Pakettien postittaminen posti vs. matkahuolto

  • Viestiketjun aloittaja "Pauliina"
  • Ensimmäinen viesti
"Pauliina"
Vein just postiin 300g painavan jutun jonka myin huuto.netissä. Luulin et menee kirjeenä mut postissa myyjä hinkkas sitä siihen laatikkosimulaattoriin ja sano et menee niin hankalasti et pakettina lähetetään. Kumma juttu et kaupan ulkopuolella olis mennyt siihen oranssiin laatikkoon kun koitin ennen sisälle menoa.. Joo, olis ollut kirjeenä 4e, nyt maksoin 7,90e ihan pienestä jutusta kun ei suostunut lähettää sitä kirjeenä. Yritin vielä sanoa et kyseinen ihminen asuu omakotitalossa et varmana menee isoon laatikkoon mut ei.
Posti teki semmosen virheen kun ottivat maksikirjeen pois etten haluis enää niitten palveluita käyttää. Matkahuollon kautta paljon halvempi lähettää nykyään.. Oliko se 35 kg asti 5,90? jos oikein oon ymmärtänyt.
En vaan oo koskaan matkahuollosta lähettäny et miten se menee? Voikohan tuosta perusmatkahuollosta lähettää joka meillä toimii huoltoasemalla? Ainakin siinä on pakettien noutopiste..
 
jepuli
Itse olen siirtynyt lähes kokonaan pois postin käytöstä kun maksikirje poistettiin. Huutonet myynnit lähetän Matkahuollon huutopakettina ja se maksaa 5,90e (Suurin koko 50 x 50 x 100 cm, Suurin paino 10 kg). Muut paketit lähetän Matkahuollon lähipaketina Siwoista ja Valintataloista ja se maksaa 2 kiloon asti 7,70€ ja 10 kiloon asti 9,90€.
Kirjeenä lähetän kaikki mitkä saa tungettua postilaatikkoon (paksuus max. noin 34mm). Tällöin pitää punnita itse ja postimerkit pitää laittaa kuoreen itse.
 
vierass
Huutispakettia jos lähetät matkahuollon kautta, niin maksat sen maksun huutonetin kautta. Huutis täyttää automaattisesti molempien yhteystiedot kuljetuspapereihin. Saat sitten sähköpostiisi ja näkyy huutonetissäkin hetken kuluttua maksamisesta lähetystunnus. Näytät sen lähetyspaikan kassalla (toiminee tuolla huoltoasemallakin, monissa siwoissa ja valintataloissa), lähimmän lähetyspaikan löydät matkahuollon sivuilta hakemalla. Sen lisäksi annat sen paketin (katsovat, että täyttää ne paketin koko ja painovaatimukset - usein riittää se katsominen, harva niitä yli mittojen olevia vie). Kassa tulostaa sinulle kuitin lähettämisestä ja se on siinä.

Tuon kokoiset paketit on halvinta lähettää postin pienimpänä itsepalvelu tai automaattipakettina, huutispakettikin on niitä kalliimpi. Posti siirtyy koko hinnoitteluun yhä enemmän. Kirjeenä voi lähettää nykyään vain enintään 3 cm paksuja lähetyksiä, sen maksimikoko on
25 x 35,3 x 3 cm (leveys x pituus x paksuus)
 

Yhteistyössä