Pakko ruotsi on P*erseestä!

jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja pakkopakkopakko:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Eikö ne vois palvella toinen toisiansa ja saavatko suomalaiset palvelua omalla äidinkielellänsä Åålannissa?
Eivät välttämättä, mutta Ahvenanmaan virallinen kieli onkin ruotsi...
Miksi ei kaksikielisyys ole rikkaus Åålannissa?
Kyllähän se siellä on yhtä lailla kuin täälläkin. Koulussa luetaan sitä pakkosuomea vaikkei sitä juurikaan missään koskaan tarvitse.

Kuulostaako tutulta?
Ahvenanmaalla ei ole pakkosuomea ja iso osa oppilasta ei opiskele sitä vapaaehtoisena aineena.
 

Tästä samasta syystä johtuen englanti tai mikään "muslimien kieli" ei ole pakollinen oppiaine. Palveluita ei tarvitse tarjota kaikkien omalla kielellä, vaan maan virallisilla kielillä joita täällä on suomi ja ruotsi.
[/quote]


Palveluita ei yleisesti tarvitse tarjota myös ruotsiksi, ainoastaan viranomaisten täytyy tämä taata. Ja huom! Tämä oikeus on myös saamen kielisillä.

Muoks. Ensimmäinen kappale on olevinaan lainausta :D
 
jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Alkuperäinen kirjoittaja Naisen raivo:
Sorry jos mun perustelu ei riitä :LOL: sattuu vaan olemaan mun mielipide, ja aina oon sitä työssäni tarvinnut joka ikinen päivä.
No, mutta jos työnantajatkin tajuais että englannilla pärjää niin ruotsia ei tarvita enää!!
Niinpä. Toki ruotsia kannattaa käyttää, jos sitä osaa ja tilaisuus on. Mutta käytännössä ruotsalaisten kanssa voidaan kommunikoida myös englanniksi, sillä siellä osataan englantia vielä paremmin kuin Suomessa. Ja suomenruotsalaisten kanssa voidaan tietysti kommunikoida suomeksi.
 
jassååå
Alkuperäinen kirjoittaja Punk Judy:
Tästä samasta syystä johtuen englanti tai mikään "muslimien kieli" ei ole pakollinen oppiaine. Palveluita ei tarvitse tarjota kaikkien omalla kielellä, vaan maan virallisilla kielillä joita täällä on suomi ja ruotsi.

Palveluita ei yleisesti tarvitse tarjota myös ruotsiksi, ainoastaan viranomaisten täytyy tämä taata. Ja huom! Tämä oikeus on myös saamen kielisillä.

Muoks. Ensimmäinen kappale on olevinaan lainausta :D [/quote]

Eli miksi saame ei ole pakollinen kieli kouluissa, jos saameksi on pystyttävä palvelemaan?
 
jassååå
Onkohan muuten mitään muuta asiaa, jossa kansalla ja ns. eliitillä on näin täysin vastakkaiset näkemykset asiasta? Lukuisat tutkimuksethan osoittavat, että noin 2/3 kansasta vastustaa pakkoruotsia. Silti puolueista ainoastaan Perussuomalaiset vastustaa pakkoruotsia. Kokoomus olisi tälla kannalla, mutta vanhoillinen puoluejohto ei suostu sitä noudattamaan. Muut puolueet käsittääkseni kannattavat pakkoruotsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naisen raivo:
Mä kyllä kannatan ruotsinkielen opettelua, suomenruotsalaisilla on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään!

Ruotsin kieli tuli pakolliseksi oppiaineeksi peruskoulu-uudistuksen yhteydessä noin 40 vuotta sitten. Sitä ennen ei suomenruotsalaiset saaneet mielestäsi palvelua ruotsin kielellä?

 
jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja Caramint:
Alkuperäinen kirjoittaja Naisen raivo:
Mä kyllä kannatan ruotsinkielen opettelua, suomenruotsalaisilla on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään!

