Pakko ruotsi on P*erseestä!

Siis kun mä en vaan kä-si-tä tätä!? Mihin tässä elämässä tarvitaan ruotsia? Kansainvälisesti ei yhtään mihinkään! Kukaan muu täällä maailmassa ei tajua sitä ku suomalaiset (osa niistä;) ja ruotsalaiset! Et sä pärjää millään ruotsilla ulkomailla. Musta tuo englanti on tärkein kieli mitä tulis kaikkien osata niin sitä lisää ruotsin tilalle. Ruotsalaiset opetelkoot englantia jos mielivät keskustella ulkomaalaisten kanssa! |O |O
Ruotsi on vaan joku vanha muinais jäänne ajalta jolloin oltiin ruotsin vallan alla! Miks ihmeessä sitten venäjä ei ole toinen pakollinen???


Kopioitu aikasemmasat ketjusta... Olenko ainut mielipiteemi kanssa!?!?
 
anna
mulle ei vaan mene päähän että mikä siinä ruotsin opettelussa on niin maailmaa kaatavaa.

mitä helvettiä sä teet jollain matikankaavoillakaan tai ylipäätään millään tolla ajattelutavalla.
 
Lumivalkoinen
Ei ole :D
Mä puhun töissä ruotsia joka päivä asiakkaiden kanssa, se on meidän kilpailuvaltti. Toisilta tavarantoimittajilta ei saa palvelua ruotsiksi joten asiakkaat tykkää meistä. Ei se toki ainut syy ole mutta yksi tärkeä.
 
bonja
koska me tarvitaan meidän pohjoismainen pikku salakielemme englantia "vastaan" ?
No, minua ei kukaan pysty vedättämään kieliriitaan, se on niin last seasonia.

Olen tuota peruskouluruotsia aikoinani opettanut (ja lukio-, ja puhumattakaan lukuisat aikuiskoulutukset. Niin siellä en kyllä koskaan toivonut, että kukaan tulee kursseilleni vain siksi että on pakko...
 
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
mulle ei vaan mene päähän että mikä siinä ruotsin opettelussa on niin maailmaa kaatavaa.

mitä helvettiä sä teet jollain matikankaavoillakaan tai ylipäätään millään tolla ajattelutavalla.
Siis mun pointti olikin SE että, jos lähdet muualle maailmaan niin, sä et ruotsilla pärjää missään!! (paitsi ruotsissa). Ja sitä paitsi mun ruotsi on hyvä ollut aina...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Siis mun pointti olikin SE että, jos lähdet muualle maailmaan niin, sä et ruotsilla pärjää missään!! (paitsi ruotsissa).
Ja Norjassa, Tanskassa, ehkä Islannissa.

Ei ruotsin osaaminen onneksi poissulje vaikkapa englannin, saksan tai ranskan osaamista. Päinvastoin mun mielestä.

Ja ruotsin kieltä tarvitaan aika monessa kaupungissa Suomessa, monenlaisessa ammatissa.
 
Blondi
Noh, tässä maassa on paljo muuta turhempaaki ku pelkkä pakkoruotsi. Kuten esim. pakolaiset.

Eiköhän ruotsinkieli kuulu ihan yleissivistykseen? Niinku esim. biologia, yhteiskuntaoppi, käsityöt jne... Pitäis neki sit varmaan poistaa tai laittaa vapaaehtosiks valinnaisiks aineiks ja vaan seurata että ihmiset oppii puhumaan, kirjoittamaan ja käyttämään taskulaskinta vaikeissa paikoissa.

Ainahan voi ottaa miehen ja tehä liudan lapsia niin ei tarvi osata mitään ku luonto tekee tehtävänsä :)
 
98% ei tarvii ruotsia koskaan
ruotsinkielisiä ei löydy kokkolan yläpuolelta mistään, ihan turhaa valtion trahan haaskausta koko kielen pakko opiskelu, ennemmin englannin kieleen se raha niin olisi jotain hyötyäkin.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Siis mun pointti olikin SE että, jos lähdet muualle maailmaan niin, sä et ruotsilla pärjää missään!! (paitsi ruotsissa).
Ja Norjassa, Tanskassa, ehkä Islannissa.

Ei ruotsin osaaminen onneksi poissulje vaikkapa englannin, saksan tai ranskan osaamista. Päinvastoin mun mielestä.

Ja ruotsin kieltä tarvitaan aika monessa kaupungissa Suomessa, monenlaisessa ammatissa.
Tanskassa ei ainakaan tarvitse ruotsia. Ruotsinkielinen työkaverini yritti puhua ruotsia tanskalaisten työkavereiden kanssa, mutta he halusivat puhua englantia ja vaihtoivat kielen englanniksi , vaikka toisen äidinkieli on ruotsi.
 
Mä olen samaa mieltä. B)

Mun mielestä pakkoruotsi tulisi poistaa ja laittaa valinnaiseksi kieleksi. Vaikka niin, että peruskoulun aikana opiskeltaisi kahta kieltä, joista molemmat valinnaisia, esimerkiksi englanti ja saksa.

Vai otetaanko vielä saamen kieli toiseksi pakolliseksi? Kyllähän heilläkin on oikeus saada palvelua äidinkielellään. :saint:

Ihan mielenkiinnosta; miksi pakkoruotsin puolustajat vastustavat valinnaista ruotsin kielen opiskelua?
 
joo
Minkä hyvänsä kielen opiskelusta on aina hyötyä. Ruotsin taitaminen helpottaa germaanisten kielten opiskelua.

Jos meiltä poistetaan pakkoruotsi niin suomenruotsalaisilta poistuu pakkosuomi.

