tais tulla vähän väärälle osastolle.. =)
 
Rh-neg
Meillä esikoinen mahdoton unikeko. Nyt eskarissa ja nukahtaa joka päivä päiväkodissa, herää aamulla klo. 6.15. En katso, että unista on haittaa. Päinvastoin, aivot saa levätä ja poika jaksaa hyvin. Mutta nyt kun ollaan kotona, en laita nukkumaan, että kouluun tottuu. eli ongelma on päinvastainen. Mutta tämä pian 4-vuotias pärjää hyvin päivän 18 asti, mutta sitten väsähtää, mutta herää 20-21 ja sittenpä jää omat ohjelmat ainakin katsomatta. JOten yritän nukuttaa hänet, jos on herätty ennen 8.

Itse menen yleensä viereen, luen ja varaan aikaa nukuttamiseen. Eli en "laita" lasta sänkyyn juoksuvauhdista vaan kaikki rauhoitutaan. Kerron että muutkin nukkuvat toisissa kodissa. Ja jos illalla on jokin meno, niin suoraan sanottuna lahjon. Sanon, että jos ei nukuta, niin ilta ollaan kotona, koska illalla ollaan känkkäränkköjä. Unien jälkeen saat sitten.......Ei minusta lahjomisessa mitään haittaa ole, kun tietää mitä tekee. Joskus pojat ovat ronkuneet jäätelöä aamulla pakkasesta, niin olen käyttänyt tilanteen hyödyksi ja vastannut että joo, syödään jätskit välipalaksi unien jälkeen. Unille menokin on helpompaa. Pitää vain muistaa, että unille ei aina pelkällä lahjonnalla. Lapsethan ovat viisaita ja oppivat. Säännöllinen päivärytmi kaiken A ja O. eli aamulla pojat nousevat minulla yleensä klo. 7.00, päiväunet 12-15 välillä tunnin verran ja sitten illalla sänkyyn 20-21 välillä. Tsemppiä. Mulla varmaan suht. helpot tapaukset. Siskoni tyttö on sitten asia erikseen, hän kun ei nuku, niin ei nuku.
 
Leppis74
Hmm onko tästä apua? Meitin 3v alkoi kiukuttelee päikkäreist mut tarvitsee ne.
No alussa annoin ottaa haluamansa määrän kirjoja sänkyyn joita lukee joiden lomassa nukahti kiukuttelematta. Nykyään lukee sen yhden kirjan ja käy nukkumaan. Alussa sovittiin et äiti hakee pois sit sängystä kun on levätty huom "levätty" ja hups hän ain nukahti ennen hakemista. Hiukan oveluutta ja asia on taas hyvä ja hauska eikä olla kiukkusia illalla. Toinen on et ain sovitaan pikkupäikkäreist eli eihän tuo huomaa onko nukkunut enemmän vai vähemmän. toivottavasti oli jotain apua.......
 
mariiia
laittakaa lapset joka päivä samaan aikaan nukumaan ja sanokaaa että sängyssä pitää pysyä tietty aika ja tehkää j9oku rituaali, meillä se on ruoka,pissalle ja sänkyyn.Laittakaa myös verhot kiinni et huomne on pimeä.meillä ainakin onnistuu näin lapset ovat 2v ja 4v.meillä nukutaan 12-14 ja sitä ennen ulkoillaan 1.5h ja syödään sen jälkeen.Meillä ainakihn auttanut selkeä päivärytmi ja asiat toistetaan samalla tavalla.
 
anutti
Minä olen päättänyt jo ajat sitten, että päiväunet nukutaan(eikä vielä päivääkään ole mennyt ettei jonkun verran olisi nukuttu) ainakin neljään, viiteen ikävuoteen asti.

Poika alle 3v ja kotona. Kova on oma tahto ja nukkuminen(nukkumaan meneminen) on aika ajoin ollut TODELLA hankalaa. Poika selkeesti testaa välillä, joko nyt äiti antais periksi...
Muutenkin on herkkäuninen(niinkuin minäkin).

