Paljonko on teillä ollut säästöjä, kun ostitte asunnon?

  • Viestiketjun aloittaja asunnon ostaja
  • Ensimmäinen viesti
9000 oli säästöjä, lainaa otettiin 84 000, asunnon kauppahinta 87 500. Ei takaajia ja oli ensiasunto kyseessä. Puoli vuotta oltiin pantu rahaa syrjään ihan muuten vaan, asunto ostettiin ex-tempore.

Lisätään vielä, että asunto ostettiin elokuussa 2013.
 
Viimeksi muokattu:
"joku vaan"
[QUOTE="vierailija";29409085]myitte pienempi tapiolla vai miten niin säästöjä 0? miksi lainasumma 210000 jos asunto maksoi 195000?[/QUOTE]

Ei myyty, mutta käytettiin remppaan jne. Ylimääräisellä lainalla maksettiin varainsiirtovero jne.
 
meil
Miten voi olla noin paljon enemmän lainaa kuin edes talon arvo on? Eikö pankkeja ole ohjeistettu antamaan max 85% lainaa? Tehän olette ihan persnetolla, jos asuntojen hinnat vielä laskee.
Noo, minä en noista pankkien ohjeista tiiä sen enempää, mutta siis remppaa ja autoa varten otettiin tuo ylimääräinen osa. Ja 2006 ei ehkä ollu vielä yhtä kiree tilanne kun nyt..? Ei olla muuttamassa..
 
"bsb"
Täällä on näköjään taas muutamilla palstan talousneroilla lainapääoma ollut suurempi kuin ostetun asunnon silloinen arvo. Mikäli asunnon (nimellis)arvo on kohonnut asumisen aikana, niin tilanne ei ole kovin vaarallinen, vaan pelkästään jossain määrin ikävä (oma pääoma ei lisäänny). Mutta jos/kun sekä nimellis- että etenkin reaaliarvot lähtevät laskuun, niin tilanne alkaa olla ainakin hyvin lähellä katastrofaalista. Onnea vaan!
 
utyui
[QUOTE="bsb";29409165]Täällä on näköjään taas muutamilla palstan talousneroilla lainapääoma ollut suurempi kuin ostetun asunnon silloinen arvo. Mikäli asunnon (nimellis)arvo on kohonnut asumisen aikana, niin tilanne ei ole kovin vaarallinen, vaan pelkästään jossain määrin ikävä (oma pääoma ei lisäänny). Mutta jos/kun sekä nimellis- että etenkin reaaliarvot lähtevät laskuun, niin tilanne alkaa olla ainakin hyvin lähellä katastrofaalista. Onnea vaan![/QUOTE]

Selitä. Eikö se vaikuta ainostaa jos on myymässä taloa vai miten se vaikuttaa muuten? en ymmärrä, kerro sinä viisaana
 
bnsdthn
Selitä. Eikö se vaikuta ainostaa jos on myymässä taloa vai miten se vaikuttaa muuten? en ymmärrä, kerro sinä viisaana
Mites vaikka sellainen ensimmäisenä mieleen tuleva tilanne, että jompi kumpi tai molemmat puolisot liittyvät siihen kiihtyvällä vauhdilla kasvavaan 300000 työttömän joukkoon ja asumisratkaisua on pakko päivittää edullisempaan?

Pitäisitkö muuten fiksuna sitä, että sinulla olisi 20000e velkaa 15000e autosta? Niinpä.
 
"joku vaan"
Mites vaikka sellainen ensimmäisenä mieleen tuleva tilanne, että jompi kumpi tai molemmat puolisot liittyvät siihen kiihtyvällä vauhdilla kasvavaan 300000 työttömän joukkoon ja asumisratkaisua on pakko päivittää edullisempaan?

Pitäisitkö muuten fiksuna sitä, että sinulla olisi 20000e velkaa 15000e autosta? Niinpä.
No esim meidän tilanteessa työttömyys on erittäin epätodennäköistä, joten eipä sitä tarvitse pelätä. Ja jos niin pääsisi käymään, niin silti selvittäisiin ilman talon myymistä.
 
meil
Mites vaikka sellainen ensimmäisenä mieleen tuleva tilanne, että jompi kumpi tai molemmat puolisot liittyvät siihen kiihtyvällä vauhdilla kasvavaan 300000 työttömän joukkoon ja asumisratkaisua on pakko päivittää edullisempaan?

Pitäisitkö muuten fiksuna sitä, että sinulla olisi 20000e velkaa 15000e autosta? Niinpä.
No mitäpä jos mahdollisuutta työttömyyteen ei ole? Eli molemmilla takuuvar,asti on töitä.. Ai ei oo mahdollista vai sun mielestä..?!

Ja mikä ois sun mielestä päivitys edullisempaan ratkaisuun? Vuokrat maksaa yhtä paljon kuin lainanlyhennys..
 
"bsb"
No mitäpä jos mahdollisuutta työttömyyteen ei ole? Eli molemmilla takuuvar,asti on töitä.. Ai ei oo mahdollista vai sun mielestä..?!
Aivan. :D Mahdotontahan se on, työttömyys. Teille siis, kaikille muillehan se on toki yksi mahdollinen huomioitava skenaario muiden joukossa. Eikä nykypäivänä edes se kaikkein epätodennäköisin.