Mutta ei tämä ruotsi mitään. Islantilaiset lukevat pakkotanskaa ja sen kielen käyttöarvo on vielä huonompi kuin ruotsin jonka pohjalta sentään ymmärtää norjaa ihan kohtuullisesti.
 
ärkoopee
Pakkoruotsiasian tekee hämäräksi se, että RKP päättää, mitä kieltä suomenkieliset opiskelevat. Seurasitteko Kokoomuksen puoluekokousta? Katainen ja RKP:n Wallin keskustelivat puhelimessa kesken kokouksen ja Katainen lupasi Wallinille, että hän ei vie kokouksen hyväksymään pakkoruotsin poistamisehdotusta eteenpäin. Siis toisen puolueen jäsenelle lupasi, miten puolueen sisäinen asia etenee!

Ja Kokoomuksen Kimmo Sasi vieraili RKP:n puoluekokouksessa kertomassa, että pakkoruotsin poiston hyväksynyt puoluekokous oli tehnyt työtapaturman eikä asiaa viedä eteenpäin. Siis vieraan puolueen puolukokouksessa kertoo oman puolueen keskeneräisestä asiasta!

Siis miksi ihmeessä RKP on mukana Kokoomuksen sisäisissä asioissa?
 
jassååå
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Minkä hyvänsä kielen opiskelusta on aina hyötyä. Ruotsin taitaminen helpottaa germaanisten kielten opiskelua.

Jos meiltä poistetaan pakkoruotsi niin suomenruotsalaisilta poistuu pakkosuomi.

Mutta ei tämä ruotsi mitään. Islantilaiset lukevat pakkotanskaa ja sen kielen käyttöarvo on vielä huonompi kuin ruotsin jonka pohjalta sentään ymmärtää norjaa ihan kohtuullisesti.
Pakkotanska on lopetettu Islannissa.

Jos minkä tahansa kielen opiskelusta on hyötyä, niin miksi kielen pitäisi olla juuri ruotsi? Ei logiikkasi oikein toimi.

Jos ruotsinkieliset luulevat pärjäävänsä ilman suomen taitoa, niin mitä sitten? Ei se ole suomenkielisten ongelma.
 
bonja
Alkuperäinen kirjoittaja 98% ei tarvii ruotsia koskaan:
ruotsinkielisiä ei löydy kokkolan yläpuolelta mistään, ihan turhaa valtion trahan haaskausta koko kielen pakko opiskelu, ennemmin englannin kieleen se raha niin olisi jotain hyötyäkin.


voitte olla ihan rauhassa, tuo venäjä tekee tuloaan ja Suomen itäosissa on varmaankin pian jo mahdollista valita venäjä ruotsin sijaan.

Vai tuliko se jo voimaankin peräti. Pakko ei mitään oppimista edistä muutenkaan. Valinnanvapaus olisi kiva jo vähitellen saada.
 
jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja Naisen raivo:
Sorry jos mun perustelu ei riitä :LOL: sattuu vaan olemaan mun mielipide, ja aina oon sitä työssäni tarvinnut joka ikinen päivä.
Mä oon tarvinnu englantia työssä ja opinnoissa, mutta silti englanti ei ole pakollinen aine, enkä ole sitä sellaiseksi vaatimassakaan

Miksi ruotsin pitäisi olla pakollinen, kun englantikaan ei ole? Englanti kuitenkin on useimmille ruotsia paljon tarpeellisempi.
 
jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja bonja:
Alkuperäinen kirjoittaja 98% ei tarvii ruotsia koskaan:
ruotsinkielisiä ei löydy kokkolan yläpuolelta mistään, ihan turhaa valtion trahan haaskausta koko kielen pakko opiskelu, ennemmin englannin kieleen se raha niin olisi jotain hyötyäkin.


voitte olla ihan rauhassa, tuo venäjä tekee tuloaan ja Suomen itäosissa on varmaankin pian jo mahdollista valita venäjä ruotsin sijaan.

Vai tuliko se jo voimaankin peräti. Pakko ei mitään oppimista edistä muutenkaan. Valinnanvapaus olisi kiva jo vähitellen saada.
Itä-Suomen kunnat ovat toistuvasti anelleet opetusministeriöstä lupaa opettaa halukkaille venäjää ruotsin tilalla, mutta ei ole lupaa herunut, koska "ruotsin osaaminen on tärkeää joka puolella maata". Onkohan ministeriön edustajat koskaan käyneet Itä-Suomessa?
 
Helsinki
Alkuperäinen kirjoittaja jassåååå:
Mä oon tarvinnu englantia työssä ja opinnoissa, mutta silti englanti ei ole pakollinen aine, enkä ole sitä sellaiseksi vaatimassakaan

Miksi ruotsin pitäisi olla pakollinen, kun englantikaan ei ole? Englanti kuitenkin on useimmille ruotsia paljon tarpeellisempi.
Kyllä ainakin täällä päin englanti on pakollinen. A1-kieleksi voi valita jotain muuta mutta A2-kieleksi on tällöin pakko ottaa englanti.
 
jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja Helsinki:
Alkuperäinen kirjoittaja jassåååå:
Mä oon tarvinnu englantia työssä ja opinnoissa, mutta silti englanti ei ole pakollinen aine, enkä ole sitä sellaiseksi vaatimassakaan

Miksi ruotsin pitäisi olla pakollinen, kun englantikaan ei ole? Englanti kuitenkin on useimmille ruotsia paljon tarpeellisempi.
Kyllä ainakin täällä päin englanti on pakollinen. A1-kieleksi voi valita jotain muuta mutta A2-kieleksi on tällöin pakko ottaa englanti.
Laki ei määrää sitä pakolliseksi. Jos kunnalla ei ole muuta tarjota, niin se on kunnan ongelma, mutta laki ei määrää englantia opiskeltavaksi.
 

Yhteistyössä