Ruotsin kieli tuli pakolliseksi oppiaineeksi peruskoulu-uudistuksen yhteydessä noin 40 vuotta sitten. Sitä ennen ei suomenruotsalaiset saaneet mielestäsi palvelua ruotsin kielellä?
Ja huom: pedagogiikan asiantuntijat eivät olisi halunneet pakkoruotsia peruskouluun, mutta RKP:n painostuksen vuoksi pakkoruotsi tuli asiantuntijoiden vastaväitteistä huolimatta! Ja nyt nimenomaan RKP vastustaa viimeiseen asti pakkoruotsin poistamista!

Eihän suomenkielisten kieliopintojen pitäisi millään tavalla kuulua RKP:lle! Eikö heidän pitäisi pitää huolta vain siitä, mitä kieliä ruotsinkieliset oppivat?
 
alma
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Siis mun pointti olikin SE että, jos lähdet muualle maailmaan niin, sä et ruotsilla pärjää missään!! (paitsi ruotsissa).
Ja Norjassa, Tanskassa, ehkä Islannissa.

Ei ruotsin osaaminen onneksi poissulje vaikkapa englannin, saksan tai ranskan osaamista. Päinvastoin mun mielestä.

Ja ruotsin kieltä tarvitaan aika monessa kaupungissa Suomessa, monenlaisessa ammatissa.
Tanskassa ei ainakaan tarvitse ruotsia. Ruotsinkielinen työkaverini yritti puhua ruotsia tanskalaisten työkavereiden kanssa, mutta he halusivat puhua englantia ja vaihtoivat kielen englanniksi , vaikka toisen äidinkieli on ruotsi.
Minä ainakin puhun aina ruotsia tanskalaisten työkavereiden kanssa :)
 
.
Mikä ihmeen pakko? Lapset ei kolmannella luokalla ymmärrä tulevaisuudestaan yhtään mitään. On fiksua tarjota lapsille mahdollisuus oppia mahdollisimman monia kieliä jo peruskoulussa. Kannatan suomen, ruotsin ja venäjän opettamista peruskoulussa.
 
jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja alma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakkoruotsi on vain suomenruotsalaisten etujen mukaista, ei suomalaisten.
suomenruotsalaisetko eivät ole suomalaisia? :D Kyllä mä ainakin koen itseni ihan suomalaiseksi, anteeksi jos olen väärässä :(
Miksi teidän puolueen uusi nimi sitten nimi on "Suomen RUOTSALAINEN puolue" ?

En ihan ymmärtänyt tätä logiikkaa, kun perusteluna oli, että ei haluta leimautua ruotsalaisiksi, niin sitten uusi nimi on tällainen...
 
Itse Jan-Erik Enestam on todennut näin (HS 28.12.2005)

"Suomen kaksikielisyys on olemassa vain, jos suomenkieliset pakotetaan opettelemaan ruotsia. Koko Suomea koskeva kaksikielisyys on keinotekoinen ja perustuu suomenkielisille asetettuihin ruotsin taidon vaatimuksiin."
 
alma
Alkuperäinen kirjoittaja jassåååå:
Alkuperäinen kirjoittaja alma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakkoruotsi on vain suomenruotsalaisten etujen mukaista, ei suomalaisten.
suomenruotsalaisetko eivät ole suomalaisia? :D Kyllä mä ainakin koen itseni ihan suomalaiseksi, anteeksi jos olen väärässä :(
Miksi teidän puolueen uusi nimi sitten nimi on "Suomen RUOTSALAINEN puolue" ?

En ihan ymmärtänyt tätä logiikkaa, kun perusteluna oli, että ei haluta leimautua ruotsalaisiksi, niin sitten uusi nimi on tällainen...
Itse en ole kyseisen puolueen kannattaja, joten en osaa sinulle vastata :)
 
jassååå
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mikä ihmeen pakko? Lapset ei kolmannella luokalla ymmärrä tulevaisuudestaan yhtään mitään. On fiksua tarjota lapsille mahdollisuus oppia mahdollisimman monia kieliä jo peruskoulussa. Kannatan suomen, ruotsin ja venäjän opettamista peruskoulussa.
Vanhemmat ymmärtävät. Ja yhä usemmat vanhemmat ovat sitä mieltä, että esim. saksa olisi tarpeellisempi kuin ruotsi. Saksa ja ranskahan ovat EU:n isoja kieliä ja me olemme osa EU:ta.