Ja mikä ois sun mielestä päivitys edullisempaan ratkaisuun? Vuokrat maksaa yhtä paljon kuin lainanlyhennys..
Minun nähdäkseni 100000e lainaa on puolet vähemmän kuin 200000e lainaa. Miten itse näet?
 
"bsb"
[QUOTE="joku vaan";29409216]No esim meidän tilanteessa työttömyys on erittäin epätodennäköistä, joten eipä sitä tarvitse pelätä. Ja jos niin pääsisi käymään, niin silti selvittäisiin ilman talon myymistä.[/QUOTE]

:D
 
ap.
[QUOTE="joku vaan";29409216]No esim meidän tilanteessa työttömyys on erittäin epätodennäköistä, joten eipä sitä tarvitse pelätä. Ja jos niin pääsisi käymään, niin silti selvittäisiin ilman talon myymistä.[/QUOTE]

Ihan off topic, mutta olisi kiva kuulla, millä alalla työttömyys on ihan epätodennäköistä ja missä asuinseudulla siis?
 
"Tiina"
Millaiset säästöt teillä on ollut, kun ostitte asuntonne? Oliko se ensiasunto vai ei?
Kauan te olitte säästäneet sitä varten? Paljonko oli asunnon myyntihinta? Oliko lainalla takaajia ja minä vuonna ostitte?
Säästöjä oli ehkä 20 000. En muista enää. Vuosi oli 2006. Asunto oli ensiasunto ja maksoi vajaa 180 000. Olin ASP-säästäjä ehkä kymmenisen vuotta. Asuntoa ostaessa olin 30v. Ei ollu takaajia, en olisi ostanut, jos takaajia olisi tarvittu.
 
meil
[QUOTE="bsb";29409244]Aivan. :D Mahdotontahan se on, työttömyys. Teille siis, kaikille muillehan se on toki yksi mahdollinen huomioitava skenaario muiden joukossa. Eikä nykypäivänä edes se kaikkein epätodennäköisin.



Minun nähdäkseni 100000e lainaa on puolet vähemmän kuin 200000e lainaa. Miten itse näet?[/QUOTE]

No mä en tiedä esim. kovin montaa hoitoalan ihmistä joka ois työttömänä muusta kun omasta syystään..
Ja jos meillä oli 2006 lainaa 100000, nyt n. 75000, niin millasen asunnon löydät perheelle tuolla tai vähemmällä?
 
ap.
No mä en tiedä esim. kovin montaa hoitoalan ihmistä joka ois työttömänä muusta kun omasta syystään..
Ja jos meillä oli 2006 lainaa 100000, nyt n. 75000, niin millasen asunnon löydät perheelle tuolla tai vähemmällä?
Mä tiedän pari työtöntä hoitoalan ihmistä. Yksi jäi työttömäksi, kun työpaikka lakkautettiin, eikä jaksa käydä töissä kaukana olevassa kaupungissa. Toki siis oma syy, mutta ei siis halua muuttaa töiden perässä.

Yksi hoitaja kärsii taas ajoittaisesta työpaikkapulasta, sillä hänellä on määräainainen sopimus ja tuntipalkalla.

Yksi tuttava taas on sairastunut, ei pysty olemaan päiväkodissa töissä, eikä pääse sairaseläkkeellekäään. Hän yrittää saada jotain muuta työtä, mutta on ollut tosi vaikeaa.

Onhan noita hoitoalan töitä paljon tarjolla, mutta niihin ei kukaan oikein ryhdy, kun palkat ovat surkeat.
 
meil
Mä tiedän pari työtöntä hoitoalan ihmistä. Yksi jäi työttömäksi, kun työpaikka lakkautettiin, eikä jaksa käydä töissä kaukana olevassa kaupungissa. Toki siis oma syy, mutta ei siis halua muuttaa töiden perässä.

Yksi hoitaja kärsii taas ajoittaisesta työpaikkapulasta, sillä hänellä on määräainainen sopimus ja tuntipalkalla.

Yksi tuttava taas on sairastunut, ei pysty olemaan päiväkodissa töissä, eikä pääse sairaseläkkeellekäään. Hän yrittää saada jotain muuta työtä, mutta on ollut tosi vaikeaa.

Onhan noita hoitoalan töitä paljon tarjolla, mutta niihin ei kukaan oikein ryhdy, kun palkat ovat surkeat.
Niin, no kuka mitenkin näkee asian, jos mielummin itkee ettei oo töitä, liian pieni palkka tms niin sitten ei tee.

Kyse oli siitä että millä alalla ei ole pelkoa työttömyydestä ja siihen vastasin. Jos me nyt yllättäen jäätäisiin työttömiksi vakipaikoistamme niin aina löytyy keikkatyötä.
 
Vuonna 2007 ostettiin oma asunto. Säästöjä ei ollut, mutta autoa ei enää tarvittu, niin se myynnistä jäi 10000€. Lainaa otimme asuntoa ja remonttia varten n. 200 000€.

Seuraavaan vaihtaessa omaa osuutta olikin sitten enemmän.
 

Yhteistyössä