Päiväunien rajoittaminen päiväkodissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen työskennellyt kohta 20 vuotta päiväkodeissa. Jatkuvasti enemmän ja enemmän vanhemmat vaativat lasten uniajan rajoittamista vedoten siihen, että lapsia on mahdoton saada illalla nukkumaan. Kohta 20 vuotta olen toiminut seuraavasti: lupaan vanhemmille herättää piltin sovitun 60/45/30 min päästä. Todellisuudessa lapsi nukkuu ihan yhtä kauan kuin ennenkin. 2 viikon päästä kysyn vanhemmilta, onko iltaunille käyminen helpottanut. 100% vanhemmista vastaa että tilanne on muuttunut ja "kyllä nämä lyhyemmät päiväunet helpottaa elämää niin paljon". Mistähän johtuu...?
 
  • Tykkää
Reactions: Softy
vierailija
Olen työskennellyt kohta 20 vuotta päiväkodeissa. Jatkuvasti enemmän ja enemmän vanhemmat vaativat lasten uniajan rajoittamista vedoten siihen, että lapsia on mahdoton saada illalla nukkumaan. Kohta 20 vuotta olen toiminut seuraavasti: lupaan vanhemmille herättää piltin sovitun 60/45/30 min päästä. Todellisuudessa lapsi nukkuu ihan yhtä kauan kuin ennenkin. 2 viikon päästä kysyn vanhemmilta, onko iltaunille käyminen helpottanut. 100% vanhemmista vastaa että tilanne on muuttunut ja "kyllä nämä lyhyemmät päiväunet helpottaa elämää niin paljon". Mistähän johtuu...?
Oliko tämä joku yhteinen päätös jota sovelsitte koko päiväkodin ryhmän kesken eli kaikkien hoitajien kesken vai miten tämä toimi? Vain kun sinä olit vuorossa? En usko että ihan kaikki hoitajat ryhtyisivät valehteluun tai toimimaan vanhempien ohjeiden vastaisesti noin helposti kuin sinä. Kertomuksestasi saa sellaisen kuvan että ei siellä sitten muita ollutkaan kuin sinä?
 
Onneksi omassa päiväkodissa ei ole tollaista valehteluongelmaa.

Ihan samoja nukahtamisongelmia oli perheillä ainakin jo 25 vuotta sitten, kun pikkusiskoni veteli päikkäreitä tarhassa ja kukkui iltaisin kotona.
 

Yhteistyössä