Oma kantani on se, että oppilaalla pitäisi olla kaksi pakollista vierasta kieltä, jotka valitaan paletista: englanti, ruotsi, saksa, ranska, venäjä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Caramint:
Itse Jan-Erik Enestam on todennut näin (HS 28.12.2005)

"Suomen kaksikielisyys on olemassa vain, jos suomenkieliset pakotetaan opettelemaan ruotsia. Koko Suomea koskeva kaksikielisyys on keinotekoinen ja perustuu suomenkielisille asetettuihin ruotsin taidon vaatimuksiin."
Suomalaisten ei olisi pakko opiskella ruotsia, mutta suomenruotsalaisten olisi pakko opiskella suomea jos kieltenopiskelu olisi vapaata. Siksi meillä on pakkoruotsi, se on suomenruotsalaisten etujen mukaista.
 
jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Ap:lle vois määrätä pakkosuomea muutaman lisäkurssin, sitten vois sen jälkeen miettiä sitä ruotsia... :xmas:
Ajattele, pakkoruotsi on pois kaikesta tärkeästä, kuten omasta äidinkielestä.
Ihan vakavissaan, heikoille kielioppijoille olisi aika hyvä, jos voisi opiskella pakkoruotsin tilalla lisää äidinkieltä ja englannin tukitunteja. Oppisi sitten ainakin sen yhden vieraan kielen. Normaalitason oppijoille pitäisi olla kaksi kieltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Ap:lle vois määrätä pakkosuomea muutaman lisäkurssin, sitten vois sen jälkeen miettiä sitä ruotsia... :xmas:
Ajattele, pakkoruotsi on pois kaikesta tärkeästä, kuten omasta äidinkielestä.
Eivät ne asiat ole aivan noin yksioikoisia kuule:D Ja normi-ihmisen päähän mahtuu sopivasti kumpaakin, ilman merkillisiä ahdinkotiloja.
 
jassåååå
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Caramint:
Itse Jan-Erik Enestam on todennut näin (HS 28.12.2005)

"Suomen kaksikielisyys on olemassa vain, jos suomenkieliset pakotetaan opettelemaan ruotsia. Koko Suomea koskeva kaksikielisyys on keinotekoinen ja perustuu suomenkielisille asetettuihin ruotsin taidon vaatimuksiin."
Suomalaisten ei olisi pakko opiskella ruotsia, mutta suomenruotsalaisten olisi pakko opiskella suomea jos kieltenopiskelu olisi vapaata. Siksi meillä on pakkoruotsi, se on suomenruotsalaisten etujen mukaista.
Jos naapurilta menee jalka poikki, niin sinulta katkaistaan myös jalka, koska muuten olisi epätasa-arvoa? Sehän tässä on logiikkana: koska ruotsinkielisten on joka tapauksessa opiskeltava suomea (oli pakko tai ei), niin kostoksi pakotetaan suomenkieliset opiskelemaan ruotsia.
 
alma
Alkuperäinen kirjoittaja jassåååå:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Caramint:
Itse Jan-Erik Enestam on todennut näin (HS 28.12.2005)

"Suomen kaksikielisyys on olemassa vain, jos suomenkieliset pakotetaan opettelemaan ruotsia. Koko Suomea koskeva kaksikielisyys on keinotekoinen ja perustuu suomenkielisille asetettuihin ruotsin taidon vaatimuksiin."
Suomalaisten ei olisi pakko opiskella ruotsia, mutta suomenruotsalaisten olisi pakko opiskella suomea jos kieltenopiskelu olisi vapaata. Siksi meillä on pakkoruotsi, se on suomenruotsalaisten etujen mukaista.
Jos naapurilta menee jalka poikki, niin sinulta katkaistaan myös jalka, koska muuten olisi epätasa-arvoa? Sehän tässä on logiikkana: koska ruotsinkielisten on joka tapauksessa opiskeltava suomea (oli pakko tai ei), niin kostoksi pakotetaan suomenkieliset opiskelemaan ruotsia.
Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin sinä kuvittelet sen olevan. Luuletko, että tuollaiset asiat päätetään kostosta? Ei sulla taida kovin montaa aivosolua olla...
 

Yhteistyössä