Pärjäisitkö 4 lapsen kanssa tällä rahasummalla...

  • Viestiketjun aloittaja kaveri.
  • Ensimmäinen viesti
pakkohan se on
mulla on viisi lasta ja käteen jää saman verran,mut sillä erolla,että isä ei ostele lapsille yhtikäs mitää. Pärjätään kuitenkin suht hyvin ja ruokaa on aina pöydässä
 
"vieras"
Kyllä ja saisin rahaa säästöönkin.
Onko sulla lapsia ja minkä ikäisiä ne mahtaa olla? 1v kulut on vähän toista luokkaa kuin teinin joka kasvaa ja syö. Teini syö meillä perunaa ja jauhelihapihviä aamupalaksi, koska kouluruoka ei tunnu tarpeeksi tukevalta ja iltapäivällä kun tulee koulusta on taas kiljuva nälkä. Poika on 175 cm pitkä ja painaa noin 60kg.
 
[QUOTE="vieras";27614506]Onko sulla lapsia ja minkä ikäisiä ne mahtaa olla? 1v kulut on vähän toista luokkaa kuin teinin joka kasvaa ja syö. Teini syö meillä perunaa ja jauhelihapihviä aamupalaksi, koska kouluruoka ei tunnu tarpeeksi tukevalta ja iltapäivällä kun tulee koulusta on taas kiljuva nälkä. Poika on 175 cm pitkä ja painaa noin 60kg.[/QUOTE]

No jos miettii, että lapset ovat joka toinen viikko poissa ja syövät viikollakin koulussa (ainakin isoimmat) niin siitä tulee iso säästö + isä osallistuisi vaatekuluihin yms. Helposti saisi rahaakin säästöön, koska vaatteitakaan ei tarvitse ostaa joka kuukausi ja niihinkin olisi noilla "tuloilla" pakko säästää x-määrä rahaa kuussa. Minä syöttäisin teinille kattilallisen puuroa, en mitään pihviä aamupalaksi.
 
"vieras"
No jos miettii, että lapset ovat joka toinen viikko poissa ja syövät viikollakin koulussa (ainakin isoimmat) niin siitä tulee iso säästö + isä osallistuisi vaatekuluihin yms. Helposti saisi rahaakin säästöön, koska vaatteitakaan ei tarvitse ostaa joka kuukausi ja niihinkin olisi noilla "tuloilla" pakko säästää x-määrä rahaa kuussa. Minä syöttäisin teinille kattilallisen puuroa, en mitään pihviä aamupalaksi.
Missään ei tässä ketjussa mielestäni ollut sanottu että lapset on joka toisen viikon isällään. Teini-ikäinen poika syö helposti sen saman mitä aikuinen mies, tai enemmänkin. Vaatteitakin joutuu kasvuiässä oleville ostamaan usein, lapsi voi kasvaa sen 10 senttiä vuodessa tai enemmänkin.

Kyllä tuolla 600 eurolla ruoat ostaa mutta mihinkään vaateostoksiin siitä ei kovin paljoa ole irrottaa. Entä kun lapset tarvitsevat kouluun luistimet tai sukset?

Mun teini saa syödä jauhelihapihvinsä jatkossakin aamupalaksi, meillä on siihen varaa. Pelkkä kaurapuuroi ilman mitään proteiinia ei kovin pitkään pidä nälkää, ja kasvuikäinen tarvitsee myös sitä proteiinia.

Tietysti jos perhe syö pelkkää riisiä ja papuja, ja saa vaatteet lahjoituksina niin tuosta jää säästöön mutta muussa tapauksessa ei kyllä juuri jää. Katylina sä et elä ihan reaalitodellisuudessa sen suhteen mitä lasten ruokailu ja vaatteet maksavat.
 
[QUOTE="vieras";27614545]Missään ei tässä ketjussa mielestäni ollut sanottu että lapset on joka toisen viikon isällään. Teini-ikäinen poika syö helposti sen saman mitä aikuinen mies, tai enemmänkin. Vaatteitakin joutuu kasvuiässä oleville ostamaan usein, lapsi voi kasvaa sen 10 senttiä vuodessa tai enemmänkin.

Kyllä tuolla 600 eurolla ruoat ostaa mutta mihinkään vaateostoksiin siitä ei kovin paljoa ole irrottaa. Entä kun lapset tarvitsevat kouluun luistimet tai sukset?

