Päiväunien lyhentyminen

Meidän pojan 1 v 7 kk päiväunet ovat lyhentyneet, parin viikon ajan hän on nukkunut vain reilun tunnin mittaiset päiväunet, kun ennen nukkui aina 2 tuntia. Onko muilla tämän ikäisillä päiväunet lyhentyneet? Onko unen tarve tosiaan vähentynyt vai onkohan tää jokin ohimenevä vaihe?

Kuinka paljon tämän ikäinen tavitsee unta vuorokaudessa? Meillä poika nukkuu yöllä 10,5 tuntia ja päiväunia siis reilun tunnin ( 1 h 10-15 min. ) eli yhteensä noin vajaa 12 tuntia. Miten paljon muilla nukutaan? Poika on kyllä iloinen ja pirteä päivällä, joten unimäärä lienee siis riittävä.

 
Kaikilla lapsilla unen määrä vaihtelee, jotkut lapset nukkuvat jopa vain 9 tuntia vuorokaudessa ja se on silti täysin normaalia, olen lukenut monistakin paikoista että juuri tuossa vaiheessa yleensä unentarve vähenee ja toiset päiväunet jäävät pois mutta eiköhän sama juttu käy myös tuohon että päiväunet lyhenee :) jos lapsi ei tunnu väsyneeltä ja kiukkuiselta niin eiköhän saa tarpeeksi nukuttua. Meillä nukutaan 9-10 tuntia yössä ja päikkärit on n. tunnin ja termiitti on vasta vuoden ja 4 kk.
 
En olis huolissaan unen määrästä minäkään - on kuitenkin tosi yksilöllistä. Meillä poika 2 v 3 kk on aina ollut vähäuninen ja on nyt jättämässä päiväunia pois kokonaan. Nukkuu vain joskus hoidossa 1-1,5 h ja sen jälkeen yöllä vain noin 9 h eli vuorokauden unet ylittää harvoin 11 h kun ilman päiväunia posottelee yhtäkyytiä yön yli 11 h:n unilla. Olin aluksi minäkin huolissani unen määrästä, mutta kun ei tosiaan kiukkuile ja jaksaa hyvin niin en viitsi enää mokomasta pingottaa. Ja minä olen kuulemma ollut lapsena ihan yhtä vähäuninen. (Isänsä tosin nukkui päiväunet vielä 6-vuotiaanakin... ) :eek:
 
Meidän poika on vähän reilu 1v4kk, päiväunet on muuttuneet runsaan tunnin mittaisiksi ja yöunet samalla on tulleet yhtenäisemmiksi. Ei heräile enää välttämättä lainkaan vaikka vähän aikaa sitten vielä muutamankin kerran saatoin joutua silmät tukossa hyppäämään naapurihuoneessa. Hyvään suuntaan siis ollaan menossa. Tuntuu vaan että aina kun hihkaisee niin siitä lähtee taas alamäki. Poskihampaita on vielä puhkeamatta.
 
Meillä poika 1v3kk ja nukkuu yöllä 12h non-stop mutta päiväunet ovat siinä tunnin mittaisia. Tänään tosiaan yritän nukuttaa sisällä päikkäreitä kun ei millään jaksaisi enää rampata ulos kun kaveri kuitenkin vaan nukkuu sen tunnin.
 
Kuulemma 1v keskimääräinen unentarve on n. 12h/vuorokausi, mutta jopa lähes kahden tunnin heitto kumpaan suuntaan vaan voi vielä olla normaalia.
Meillä 24 kk. nukkuu yöllä vaihtelevasti 11-12 h ja päikkäreitä normaalisti 1h15m. Mutta joskus (eilen viimeksi) saataa ottaa "velkoja" takaisin ja nukkua 3h! :D
 
meil on tyttö vasta 1v1kk.. nukkuu USEIMMITEN 11h,joskus melkein 12 ja joskus reilu 10 yössä siis. päikkärit useimmiten 2h.. joskus 3 ja joskus harvoin vaan 1.... mut sen oon huomannut meillä et mitä huonommin nukkuu pvällä,sen huonommat/lyhemmät on yöunetkin!
 
äippä71
Meillä tyttö 1v8kk ja päiväunet noin 1-2 tuntia, jos menee paljon yli niin illalla sit huonosti menee nukkumaan ja saattaa venyä kymmeneenkin nukahtaminen . Sopiva uni on noin tunti. yöllä nukkuu noin 21.00-7.00. harvoin menee kahdeksaan asti..
 

Yhteistyössä