Paikalla ketään, jonka PAHAT vatsaoireet olisivat helpottaneet laktoosittomilla tuotteilla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Julkinen terveydenhuolto on toistaiseksi tarjonnut omiin vaivoihin hyvin vähän apua. Oireet ovat pahoja; p*skaa tulee niin tiuhaan että en ennen iltapäivää lähde kotoa, etenkin iltaisin pierettää, vatsa turpoaa helposti ja näyttää toisinaan raskausmahalta, kipuja on erilaisia ja eri puolilla vatsaa, närästää, röyhtäyttää...

Nyt vasta tajusin kokeilla auttaisiko laktoosittomat tuotteet eli kokeilen kotikutoisesti, onko mahdollisesti kyseessä laktoosi-intoleranssi. Kuinkahan pian oireet alkavat helpottaa? Jos siis tuosta on edes kyse... Pari viikkoahan testiä kai täytyisi kokonaisuudessaan vähintään jatkaa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24132440]No sillähän se selviää loppuelämäksi, eikä tarvitse koko ajan valittaa kun ei tiedä.[/QUOTE]

Selviää myös laktoosittomilla... Ja sitähän tässä ei kysytty.
 
"Mie"
Joo aika paljon halvemmaksi kuin yllä oleva tulee olla laktoosittomilla tuotteilla vaikka viikko tai pari ;) Jos on laktoosiongelmasta kyse, menee muutama päivä siihen että vatsa rauhoittuu, mutta sitten se pitäisi loppua. Jos laktoosi-intoleranssi on paha, niin tk:ssa tai missä tahansa lääkärissä tehtävä laktoositesti on sitten aika raju, siinä juodaan laktoosia sisältävää juomaa ja meinasin parinkymmenen minsan kotimatkan aikana jo paskoa housuun ;( Tälläinen testikin siis on olemassa. jos on aiemmin juonut maitoa ei se tarkoita ettei voisi tulla jossain vaiheessa elämää l.intoleranssi, stressi esim minulla aloitti sen vaivan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24132464]Oletko jättänyt kofeiinia sisältävät tuotteet pois ruokavaliosta, kuten kahvi, tee, virvoitusjuomat?[/QUOTE]

En ole. Koko ajan vähentämään päin. Tiedän, että asialla on vaikutusta. Samoin ateriarytmillä, mausteilla, kuiduilla ja käsittääkseni veden juonnilla. Mielelläni otan vastaan lisää vinkkejä, millä vatsan saa kuntoon, sillä voihan olla, ettei tästä testistä olekaan mitään hyötyä ja ongelma on jo niin paha, että todellakin asialle on nyt saatava ratkaisu.
 
"vieras"
Selviää nykyisin ihan verikokeellakin. Meillä poika sai lähetteen normi tk lääkäriltä kun oltiin muissa asioissa siellä.
Kiva. :) Omalta lääkäriltäni en ikävä kyllä saanut muuta neuvoa kuin, että kahvia saa juoda alle kymmenen (!!! :O ) kuppia päivässä ja aamupalakin olisi syötävä (olen syönyt jo jonkin aikaa, ei vaikutusta). Niin ja tupakoinnista paasasi tovin. Senkin lopetin omasta, en lääkärin, tahdosta. Voitte uskoa, etten aivan tyytyväinen ole lääkäriin...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24132522]No ne kofeiinia sisältävät tuotteet testin vuoksi kokonaan pois ruokavaliosta, oma keho ei kestä niitä ollenkaan.[/QUOTE]

Onko tämä yleinen neuvo, vai omakohtainen huomio? On kyllä tosi vaikea ajatella olevansa ilman aamu- ja jälkiruokakahvia. :S
 
