Painonnousu kaksosraskaudessa

Minkäs verran teillä muilla kaksostenodottajilla on paino noussut ensimmäisten 4 kuukauden aikana?

Itse olen 167cm ja ennen raskautta 50kg. Nyt mennään rv 17+1. Ensimmäisten parin kuukauden aikana paino ei noussut periaatteessa yhtään (söin kyllä ihan hyvin, paitsi tammikuussa oli iltapahoinvointia ja iltapala jäi yleensä siksi välistä, oksensin onneksi vain muutaman hassun kerran) ja sitten neljännen kuun aikana tuli "yhtäkkiä" 1,5-2kg. Massu alkaa nyt vasta näyttää siltä, että olen raskaana! Vanhat vaatteet alkavat vasta nyt kiristää vyötäröstä (lähinnä ruokailun jälkeen).. Aiemmin mulla oli silti niin kapea vyötärö, että suurin osa housujen ja hameiden vyötäröistä oli pikkasen reiluja.

Onko siis muita kaksosodottajia, joilla massu on alkanut kasvaa vasta lähempänä raskauden puolta väliä (ja sitten aika nopeastikkin) ja samoin painon kanssa, että ensin ei mitään muutosta ja sitten suht yhtäkkiä pari kiloa (joka ei kyllä tunnu kertyneen muualle, kuin tuohon massuun, ja sekin pysynyt silti kiinteänä ) ?

Olisihan se tietysti kiva, jos tulevaisuudessakin kilot kertyisivät vain tuonne Lilliputeille ja kohtuun, enkä keräisi turhan paljoa ylimääräistä rasvakerrosta muualle. En silti missään nimessä säännöstele syömisiäni tai mitään sellaista.. Syön terveellisesti ja säännöllisesti mutta myös herkuttelen, mitä nyt annoskokoon on pakko kiinnittää huomiota, kerralla kun ei paljoa mahdu. Kohtuni on tod.näk. taaksepäin kallistunut ja kasvu tapahtunut varmaankin aluksi sisällepäin.. Vie siis tilaa virtsarakolta (vessahätä on tietysti joka välissä ) ja vatsalaukulta..?

Mua on siis välillä pelottanut, että onko molemmat Lilliputit tallessa, kun oon ollut niin pieni. :( Vaikka neuvolantäti ja lääkärikin kyllä sanoivat 2 ja 3 viikkoa sitten, kun viimeksi heidät tapasin, että ei vielä ollut mitään "hätää" sen painon ja masun kasvun suhteen.

No ensi tiistaina on kolmas neuvola ja siitä viikon päästä rakenneultra, eli kuulen ja nään tiitiäiset "pitkästä aikaa"! Kyllä aika vaan tuntuu matelevan, jos odottaa noita ultria ja neuvolavisiittejä kovasti.. :|



 
Moikka!!

Mulla on nyt 7kk vanhat kaksospojat ja mulla kävi niin että maha mun mielestä alko näkyä kunnolla vasta siinä just samoihin aikoihin ku sulla nyt..Elokuussa oli la ja huhtikuussa alko maha "kunnolla" näkyyn ja toukokuussa se oliki sit jo tooooooooooooosi iso, ainaki useimpien ihmisten mukaan..:)

Paino tuli kans yhenäkisti, eli alkuraskudesta paino tippi aika paljon ku oli aika rankkaa pahoinvointia, mutta sit ku alko siitä selviytyy, niin painoo tulla tupsahti monta kiloo kuukaudessa...mutta ilmeisesti kaikki meni pikku masuasukeille, koska mullakin oli mahassa melkein kaikki, jalat ja kädet ja peffa oli paljon pienenpiä raskausaikana ku nyt..:D

mä olen kyllä tosi pitkä, 182cm ja kai toi maha meni hiukan mun pituuteenikin, mutta oli se valtava loppuvaihees.. B) noh, mun pojat painokin molemmat yli 3,5kg syntyessään, että aika isot kaksosiks..niin ja painoo tuli koko raskauden aikana n.20kg
 