Mun teini saa syödä jauhelihapihvinsä jatkossakin aamupalaksi, meillä on siihen varaa. Pelkkä kaurapuuroi ilman mitään proteiinia ei kovin pitkään pidä nälkää, ja kasvuikäinen tarvitsee myös sitä proteiinia.

Tietysti jos perhe syö pelkkää riisiä ja papuja, ja saa vaatteet lahjoituksina niin tuosta jää säästöön mutta muussa tapauksessa ei kyllä juuri jää. Katylina sä et elä ihan reaalitodellisuudessa sen suhteen mitä lasten ruokailu ja vaatteet maksavat.[/QUOTE]

Viesti numero kuusi.

Koululta voi lainata suksia ja luistimia, jos niihin ei varaa ole. Myös käytettynä voi löytää halvalla, ne tietenkin kierrätetään lapselta toiselle.

Kyllä tiedän mitä vaatteet maksavat, käytän kevyen tonnin tyttöni vaatteisiin joka vuosi, koska haluan törsätä enkä jaksa kiertää kirppiksiä. Sen sijaan käytettynä ja kierrätettynä vaatteet saa huomattavasti halvemmalla.

Jos kaksi aikuista+yksi lapsi syö varsin runsaasti ja ostaa vaipat, pesuaineet yms 300e/kk budjetilla, en voi kuvitella äidin ja kahden teinin+ kahden nuoremman käyttävän kuussa, jossa lapsen äidillään vain joka toinen viikko 400e enempää noihin samoihin. Näin ollen jäisi 200e kuussa vaatteisiin ja muuhun turhaan.

Jos rahaa on vähän,sillä täytyy pärjätä.
 
"vieras"
Olen huolissani terveydestäni, jos suomalaisessa terveydenhuollossa työskentelee esimerkin kaltaisia vajakkeja hoitajia. Kehitysvammainen apinakin tietää, että on olemassa perustoimeentulo.
 
"kerttu"
Eli, kaverillani on 4 lasta, pari teini-ikäistä ja pari alakoululaista. Hän on juuri muuttanut erilleen miehestään ja kertoi, että rahat ovat aika tiukalla. Hänellä jää asunnon ja auton jälkeen elämiseen 600e/kk. Tästä pitää kuulemma maksaa lasten vaatekulut (toki mieskin osallistuu), kissojen ruoat ja kaikki päivittäiskulut, eli ruoka, pesuaineet jne. Minusta kuulostaa aika vähältä...Pärjäisittekö te tuolla summalla 4 lapsen kanssa? Minä en varmaan pärjäisi, olen ehkä tottunut korkeaan elintasoon..En tajua, miten hän tuolla rahalla elää....
Siis hänelle jää käytännössä vain lapsilisät kayttöön ei muuta. Neljän lapsen lapsilisäthän ovat varmaankin reipas 500 euroa, olettaisin.

Käsittääkseni ensimmäinen osoite ei ole sossu, vaan etävanhempi. Eli etää kun täällä kaikki muutkin simputtaa, niin miksei siis ap:n kaverikin voisi. Eli etä maksamaan elarit.

Ja sitten tietenkin apn ystävän kannattaa miettiä, voiko asua halvemmassa asunnossa jne. Asumistuenhan hän varmaan jo saakin!
 
"vieras"
Viesti numero kuusi.

Koululta voi lainata suksia ja luistimia, jos niihin ei varaa ole. Myös käytettynä voi löytää halvalla, ne tietenkin kierrätetään lapselta toiselle.

Kyllä tiedän mitä vaatteet maksavat, käytän kevyen tonnin tyttöni vaatteisiin joka vuosi, koska haluan törsätä enkä jaksa kiertää kirppiksiä. Sen sijaan käytettynä ja kierrätettynä vaatteet saa huomattavasti halvemmalla.

Jos kaksi aikuista+yksi lapsi syö varsin runsaasti ja ostaa vaipat, pesuaineet yms 300e/kk budjetilla, en voi kuvitella äidin ja kahden teinin+ kahden nuoremman käyttävän kuussa, jossa lapsen äidillään vain joka toinen viikko 400e enempää noihin samoihin. Näin ollen jäisi 200e kuussa vaatteisiin ja muuhun turhaan.