Hirveitä tappeluita on ollut. 2 tuntia olen parhaimmillani "nukuttanut" lasta. Välillä on haettu matkasänky kaapista kun ei ole uskonut että sängystä ei nousta, enää ei onnistu, kun kiipee sieltä pois. Nykyään jos lähtee kiukuttelemaan ja pois sängystä, joudun roikkumaan makuuhuoneen ovenkahvassa, ettei saa sitä auki.
Todella harvoin jään nukuttamaan poikaa, koska kestää kauan ennenkuin nukahtaa(riippumatta kellonajasta tai onko väsyny tai ei), usein oikein taistelee unta vastaan.
Meillä siis päivä ja yöunille meno samanlaista:
Luen yhden sadun ja sitten poika jää sänkyyn(saa lukea vielä itse lisää).
Usein yrittää pompottaa...että tuo sitä laita peitto jne ja väillä menee huudoksi, mutta periksi en anna.
Joskus kun olen halunnut päästä helpommalla, olen antanut ottaa yhden pikkuauton mukaan sänkyyn.
Minun periaatteeni on että kun sänkyyn mennään, sinne jäädään.
 
Meillä tarvitaan päiväunille nukutus vaikkei illalla tarvitakkaan. Tutin jäädessä pois meni viikko-pari niin ettei meinannut millään rauhottua unille. Illalla kyllä rauhoittui. Päätin ettei unen tarve mihinkään yhdessä yössä pienene ja en antanut periksi vaan istuin vieressä vahdissa niin kauan että nukkuivat. saattoi mennä tuntikin. Sitten alkoi päivällä uni taas tulla 10min. vieressä istumisen jälkeen. Nyt ovat 4-vuotiaita ja nukkuvat yhä 1,5-2 tuntia päikkäreitä, yö unta riittää 10-12 tuntia. Illalla ovat unessa klo20.30. Sen kerran kun unet jäävät päivällä väliin nukahtavat pakolla viim. 17.30 ja nukkuvat aamu klo8. Eli kyl meidän 4v, muksut tarvii ainakin yhä päikkärit. Ja kyl kummastelen lapsia jotka jo 2v. ei enään "tarvii" päikkäreitä. Monesti on kyse siitä että vanhemmat ei malta olla päiväuniaikaan, paras kyläily ja shoppailu aika, kotona niin eipä sit niitä unia "tarvita".
 
anutti
Oon ihan samaa mieltä kyl tostaq päiväuniAJASTA ;)
Se tosiaan on parasta aikaa olla mm ulkona. Ja päiväuniaika tulee aina liian nopeasti... esim jos aamupäivällä ollaan soppailemassa, täytyy rientää kotiin kesken kaiken. Siksi nykyään pyhitän aamupäivät ulkoilulle ja päikkäreiden jälkeen käydää kaupoissa tai kyläillään...
Periksi en anna, koska pari kolme vuotias ei tosiaan vielä itse saa (ainakaan meillä) päättää tarviiko nukkua ja koska nukutaan B)
 