Mulla ei kans alkuun noussu paino eikä masu kasvanu, mut sit tilanne ns. räjähti käsiin ja maha pullahti melkein yhessä yössä esiin :D Viikkoja oli sillon varmaan se 16 tai 17. Nyt nousee paino tasaisesti melkein kilon viikkotahtia ja masu kasvaa. Vielä n. kuukausi sitten ei esimerkiks ollu juuri yhtään raskausarpea mahassa, mut nyt ei meinaa ennää vaaleeta ihoa näkyä. Painoa on nyt tullut kaikkiaan n. 13kg ja viikkoja koossa 28. Ja tosiaan,en mitenkään ihmeemmin oo muualta paisunu ku masusta vaan ja rintsikoiden kuppikoko kasvoi kahdella :D
 
Verrattuna aikaan ennen raskautta, söittekö kaksosraskauden aikana suunnilleen saman verran, enemmän vai vähemmän? Alkoi vaan kiinnostaa, kun näköjään teillä on tosi suuria eroja tuossa, minkä verran painoa lopuksi kertyi. :eek: Että onko se selitettävissä ihan energian saannin eroilla? Onhan se painonnousu tietysti tosi yksilöllistä, hormonit vaikuttaa niin paljon..


 
IIK, EI SAA PELOTELLA RASKAUSARVILLA!! :eek: Ootko muuten rasvaillut massua millään raskausarpia ehkäisevällä aineella? Itse käytin jo pullon Weledan raskausarpien ehkäisyöljyä, nyt on käytössä Dr. Hauschkan oratuomi-öljy..
 
Mä söin sillon alkuun tosi vähän, vaikkei mitää sen kummempaa pahoinvointia ollu. Tuntu vaan ettei mahdu paljon, minkä seurauksena isäntä lihoi enemmä ku minä ku söi aina mun tähteet :D :D Nyt oon syöny ihan normaalisti samaan tahtiin ku ennen raskautta, paitsi et nyt joudun vaihtaa diabeetikon ruokavaliolle kun oli sokerit koholla. Todennäköisesti ei sit paino nouse iha nii paljoo ku jää kaikki herkut pois..

Ja mitä noihin raskausarpiin tulee, oon kaiketi niitä "onnellisia" ihmisiä joille niitä tulee tosi helposti. Mulla oli niitä jo ennestää joka puolella ku sillon murrosikäsenä kasvoin nopeesti pituutta ja tossa välillä sit vielä lihoinki aika paljon, joten en niistä ihan kauheesti oo nyt stressannu ku tiesin että niitä tulee ihan väkisin vaikka mitä tekisin. Ihan normaalisti oon apteekin jollain rasvaisemmalla rasvalla koittanu hölvätä, lähinnä siks että maha kutiaa, en niinkää noiden arpien takia :) Ehkä ois vähä vähemmällä päässy jos tuo masu ei ois nii nopsaan kasvanu. En oikein osaa silleen ees harmitella noita, kun ne nyt on merkkejä siitä et myös masun asukkaat kasvaa :D
 
Huomenta!

Tässä suunnilleen puolivälissä (kaksos)raskautta, minkä verran painavat istukat, lapsivedet ja siis kohtu yleensäkkin? Lilliputit eivät ymmärtääkseni ole vielä edes 200g per nassu. Oma lisääntynyt verenmäärä ja kasvaneet rinnat tietysti ottavat oman osansa.

Monikkoraskautta koskevasta tietopaketista luin, että LOPPUvaiheessa lapsivesi painaa yht. n. 1kg, kohtu n. 1kg, istukka n. 1kg ja ylimääräinen veri n. 2kg.