Jos rahaa on vähän,sillä täytyy pärjätä.
Olet sikäli väärässä että jos teillä on kaksi aikuista + yksi lapsi niin käytännösä toi vaipoissa oleva lapsi ei kuluta ruokaan juuri mitään rahaa. Kahden aikuisen ruoat + pesuaineet jne voisi siis olla noin 250e/kk. Äiti + neljä lasta vastaisi siis vaikkapa kahta aikuista + kolmea lasta kulutukseltaan. Sillä erotuksella että aikuiset harvemmin kasvavat niin että tarvitsee uusia kenkiä, talvivaatteita jne. Vaippaikäinen lapsi saa kyllä käytettynä juuri kaiken, mutta kouluikäiselle ei enää käytettyä tavaraa samalla tavalla tahdo löytyä.

Varsinkin jos on pojista kyse, niin ulkovaatteet ja kengät käytetää leikeissä niin loppuun ettei niistä ole enää myytäviksi. Mun 4v on talvessa saanut Reimatec pukunsa siihen kuntoon ettei se enää kelpaisi kenellekään.

Mutta tulee se reaalielämä vastaa vielä sinullekin kun lapsesi kasvaa ja ihan kaikkea ei pystykään ostamaan käytettynä.
 
"vieras"
On ihan eri asia elää kuukausi tai kaksi pienellä rahalla kuin elää sillä pienellä rahalla useampi vuosi. Jossain vaiheessa tuon äidin työmatkoihin käyttämää autoa pitää korjata, pitää ostaa uudet talvirenkaat, kotona hajoaa ehkä pesukone tai joku huonekalu täytyy uusia.

600 eurolla ostaa ehkä jonkun aikaa perheelle ruokaa, mutta uusia silmälaseja, hammaslääkärilaskuja ja muita vastaavia yllättäviä menoja tuo budjetti ei kestä yhtään.
 
"poikia3"
Viesti numero kuusi.

Koululta voi lainata suksia ja luistimia, jos niihin ei varaa ole. Myös käytettynä voi löytää halvalla, ne tietenkin kierrätetään lapselta toiselle.

Kyllä tiedän mitä vaatteet maksavat, käytän kevyen tonnin tyttöni vaatteisiin joka vuosi, koska haluan törsätä enkä jaksa kiertää kirppiksiä. Sen sijaan käytettynä ja kierrätettynä vaatteet saa huomattavasti halvemmalla.

Jos kaksi aikuista+yksi lapsi syö varsin runsaasti ja ostaa vaipat, pesuaineet yms 300e/kk budjetilla, en voi kuvitella äidin ja kahden teinin+ kahden nuoremman käyttävän kuussa, jossa lapsen äidillään vain joka toinen viikko 400e enempää noihin samoihin. Näin ollen jäisi 200e kuussa vaatteisiin ja muuhun turhaan.

Jos rahaa on vähän,sillä täytyy pärjätä.
Koululla ei todellakaan ole aina lainavälineitä, saati että sieltä löytyisi sopivia. Mun pojalla oli jo 14-vuotiaana kengännumero 45 - 46. Voit huvikseksi katsella minkä verran tuon kokoisia luistimia löytyy kaupasta, saati kirppikseltä. Ja mitä joudut näistä isoista luistimista maksamaan. Niitä ei todellakaan löydy koululta. Koulun isoimmat luistimet taisivat olla koko 41. Tämän tiedän siitä, että kundi unohti luistimet kerran kotiin.

Kehoittaisin sinua myös tutkimaan minkälaisia kenkiä ja mihin hintaan löydät numerolla 46.

Lisäksi voin kertoa, että tuo sama nyt 15 v poika on kasvanut kahden vuoden aikana miltei 30 senttiä. On sanomattakin selvää, että vaatteita on joutunut ostamaan todella usein. Kun perheessä on 2 muutakin lasta, niin ihan joka kuukausi olen joutunut vaatekaupoille. Viimeksi eilen olen hankkinut käsineitä, pipoja, verkkareita ja yrittänyt etsiä toppahousuja kuopukselle, kun yksiäkään sopivan kokoisia ehjiä ei kaapeista löytynyt.

Ehyitä toppahousuja ei juurikaan kirppiksiltä enää yli 120-senttiselle löydy, siellä juuri kävin eilen kierroksen heittämässä.

Ja todellakin, se teini syö, varsinkin jos harrastaa liikuntaa, tuplat siihen nähden, mitä aikuinen mies syö. Eli voit laskea perheen ruokakulut sitten henkilömäärällä 6 lasta plus aikuinen.

