Pärjättäiskö?

Eli olemme miettinyt tässä miehen kanssa perheen perustamista. Mies on opiskelija opiskelee insinööriksi. Ite olen työtön.
Eli jos meille lapsi tulisi niin saisin äippärahaa 500€- verot on otettu jo pois. vai onko se vieläkin se 400€/kk? ja sit sais sen 104 lapsilisää, ja 300€ ylimäärästä koska tulee säästötililtä.. Kuulostaako toi hullulta vai kannattaisko eka mennä töihin?
 
Onko minkälaista tukiverkostoa? Minusta lastenhankinnassa ei kannattaisi aina miettiä sitä, että on vakituinentyö molemmilla, oma asunto ja auto ym, vaan hankkia lapsia kun siltä tuntuu, muutoin ehkä koskaan ei ole se oikea aika. Vaikka toki taloudellinen tilanne on hyvä ottaa huomioon. Vauvan tavaroiden hankkimisiseen menee kuitenkin yllättävän paljon rahaa. Itsekin sen tajusin vasta kaikki ne tavarat hankittuani ja suurin osa on ostettu käytettyinä. Suosittelenkin kirpputoreja ym. Niiden kautta saa kohtuu hintaan vaunut, pinnasängyn ym isommat tarvikkeet ja hyviä vaatteita löytyy myös. Tsemppiä teille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: cinde
äitiyspväraha on sen 480e/kk Ei miun mielestä kannata miettiä tuommoista, koska ei siihen lapseen kuitenka niin paljoa mene vielä pienenä,kirpputorilta saa lähes uusia vauvan vaatteita edullisesti,äitiyspakkaus on nykysin suuri. Käytettynä löytyy tavaroita ja alkuun voi vauva nukkua vieressä tai äitiyspakkauksesta tehdä sängyn,hoitopöytä on turha koska omalla sängyllä/sohvalla voi yhtähyvin vaihtaa vaipan ja pukea. Ei kaikkea "turhaa krääsää" oo pakko ostaa :) Tosin itse halusin toisen lapsen kohdalla :) Vaipat ja maidot menee vain alkuun jos ei tissiä anna :)
 
Kyllähän lasta voi yrittää ja töitä hakea samaan aikaan. Vaikka tulisit raskaaksi heti, ehtisit kuitenkin olla monta kuukautta töissä ennen äitiyslomaa, jos pääsisit pian töihin. Minusta ei kannata odottaa vakiduunia, mutta tietenkin on järkevää laskea, paljonko sitä rahaa on ja mihin se riittää. Itse olisin halunnut lapsia jo opiskeluaikoina, koska tiesin, että vähälläkin rahalla tulee toimeen, mutta silloin ei ollut sopivaa isäehdokasta.
 
Kyllä sitä aina pärjää, jos on vähänkään maalaisjärkeä rahankäytön suhteen :) Jos teistä tuntuu siltä, että suhde on vahvalla pohjalla ja haluatte lapsen elämäänne, niin tehkää se. Ei todellakaan kannata miettiä, että onko vakiduunia ja asuntovelka maksettu ennenkuin on lasten vuoro, koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, elämä on elettävä nyt :) Me eletään tällä hetkellä käytännössä katsoen mun kotihoidontuella ja lapsilisällä (n. 500e yhteensä) ja meillä on vielä kolme koiraa. Kyllä sitä rahaa saa muksuun menemään jos haluaa, mutta mäkin hyvin tehokkaasti käytän nettikirppareita vaatteiden ja pakollisten huonekalujen hankintaan ja olen varmasti säästänyt satoja euroja verrattuna kaupasta jos olisi ostanut eivätkä häviä uusille yhtään. Esim. just löysin pojalle lähes käyttämättömän välikausihaalarin hintaan 20e, kaupasta samanmerkkinen liki 80e. Jos siis yhtään on minkäänlaista tukiverkostoa, niin pelko pois ja hommiin :)
 

Yhteistyössä