paljonko muilla on noussut paino?

Peesaan Piipa75:sta!
mun mielestä kanssa outoa että raskauaikanakaan ei sais paino nousta ja että iloisia ollaan jos se laskee... Eikö ihmiset tiedä ettei se ole sikiölle hyväksi vaikka kuinka väitetään että vauva ottaa kyllä omansa. Äidin paino ei saisi pudota imetysaikanakaan alle lähtöpainon koska äidin rasvakudokseen on vuosien varrella sitoutunut raskasmetalleja jotka sitten äidin laihtuessa vavautuu ja päätyy vauvaan! Ymmärrän kyllä ettei esim sille voi mitään jos pahoinvoinnin vuoksi paino laskee. Ja ymmärrän toki senkin että ''lihoaminen'' ja kehon muuttuminen on pelottavaa. Itse olen kärsinyt syömishäiriöistä ja tosiaan tiedän miltä tuntuu kun painoasiat ja lihoamisen pelko on mielessä koko ajan, mutta silti vauvan hyvinvointi menee kirkkaasti kaiken muun edelle. Huolestuttaa minuakin kun ihmiset tuntuu ajattelevan että mitä vähemmän painoa vaa'assa sen parempi. Ei se liikakaan tietenkään hyväksi oo. Kai se kultainenkeskitie on tässäkin asiassa paras.

Nyt itselläni 36+6 ja reilut 10kg tullut painoa lisää.
 
Liittyen joukkoon. Mulla nyt vkoja kasassa 30+0 ja painoa on tullu semmonen 8kiloa. Itsestä tuntuu hurjalta mut onhan se tosiaan normaalia. Niin ne tutut sanoo ettei o muualle tullu ku tuohon vatsaan ja tosin itsestä kyl tuntuu et tuo pehvakin vähän levinnyt :LOL: (joku tiäs kertoo et tyttöö tietäis, mutta onko niihin uskomista?!?!)
 
Nelisen kiloa on nyt tullut neuvolan vaa'an mukaan mutta jotenkin se tuntuu uskomattomalta kun oman vaa'an mukaan painoa on tullu vahemman.. ja viikkoja 17+2... kylla se tassa viime viikolla sanoi neuvolassa etta pitaa seurata ettei sita painoa kovin paljon tulisi kun on lahtopainokin vahan ylakanttiin... saa nyt nahda miten menee...
 
Piipa-75 ja Miauku, itse olin aika hoikka ennen raskautta ja asetin itselleni tavoitteeksi painonlisäystä n. 15 kg. 13 kg onkin nyt tullut ja vkolla 30 mennään. Oon syönyt normaalisti hyvällä ruokahalulla mielestäni terveellisesti, mutta en mitenkään oo yrittänyt lihottaa itteäni, liikunta on kyllä jäänyt aika vähiin. Nyt voisi painonnousu kyllä alkaa hieman hidastua. Melkein 10 kiloon asti lisäys ei näkynyt kuin rinnoissa, mahassa ja sisäreisissä. Nyt alkaa kyllä jo näkyä takapuolen ja reisien levenemisenä - mutta otan sen positiivisena sillä haluan kovasti synnyttää alakautta ja pelkään että lantio on liian kapea siihen.

Neuvolassa kiinnittivät huomiota nopeaan painonnousuun, mutta eivät lähteneet enempää sitä tarkkailemaan, lähtöpaino kun oli niin alhainen, ei kuitenkaan alipainoinen.
 
En tarkoittanut kommenttia erityisesti kenellekään henkilökohtaisesti. Pahoitteluni, jos joku niin ymmärsi. Yleisesti vain asiasta huolestuneena mainitsin.

Tietääkseni lantion leveneminen on ihan normaalia raskausaikana johtuen nivelten, luiden yms. löystymisestä. Eli se, jos takapuoli näyttää isommalta, ei välttämättä ole läskiä. B)
 
rv 29 ja 10 kiloa. ihan samaa mieltä piipan kanssa, ei liian vähäinen painonnousu voi olla edes tervellistä! hirveetä hössötystä kiloista ja mietitään vaan miltä oma kroppa näyttää eikä ajatella sen seuraamuuksia. voi voi..
 
