Pakastatteko joulun kuivakakut vai teettekö lähempänäjouluavasta??

Ajattelin tässä leipasta. Sitähän sanotaan että kuivakakku paranee muutaman päivän päästä. Entä nyt sitten kun leivon, laitanko pakkaseen vasta muutaman pv päästä??? Tällaisia vainen pohdin...hassuja... =)
 
.,.,.,
Herttinen sentään.... vai että kuivakakutkin! Kuka niitä enää jaksaa syödä kun ruokaa on jouluna muutenkin ainakin kahtakymmentä eri sorttia?

Mitä kuivakakkuja sitten leivot?

Muistan kyllä lapsuudesta, että äiti tunsi velvoitteekseen leipoa taatelikakun, mutta kun ei sitä kukaan jaksanut syödä niin eipä ole ainakaan kymmeneen vuoteen näkynyt.

Stressin saa vähemmälläkin, mutta käytä nyt hyvä ihminen edes sitä pakastinta apuna =)
 
Jos meinaat nyt leipoa kuivakakkua jouluksi, niin toki laitat sen jäähdyttyään tuoreeltaan suoraan pakastimeen.

Ja joo, mäkin meinaan tässä pari kuivakakkua tehdä, vaikkakin tarjolle tulee entiseen tapaan sen seittemää ellei jopa kahdeksaakin sorttia ;) :p - vaan eipä haittaa niin mitään :)!

Mukavia leivontahetkiä sinulle :)!
 
minä,
Kuivakakku säilyy huoneenlämmössä ihan useamman päivän ja kylmässä melkein "ikuisuuden", koska joskus on tämän leipurin kuivakakkua löytynyt kylmiön/jääkaapin hyllyltä ja ollut 2-3 viikon "vanhaa", ei mitään heikkoa, täysin syötävää ja ei ole tullut mahatautia, siis ei mitään pöpöjä kakku sisältänyt!
 
Mrs Deppins
Meidän jouluun "kuuluu" tiikerikakku ja jokin maustekakku jossa on jouluiset mausteet en ole vielä päättänyt minkä leivon. Mutta joka joulu 2 eri kuivakakkua teen. Joku kysy miten jaksaa syödä. Niin vaihtelen tarjoomuksia kaffepöytään. ei joka kerta vaan joulutorttuja ja pipareita.
 
Taatelikakkua mielisin minäkin, mutta se jäis yksinomaan mun tuhottavaksi ja vaikka se toki hurjan herkkua onkin, niin joku roti se on kerjätessäkin pidettävä :D

Mä teen ainakin Paholaisenkakkua, se on mun perinne ja sitä tehdessäni kunnioitan ja kiitän rakasta mummuani...tuosta kakusta kun tulee niin automaattisesti aivan ihania muistoja mieleen :) :heart:

Sitten sen toisen kakun kanssa onkin arpomista. Luultavasti kuitenkin on pohjaltaan vaalea, kenties hiukan mausteisempi viritelmä keikauskakusta...kirsikoista? Pikkasesti suklaata joukkoon? Saas nähdä, varmaan selviää sitten kakkua tehdessä että mikä sieltä tuleekaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: orjatar
Kiitoksia vastauksista! Noinhan minäkin tuon ajattelin, jäähdyttyä pakastimeen vaan. :) En hirveästi leivo jouluksi. On sitä muuta syötävää niin paljon. Varalta kuitenkin. Syö sitten joulun jälkeen =)
Pipareita leipoo lapset joulun alla useamman kerran, ja koristelee.
Torttuja teen aina pellillisen pari, jonkun kerran, en pakasta.
Ja taatelikakku ois nyt tekeillä.
Teen tässä samalla myös pasteijoita valmiista taikinasta, jauheliha/savuporo. =)
 
mä "vieraana"
Teen varmaankin itselle Pätkiskakun tai Arabialaisen maustekakun. Hedelmäkakun tai kirsikka-pähkinäkakun olen myös tavannut tehdä, kun itse sitä viipaleen jouluna haluan, mutta se ei meillä jouluna oikein kulu. Itse teen usein kaksi tai kolme erilaista kakkua samalla vuoalla ja laitan sitten useampaan lohkoon leikattuna pakasteeseen. Tarjolle laitan esim. vuoroviipalein tummaa ja vaaleaa kakkua. Lahjoiksi teen myös Kentuckylaista kakkua ja suklaapilvikakkua sekä taatelikakkua. Googlaamalla löytyy repeptejä.
 
Paholaisen kakku?? Siihen tulee oikeaa suklaata taikinaan? Pitääpä googlata. Sellaisen voisi tehdä. :xmas:
Joo, sen voi tehdä oikeesta suklaastakin sekä ihan peruskaakaojauheesta. Se on vain niin helpon helppo kakku tehdä, senkus vain sekoittaa ainekset keskenään sileäksi taikinaksi ja pistää vuokaan ja uuniin paistumaan.

Tosin - mä olen myös laittanut välillä taikinaan mukaan appelsiiniakin, koska mun mielestä suklaan ja appelsiinin liitto on vain niin täydellinen :p :)
 
  • Tykkää
Reactions: orjatar

Yhteistyössä