Minä väitän, että vaikka lapset ovat isällään joka toisen viikon, niin todella tiukaksi menee elämä noilla rahoilla.

Meillä ruokaan ja hygieniatuotteisiin menee 500 - 600 euroa kuussa, meitä on 5, 2 alakouluikäistä poikaa ja tosiaan tuo teini. Mutta todellakin joudun katsomaan tarkkaan mitä sieltä kaupasta ostetaan.
 
[QUOTE="vieras";27614628]Olet sikäli väärässä että jos teillä on kaksi aikuista + yksi lapsi niin käytännösä toi vaipoissa oleva lapsi ei kuluta ruokaan juuri mitään rahaa. Kahden aikuisen ruoat + pesuaineet jne voisi siis olla noin 250e/kk. Äiti + neljä lasta vastaisi siis vaikkapa kahta aikuista + kolmea lasta kulutukseltaan. Sillä erotuksella että aikuiset harvemmin kasvavat niin että tarvitsee uusia kenkiä, talvivaatteita jne. Vaippaikäinen lapsi saa kyllä käytettynä juuri kaiken, mutta kouluikäiselle ei enää käytettyä tavaraa samalla tavalla tahdo löytyä.

Varsinkin jos on pojista kyse, niin ulkovaatteet ja kengät käytetää leikeissä niin loppuun ettei niistä ole enää myytäviksi. Mun 4v on talvessa saanut Reimatec pukunsa siihen kuntoon ettei se enää kelpaisi kenellekään.

Mutta tulee se reaalielämä vastaa vielä sinullekin kun lapsesi kasvaa ja ihan kaikkea ei pystykään ostamaan käytettynä.[/QUOTE]

No tuo vaippaikäinen kuluttaa ihan mukavasti ja yhdellä laktoosittomalla ruokavaliolla saa mukavan lisäkustannuksen.

En silti usko, että edes kaksi aikuista ja kolme lasta kuluttaisivat yli 400e:tä, jos vähän katsoo mitä ostaa, sillä kouluruoka vähentää lounaat viikolta ja he syövät äidillään vain kahtena viikkona neljästä.

Mitä katselin viimeksi kun kirppiksellä kävin, niin siellä oli hyllyt täynnä poikien vaatteita. Parivuotiaalleni sieltä ei mitään löytynyt. Myös alennusmyynneistä löytää paljon. Ja jos isäkin kerran puolet maksaa, niin yhden lapsen tavallisille ei-merkkivaatteille ei paljon hintaa tule. Ja kuten sanoin, jos sattuu olemaan niitä isompia lapsia, niin niiltä kiertää vaatteita aika hyvin nuoremmillekin.

Kuten sanoin, en hae tytölleni vaatteita kirppikseltä, koska en jaksa nähdä vaivaa. Muutaman hassun tuotteen olen FB:n kirppiksiltä ostellut, halvalla sain. Noin 1/10 hinnalla mitä kaupassa. Sen sijaan kiertelen kyllä kirppiksiä ja metsästän aleista paljon. Pyrin myös suojaamaan vaatteita huolellisesti ja hoidan niitä asianmukaisesti, jotta säilyvät seuraavillekin. Olisikohan kokonaiset 3 vaatekappaleita näiden kohta 2,5 vuoden aikana, mitä olen joutunut heittämään roskiin. Jostain syystä meidän suvun pojillakaan ei pahemmin tunnu mitkään muut kuluvan kuin kengät, kaikki muu aikalailla kiertää.
 
"vieras"
Ei tosiaankaan löydy teineille kirpparilta vaatteita, ehkä tytöille joo, mutta pojille.. :D Katylina elää omassa todellisuudessaan. Minulla on neljä poikaa joista vanhin tosin vasta 9-vuotias, mutta esimerkiksi kaverini 10-vuotiaaseen tyttöön verrattuna pojat syövät hurjat määrät ruokaa, ei pelkkä kaurapuuro todellakaan pidä nälkää poissa. Viisihenkinen perhe syö kasviksia 2,5kg päivässä eli jo niihin menee rahaa, saati että jois maitoa.. Voin kuvitella, meillä ei onneksi kukaan juo maitoa päivittäin, paitsi kuopus rintamaitoa.

