Paljonko käytätte rahaa omiin vaatteisiinne kuukaudessa?

  • Viestiketjun aloittaja "Nannaa"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";29238061]Sori mutta eikö sua hävetä kulkeaa aina samoissa vanhoissa vaatteissa? Käytkö töissä?[/QUOTE]

Mää ostan kans tosi vähän vaatteita eli kuljen paljon samoissa vanhoissa. Ei mua hävetä, vaatteeni ovat aina ehjiä ja puhtaita. Käyn niissä yliopistolla ihan ongelmitta.

Mulla ei tällä hetkellä olis varaa ostaa 200€ kuussa, toisaalta en ostanut silloinkaan kun olisi ollut. En vaan ole kovin innostunut vaatteista =)
 
"äiti88"
Nyt täytyy kysyä, että miten ihmeessä saatte minkään vaatteen kestämään/pysymään hyvänä sen 10 vuotta :O ja ennenkaikkea, ettekö kyllästy siihen :D

Tai samalla talvitakilla 10 vuotta :O mä ostan joka talvi vähintään yhden uuden :D

Jos rahasta on kiinni, miksette osta kirppareilta? Itse ostan kaiken kirpparilta, en tule enää ikinä koskaan milloinkaan ostamaan uutena vaatetta. Kaupassa seppälän takki 69,90e, kirpparilla merkkitakki 3-10e. Siis SEPPÄLÄN takki 70 euroa :O en oo maksamassa :D
Alusvaatteet asia erikseen...

Varsinkin jotkut henkkamukka vaatteet menee ihan samantien pesukoneessa nukkaisiksi, miltä vaate näyttää 10v päästä?
Esim. laadukas ja klassisen mallinen villakangastakki kestää käytössä tuon 10 vuotta, jos sitä pitää hyvin. Henkkamaukan trikoot ym ei tietenkään kestä noin kauaa, mutta sieltäkin voi valita niitä vähän laadukkaampia kuin esim ne 4,90€ maksavat lirutopit.

Vaate kestää kauniina pidempään, kun sitä pesee ja hoitaa oikein. Ja kun valkkaa klassisen mallisia vaatteita, eikä mene mukaan jokaisen (ohimenevään) muotihömpötykseen, niin vaate kestää muotisilmääkin kauemmin. Minusta uusia juhlamekkojakaan ei tartte ostaa joka juhliin uutta, tarvittaessa pärjää jopa yhdellä laadukkaalla pikkumustalla, jota voi asustaa erilaisilla asusteilla.

Itsekin ostan kirppareilta ja voishan sitä uusia vaatekaappia siten vaikka puolen vuoden välein, mutta mitä järkeä. Mieluummin ostan vain sen mitä tarvitsen, mistä todella pidän, ja jonka materiaalista ja laadusta tiedän ettei se mene piloille ekasta pesusta.

Itse en tajua ollenkaan sitä kun monet naiset haalii kaappiin 33 paria farkkuja, 55 toppia, 42 mekkoa, 67 paria erilaisia kenkiä, 27 huivia jnejnejne, ja suurinta osaa noista ei edes ikinä käytetä! sulaa hulluutta ja rahantörsäystä. Ja monet tosiaan pesee vaatteitaan ihan väärin, kirpparillakin näkee välillä sen näköistä riepua yhdessä ja samassa pöydässä, että ei voi kun miettiä millaisella käsittelyllä ne vaatteet moiseksi saa.
 
[QUOTE="äiti88";29238817]Esim. laadukas ja klassisen mallinen villakangastakki kestää käytössä tuon 10 vuotta, jos sitä pitää hyvin. Henkkamaukan trikoot ym ei tietenkään kestä noin kauaa, mutta sieltäkin voi valita niitä vähän laadukkaampia kuin esim ne 4,90€ maksavat lirutopit.

Vaate kestää kauniina pidempään, kun sitä pesee ja hoitaa oikein. Ja kun valkkaa klassisen mallisia vaatteita, eikä mene mukaan jokaisen (ohimenevään) muotihömpötykseen, niin vaate kestää muotisilmääkin kauemmin. Minusta uusia juhlamekkojakaan ei tartte ostaa joka juhliin uutta, tarvittaessa pärjää jopa yhdellä laadukkaalla pikkumustalla, jota voi asustaa erilaisilla asusteilla.

Itsekin ostan kirppareilta ja voishan sitä uusia vaatekaappia siten vaikka puolen vuoden välein, mutta mitä järkeä. Mieluummin ostan vain sen mitä tarvitsen, mistä todella pidän, ja jonka materiaalista ja laadusta tiedän ettei se mene piloille ekasta pesusta.

