Paljon menetit verta synnytyksessä?

blod
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 22:54 kiitollinenaiti kirjoitti:
6 litraa synnytyksen jälkeen ja sitä ennen vuosin jo 3 viikkoa. Hemoglobiini laski 33. Minulla siis oli paljon ongelmia, mutta olen kiitollinen elämästäni ja perheestäni kaiken kokemani jälkeen.
:LOL: haloo...ihmisessä on verta noin 5 litraa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2005 klo 23:49 blod kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 22:54 kiitollinenaiti kirjoitti:
6 litraa synnytyksen jälkeen ja sitä ennen vuosin jo 3 viikkoa. Hemoglobiini laski 33. Minulla siis oli paljon ongelmia, mutta olen kiitollinen elämästäni ja perheestäni kaiken kokemani jälkeen.
:LOL: haloo...ihmisessä on verta noin 5 litraa
Niinhän se toki on mutta kun sitä verta tosiaan "saa pussista lisää" ja sekin veri tosiaan voi vuotaa.... eli verenhukka voi olla paljonkin enemmän kuin ihmisen normaali verimäärä.
 
kiitollinenaiti
Kiitos sinulle "haloosta". Naura vaan, jos sinua naurattaa, mutta minua ei. Tiedän, että ihmisessä on noin 5 litraa verta! Minulle tankattiinkin useita pusseja verta + kaikkea muutakin, koska vuotoni oli niin suurta ja tilani sitä vaati. Kohdustani oli valtimot revenneet synnytyksen myötä (istukka repi ne auki, koska oli kiinnittynyt edelliseen sektiohaavaan). Ilman näitä tankkauksia ja huippulääkäreitä, en olisi siitä selvinnyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 15:29 Angie K kirjoitti:
siis kyllä synnytys yleensä käydään viimeistään kotiin lähtiessä läpi niistä papereista mitä sen aikana ollaan kirjotettu..
mulla oli muistaakseni 400 ml...
Mä en käynyt synnytystä läpi kenenkään kanssa sairaalassa tai myöhemmin. Synnytyssalissa ollutta kätilöä en nähnyt sen jälkeen kun se häipyi muutama minuutti lapsen syntymän jälkeen. Mulle lähetettiin kotiin "synnytyskertomus" jossa luki kauanko mikäkin vaihe oli kestänyt, eikä oikeestaan muuta. Näin kätilöopistolla... :/
 
Tämä tuntuu varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta minkä aiheuttamana te olette menettäneet verta? OK, synnytyksen...mutta siis repesittekö vai??

Itsellä ei ole mitään merkintöjä tuosta veren menetyksestä eli ilmeiseti en sitten menettänyt verta. Tehtiin episotomia mutta sekin pienen lainen.
 
meme
Ternittärelle:

synnytysken yhteydessä verenvuoto liittyy kohdunsuun avautumiseen, episitomiaan/repeämään sekä istukan irtoamiseen. Jokaisessa synnytyksessä verta vuotaa jonkin verran, vähimmillään n 200ml ja tyypillisimmillään n. 500ml. Yli litran vuoto kertoo esim. vuotavasta suonesta.
 
Eipä mulle mainittu mitään lukuja tammikuussa.

Mutta oli kyllä muutenkin kuin saippuasarja synnytys =) Nea kun nostettiin minulle syliin niin neiti oli kuin jo suihkussa käynyt. Minua ei jouduttu leikkelemään enkä saanut tikin tikkiä ni voipi olla että veren menetyskin oli hyvin minimaalista. Ainakin olin pirteä kuin peipponen heti synnytyksen jälkeen.
 
Krisse-80
Mistä sen tietää paljonko on menettänyt verta? Siis kuka sen mittaa ja koska?

Itse synnytyin viime maanantaina, mutta hemoglobiiniakaan ei laitoksella mitattu. Tosin ei ollut ehkä syytäkään, koska mulla oli helppo ja nopee synnytys ilman sen kummempia kommervenkkejä ja korkea hb koko odotusajan ilman lisärautojakin, mutta ei ole kyllä hajuakaan paljonko verta tuli... :whistle:
 
Krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2005 klo 13:38 Krisse-80 kirjoitti:
Mistä sen tietää paljonko on menettänyt verta? Siis kuka sen mittaa ja koska?

Itse synnytyin viime maanantaina, mutta hemoglobiiniakaan ei laitoksella mitattu. Tosin ei ollut ehkä syytäkään, koska mulla oli helppo ja nopee synnytys ilman sen kummempia kommervenkkejä ja korkea hb koko odotusajan ilman lisärautojakin, mutta ei ole kyllä hajuakaan paljonko verta tuli... :whistle:
Oho, kaivoin ton synnytyskertomuksen esiin ja siähän se verimäärä lukee. Eli 300 ml on mun lukema! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2005 klo 09:30 ternitär kirjoitti:
Tämä tuntuu varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta minkä aiheuttamana te olette menettäneet verta? OK, synnytyksen...mutta siis repesittekö vai??
Minulla sektiot takana, ensimmäisen aikana veren trombosyytit laskussa ja verenvuotoa ei meinattu saada tyrehtymään, toisen aikana se normaali 500 ml menetys.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2005 klo 09:30 ternitär kirjoitti:
Tämä tuntuu varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta minkä aiheuttamana te olette menettäneet verta? OK, synnytyksen...mutta siis repesittekö vai??

Itsellä ei ole mitään merkintöjä tuosta veren menetyksestä eli ilmeiseti en sitten menettänyt verta. Tehtiin episotomia mutta sekin pienen lainen.
Sektiossa...syytä en tiedä. Ei kerrottu :/
 
hannamaria
Minulle laitettiin sektion yhteydessä ja siitä seuranneissa leikkauksissa kaikkiaan 26l verta lisää..hb oli alimmillaan 34.onneksi selvisin ja kaksoset oli terveitä!
 

Yhteistyössä