Neljän lapsen vaatteet on hieman eri juttu kuin vaikka kahden; usein nuorimmalle ei jää mitään ehjää, varsinkin jos ostaa halpista. Esimerkiksi minulla kaksi vanhinta käyttävät oikeastaan samaa kokoa, joten eivät kierrätä - kolmas taas on eri aikaan sen kokoinen, kun kakkonen oli (esim. talvihaalarit väärää kokoa).

On ihan eri asia verrata yhden lapsen perhettä ja monen lapsen perhettä esimerkiksi ruokakuluissa. Kaikkea menee hurjasti enemmän (tiedän, minullakin on joskus ollut vain yksi lapsi). Suksia ja luistimia joutuu ostamaan joka vuosi, eikä aina käytettynä saa oikeaa kokoa tai tarpeeksi ehjää.

Yhden pikkutytön äiti ei kertakaikkiaan täysin ymmärrä, millaista on olla isompien poikien äiti ;)
 
[QUOTE="vieras";27614921]Ei tosiaankaan löydy teineille kirpparilta vaatteita, ehkä tytöille joo, mutta pojille.. :D Katylina elää omassa todellisuudessaan. Minulla on neljä poikaa joista vanhin tosin vasta 9-vuotias, mutta esimerkiksi kaverini 10-vuotiaaseen tyttöön verrattuna pojat syövät hurjat määrät ruokaa, ei pelkkä kaurapuuro todellakaan pidä nälkää poissa. Viisihenkinen perhe syö kasviksia 2,5kg päivässä eli jo niihin menee rahaa, saati että jois maitoa.. Voin kuvitella, meillä ei onneksi kukaan juo maitoa päivittäin, paitsi kuopus rintamaitoa.

Neljän lapsen vaatteet on hieman eri juttu kuin vaikka kahden; usein nuorimmalle ei jää mitään ehjää, varsinkin jos ostaa halpista. Esimerkiksi minulla kaksi vanhinta käyttävät oikeastaan samaa kokoa, joten eivät kierrätä - kolmas taas on eri aikaan sen kokoinen, kun kakkonen oli (esim. talvihaalarit väärää kokoa).

On ihan eri asia verrata yhden lapsen perhettä ja monen lapsen perhettä esimerkiksi ruokakuluissa. Kaikkea menee hurjasti enemmän (tiedän, minullakin on joskus ollut vain yksi lapsi). Suksia ja luistimia joutuu ostamaan joka vuosi, eikä aina käytettynä saa oikeaa kokoa tai tarpeeksi ehjää.

Yhden pikkutytön äiti ei kertakaikkiaan täysin ymmärrä, millaista on olla isompien poikien äiti ;)[/QUOTE]

Niin no, jos äitini jonka luona asuu kaksi ylipainoista aikuista, kaksi teinipoikaa ja kuusivuotias, sanoo että heillä menee ruokaan ja muuhun vähemmän kuin meillä rahaa kuussa (eli se 300e) niin voisin kuvitella että aika paljon saavat tosiaan naamaansa tunkea ruokaa että kuudella sadalla ei saisi vaatteitakin.

Juurikin pojille näitä siistejä vaatteita näin, tytöille on aikalailla mitään tällä kertaa.

Harmi että teillä ei kierrä. Meillä on kiertänyt koko suvun läpi useat ns. neutraalit vaatteet jotka ovat ihan hyväkuntoisia vielä 15 käyttäjällään, eli siis minun lapsellani josta alkavat pikkuhiljaa siirtymään serkkuni vauvalle.

Ja ei, en varmaankaan ymmärrä millaista on olla isompien poikien äiti, mutta olen kuitenkin kolmen pojan sisko joten kustannuksista voin helposti kysellä äidiltäni. Hän sanoi, että löytää pojille helposti vaatteita halvalla, metsästävät alennuksia kaikkialta ja ostaa käytettynä paljon. Siihen toki vaaditaan sitä vaivaakin.
 
"vieras"
Niin no, jos äitini jonka luona asuu kaksi ylipainoista aikuista, kaksi teinipoikaa ja kuusivuotias, sanoo että heillä menee ruokaan ja muuhun vähemmän kuin meillä rahaa kuussa (eli se 300e) niin voisin kuvitella että aika paljon saavat tosiaan naamaansa tunkea ruokaa että kuudella sadalla ei saisi vaatteitakin.

Juurikin pojille näitä siistejä vaatteita näin, tytöille on aikalailla mitään tällä kertaa.

