Paikalla ketään, jonka PAHAT vatsaoireet olisivat helpottaneet laktoosittomilla tuotteilla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
haaahhahhahahahhahahaaaa
[QUOTE="vieras";24132924]Hienoa, nyt voit rauhassa vetää tupakkaa ja ryystää kahvia, kun jätit epäterveellisen ruisleivän pois. =)[/QUOTE]

hahhahhahahhahahhahahhahaaaahhaaaaahhaaaahahahahaaaahehehohohoo
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24132924]Hienoa, nyt voit rauhassa vetää tupakkaa ja ryystää kahvia, kun jätit epäterveellisen ruisleivän pois. =)[/QUOTE]

Suurin osa ruisleivistä ei oo ruisleipää nähnytkään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24132969]Miks kyselet jos et halua neuvoja?[/QUOTE]

Täällä on enemmältikin näitä "vieraita". Kyllä kaikki apu ja ehdotukset otetaan vastaan ja pistetään korvan taa. :) Ihan jopa karppauskin (se on viimeisenä testilistalla).
 
JOS saan sanoa vielä karppauksesta tai siis vhh:sta... Älä lue jos et halua :D Mun mielestä liian usein karppaus/vhh nähdään enemmänkin hiilihydraatittomana ruokavaliona kuin vähä/vähempihiilarisena. Ihan itse siinä saa päättää kuinka paljon ja mitä hiilareita syö :) Ei ole pakko alkaa karppaamaan, vaikka vähentäisikin niitä omalle mahalle huonoimpia ruoka- aineita.

Usein myös luullaan väärin, että esim. ruis olisi hyväksi suolistovaivaiselle. Tämmöset "tujut" kuidut tekee usein vaan enemmän hallaa. Kaura on hyvä ja pehmeä kuitu ja siemenistäkin kannattaa suosia rouheita ennemmin kuin kokonaisia siemeniä. Jos suoli on herkkä, kannattaa sitä kohdella sellaisena. Hiiva on ehdottomasti huono, samoin lisäaineet. Makeutusaineet on paljon pahempia suolelle kuin tavallinen sokeri tai hunaja. Karppaus on hyvä keino laihtua, mutta jos haluaa suolistollensa hyvää, ei tietenkään kannata tuijottaa vain hiilareita vaan paljon muitakin juttuja. Vhhta voi toteuttaa just niin monella tapaa kuin itse hyväksi kokee!
 
"vieras"
JOS saan sanoa vielä karppauksesta tai siis vhh:sta... Älä lue jos et halua :D Mun mielestä liian usein karppaus/vhh nähdään enemmänkin hiilihydraatittomana ruokavaliona kuin vähä/vähempihiilarisena. Ihan itse siinä saa päättää kuinka paljon ja mitä hiilareita syö :) Ei ole pakko alkaa karppaamaan, vaikka vähentäisikin niitä omalle mahalle huonoimpia ruoka- aineita.

Usein myös luullaan väärin, että esim. ruis olisi hyväksi suolistovaivaiselle. Tämmöset "tujut" kuidut tekee usein vaan enemmän hallaa. Kaura on hyvä ja pehmeä kuitu ja siemenistäkin kannattaa suosia rouheita ennemmin kuin kokonaisia siemeniä. Jos suoli on herkkä, kannattaa sitä kohdella sellaisena. Hiiva on ehdottomasti huono, samoin lisäaineet. Makeutusaineet on paljon pahempia suolelle kuin tavallinen sokeri tai hunaja. Karppaus on hyvä keino laihtua, mutta jos haluaa suolistollensa hyvää, ei tietenkään kannata tuijottaa vain hiilareita vaan paljon muitakin juttuja. Vhhta voi toteuttaa just niin monella tapaa kuin itse hyväksi kokee!
Tavallaanhan minäkin sitä sitten noudatan. ;) Pullat, keksit, vehnäset on aika lailla olleet pannassa ja kuten tuolla aiemmin kerroin en juurikaan pastaa/makaronia syö. Leipää syön todella vähän ja harvakseltaan ja juurikin tuo suosikkini ruisleipä täytyi jättää kokonaan pois, sillä se jostain syystä alkoi närästämään. En kuitenkaan missään nimessä laske hiilareita, enkä niitä karta. En puhuisi ruokavalioni olevan millään tavoin VHH, sillä hiilareita kyllä kertyy päivän mittaan hedelmistä, jukurtista, makeisista yms, mistä milloinkin.
 