Itse en tajua ollenkaan sitä kun monet naiset haalii kaappiin 33 paria farkkuja, 55 toppia, 42 mekkoa, 67 paria erilaisia kenkiä, 27 huivia jnejnejne, ja suurinta osaa noista ei edes ikinä käytetä! sulaa hulluutta ja rahantörsäystä. Ja monet tosiaan pesee vaatteitaan ihan väärin, kirpparillakin näkee välillä sen näköistä riepua yhdessä ja samassa pöydässä, että ei voi kun miettiä millaisella käsittelyllä ne vaatteet moiseksi saa.[/QUOTE]

Tämä on toki yksi vaihtoehto tai ostella isot määrät. Minulla on isot määrät vaatteita mutta se ei liity ollenkaan ostoon. Ja minulla on yli 20 vuotta vanhojakin vaatteita käytössä. Useasti käyttämättömät vaatteet saattaa löytyä ja innostun niistä myöhemmin tai teen jotain muuta niistä. Nyt tosin on kaksi säkkiä menossa kirppikselle jälleen.
 
Tässä kuussa maksoin 2 euroa yhdestä topista, ja muuta en sitten hankikaan. Sain kyllä lahjoituksena kasan yläosia ja lahjoitin myös itse vaatetta.
Hmm, mitäs mä olen hankkinut tässä kuussa omaan vaatekaappiin?
Lankaa, kangasta, kirppis lumppua. ei muuta tällä kertaa. Uudet rukkaset ja vyölaukku tuli vanhoista farkuista ja tilkuista sun muista kierrätysmateriaalista, neuleleggarit tulee langoista jotka olen ostanut muutama vuosi sitten....Pipo ja kauluri tuli ällölanka laatikon löydöistä :)
 
mul
Nyt 5V kotiaitina olleena ei tarvetta uusille vaatteille paljoa ole ollut. Juhliin olen ostanut, jos sellaisia on ollut. Harrastuksiin myos jumppavaatteet ja lenkkareita. Mutta kokonaiskulutus vuodessa varmaan noin 100-200e. Toihin palaan pian, jolloin varmasti menee enemman etta saa paivitettya vaatekaapin sisallon. Mutta en varmasti yli 1000e vuodessa laita siltikaan vaatteisiin.
 
Professional Griefer
Vaatteet ostan 98% kirpparilta ja niihin menee ehkä.. 10-60e/kk. Vuositasolla jos katsotaan kaikkia vaatteita ja asusteita, niin on se reilusti enemmän kun nuo kenkäni ja laukkuni sitten maksavat jonkin verran.. tosin niitäkään ei tarvi joka vuosi edes hankkia. Nyt vaan on ollu hyvien laukkumallistojen vuosi :D
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mahdotonta sanoa! Tässä kuussa pelkästään työvaatteisiin mennee yhteensä (toppatakki siis yhä osatamatta) reilut parisataa. Toki ne sitten kestävätkin taas koko talven.

Muutoin ei kai hirmusti mene. Jos vuodessa ostaa kahdet kengät niin vaikka ne maksaisivatkin reilusti yli satasen per pari, ei kuulle jää kuin parikymppiä. Muihin vaatteisiin taas menee ehkä satanen kuussa yhteensä. Ja siinä on sitten jo juhlavaatteet ja toppavaatteet sun muut mukana.
 
"Jenis"
Nyt täytyy kysyä, että miten ihmeessä saatte minkään vaatteen kestämään/pysymään hyvänä sen 10 vuotta :O ja ennenkaikkea, ettekö kyllästy siihen :D

Tai samalla talvitakilla 10 vuotta :O mä ostan joka talvi vähintään yhden uuden :D

Jos rahasta on kiinni, miksette osta kirppareilta? Itse ostan kaiken kirpparilta, en tule enää ikinä koskaan milloinkaan ostamaan uutena vaatetta. Kaupassa seppälän takki 69,90e, kirpparilla merkkitakki 3-10e. Siis SEPPÄLÄN takki 70 euroa :O en oo maksamassa :D
Alusvaatteet asia erikseen...

Varsinkin jotkut henkkamukka vaatteet menee ihan samantien pesukoneessa nukkaisiksi, miltä vaate näyttää 10v päästä?
Mulla on kuulepas ihan aito mekko 50-luvultakin käytössä :D Se on aikanaan tehty käsin huolellisesti hyvästä kankaasta, eikä ole pesty tai kuivausrummutettu pilalle. Henkkamaukka nyt tuskin kestääkään edes vuotta-kahta, ainakaan ne halvimmat kamat sieltä. Mutta kunnollinen talvitakki kestää kevyesti sen 10 vuotta jos sitä hoitaa oikein. 70 eurolla se ei välttämättä lähde, mutta vaikka hankintahinta ois isompi, 10 vuodelle jaettuna se kummasti tasaantuu.

