Palan tunne nielussa

Mitähän tää on? Mulla ei oo koskaan ennen ollut palan tunnetta nielussa, ensimmäinen kerta kun on tää. Tätä on ollut vasta tämän aamun, tunne on nielussa heti kielen jälkee ja on vasemmalla puolella. Syöminen sattuu hieman ja juominen vähän helpottaa. Mulla on myös kaula hieman kipeä juuri vasemmalta puolelta.
- mitä teen? Menkö lääkäriin vai pitääkö eka katella esim huomiseen asti jos loppuu?
 
vierailijargts
Voi EI! Sä varmaan nyt kuolet tuohon!

Mitä sä luulet että lääkäri tekee asialle? Katsoo kurkkuun ja toteaa, että seuraile. Todennäköisesti joku virustauti, joka alkamassa. Voi olla toispuoleinen, turvottaa risakudosta ja kaulalta imusolmukkeen.
 
Aftoja?
Afta se sitten on ja nyt vaan tosi inhottavassa paikassa. Kurkkukipu harvoin itsessään on vain toispuoleinen.
Aftassa taas juuri kuvailemasi palan tunne ja paikallinen kipu ja kipu tuntuu ulkopuoleltakin.
Kun se on pahimmillaan, niin nieleminen on äärimmäisen kivuliasta.
Voihan olla jotain muutakin mutta tää on mun vahva veikkaus.
 
Voi EI! Sä varmaan nyt kuolet tuohon!

Mitä sä luulet että lääkäri tekee asialle? Katsoo kurkkuun ja toteaa, että seuraile. Todennäköisesti joku virustauti, joka alkamassa. Voi olla toispuoleinen, turvottaa risakudosta ja kaulalta imusolmukkeen.
Juu kuolen :) on se kyl ihme et pitää ihmisten tulla viisastelemaa heti jos ihmiset jotain kysyy.. huhhuh.
PS. sitä tiiä vaikka ois syöpä (Y)
 
vierailija
Muutamassa päivässä kyllä selviää.
Saattaa olla viikon, kaksikin tosi kipeä.
Niin, siksi sen syy kannattaa selvittää itselle ja kertoa sitten lääkärillekin, jos löytyy:)

Angiinassa on hirvittävä kurkkukipu, mutta ei aina sitä peitettä, mitä kysytään. Siihen on syötävä antibioottikuuri, koska munuaistulehdus tule, jos ei hoida. Tietysti ne aftat voivat olla ensin ja siihen sit tarttuu kaikki bakteerit... Kierre on valmis.

Aloitetaan tästä: otitko eilen tai tänään tai aiemmin jotain valmistetta, missä olis ollut natriumlauryylisulfaattia? Se rikkoo soluja.
 
vierailija
Vai tommosta, aha
No kyllä se on ollut tiedossa ainakin mulla kauan, mutta en tiennyt, että vois olla lääkkeissäkin, ennen kuin löysin sen Bente Herlofsonin väitöksen. Tiesin kyllä siitä, mutta ei löytynyt netistä, kun nimi oli kirjoitettu väärin. Kokeilin eri vaihtoehtoja ja yhdessä oli sama. Enpä tiedä, oliko joku väärentänyt silloin sen nimen tahallaan sinne, mutta onhan tosiaan isosta mokasta kysymys, jos ei saa sairas tietää... Laboranteilta olen kuullut, että solut tosiaan rikotaan sillä aineella. Kirjastossa piti käydä tavaamassa pikkupränttiä Pharmaca Fennicaa tuntikausia, et löysi tiedon - eipä siellä tungosta ollut koskaan! Muuan apteekkari Kreikasta väitti (nettpulinoissa) toosi vihaisena, ettei niistä saa kirjoittaa! No jo on kumma, väitin tietysti mutta ei mennyt kauan, kun en päässyt lukemaan sitä keskustelua ollenkaan. Ihan omista kokemuksista saa kukin kertoa, mutta siihen aikaan nettiyhteys maksoi niin paljon, ettei monellakaan ollut varaa lukea pidempiä juttuja. Ei ollut mullakaan, mut siitä johtuu, ettei moni tiedä asiasta mitään - ei edes apteekissa, kun kävin siellä 5 vuotta sitten ukolle hakemassa leikkauksenjälkeisiä mömmöjä ja jouduin kinastelemaan asioista, jotka oli aloitettu jo sairaalassa - siis ei voinut lopettaa sitä lääkettä, mikä siellä oli aloitettu. Olis pitänyt tapella jo osastolla asiasta - taisi maksaa 70euroa sekin myrkky! Vähän suututti, kun ei farmaseuttikaan tiennyt:-(
 
Mulla on tuollaista toisinaan, varsinkin jos olen syönyt väärin. No mulla se johtuu tyrästä, eivät ala tekemään sille mitään. Ruokavaliolla pysyy hallinnassa, mutku ruoka on niin pirun hyvää :p
 
vierailija
Mitähän tää on? Mulla ei oo koskaan ennen ollut palan tunnetta nielussa, ensimmäinen kerta kun on tää. Tätä on ollut vasta tämän aamun, tunne on nielussa heti kielen jälkee ja on vasemmalla puolella. Syöminen sattuu hieman ja juominen vähän helpottaa. Mulla on myös kaula hieman kipeä juuri vasemmalta puolelta.
- mitä teen? Menkö lääkäriin vai pitääkö eka katella esim huomiseen asti jos loppuu?
Sylkirauhaset voi olla tukossa tai tulehtua...
Allerginen reaktio tietysti yksi vaihtoehto. Muuttuiko olotila?
 
Niin, siksi sen syy kannattaa selvittää itselle ja kertoa sitten lääkärillekin, jos löytyy:)

Angiinassa on hirvittävä kurkkukipu, mutta ei aina sitä peitettä, mitä kysytään. Siihen on syötävä antibioottikuuri, koska munuaistulehdus tule, jos ei hoida. Tietysti ne aftat voivat olla ensin ja siihen sit tarttuu kaikki bakteerit... Kierre on valmis.

Aloitetaan tästä: otitko eilen tai tänään tai aiemmin jotain valmistetta, missä olis ollut natriumlauryylisulfaattia? Se rikkoo soluja.
Mä en oo ainakaa mitää tommosii ottanu tietääkseni:D
 

Yhteistyössä