"vierailija"
[QUOTE="vieras";24133177]Tavallaanhan minäkin sitä sitten noudatan. ;) Pullat, keksit, vehnäset on aika lailla olleet pannassa ja kuten tuolla aiemmin kerroin en juurikaan pastaa/makaronia syö. Leipää syön todella vähän ja harvakseltaan ja juurikin tuo suosikkini ruisleipä täytyi jättää kokonaan pois, sillä se jostain syystä alkoi närästämään. En kuitenkaan missään nimessä laske hiilareita, enkä niitä karta. En puhuisi ruokavalioni olevan millään tavoin VHH, sillä hiilareita kyllä kertyy päivän mittaan hedelmistä, jukurtista, makeisista yms, mistä milloinkin.[/QUOTE]

Tässähän tämä harhaluulo taas tuli esiin. A) Karppaajan ei tarvitse laskea hiilareita. B) hedelmät/ vihannekset/ marjat/ juurekset EI todellakaan ole kiellettyjä, päinvastoin! Näillä korvataan osa siitä energiavajeesta, joka syntyy jättämällä viljat, sokeri ja peruna pois ruokavaliosta. Ainoastaan Atkinsin iduktiolla olevat/ ketokarppaajat/ alakarppaajat saattavat laskea ja välttää juureksia ja hedelmiä.
 
"vieras"
[QUOTE="vierailija";24133211]Tässähän tämä harhaluulo taas tuli esiin. A) Karppaajan ei tarvitse laskea hiilareita. B) hedelmät/ vihannekset/ marjat/ juurekset EI todellakaan ole kiellettyjä, päinvastoin! Näillä korvataan osa siitä energiavajeesta, joka syntyy jättämällä viljat, sokeri ja peruna pois ruokavaliosta. Ainoastaan Atkinsin iduktiolla olevat/ ketokarppaajat/ alakarppaajat saattavat laskea ja välttää juureksia ja hedelmiä.[/QUOTE]

Ok. Luulin, että hedelmät oli kiellettyjä. Eikä minun luulojani ja tietojani ja tietämättömyyksiäni kannata yleistää kuvastamaan koko kansan tietoutta. :)
Perunaa kuitenkin syön usein ja viljaakin menee puuron ja leivän muodossa harvakseltaan.

Kukaan keliaakikko ei ole sanaansa sanonut. Eikö oireet täsmää keliakiaan?

Onko muita ruoka-aineallergioita, jotka voisivat aiheuttaa tällaisia vaivoja?

Ja tottakai otetaan vastaan kokemuksia kahvista irtautumiseen. Eihän sitä juontia tarvitse kokonaan lopettaa, mut ihanne olisi, jos pärjäisi kahdella kupillisella. :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24133271]Ja tottakai otetaan vastaan kokemuksia kahvista irtautumiseen. Eihän sitä juontia tarvitse kokonaan lopettaa, mut ihanne olisi, jos pärjäisi kahdella kupillisella. :)[/QUOTE]
Kuten jo aiemmin sanottua, mulla ei kestä kuppiakaan kofeiinipitoista juomaa, ilman että vatsa alkaa kipuilemaan. Millekään muulle ruoka-aineelle en ole allerginen. Eikä kofeiiniakaan ole missään todettu, mutta huomaahan sen itsekin, kun aina esim. kahvin juonnin jälkeen vatsa on sekaisin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24133317]Kuten jo aiemmin sanottua, mulla ei kestä kuppiakaan kofeiinipitoista juomaa, ilman että vatsa alkaa kipuilemaan. Millekään muulle ruoka-aineelle en ole allerginen. Eikä kofeiiniakaan ole missään todettu, mutta huomaahan sen itsekin, kun aina esim. kahvin juonnin jälkeen vatsa on sekaisin.[/QUOTE]

Mä en itse ole niin onnellisessa asemassa (ainakaan nyt), että voisin olla ilman kahvia. Se päänsärky, mikä kahvittomuudesta seuraa on aivan käsittämätöntä tuskaa. :/ Ja siihen ei edes auta kuin kahvi. Ja tietysti aika, jos vaan niin kauan malttaisi odottaa siinä kivussa.
 
karppaaja
[QUOTE="yksi";24132643]Suosittelen kokeilemaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Minulla oli pahoja ilmavaivoja mutta loppuivat aloitettuani karppaamisen :)[/QUOTE]

Sama täällä. Ennen kärsin jatkuvasti erilaisisita mahavaivoista mutta karppaamalla KAIKKI mahavaivat hävisivät. Nykyään vatsa toimii täydellisesti eikä koskaan turvota.

Viljat oli mulla pääsyy mahaongelmiin, eli jättisin ainakin ne jos olisin sinä. Ja samoin kahvin. Viljat voi halutessaan vaihtaa esim. perunaan jos ei halua hiilareita rajoittaa.
 
karppaaja
Lisäys vielä: Mulla nimenomaan täysjyväviljat on vatsalle pahimpia joista ruisleipä kaikista pahin. Vaaleaa viljaa kestän pieniä määriä. Mä karppaan hyvän olon takia, en laihdutusmielessä. Olen aina ollut hoikka. Hiilareita syön 50-70 g päivässä ja treenaan paljon.
 
"vieras"
Sama täällä. Ennen kärsin jatkuvasti erilaisisita mahavaivoista mutta karppaamalla KAIKKI mahavaivat hävisivät. Nykyään vatsa toimii täydellisesti eikä koskaan turvota.

Viljat oli mulla pääsyy mahaongelmiin, eli jättisin ainakin ne jos olisin sinä. Ja samoin kahvin. Viljat voi halutessaan vaihtaa esim. perunaan jos ei halua hiilareita rajoittaa.
Millaisia sinun vatsaongelmat olivat?
 
YO
Itse en lähtisi vain kokeilemaan laktoosittomia tuotteita. Suolisto tottuu nopeaan siihen, ettei laktoosia olekaan pilkottavana ja laktaasientsyymin tuotanto laiskistuu. Joillain se on jo luonnostaan laiskaa vaikkakin olemassa, joten tuolla se saadaan helposti tuhottua. Tuo aika on kuitenkin yksilöllinen, itselläni toiminta vain häiriintyi vaikka olin puoli vuotta stressin takia maidottomana. Nykyään kyllä pystyn nauttimaan maitoa usemmankin lasillisen ja parhaiten siedän luomumaitoa.

Itse suosittelen vaihtamaan lääkäriä ja kysyisin voisiko oireet johtua laktoosista. Myös keliakia kannattaa selvittää ja tehdä tähystykset. Kuinka kauan nuo oireet ovat jatkuneet ja liittyykö niihin jotain muuta? Itse menin ylioppilaskirjoitusten ajaksi ihan maidottomaksi mutta se helpotti stressin lauettua.

Näin aluksi pidä vaikka viikon tai kahden ajan sellaista elämäntapa/ruokapäiväkirjaa. Merkkaa sinne kaikki syömisesi ja juomisesi, liikunnat, vessassa käynnit, unen määrät. Katsele sitten millaisina päivinä sinulla on ollut hyvä olo ja onko jonain päivänä ollut todella huono olo. Tuon voit sitten ottaa mukaasi sinne lääkärillekin, jotta voitte yhdessä miettiä olisiko siellä jotain mikä voisi aiheuttaa vatsaoireet. Voit myös kokeilla auttaako yhden kahvinjuonti kerran vähentäminen ja onko esimerkiksi päivänä jolloin söit pelkän kanasalaatin parempi olo.

Vatsavaivat on todella ikäviä, eikä niistä tahtoisi kärsiä hetkeäkään ylimääräistä.
 
"vieras"
Itse en lähtisi vain kokeilemaan laktoosittomia tuotteita. Suolisto tottuu nopeaan siihen, ettei laktoosia olekaan pilkottavana ja laktaasientsyymin tuotanto laiskistuu. Joillain se on jo luonnostaan laiskaa vaikkakin olemassa, joten tuolla se saadaan helposti tuhottua. Tuo aika on kuitenkin yksilöllinen, itselläni toiminta vain häiriintyi vaikka olin puoli vuotta stressin takia maidottomana. Nykyään kyllä pystyn nauttimaan maitoa usemmankin lasillisen ja parhaiten siedän luomumaitoa.

Itse suosittelen vaihtamaan lääkäriä ja kysyisin voisiko oireet johtua laktoosista. Myös keliakia kannattaa selvittää ja tehdä tähystykset. Kuinka kauan nuo oireet ovat jatkuneet ja liittyykö niihin jotain muuta? Itse menin ylioppilaskirjoitusten ajaksi ihan maidottomaksi mutta se helpotti stressin lauettua.

Näin aluksi pidä vaikka viikon tai kahden ajan sellaista elämäntapa/ruokapäiväkirjaa. Merkkaa sinne kaikki syömisesi ja juomisesi, liikunnat, vessassa käynnit, unen määrät. Katsele sitten millaisina päivinä sinulla on ollut hyvä olo ja onko jonain päivänä ollut todella huono olo. Tuon voit sitten ottaa mukaasi sinne lääkärillekin, jotta voitte yhdessä miettiä olisiko siellä jotain mikä voisi aiheuttaa vatsaoireet. Voit myös kokeilla auttaako yhden kahvinjuonti kerran vähentäminen ja onko esimerkiksi päivänä jolloin söit pelkän kanasalaatin parempi olo.

Vatsavaivat on todella ikäviä, eikä niistä tahtoisi kärsiä hetkeäkään ylimääräistä.
Oireet on jatkuneet jo vuosia, eikä niille ole mitään syy-yhteyttä mihinkään löytynyt. :( Paitsi nyt ruisleipä = närästys.
En tiedä, onnistuneeko lääkärin vaihto miten helposti. Kammoksun ajatuksena tähystyksiä, tiedän että ne ovat edessä, jos selityksiä ei muutoin ala löytymään.
Täytyy kai vielä koittaa pinnistellä tuon kahvin vähentämisen kanssa. Paheet ovat muuten aika vähissä, joten tuntuu pahalta luopua vielä kahvistakin. ;)
 
haen maijon suoraan tilalta, tämä oli suuri helpotus! jätin aromisuolan ja grillausmausteen pois, tosin jo paljon ennemin koska aiheuttivat kovia vatsakipuja.

mausteseokset : aromisuola,grillausmauste,perunamausteet yms. liemikuutiot ja jeuheet on "myrkkyä".. thyi!
 
karppaaja
[QUOTE="vieras";24133487]Millaisia sinun vatsaongelmat olivat?[/QUOTE]

Turvotusta, ripulikohtauksia välillä useita kertoja päivässä, ilmavaivoja, kipua mahassa, närästystä...
 

Yhteistyössä