Rv 32+ ja lisää tullut reippaat 5 kg (viime neuvolakäynnillä tosin vähän laskenut).
Olen syönnyt normaalisti, ihan niin kuin ennenkin raskautta. Turhat sokerit ja makeat olen sen sijaan jättänyt minimiin sillä tuntuisi jotenkin pahalta "syöttää" niitä vauvalle. Mutta juu, ruisleipää kuluu päivässä tonneittain ja kotiruoka maistuu :p
 
Mulla rv 27+1 oli tiistaina ja sillon neuvolassa painoin 65kg, eli 10kg tullut kun lähtöpaino 55kg. Esikoisesta tuli 15kg ja kaikki lähti n.2viikossa...ja vähän sit viel päällekkin. Nyt toivon kovasti et jäis ainakin 5kg, koska oon kuitenkin 170cm pitkä niin tuo 60kg ois mulle hyvä paino...en vaan tiä millä saan pysyyn, inhottavaa olla anorektikon näkönen aina vaan :ashamed:
Raskaus ajasta nautin senkin takia kun saa olla vähän "terveemmän" näkönen :)
 
Raskauden aikana kiloja tuli 7.5. Sairaalasta lähtiessä jäljellä oli 1.3kg. Tänään 12pv synnytyksestä, paino on -0.5kg. Nyt on sitten vaan väkisin syötävä ettei paino pääse laskemaan liikaa.
Imetys on kuitenkin todella kuluttavaaeikä sitten tahdo jaksaa jos paino tippuu liikaa.
 
Viime punnituksessa neuvolassa oli paino noussut 0,2 kg, tuolloin siis rv 16. Nyt rv18 lopuillaan ja kävin juuri vaa'alla ja aika kova yllätys oli, kun paino olikin pudonnut reilut 2kg.. No, ei se mitään, masu ainakin on kasvanut! =)
 
Meikäläisellä on rv 17+1, eikä paino vaan nouse. Olen kyllä ennen raskautta kerännyt tätä vararavintoa 2 vuotta, että en ymmärrä miten se painonnousu nyt pysähtyi :| Lähtöpaino oli normaalipainon ylärajoilla. Kotona ei ole vaakaa (hankinnan alla..) , ja neuvolan vaaka on näyttänyt alusta asti samaa lukemaa, mitä nyt puolen kilon heittoja riippuen olenko syönyt ennen tarkastusta vai en.
Syön edelleen yhtä paljon kuin ennen raskautta, tai en ainakaan pidä itseäni nälässä, mutta johtuneeko tämä painon paikallaan pysyminen osittain siitä, että katson nyt vähän tarkemmin mitä suustani alas laitan. Luontaistuotekaupasta ostin raskaana oleville tarkoitettua rauta- ja b-vitamiini -valmistetta, kun epäilyttävästi tämä väsymys ja mustat silmänaluset viestivät raudanpuutteesta.. Ehkä kun saan tämän puutostilan korjattua niin alkaa painoakin siunaantua.
 
lispetti, mulla on sama tilanne kun sulla... Lähtöpaino oli normaalin ylärajoilla, olen aina ollut vähäsen pyöreä ja lihonut suht helposti :whistle: , mutta nyt paino ei nouse millään... Onkohan tuo tehostunut aineenvaihdunta syynä? Ruokaa syön kyllä ihan riittävästi ja kasviksia ja hedelmiä olen entisestään lisännyt. Mieskin ihmettelee, miten mun paino nouse, kun olen kokoajan jääkaapilla :D Niin ja liikuntakin on aika minimaalista, lähinnä kävelyä...

Luulin ennen raskautta, että musta tulee varmaan hillitön sotanorsu raskaana ollessa, kun olen aina ollut helposti paisuvaa sorttia, mutta toisin kävi :) No, onhan noita viikkoja vielä edessä...

Nyt siis rv 23 ja paino edelleen sama kuin alussa. Muutamia sadan gramman tai puolen kilon heittoja suuntaan tai toiseen tietty.
 