"mä"
[QUOTE="vieras";24132524]Omalta lääkäriltäni en ikävä kyllä saanut muuta neuvoa kuin, että kahvia saa juoda alle kymmenen (!!! :O ) kuppia päivässä ja aamupalakin olisi syötävä (olen syönyt jo jonkin aikaa, ei vaikutusta). Niin ja tupakoinnista paasasi tovin. Senkin lopetin omasta, en lääkärin, tahdosta. Voitte uskoa, etten aivan tyytyväinen ole lääkäriin...[/QUOTE]
Siis mitä helvettiä. Juot yli kymmenen kuppia kahvia päivässä, aamulla tyhjään mahaan, poltat tupakkaa päälle ja ihmettelet mikä on, kun pakki suoltaa kuraa. Tainnut tulla jo jotain pysyvää vauriota.
Ja lääkärin vikapa hyvinkin.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";24132567]Siis mitä helvettiä. Juot yli kymmenen kuppia kahvia päivässä, aamulla tyhjään mahaan, poltat tupakkaa päälle ja ihmettelet mikä on, kun pakki suoltaa kuraa. Tainnut tulla jo jotain pysyvää vauriota.
Ja lääkärin vikapa hyvinkin.[/QUOTE]

No, en tietenkään juo kymmentä kuppia päivässä. :O Mistä sen sait päähäsi?
 
"vieras"
[QUOTE="yksi";24132643]Suosittelen kokeilemaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Minulla oli pahoja ilmavaivoja mutta loppuivat aloitettuani karppaamisen :)[/QUOTE]

En missään nimessä aloita! Ruokavalioni sisältää enimmäkseen hyviä hiilihydraatteja, mutta kyllä minä toisinaan nautin spagetistani. Uskon vakaasti terveelliseen, monipuoliseen ruokavalioon muutamilla paheilla höystettynä.
VHH-ruokavalio toimii joillakin ja joillekin se on varmasti ollut oikea pelastus kamppailussa suurta ylipainoa vastaan. En siis pidä sitä saatanan keksintönä, mutta en myöskään pidä siitä, että usein kys. ruokavaliolla olevat henkilöt pitävät tavallista ruokavaliota noudattavia henkilöitä läskeinä ja huonosti voivina.
Kiitos, mutta ei kiitos. :) Ja suoraan voidaan VHH-keskustelu siirtää johonkin toiseen ketjuun.
 
"Blushing"
Mä käytin noin viisitoista vuotta laktoosittomia tuotteita kun luulin olevani laktoosi-intolerantikko. Eli maito aiheutti kovaa mahakipua, satunnaisesti ilmavaivoja tms. Sitten sattumoisin selvisi puolitoista vuotta, ettei mulla mitään laktoosiallergiaa ole. Vaihdoin luomuun ja kaikki maidosta tulleet oireet loppuivat.

Mä en suosita vhh:ta laihdutusmielessä. MUTTA, mulla on suolistosairaus johon vhh toimii hoitona. Oireina kovat suolistokivut, mahan turpoaminen ynnä muuta. Tän sairauden yksi perusoire on se, että joutuu käymään vessassa usein. Mulla tätä ei ollut, vaan oireet vähän muuta. Pointti se, että niihin mahakipuihin voi syy usein löytyä ihan muualta kuin laktoosista. Ja monilla se suolisto ei vaan kestä niitä hiilareita, valitettavasti. Ei sen kummempaa vauhkoamista asiasta.
 
[QUOTE="Blushing";24132795]Mä käytin noin viisitoista vuotta laktoosittomia tuotteita kun luulin olevani laktoosi-intolerantikko. Eli maito aiheutti kovaa mahakipua, satunnaisesti ilmavaivoja tms. Sitten sattumoisin selvisi puolitoista vuotta, ettei mulla mitään laktoosiallergiaa ole. Vaihdoin luomuun ja kaikki maidosta tulleet oireet loppuivat.

Mä en suosita vhh:ta laihdutusmielessä. MUTTA, mulla on suolistosairaus johon vhh toimii hoitona. Oireina kovat suolistokivut, mahan turpoaminen ynnä muuta. Tän sairauden yksi perusoire on se, että joutuu käymään vessassa usein. Mulla tätä ei ollut, vaan oireet vähän muuta. Pointti se, että niihin mahakipuihin voi syy usein löytyä ihan muualta kuin laktoosista. Ja monilla se suolisto ei vaan kestä niitä hiilareita, valitettavasti. Ei sen kummempaa vauhkoamista asiasta.[/QUOTE]

Pitäis jaksaa kirjautua että sais muokattua kirjotusvirheet :D Eli siis "puolitoista vuotta SITTEN" ja "Mä en suosita vhh:ta VAIN laihdutusmielessä"
 