Kirppareilta mäkin hankin jonkin verran vaatetta - olen aika pienikokoinen, ja tosi hyvin löytyy esim. kerran päällä käyneitä farkkuja, kun ne on ostettu ns. tavoitehousuiksi ja tavoite on sitten jäänyt saavuttamatta.
 
"Kukka"
En voisi mitenkään irrottaa 100-200 euroa kuussa VAATTEISIIN. Se tuntuisi ihan älyttömältä tuhlailulta. Rumat ne vaatteilla koreilee :D

Pakonomainen vaatteiden ostelu herättää mielikuvan, ettei ostaja tiedä, mikä itselle sopii ja tekee impulssihankintoja, joista iso osa jää käyttämättä. Tai että hän on tosi epävarma itsestään ja pönkittää vaatteilla egoaan.
 
"wieras"
Useimmin 0€/kk. Silloin tällöin, muutaman kerran vuodessa saatan ostaa jotain n. 10-30€ arvoista ja harvemmin, ehkä noin kerran vuodessa saatan ostaa jotain n. 40-60€ arvoista.
 
Professional Griefer
[QUOTE="Kukka";29239020]
Pakonomainen vaatteiden ostelu herättää mielikuvan, ettei ostaja tiedä, mikä itselle sopii ja tekee impulssihankintoja, joista iso osa jää käyttämättä. Tai että hän on tosi epävarma itsestään ja pönkittää vaatteilla egoaan.[/QUOTE]

Ei se välttämättä ole pakonomaista ostelua. Toiset vaan tykkää pukeutua ja voi sen laskea jonkin sortin harrastukseksikin. Ja mikäs siinä, jos on varaa laittaa isoja summia kuussa. Toiset sisustaa tai koristelee jotain nukkekotia, toiset korsistelee itseään, se on hauskaa :D

Mut mielikuvansa kullakin.
 
"Mariska"
Tarpeen mukaan, kun olin kotona niin tuli ostettua hyvin vähän, kun ei tarvinnut niin paljon sellaista siistiä vaatetta ja vanhoillakin pärjäs. Töiden aloituksen jälkeen ostin sitten taas enemmän kerralla.

Tänä vuonna on siis mennyt jonkin verran, esim. 2 takkia alesta 180€ yhteensä (tosi halvalla laadukkaat takit), parit farkut, pari neuletakkia, pari jakkua, toppapuku, t-paitoja ja toppeja muutamat, pari settiä alusvaatteita, uusia vapaa-ajan vaatteitakin jotain yms. Tänä vuonna on mennyt aika paljon, varmaan se 100€ kuussa keskimäärin. Hyviä löytöjä kyllä, kun tänä vuonna on koko ajan alennuksessa tavaraa...
 
Itse olen eri mieltä siitä onko ostelu pakonomaista vai jotain muuta. Joillekkin vaatteet ovat harrastus, ei siis mitään sen isompaa merkitystä. Eikä mielestäni impulssiostoissa ole kyllä mitään väärää. Itse ostin tässä juuri kengät vain siksi kun pudotin koko hyllyllisen kenkiä kun koitin kurottaa ylhäältä yksiä saapikkaita. Ja niitä on käytetty paljon.
 
"Viola"
Ei se välttämättä ole pakonomaista ostelua. Toiset vaan tykkää pukeutua ja voi sen laskea jonkin sortin harrastukseksikin. Ja mikäs siinä, jos on varaa laittaa isoja summia kuussa. Toiset sisustaa tai koristelee jotain nukkekotia, toiset korsistelee itseään, se on hauskaa :D

Mut mielikuvansa kullakin.
Sitähän ne kaikki aina hokee että ihan itteni vuoksi tätä teen ja tää on harrastus ja tulee parempi mieli ja plaa plaa plaa. Ei siinä mitään, läges kaikki joilla on joku heikkous, yrittää peitellä sen jotenkin eikä välttämättä itekään tajua omaa pinnallisuuttaan. Yhtä lailla kodin jatkuva sisustaminen on merkki sisäisestä epätasapainosta. Jos on onnellinen ja rauhallinen olo itsensä kanssa, materialla ei ole mitään merkitystä sen jälkeen, kun kaikki "pakollinen" on olemassa (eli vaatteita niin ettei tule kylmä jne). En minäkään rumasti pukeudu mutta shoppaaminen ei voisi kyllä vähempää kiinnostaa.
 