Harmi että teillä ei kierrä. Meillä on kiertänyt koko suvun läpi useat ns. neutraalit vaatteet jotka ovat ihan hyväkuntoisia vielä 15 käyttäjällään, eli siis minun lapsellani josta alkavat pikkuhiljaa siirtymään serkkuni vauvalle.

Ja ei, en varmaankaan ymmärrä millaista on olla isompien poikien äiti, mutta olen kuitenkin kolmen pojan sisko joten kustannuksista voin helposti kysellä äidiltäni. Hän sanoi, että löytää pojille helposti vaatteita halvalla, metsästävät alennuksia kaikkialta ja ostaa käytettynä paljon. Siihen toki vaaditaan sitä vaivaakin.
Äitisi ja perheesi eivät taida syödä kovin terveellisesti, jos tuolla jengillä menee alle 300 euroa ruokaan. Mitä siellä syödään? Makaronia ja makkaraa?

Haluaisin todella nähdä ne lastenvaatteet joita on käytetty 15 lapsella. Sä et taida olla todellinen henkilö tai ainakaan ihan reaalimaailmassa kiinni.
 
"poikia3"
Niin no, jos äitini jonka luona asuu kaksi ylipainoista aikuista, kaksi teinipoikaa ja kuusivuotias, sanoo että heillä menee ruokaan ja muuhun vähemmän kuin meillä rahaa kuussa (eli se 300e) niin voisin kuvitella että aika paljon saavat tosiaan naamaansa tunkea ruokaa että kuudella sadalla ei saisi vaatteitakin.

Juurikin pojille näitä siistejä vaatteita näin, tytöille on aikalailla mitään tällä kertaa.

Harmi että teillä ei kierrä. Meillä on kiertänyt koko suvun läpi useat ns. neutraalit vaatteet jotka ovat ihan hyväkuntoisia vielä 15 käyttäjällään, eli siis minun lapsellani josta alkavat pikkuhiljaa siirtymään serkkuni vauvalle.

Ja ei, en varmaankaan ymmärrä millaista on olla isompien poikien äiti, mutta olen kuitenkin kolmen pojan sisko joten kustannuksista voin helposti kysellä äidiltäni. Hän sanoi, että löytää pojille helposti vaatteita halvalla, metsästävät alennuksia kaikkialta ja ostaa käytettynä paljon. Siihen toki vaaditaan sitä vaivaakin.
Toki 300 eurolla saa paljon ruokaa, mutta siinäpä sanot itse, 2 ylipainoista. Se selittää jo paljon, esim. halpaa lenkkimakkaraa saa kaupasta halvalla, ruuan laatu tuolla rahasummalla kyllä kärsii paljon.

Ja tarjouksien hyödyntäminen vaatii vaivaa. Mulla täysipäiväisesti työskäyvänä ei todellakaan ole aikaa juosta etsimässä vaatteita tarjouksista. Toki esim. alennusmyynnit hyödynnän. Mutta teinille olen joutunut ostamaan sekä toppatakin, että talvikengät nyt. Alesta ostamalla, ne olisivat olleet jo auttamattomasti pienet. Takissa sentään oli jotain aleakin, silti pelkästään siihen upposi 70 euroa. Teinille ei voi myöskään ostaa vaatteeseen kasvuvaraa, sillä se kasvu voi loppua koska vaan. Tuo poika on nyt 176-senttinen.

Ja se, että isokokoiselle teinipojalle löytäisi kirppikseltä jotain mieluista on aika unen näkemistä. Joskus tekee jonkun hyvän löydön, mutta 95 prosenttisesti vaatteet on ostettava uutena.

Minä käyn kirpputorilla n. kerran viikossa, eli todellakin tiedän millainen tarjonta siellä on. Ja 2-vuotiaalle tytöllesi löytäisit aivan kaikki vaatteet kirpputorilta. Muutaman vuoden päästä löytyisi hyvin vielä yläosia, mutta housujen kanssa tilanne rupeaa muuttumaan vaikeaksi.

Ja jos luit, että ei kierrätetä, kyse ei tosiaan ollut siitä, vaan siitä ettei kierrätettävää jää. Tai että 2 samankokoista eri ikäistä lasta, eivät voi kierrättää.

Odotetaan muutama vuosi ja katsotaan sitten, vieläkö niitä vaatteita käyttää 15 lasta, vai miten on.
 