 
Mulla paino aluksi laski n. 5 kg, koska minulla oli todella voimakasta pahoinvointia rv 12 saakka. Rv 30+1 paino oli noussut 8 kg ja siitä eteenpäin painoa tulikin rutkasti, koska minulla alkoi megaturvotus. Jalat olivat kuin limput ja koko muu kroppakin ihan turvoksissa. Minulla todettiinkin sitten raskausmyrkytys rv 35 ja vaavit syntyivät rv 35+4. Viimeisten viikkojen ajan painoa tuli reilu 1kg/vko. Painoa tuli yhteensä 22 kg, josta suurin osa oli turvotuksesta johtuvaa nestettä, koska 3 viikkoa synnytyksen jälkeen painoin lähes saman verran kuin ennen raskautta.
 
Täällä voidaan siis edelleen tosi kevyesti! Massu on vaan tuossa ihan edessä, pikkuinen etureppu, eli ihmiset sanookin heti, että teille tulee POIKA!! Johon saadaan nyt viime viikkoisen 4D:n perusteella vastata, että joo mutta itse asiassa kaksin kappalein, jolloin kommentit ovat tyyliä "Hä, kaksoset?! Miten ne muka tonne mahtuu..?!?".. :D


 
Mulle tuli painoo alussa aika nopeesti ja raskaus alko näkyä tosi aikasin rv 12 tai jotain ja sit painoo oli jo silon se tullu 4kg, olin siin ennen 170 cm pitkä ja 60kg,mahaan tuli eteenpäin miltein kaikki, no sitten ihan loppu metreillä alko lievästi kertyä nestettä ja lopun viimein painoin yli 90kg (raskausmyrkytys), mutta heti synnytyksen jälkeen paino vaan tippu ja tippu kun nesteet lähti ja nyt pojat on kolmen viikon ikäsiä ja ylimääräst painoo on 6kg jäljellä, ja voi vitsi on muuten kevyt olo. Vähänkö muuten yksilöllistä nuo paino jutut..

ja sit raskausarvista, mulla näytti tilanne pahalta loppuvaiheessa, ihan siis järkyttävät raskausarvet mahassa, illalla oikein tunsi kun maha repesi, nyt kun painoo lähtenyt ei ne ees näytä enää pahalta,vähentyy vaan päivä päivältä!!! ja kun pakki kiinteytyy pikkuhiljaa, ei paha. Ei kannata murehtia!!!! =)
 
Äitikarhu vm84
Mulla on ennestään tytöt 1v9kk ja 9kk. Ekassa raskaudessa painoa tuli yhteensä 7kg ja toisessa 5kg. Molemmissa raskauksissa lähtöpaino oli 88-89kg. Tytöt syntyessään (täysiaikaisina) 3kg:n molemmin puolin. Että se on aikalailla hormoneista kiinni, kelle kiloja tulee ja kelle ei. Tosin en minäkään pahemmin herkutellut. Nytkin jos jätskiä tekee mieli niin soseutan marjoja tai syön sorbettia. Tässä raskaudessa lähtöpaino olikin huomattavasti alhaisempi, 75kg. :) Nyt on rv 17 (16+3) ja kiloja on tullut kuin yhdessä yössä se 4kg. Ja niin on pullahtanut mahaki tosiaan tässä viikon sisällä näkyviin. Ja heti aloin käymään uimassa kerran viikossa ku kiloja alko kertymään. :D Käveleminen ainaki vaunujen kanssa on jo aikas kivuliasta.

Raskausarvet tulivat lahjakkaasti massun ympärille jo ekassa raskaudessa, että eipä noita enää tähän kroppaan mahdukaan muutako kylkiin! :D Jonku sortin kuva löytyy www.irc-galleria.fi nickiltä -Mytty- Sinne laitan uuden, edestäpäin otetun kuvan puolessa välissä raskautta eli ennen juhannusta. Mahani nimittäin on kuin tiikeri olisi raapinut... :)
 

Yhteistyössä