Rv takana 24+4 ja painoa tullut lisää 0,5 kg. Lähtö oli normaalin rajoissa, mutta yläkantissa. Syöpötellyt normaalisti, mutta rasvaset ruuat ei maistu. Johtunee siitä tuo paino. Hmmmmmm nyt tosin tekee mieleni suklaata, nam :D . Ekasta tuli 10 kg yhteensä lisää ja jäi laitokselle. Painoa tulee mitä tulee, ei kannatta siitä stressiä ottaa. Hyvää kesää kaikille tuleville äideille. :hug:
 
viikkoja tasan 22 ja painoa tullu 10kg..turvotusta täytyy olla ainaki osan koska reilu vko sitte kävin puntarilla ni näytti 3kg vähemmän..mutta kyllä nää lukemat kauhistuttaa vaikka ennen raskautta hoikka olinkin,ja painon nousu on ihan normaalia raskaana ollessa. mutta kyllä mä vakaasti uskon että ei ole hirvee suuria ongelmia sit sen tiputtamisessa raskauden jälkee kun kuitenki aina oon tykänny liikkua ja tykkään käyä kuntosalilla,minkä myös olen nyt taas alkuraskauden väsymyksen jälkee aloittanut. :)
 
Mulla tullut pikkusen vajaa neljä kiloo.. Viikkoja siis 22. Tuntuu ihan kauheelta, mut kuitenkin hitaampaa tahtia tuo vaa'an viisari nousee kun esikoista odotellessa :) Esikkoo odotellessa tuli 17kg ja ristiäisiin mennessä tuosta oli 15kg pudonnut. Se tosin oli laiha lohtu, kun äitiysloman aikana sain ne kaikki tuohon vyötärölle takasin hommattua :ashamed:

Silti positiivisin mielin mennään, kun on oma panos kohdallaan liikunnan ja ruokavalion suhteen, niin ne kilot tulee jotka on tullakseen B)
 
Mulla oli painoindeksi ennen raskautta just normin ylärajalla ja lisää on nyt 20+4 mennessä tullu 1,6kg. 16 viikkoa voin niin pahoin, ettei mitään oikein saanut alas menemään ja silloin huolestutti. Nyttemmin sitte menee lämmin ruoka ja hirveet määrät hedelmiä. Enempää ei vain ole noussut ja usein mietin että ei haittaisi vaikka nousisi vähän enemmän. Mutta terveellisesti vaan tulee syötyä ihan automaattisesti, niin ei sitten vielä ole enempää tullut. Toisaalta taas tällä selällä ei sais tulla yhtään 'ylimääräistä' kun enää ei pysty edes autoa ajamaan ja vasta puolessa välissä mennään.

Mutta todellakin, usein mietin että toivottavasti 'Ykä' saa kaiken tarvitsemansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lispetti:
Meikäläisellä on rv 17+1, eikä paino vaan nouse. Olen kyllä ennen raskautta kerännyt tätä vararavintoa 2 vuotta, että en ymmärrä miten se painonnousu nyt pysähtyi :| Lähtöpaino oli normaalipainon ylärajoilla. Kotona ei ole vaakaa (hankinnan alla..) , ja neuvolan vaaka on näyttänyt alusta asti samaa lukemaa, mitä nyt puolen kilon heittoja riippuen olenko syönyt ennen tarkastusta vai en.
Syön edelleen yhtä paljon kuin ennen raskautta, tai en ainakaan pidä itseäni nälässä, mutta johtuneeko tämä painon paikallaan pysyminen osittain siitä, että katson nyt vähän tarkemmin mitä suustani alas laitan. Luontaistuotekaupasta ostin raskaana oleville tarkoitettua rauta- ja b-vitamiini -valmistetta, kun epäilyttävästi tämä väsymys ja mustat silmänaluset viestivät raudanpuutteesta.. Ehkä kun saan tämän puutostilan korjattua niin alkaa painoakin siunaantua.
Muistaakseni vastasin joskus jo tuonne ketjun alkupäähän, mutta kommentoin vielä. Itselläni lähtöpaino oli normaali, BMI muistaakseni 23. Alkuun paino pysyi pitkään samana, rv 20 oli +1,5kg. Puolenvälin jälkeen paino onkin sitten noussut niin, että nyt rv 31 se on +8kg. Vähän aikaa sitten oli noin kuukauden jakso, jolloin paino nousi 600g/vk. Viimeisellä neuvolakäynnillä nousu oli hiukan hidastunut, +400g/vk. Paino saa ja sen pitäisikin nousta raskauden aikana, mutta ainakin minulle sanottiin neuvolassa,että ensimmäisellä kolmanneksella sen ei tarvitsisi nousta, ainakaan paljoa. Syömisiä en ole tarkkaillut, ruokaa ja herkkuja menee suunnilleen samassa suhteessa kuin ennen raskauttakin.
 

Yhteistyössä