"viima"
Tosta ei laskuja tarvi maksaa, paitsi jos jotain yllättävää tulee. Lapset on isällään kai joka toinen viikko, joten se helpottaa ruokakuluja. Mut sen ukko ei sitte maksa elareita.
miksi ei saa elareita?. eihän tuo vuoroviikko systeemi sitä estä. ainoastaan jos tulot ovat kummallakin melkoisen samat. itsellä kaveri joka maksoi tytöstään elareita vaikka lähivanhempi, äiti, välillä tienasi jopa paremmin kuin isä. teki ilta- ja viikonloppuvuoroja aina kun lapsi isällään. mut jotenkin sai aina junailtua keskuteluissa itsensä niin köyhäksi!
 
[QUOTE="vieras";27615022]Äitisi ja perheesi eivät taida syödä kovin terveellisesti, jos tuolla jengillä menee alle 300 euroa ruokaan. Mitä siellä syödään? Makaronia ja makkaraa?

Haluaisin todella nähdä ne lastenvaatteet joita on käytetty 15 lapsella. Sä et taida olla todellinen henkilö tai ainakaan ihan reaalimaailmassa kiinni.[/QUOTE]

80-luvun puolen välin valkoisia, melko neutraalin näköisiä sekä joitakin 60-luvulla mummoni tekemiä mekkoja, joita tietenkin vain tytöt ovat käyttäneet.

Aika pitkälti itse tehtyä ruokaa syövät, aikuiset ottavat eväät töihin ja pojat syövät koulussa lounaan. Tavallista kotiruokaa.
 
[QUOTE="poikia3";27615103]Toki 300 eurolla saa paljon ruokaa, mutta siinäpä sanot itse, 2 ylipainoista. Se selittää jo paljon, esim. halpaa lenkkimakkaraa saa kaupasta halvalla, ruuan laatu tuolla rahasummalla kyllä kärsii paljon.

Ja tarjouksien hyödyntäminen vaatii vaivaa. Mulla täysipäiväisesti työskäyvänä ei todellakaan ole aikaa juosta etsimässä vaatteita tarjouksista. Toki esim. alennusmyynnit hyödynnän. Mutta teinille olen joutunut ostamaan sekä toppatakin, että talvikengät nyt. Alesta ostamalla, ne olisivat olleet jo auttamattomasti pienet. Takissa sentään oli jotain aleakin, silti pelkästään siihen upposi 70 euroa. Teinille ei voi myöskään ostaa vaatteeseen kasvuvaraa, sillä se kasvu voi loppua koska vaan. Tuo poika on nyt 176-senttinen.

Ja se, että isokokoiselle teinipojalle löytäisi kirppikseltä jotain mieluista on aika unen näkemistä. Joskus tekee jonkun hyvän löydön, mutta 95 prosenttisesti vaatteet on ostettava uutena.

Minä käyn kirpputorilla n. kerran viikossa, eli todellakin tiedän millainen tarjonta siellä on. Ja 2-vuotiaalle tytöllesi löytäisit aivan kaikki vaatteet kirpputorilta. Muutaman vuoden päästä löytyisi hyvin vielä yläosia, mutta housujen kanssa tilanne rupeaa muuttumaan vaikeaksi.

Ja jos luit, että ei kierrätetä, kyse ei tosiaan ollut siitä, vaan siitä ettei kierrätettävää jää. Tai että 2 samankokoista eri ikäistä lasta, eivät voi kierrättää.

Odotetaan muutama vuosi ja katsotaan sitten, vieläkö niitä vaatteita käyttää 15 lasta, vai miten on.[/QUOTE]

Ehkä kyse on pitkälti myös annoskoosta ja jatkuvasta napostelusta.

Perheen molemmat aikuiset käyvät kokopäiväisessä työssä, äiti kolmivuorotyössä. Lähinnä viikonloppuisin kiertää kauppoja sekä töiden jälkeen jos mies hakee nuorimman tarhasta. Aleen ja tarjouksia metsästämään siis kyllä ehtii. Äitini myös saattaa antaa pojille x-määrän rahaa ja sillä pitää tiettyjen vaatteiden löytyä. Ja on tähän mennessä löytynytkin.

Kyllä löytäsinkin, jos haluaisin. Tosin en tuolta kirppiksltä, näytti olevan sen verran poikien vaatteita, ettei sieltä pikkulapsille mitään löytynyt.
 

Yhteistyössä