"yksi"
[QUOTE="vieras";24132688]En missään nimessä aloita! Ruokavalioni sisältää enimmäkseen hyviä hiilihydraatteja, mutta kyllä minä toisinaan nautin spagetistani. Uskon vakaasti terveelliseen, monipuoliseen ruokavalioon muutamilla paheilla höystettynä.
VHH-ruokavalio toimii joillakin ja joillekin se on varmasti ollut oikea pelastus kamppailussa suurta ylipainoa vastaan. En siis pidä sitä saatanan keksintönä, mutta en myöskään pidä siitä, että usein kys. ruokavaliolla olevat henkilöt pitävät tavallista ruokavaliota noudattavia henkilöitä läskeinä ja huonosti voivina.
Kiitos, mutta ei kiitos. :) Ja suoraan voidaan VHH-keskustelu siirtää johonkin toiseen ketjuun.[/QUOTE]

Ehdotin kokeilua, en käskenyt aloittaa! Kai siitäkin voi hermostua ja ei tietenkään ole pakko koittaa jos et niin paljon halua vatsavaivoista eroon =)
 
Maijaa
Mulla oli samat oireet, todettu laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia. MUTTA, aloin ala-karppaamaan muutama kuukausi sitten, kaikki oireet hävisivät, vaikka edelleen käytän päivittäin kuohukermaa/ turkkilaista jogurttia/ muita maitotuotteita.
 
"emmi"
Miehelläni oli ollut paljon vatsavaivoja, ts. mm. piereskeli paljon. Meni lääkäriin, lääkäri sanoi, että testaapas laktoosittomia tuotteita, suositteli testaamaan pari viikkoa ja sen jälkeen kerralla paljon "normimaitoa"- mitä tapahtuu. No ero oli huomattava. Miehelläni eniten vaikuttaa maito. Olen kyllä vaihtanut ruokakermojakin laktoosittomiksi jne., mutta en teidä vaikuttaako kuumennus tässä. Ja ei se kyllä enää piereskele melkein mitään :D.
Ja sitten se lääkäri oli kartoittaessaan tilannetta kysellyt, syökö mies pikaruokaa, eineksiä, juoko kahvia, juoko alkoholia jne.
 
Maijaa
[QUOTE="mä";24132567]Siis mitä helvettiä. Juot yli kymmenen kuppia kahvia päivässä, aamulla tyhjään mahaan, poltat tupakkaa päälle ja ihmettelet mikä on, kun pakki suoltaa kuraa. Tainnut tulla jo jotain pysyvää vauriota.
Ja lääkärin vikapa hyvinkin.[/QUOTE]

^^ Joka aamuinen sessio, kahvikupin kanssa partsille --> pari henkosta ja jo sai juosta vessaan. Mutta karppauksella tosiaan pääsin tostakin ongelmasta.
 
"vieras"
[QUOTE="emmi";24132827]Miehelläni oli ollut paljon vatsavaivoja, ts. mm. piereskeli paljon. Meni lääkäriin, lääkäri sanoi, että testaapas laktoosittomia tuotteita, suositteli testaamaan pari viikkoa ja sen jälkeen kerralla paljon "normimaitoa"- mitä tapahtuu. No ero oli huomattava. Miehelläni eniten vaikuttaa maito. Olen kyllä vaihtanut ruokakermojakin laktoosittomiksi jne., mutta en teidä vaikuttaako kuumennus tässä. Ja ei se kyllä enää piereskele melkein mitään :D.
Ja sitten se lääkäri oli kartoittaessaan tilannetta kysellyt, syökö mies pikaruokaa, eineksiä, juoko kahvia, juoko alkoholia jne.[/QUOTE]

Kyllä minäkin vakaasti toivon laktoosittomien tuotteiden auttavan, sillä eihän tämä mukavaa ole, että vatsa on päivittäin mielessä.
Itsehän en siis enää polta, juon kahvia 6 kupillista päivässä, eineksiä en käytä ollenkaan, pikaruokaa syön todella harvoin, ehkä muutaman kerran vuodessa, en juo alkoholia. Pastaa, makaronia ym käytetään harvoin, kun mies ei niistä pidä, leipää syön todella vähän joten yritän kompensoida sitä toisinaan puurolla tai esimerkiksi vehnänalkioilla ja pellavansiemenillä tai pavuilla yms.
 

Yhteistyössä