Meillä pian 3-v. esikoinen nukkuu pääsääntöisesti päikkärit n. 2 t. Vain erilaisen päiväohjelman takia voi joskus jäädä väliin - ja sen kyllä illalla huomaa... Toisinaan yrittää hannata vastaan istumalla sängyssään ja sanomalla: "Mä en nuku:", mutta kuitenkin on aina aika pian pannut maate ja nukahtanut. Joskus luetaan pari kirjaa, joskus ei halua, että luetaan. Poika tietää, että päikkärit nukutaan, jos kotona ollaan ja sillä sipuli. On kertoja, jolloin on itsekin sanonut: "Nyt sitten mennään päikkäreille." Vaikeina kertoina myös pieni kiristys/lahjonta on auttanut, esim: "Rupea päikkäreille nyt, että ehditään vielä tänään käymään kirjastossa/puistossa/kaupassa." Se viimeistään on auttanut.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2005 klo 23:02 aaduska kirjoitti:
Meillä esikoinen jätti päiväunet pois kun oli 1v7kk. toinen jätti 1v4kk nyt kolmas 1v8kk ja nukkuu vielä päiväunet. tosi yksilöllistä tarviiko lapsi päikkäreitä.
Minä tulin siihen tulokseen että olen varmaan tosi huono äiti ja alan ammattilainen, kun en saa lastani nukkumaan. Mutta jotenkin tuntuu, että kahden tunnin nukutus on jo liikaa (reilu viikko on nukutettu 1½ tunnista 2 tuntiin) kun ei muksu siltikään nuku.
 
Enpä minäkään oo saanu enää näitä iltatähtösiäni 3vnä nukkuun päikkäreitä.Perhepäivähoitajana kyllä paan koko sakin hiulaamaan ja sen puoli tuntia- 40 min kaikki on hiljaa ja jos nukkuu niin nukkuu jos ei niin sitte saa tulla pois sängystä ja tehä jotain hiljasta. Nyt ei ole hoitolapsia ja ei tuo poika enää kans pysyny sängyssä eikä nukahtanu järkevässä ajassa niin luovutin ja laitan sen sit ilalal noin 19 jälkeen nukkuun niin kyllä sitten jää pitkä ilta itelle ja 12 tuntia se sitten nukkuu ja senverranhan ton ikäset kai tartteekin unta. On sitten yksilöllistä miten sen unen saa sijoitettua, osa päivällä vai kaikki yöllä? Pääasia kai on se ettei laps ole jatkuvasti yliväsyny ja liikavaudissa ettei osaa rauhoittua.Kyllähän se huilaaminenkin esim videoo katsellen jotain auttaa, edes hetkeks katkaisee menon ja meiningin.Jotta jos tässä on se "huonouden" mitta niin on meitä muitakin ja "ihan hyvillä mielin" kehtaan olla ainaskin mä ;)
 
niinpä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2005 klo 23:02 aaduska kirjoitti:
Meillä esikoinen jätti päiväunet pois kun oli 1v7kk. toinen jätti 1v4kk nyt kolmas 1v8kk ja nukkuu vielä päiväunet. tosi yksilöllistä tarviiko lapsi päikkäreitä.
"jätti päiväunet pois...?!" Toisin sanoen SINÄ JÄTIT NE POIS.

Lapsi ei päätä vaan aikuinen, ja varmasti alle 2 vuotias tarvitsee vielä päiväunet.
 
No kyllä ne lapset on ihan sisäisesti säädettyjä erilaisine tarpeineen. Minulla myös molemmat jättivät päiväunet 1,5 vuotiaina, mutta nukkuvat edelleen 12h öisin. Jos äiti nukuttaa oppikirjan mukaan tuskan hikisenä 2h, en kyllä näe touhussa ainakaan maalaisjärkeä. Pääasia lienee, että lapsi löytää ja omaksuu itselleen sopivan rytmin.
 
Tutin jättämisen jälkeen oli meidänkin neidillä aika, jolloin uneen pääsy päivisin oli hankalaa. Muistaakseni muutaman viikon kesti tuo hankalampi kausi. Jos päikkärit olivat jääneet vähiin niin laitoimme tytön aikaisemmin illalla unille. Nukuttamista tyttö alkoi kyllä tarvita tutista luopumisen jälkeen: luemme kirjan (rauhalllisen puuduttavalla äänellä ;) ) ja sen jälkeen ehkä unilaulu ja köllötellään yhdessä -siinä neiti sitten alkaa pikkuhiljaa rauhoittua unille... Toivotaan, että teilläkin tuo olisi ohimenevä kausi :flower:
 

Yhteistyössä