Ei se välttämättä ole pakonomaista ostelua. Toiset vaan tykkää pukeutua ja voi sen laskea jonkin sortin harrastukseksikin. Ja mikäs siinä, jos on varaa laittaa isoja summia kuussa. Toiset sisustaa tai koristelee jotain nukkekotia, toiset korsistelee itseään, se on hauskaa :D

Mut mielikuvansa kullakin.
Tai sit ihmisen koko vaihtelee sillai et osa vanhoista pyörii päällä ja sit osa vielä vanhemmista on jo siinä mallissa et niiden kestävyys ei ole enää huipussaan...

Tämmöisen ketjun perusteella on turha lähteä analysoimaan muiden käytöstä tai motiiveja.
 
Professional Griefer
[QUOTE="Viola";29239152]Sitähän ne kaikki aina hokee että ihan itteni vuoksi tätä teen ja tää on harrastus ja tulee parempi mieli ja plaa plaa plaa. Ei siinä mitään, läges kaikki joilla on joku heikkous, yrittää peitellä sen jotenkin eikä välttämättä itekään tajua omaa pinnallisuuttaan. Yhtä lailla kodin jatkuva sisustaminen on merkki sisäisestä epätasapainosta. Jos on onnellinen ja rauhallinen olo itsensä kanssa, materialla ei ole mitään merkitystä sen jälkeen, kun kaikki "pakollinen" on olemassa (eli vaatteita niin ettei tule kylmä jne). En minäkään rumasti pukeudu mutta shoppaaminen ei voisi kyllä vähempää kiinnostaa.[/QUOTE]

Huoh. Sain elohiiren silmääni tätä lukiessa. Alkaako se iänikuinen "olet pinnallinen jos haluat näyttää hyvältä" väittely tästä?

Ja joitakin se shoppailu taas kiinnostaa. Mua kiinnostaa kirppistely ja nimenomaan niiden vaatteiden takia. Sitä mukaa kun ostan, sitä mukaa pistän vanhat kiertoon. Puen itseäni ihan itseni vuoksi, mutta en tietenkään väitä etten haluaisi näyttää myös muiden silmiin siistiltä.

Kaikki harrastukset on sitten sun logiikalla jotain omien puutteiden peittelyä ja pinnallisuutta?
 
[QUOTE="Viola";29239152]Sitähän ne kaikki aina hokee että ihan itteni vuoksi tätä teen ja tää on harrastus ja tulee parempi mieli ja plaa plaa plaa. Ei siinä mitään, läges kaikki joilla on joku heikkous, yrittää peitellä sen jotenkin eikä välttämättä itekään tajua omaa pinnallisuuttaan. Yhtä lailla kodin jatkuva sisustaminen on merkki sisäisestä epätasapainosta. Jos on onnellinen ja rauhallinen olo itsensä kanssa, materialla ei ole mitään merkitystä sen jälkeen, kun kaikki "pakollinen" on olemassa (eli vaatteita niin ettei tule kylmä jne). En minäkään rumasti pukeudu mutta shoppaaminen ei voisi kyllä vähempää kiinnostaa.[/QUOTE]

Mistä kertoo jos ei sisusta eikä korista itseään mutta omistaa todella paljon kirjoja? Pelkäänkö salaa että olen tyhmä?

Tosin mun kirjat on enimmäkseen scifiä, niillä ei taida suuren ajattelijan viittaa saada. Pieleen meni hyvä pakkomielle :snotty:
 
kfkfkf
Enkä mä kehtais samalla juhlamekolla käydä kaikissa juhlissa. Samat ihmiset kuitenkin niissä juhlissa pyörii. Joka juhlaan eri mekko, joskus voin laittaa jonkun vanhan mitä en oo pitkään aikaan pitänyt.

Kesällä käytän paljon mekkoja, käytättekö te sit sitä samaa koko kesän?

Tai aina samat farkut jalassa?
Mulla ei farkkuja oo mitenkään ihan älyttömästi, koska en oo niitä kauan käyttänyt. Mutta kyllä nekin on kerinnyt vaihtumaan jo muutaman kerran ku oon kyllästynyt johonkin malliin.
Ei mulla jää ainakaan vaatteet käyttämättömiksi, pysyvät hyvinä kauan, kun niitä ei joka päivä pestä. Nyt käytän jotain vaatetta, niin seuraavaks se saattaa olla päällä kuukauden päästä.

ja niitä yksivärisiä perustoppeja mullakin on iso laatikollinen, lukuisia eri värejä. Kiva vaan napata sieltä sopivan värinen. Suurinosa noista mun topeista on niitä Ginatricoon pitkiä toppeja, ostan sellaisen kirpparilta aina kun tulee vastaan sopivan kokoinen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä