Paljonko maksaa sämpyläpussi? (tein itse sämpylöitä)

  • Viestiketjun aloittaja MintunKukka
  • Ensimmäinen viesti
MintunKukka
Mä tässä mietin et paljonko kaupassa maksaa sämpylä pussi ja monta sämpylää siinä on?

mä tein äsken 70 sämpylää ja aineitten hinnaksi tuli 2,5?+ sähkö. Hommaan meni reilu tunti.
Ja hyviä ovat :) Ja täyttä tavaraa ;)
 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja jalmir:
6-8 sämpylää yleensä ja hinta 1.30-2.70 välillä suunnilleen.Ihanaa,kun joku jaksaa ahkeroida.Saa paljon parempaa ja pikkurahalla.Itseleivotut sämpylät ovat vielä niin hyviä. :p
Meillä menee tässä 7henkisessä perheessä niin paljon leipää et pakko leipoa itse muuten menis rahaa ihan tolkuttomasti.
 
heips
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä tässä mietin et paljonko kaupassa maksaa sämpylä pussi ja monta sämpylää siinä on?

mä tein äsken 70 sämpylää ja aineitten hinnaksi tuli 2,5?+ sähkö. Hommaan meni reilu tunti.
Ja hyviä ovat :) Ja täyttä tavaraa ;)
Miten suuri taikinasi oli? Voisitko laittaa ohjeen millä teit... =) jos vaikka itekki rupeis pyörittämään... jauhojen ja hiivojen ostoon
 
Itse tekemällä leivät saa säästöä ihan huikeasti ruokakuluihin.
Meillä ummetusongelmaa yhden lapsen osalla ja saa kummasti ujutettua omatekoiseen leipään kaikkea ruoansulatusta edistävää : ) Ja edullisesti.
 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä tässä mietin et paljonko kaupassa maksaa sämpylä pussi ja monta sämpylää siinä on?

mä tein äsken 70 sämpylää ja aineitten hinnaksi tuli 2,5?+ sähkö. Hommaan meni reilu tunti.
Ja hyviä ovat :) Ja täyttä tavaraa ;)
Miten suuri taikinasi oli? Voisitko laittaa ohjeen millä teit... =) jos vaikka itekki rupeis pyörittämään... jauhojen ja hiivojen ostoon
heh minulla ohjeet on sitä ja vähän tuota ja sit vielä tuosta pussista. :eek:
Mut mä teen siihen sänmpyläjauhoon tai hiivaleipäjauhoon sen.
Ja lisäksi sit hiutaleita/leseitä/siemenjiä jne.

Hyvä ohje on siinä pussin kyljessä :)

Mä tein nyt 1,5litran taikinan.
Teen aina sen mukaan mitä kerkeen 1l-5l
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mä en osaa tehdä sämpylöitä :( Viimeksi kun tein, niistä tuli ihan kivikovia.
Kuin niinstä niin kovia tuli?

Siinä sämpyläjauhopussin kyljessä on tosi hyvä ohje. Kokeileppa uudestaan :)
Just sellaisista jauhoista tein. Tuli kuin pieniä kiviä. Ostin sitten mieluummin valmiita sämpylöitä, eivät ole niin työläitä syödä.
 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mä en osaa tehdä sämpylöitä :( Viimeksi kun tein, niistä tuli ihan kivikovia.
Kuin niinstä niin kovia tuli?

Siinä sämpyläjauhopussin kyljessä on tosi hyvä ohje. Kokeileppa uudestaan :)
Just sellaisista jauhoista tein. Tuli kuin pieniä kiviä. Ostin sitten mieluummin valmiita sämpylöitä, eivät ole niin työläitä syödä.
nostatitko tarpeeksi? Tai laitoit liikaa jauhoja. kokeile rohkeesti uudestaan :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä tässä mietin et paljonko kaupassa maksaa sämpylä pussi ja monta sämpylää siinä on?

mä tein äsken 70 sämpylää ja aineitten hinnaksi tuli 2,5?+ sähkö. Hommaan meni reilu tunti.
Ja hyviä ovat :) Ja täyttä tavaraa ;)
Miten suuri taikinasi oli? Voisitko laittaa ohjeen millä teit... =) jos vaikka itekki rupeis pyörittämään... jauhojen ja hiivojen ostoon
heh minulla ohjeet on sitä ja vähän tuota ja sit vielä tuosta pussista. :eek:
Mut mä teen siihen sänmpyläjauhoon tai hiivaleipäjauhoon sen.
Ja lisäksi sit hiutaleita/leseitä/siemenjiä jne.

Hyvä ohje on siinä pussin kyljessä :)

Mä tein nyt 1,5litran taikinan.
Teen aina sen mukaan mitä kerkeen 1l-5l
Miten löydät niin halpoja jauhoja? Just ostin 2 kg sämpyläjauhoja, ja oli 3 e. Eikä 2 kg riitä 1.5 litran taikinaan. Ja päälle hiiva ja rasva.
 
-Jonttu-
Hmm.. ehkä laitoin liikaa jauhoja.. Tungen aina just ohjeen mukaan, ja sisko sanoi että jauhot pitää laittaa aina sen mukaan miltä alkaa taikina vaikuttaa. Tais vika olla siinä :D
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä tässä mietin et paljonko kaupassa maksaa sämpylä pussi ja monta sämpylää siinä on?

mä tein äsken 70 sämpylää ja aineitten hinnaksi tuli 2,5?+ sähkö. Hommaan meni reilu tunti.
Ja hyviä ovat :) Ja täyttä tavaraa ;)
Miten suuri taikinasi oli? Voisitko laittaa ohjeen millä teit... =) jos vaikka itekki rupeis pyörittämään... jauhojen ja hiivojen ostoon
heh minulla ohjeet on sitä ja vähän tuota ja sit vielä tuosta pussista. :eek:
Mut mä teen siihen sänmpyläjauhoon tai hiivaleipäjauhoon sen.
Ja lisäksi sit hiutaleita/leseitä/siemenjiä jne.

Hyvä ohje on siinä pussin kyljessä :)

Mä tein nyt 1,5litran taikinan.
Teen aina sen mukaan mitä kerkeen 1l-5l
Miten löydät niin halpoja jauhoja? Just ostin 2 kg sämpyläjauhoja, ja oli 3 e. Eikä 2 kg riitä 1.5 litran taikinaan. Ja päälle hiiva ja rasva.
Ihmettelen myös ap:n saamaa hintaa...
 
puddighinu
Minä teen kanssa kaikki leivät itse, leipäkoneella tosin kun meitä on perheessä vain 3 ja turha lämmittää koko uunia yhtä leipää varten. Kotitekoiset sämpylät on kyllä ihan yklösiä, niitä teen silloin kun teen muutenkin uuniruokaa.
 
MintunKukka
Vaja 2? maksaa tuo sämpylöjauhopussi. Ja hiivat nyt ei paljoa ole.
Ja laitoin hiutaleita lisäksi et riitti toi 2kiloa hyvin. Ja rasvaa mä en laita ku nimeksi taikinaan ja hitusen suolaa.
 
Mari -76
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten löydät niin halpoja jauhoja? Just ostin 2 kg sämpyläjauhoja, ja oli 3 e. Eikä 2 kg riitä 1.5 litran taikinaan. Ja päälle hiiva ja rasva.
Eihän niitä "sämpyläjauhoja" tai "hiivaleipäjauhoja" kannata ostaa! Ne ovat melkein kokonaan valkoisia vehnäjauhoja eivätkä ole edes hyviä! Ne tulevat paljon kalliimmiksi kuin jos ostaa ihan perusvehnäjauhoja ja sotkee sekaan kauraryynejä/leseitä/graham-, ohra- tai ruisjauhoja/pellavan- tai auringonkukan siemeniä/liotettuja vehnänjyviä/aamupuuron tai perunamuusin jämät.

Ja lisäksi riittää suola, loraus öljyä ja maksimissaan puolet ohjeen hiivamäärästä - hitaasti nostattamalla tulee parempaa ja hiiva riittää pidempään.

Ja kyllä tulee halpoja verratuna kaupan sämpylöhin jotka on just tehty niillä halvimmista ja höttöisimmistä vehnäjauhoista ja joita pitää syödä viisi kappaletta ennen kuin on maha täynnä! Eli ei niitä hintoja edes voi suoraan vertailla - kotona tehdyt ovat sekä halvempia että ruokaisampia!
 

Yhteistyössä