painoa-arvio että ovat käynnistäneet?

Mulla siis jo 34+ paino arvio oli 3.2kg
nyt rv36 ke olen menossa synnytystapa arvioon ja mietinkin et paljoko paino arvio teillä ollut että ootte saanu käynnistyksen?
Mulla takana myös pelkopoli käyntejä jossa isolla lukee et haluan käynnistyksen jos vauva yli 3.5kg koska pelkään et juuttuu hartioista tms kiinni...
Vaikuttaakohan tää asiaan?
Mulla raskausajan lievä diabetes eli oon mitannu silloin tällöin sokereita ja rasituksessa oli yks arvo koholla.
kiitti jos joku voi vastata, erityisesti seinäjoen käytännöt kiinostaa...
 
mammammaa
3,5kg on vielä ihan normaalikokoinen, ja oikeastaan aika pikkuinen, joten sen perusteella tuskin käynnistellään. jos haluat varmuuden ettei tartu kiinni, niin sun pitäis päästä tutkimukseen, jossa sun sisuskalut kuvataan tai kokeillaan, että mahtuuko tulemaan. jos tuo sitten antaa aihetta käynnistykseen, niin käynnistysasiaa pitänee harkita uudelleen
 
lapsenpäästäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 20:15 Äiti kirjoitti:
Ekaa kertaa kuulen että ison koon takia käynnistetään??!!
Eikö ne yleensä mene sektioon???
Ehei suinkaan läheskään aina mennä sektioon. Varsinkin jos äidillä raskausajan diabetes, niin seurataan vauvan kasvua ja tarvittaessa käynnistellään, mikäli tilanne sen sallii (kypsähkö kohdunsuu, hyvät raskausviikot jne.), niin ennen laskettua aikaa, jos näyttää, et vauva kasvaa isoksi (niinkuin joskus em. "sokerivauvat").
 
Mulla sokerit ja kaikki ok. Viime viikolla viikkojen ollessa 37+6 oli painoarvio 3,5kg:tä. Lääkäri tuumasi että ei anneta mennä ainakaan yli lasketun ajan, koska vauva niin iso ja minä olen PIENI, vain 150cm. Eikä tuo lantiokaan mikään huippusuuri ole. Huomenna taas aika äitipolille, saas nähdä mikä on tuomio... Lääkäri ei uskonut näkevänsä minua enää yhdessä osassa siellä, paikat oli jo siihen malliin auki, mutta kasassa edelleen! Nyt on ruennut todella pelottamaan tuo vauvan iso koko ja synnytyskin sen myötä... :ashamed: Käynnistöisivät jo.... Haluaisin synnyttää alakautta jos mahdollista, mutta pahasti alkaa näyttää, että sektiohommiksi menee... :'(

-Piipero 85 ja masuasukki 38+4-
 
Mulla painoarviot ollut: rv32+1 oli 2250g, rv37+1 oli ensin 3700g ja sit mittas uudestaan ja sai tuloksen 3383g, rv38+2 oli 3,8kg, rv39+2 oli 4,2kg! Tollon rv39+2 sain ajan käynnistykseen rv39+6 (joka on 20.3). Minulla käynnistetään suuren koon ja raskausajan diabeteksen takia. Lääkäri kyllä sanoi, että sektio ei ole pois suljettu vaihtoehto, jos paikat ei lähde pehmenemään tableteilla tai synnytys ei käynnisty. Tossa käynnistyksessä on aina omat riskinsä ja luulen et ei lähe käynnistelemään (ainakaan liian aikasilla viikoilla), jos vauvalla kaikki hyvin ja luultavasti mahtuisi ulos. Täältä olen myös lukenut että jotkut lääkärit on sitä mieltä, että antaa ennemmin kasvaa kohdussa suureksi ja leikataan, kun se että käynnistetään epäkypsää/varhaista tilannetta.

T: Tiuhti ja möhköfantti rv39+4
 
äitee80
mulla myös sokerirasituksessa yksi arvo koholla, synnytystapa arviossa kävin ja olivat vaan sitä mieltä et tulee mahtumaan hyvin vaikka esikoinen oli syntyessään 3600g ja tiukkaa teki silloin hartoitten kanssa.
rv 35+5 painoarvio pojalla oli 3 kg. Antoivat uuden ajan rv 38 et katotaan jos sitte joskus käynnistellään rv 40 jos kovin kasvaa, mut eipä tarvinnut sinne mennä sillä poika syntyi rv 36+4 ja paino 3140 g.
Noh silloinkin piti käynnistää koska vedet meni mut mitään ei tapahtunut. :/
 
Mulla oli kuopuksen aikana painoarvio viikolla 36 noin 3300g.
Rv 40 oli arvio n.4kg. Silloin sanottiin, että korkeintaan viikolla saa mennä yli, kun on sokerit koholla. Mulla siis rasituksessa olleet epänormaalit arvot.
Tasan viikolla 41 arviotiin vauvan kooksi taas 4kg ja seuraavana aamuna oli tarkoitus käynnistää. Olin jo prenalla valmiina, mutta vauva päättikin syntyä yöllä, joten käynnistäminen jäi.. :kieh: Tyttö painoi 4360g.
Nyt mulla on rv 27 ja kerran oon käynyt äitipolilla ja seuraava käynti on rv 36. Sokerirasituksessa oli taas kaksi arvoa koholla.
Ja synnytyssairaala on mullakin Seinäjoki :attn: :wave:
 
Kyllähän tuo isolta kuulostaa kun omasta piiperosta rv 34 painoarvio oli 2,1 kiloa! :p Taitaa kyllä olla tämä taas hieman normia pienempi.. Olen kuullut että on käynnistetty vauvan ison koon takia kunhan paikat on kypsät.
 
haisulit3
mulle neuvolassa sanoivat et harvoin lapsen koon takia synnytystä käynnistetään. en kyl henkilökohtaisesti usko et käynnistävät alle neljän kilon lasta etukäteen, mut tiedä tuota. eikä noihin painoarvioihin kannata liiak luottaa.. voi heittää kilollakin.
 
Enpä menis ihan sokeesti noihin painoarvioihin luottamaan....mulle kolme eri lääkäriä äippäpolilla sanoi, että lapsi on syntyessään noin 4,5 kilonen, mutta kas, olikin vain 3,5 kg, vaikka meni vielä päivää vaille kaks viikkoa yli lasketun ajan! Tottakai joillakin arviot pitää paikkansakin, mutta itse suhtaudun niihin täydellä varauksella.....ja jos pelkää, että 3,5 kilonen ei mahdu alakautta syntymään, niin onpahan sitä pienempiäkin vauvoja "jääny jumiin" ja toisaalta moni 5,5 kilonen on alakautta syntynyt :whistle: :)

Niin että ota näistä nyt sitten selvää...
 
Esikosta rv 38+0 käskettiin käynnistykseen, painoarvio noin 4 kg, ahtaanoloinen lantio, sokeriarvot normaalit koko raskauden ajan.
Syntyi imukupilla rv 38+2, painoa 3830g ja jumitti vielä hartioista. Synnytys kesti 17 h, ponnistus 2,5 h.

Kakkonen nyt rv 27+6, painoarvio 1250g eli vielä mennään keskikäyrällä, mutta luultavasti menee käynnistykseen siinä 3,5 kg kohdalla, edellisestä synnytyksestä johtuen...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 20:15 Äiti kirjoitti:
Ekaa kertaa kuulen että ison koon takia käynnistetään??!!
Eikö ne yleensä mene sektioon???
Sektio on varmaan yleensäkin "viho viimeinen" synnytystapa. Luulisi että mieluummin käynnistyksellä jos paikat on kypsät :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 08:06 Tiuhti83 kirjoitti:
Tossa käynnistyksessä on aina omat riskinsä ja luulen et ei lähe käynnistelemään (ainakaan liian aikasilla viikoilla), jos vauvalla kaikki hyvin ja luultavasti mahtuisi ulos. Täältä olen myös lukenut että jotkut lääkärit on sitä mieltä, että antaa ennemmin kasvaa kohdussa suureksi ja leikataan, kun se että käynnistetään epäkypsää/varhaista tilannetta.

T: Tiuhti ja möhköfantti rv39+4
:eek: Kuulostaapa omituiselta. Mites sitten ne sektion riskit?! Toisaalta ymmärrettävää jos tilanne on epäkypsä kohdunsuulla koska silloin saatetaan päätyä joka tapauksessa sektioon..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 21:13 haisulit3 kirjoitti:
mulle neuvolassa sanoivat et harvoin lapsen koon takia synnytystä käynnistetään. en kyl henkilökohtaisesti usko et käynnistävät alle neljän kilon lasta etukäteen, mut tiedä tuota. eikä noihin painoarvioihin kannata liiak luottaa.. voi heittää kilollakin.
allekirjoittaneella heitti kuopuksen kohdalla painoarviot yli kilolla ja lapsi oli syntyessään 4920 g ja juuttui hartioista kiinni. \|O ekalla lapsella painoarviot oli melko oikeassa ja syntyi 4420 g painavana. mut enpä kyl seuraavan kans luota painoarvioihin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 11:19 henrietta kirjoitti:
Esikosta rv 38+0 käskettiin käynnistykseen, painoarvio noin 4 kg, ahtaanoloinen lantio, sokeriarvot normaalit koko raskauden ajan.
Syntyi imukupilla rv 38+2, painoa 3830g ja jumitti vielä hartioista. Synnytys kesti 17 h, ponnistus 2,5 h.

Kakkonen nyt rv 27+6, painoarvio 1250g eli vielä mennään keskikäyrällä, mutta luultavasti menee käynnistykseen siinä 3,5 kg kohdalla, edellisestä synnytyksestä johtuen...
2,5 h! nostan hattua jaksamisellesi.. mulla kuopus 20 h ja ponnistus 1,5 h ja jäi pahasti jumiin hartioista. painoa oli 4920. sokerit oli mullakin normaalit mut painoarviot aivan väärät, olin tyhmä liian luottavainen. syntyi raskausviikolla 40+6 ku luotin liikaa arvioihin ni eihän käynnistetty..
 
Kohta viiden äiti
Mulla oli nuorimmaisella 38+4 painoarvio 3,7-3,8kg ja päätettiin alkaa käynnistellä koska edellinen 4,1kg oli jääny hartioista jumiin.
Lääkäri vaan totes et mitä suotta enää kasvattelemaan kun ei enää mikään pikkuinen kuitenkaan ole.
Tyttö oli sit kuitenkin alle 3,5kg eli n.300g heitti arvio.
Parempi näin päin,olisi voinut myös heittää saman verran ylös päin.
Toivottavasti tämä maha-asukki ei kasva yhtään siskoaan isommaksi.
Onneksi papereissa on kuitenkin merkintä ettei yli neli kiloiseksi anneta kasvaa.
 
neljäs
eka oli 3600 , ja toka 4070(meinasi jo jäädä hartioistaan kiinni)
joten kolmas käynnistettiin 41+3,
koska suuntaus kasvava ja minulta_kysyttiin tuntuuko vauva isolta,
koka ultran kokoarviot voi heittää.

No tuntui ja niin olikin 4170...
seuraava käynnistellään mielellään (luvattiin) piakkoin la jälkeen ,
jos ei siksi itsekseen tule...
 
AuteroAhkera
Esikoisesta painoarvio rv 35+1 2880g, rv 40+6 3800-3900, pääsin käynnistykseen samantien, ja poju painoi syntyessään tasan 4kg. Mua kyllä auttoi kohdunsuun kypsä tilanne, ja se että saleissa satuui olemaan reilusti tilaa.
 
Meidän esikoisen painoarvio oli koko ajan todella suuri ja kävin sokerirasitukset ym. mutta mitään ei löytynyt.

Ei kukaan edes ehdottanut käynnistystä tai edes lantion mittausta MISSÄÄN vaiheessa, vaikka olen todella pieni. Jälkikäteen mitattiin ja todettiin, että kiinni olisi jäänyt.

Jouduin lopulta sektioon kun lapsi ei laskeutunut, enkä avautunut kuin 4.5 cm.

Vielä leikkaussalissa lapsi käsissään lääkäri sanoi, että eihän tämä ole edes 4:ää kiloa, vaikka arvio oli ollut 4.1kg.

Hetken kuluttua kätilö tuli ja ilmoitti 4650gr. Siinä lääkäri sitten ihmetteli... Että sillä lailla!
 
Kolmas tulossa
Mulla toka syntyi täsmälleen laskettuna päivänä, painoi tasan 4 kg ja jäi harteistaan jumiin, solisluu poikki ja lasta jouduttiin virvoittelemaan ennen kuin lapsi tokeni. Nyt rv 38+0 ja kävion koko- ja synnytystapa-arviossa: koko arvioitiin tällä hetkellä 3 kg, mutta ed. synnytyksen ongelmien ja lapsiveden vähyyden takia käynnistet5ään synnytys jos ei lapsi syntynyt laskettuun aikaan mennessä.
 
No mulla enimmäinen todettiin, että ei mahdu alakautta syntymään joten lääkäri määräsi sektion 38 viikolle, mutta poitsu päätti lähteä syntymään jo viikolla 37, mutta lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että ehdottomasti sekstio, painoi 2980g.

No toinen synnytys oli eri sairaalassa ja siellä sanottiin, että lantiokuvissa näkyvät mitat olivat siinä rajoilla, että alakautta synnytetään! painoarvio oli viikolla 40 3300g. Ja lääkäri tokaisi minulle vielä lähtiessäni, että jos ei ole syntynyt 42 viikolla tule niin käynnistellään. No poika syntyi viikolla 40+1 ja paikathan siinä repes ja lapsukaista ns. heräteltiin ja sai sitten vielä kaiken kukkuraksi erpinpareesin, eli kaulalla olevat lihakset repeytyivät, koska kätilöt joutuivat repimään pikkuista sen verran kovemmin... Kuntoutus jakso Kesti Vuoden. Fysioterapeutti kävi 3 kertaa viikossa kotona. Lisäksi pojallani oli ns.sammakkonilkat jotka lääkärin mielestä oikeaisivat hieromalla ja jotka johtuivat liian ahtaasta tilasta kohdussa. Ei ole jalat vieläkään oijenneet, vaikka ikää tulee jo 3,5 vuotta. Joutuu edelleen käyttämään erikoisvalmisteisia tukikenkiä. Ei Mikään mukava kokemus ja kolmatta lasta harkittiin aika tarkoin mieheni kanssa.

No kolmatta lastani odottaessa tein selväksi etten suostu synnyttämään alakautta.. eipä auttanut. No sitten pääsimme lääkärin kanssa kompromissi ratkaisuun, koska hän ei suostunut sektioon. Käynnistettäisiin synnytys kun lapsen paino olisi lähellä 3500g ja käynnistys tehtiin viikolla 38+3 kun painoarvio oli 3300g Tyttö syntyi ongelmitta ja syntymäpaino oli 3020g...

Mutta mitä opimme tästä kaikesta.. Pitäkää tulevat äipät pintanne, elkääkä luottako sokeasti lääkäreiden arvioihin... Ja haluaisin vielä kertoa, että nämä kaksi viimeisintä synnytystä oli Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, joten ei aina "hyvissä" sairaaloissakaan osata, aika paljon riippuu lääkäristä ja kätilöstä... Onnea synnytykseen... :hug:
 

Yhteistyössä