Paljonko päiväkodit/koulut ovat kynineet teiltä rahaa yhden lukukauden aikana?

Ei meillä oo kynitty mitään. Vanhas tarhas pari kertaa konsertteja ja teatteria varten muutama hassu euro, mutta nykyisessä ei sitäkään vaan kaikki kuuluu siihen perushintaan (paitsi ruoka :kieh: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
tuntuu että koko ajan ovat vailla mitä erilaisempiin menoihin |O
purkat, retket, valokuvat (ei valokuvaamon tarhakuvat), askartelumenot sun muut... *huoh*
Askartelumenot?? what? Missä tuollasia joutuu maksaa erikseen? Meil on vapaaehtosta purkkien yms vienti hoitopaikkaan.

:eek:
 
Tytär lähtee huomenna luokkaretkelle, viime viikolla maksoimme 22 ? ja huomenna pitää laittaa mukaan eväitä sekä rahaa ruokailuun, pysähtyvät matkan varrella jossain syömässä kunnon ruoan, siihen varattava 5 - 10 ?. Lisäksi jos haluaa ostaa karkkia niin siihen hiukan rahaa... :whistle:

Tytär siis viidennellä luokalla, poika on ekalla eikä hän ole vielä tarvinnut rahaa koulun juttuihin...Siis tietysti ei lasketa vaatteita yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
tuntuu että koko ajan ovat vailla mitä erilaisempiin menoihin |O
purkat, retket, valokuvat (ei valokuvaamon tarhakuvat), askartelumenot sun muut... *huoh*
Nyt ku koulut alkoi, niin koulu keräs rahan xylitolkarkkiin.. 4?/nenä.. Mulla on 3koululaista. ja siis tähän mennessä tuo
 
xylitol-pastilleihin menee nyt 5e per toimintakausi ja sekin on vapaaehtoista.

Alle 10e menee vuodessa tarhan toimintaan. Purkat meillä toimitetaan itse. retket maksaa sen 2e kerta ja niitä nyt ei montaa ole, tai sit ne on ilmaisia.

Meidän tarhalla on esim. kirppareita tms. joilla kerätään sitten rahaa ja ostetaan leluja/ tarvikkeita.
 
meillä ksylitolpastilli maksu viis euroo per kausi. ei paha minusta.

ja retkiin osallistuminen on meillä vapaaehtoista jos siihen joutuu ite rahallisesti osallistuu. mut minust pari kertaa vuodes jos käyvät vaik teatteris tms niin ei se oo paha se maksu.

mutta joo. periaatteessa ymmärrän kyl mitä ap kiroaa.
 
Ei kai meillä ole juurikaan ollut mitään kuluja. No, purkkaa piti ostaa kuopuksen tarhaan välillä (ei iso investointi), retket ovat olleet ilmaisia (paitsi lapsen käyttöraha muutama euro), valokuviin ei ole tarvinnut rahaa (paitsi koulukuvaus nyt tietenkin maksaa, mutta muuta ei), askartelumenoihin ei ole koskaan tarvinnut maksaa mitään.
Lisään vielä nämä hyväntekeväisyysjutut, eli esim. meidän lapsilla ensi lauantai on koulupäivä, jolloin lapset suorittavat Unicef-kävelyn, johon he keräävät aiemmin sponsoreita, ja sponsorit maksavat käveltyjen kilometrien mukaan summan Unicefille. Ja esim. nälkäpäiväkeräys yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
no jättää jonkun kapakkareissun väliin, niin eiköhän sillä rahalla noi lapsen kulut tule maksettua, ja hei saahan ne lapsilisän. mä en oikeesti ymmärrä tätä nipotusta näistä lasten kuluista.
mun lapset ollu kuukauden tarhassa ja jo nyt mennyt 15e/lapsi, ilmaisen viinan-bileissä menee vaan 2e narikkaan :xmas:
 
vieras
Ei vielä mitään. Kaiketi ovat askartelut ja retket ostaneet muilla rahoin, kun ei tosiaan ole koko 3-vuotisen pk:ssakäynnin aikana ole mitään ylimääräistä nyhdetty!
 
Non compos mentis
Päiväkodissa retkiin menee ehkä joku 20 euroa per nenä vuosittain. Olen todella iloinen, että retkiä järjestetään ja mieluusti olen maksanut retkistä. Näin minun ei tarvitse viedä lapsia vapaapäivinä samoihin kohteisiin vaan voimme nauttia kotona arjesta ja toisekseen pk saa ryhmäalennuksen. Olen katsonut säästäväni rahaa tällä keinolla. Ovat käyneet oopperassa, sirkuksissa (Finlandia ja Moskovan suuri sirkus) ja vaikka sun missä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Tytär lähtee huomenna luokkaretkelle, viime viikolla maksoimme 22 ? ja huomenna pitää laittaa mukaan eväitä sekä rahaa ruokailuun, pysähtyvät matkan varrella jossain syömässä kunnon ruoan, siihen varattava 5 - 10 ?. Lisäksi jos haluaa ostaa karkkia niin siihen hiukan rahaa... :whistle:

Tytär siis viidennellä luokalla, poika on ekalla eikä hän ole vielä tarvinnut rahaa koulun juttuihin...Siis tietysti ei lasketa vaatteita yms.
siis maksoitte suoraan tuon 22??? meidän koulussa ei saa antaa suoraan rahana, vaan on järjestettävä kaiken maailman myyjäisiä sun muuta, joihin vanhemmat tietysti leipoo jne jne.. kyllä helpompaa ois maksaa suoraan oman lapsen osuus luokkaretkistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
tuntuu että koko ajan ovat vailla mitä erilaisempiin menoihin |O
purkat, retket, valokuvat (ei valokuvaamon tarhakuvat), askartelumenot sun muut... *huoh*
Askartelumenot?? what? Missä tuollasia joutuu maksaa erikseen? Meil on vapaaehtosta purkkien yms vienti hoitopaikkaan.

:eek:
oulussa... tänään annoin 2,5e/lapsi bussikuluihin kun lähtivät urheileen, odotan jo ensi viikko mitä ne keksii. pienistä summista kun tulee melko suuria lopulta kun yhteen laskee.
 
Miten mä olen kuvitellut ettei koulu enää nyhtää rahaa retkiin?

Itte muistan kouluajoilta, kun oli vaikka urheilupäivä niin sai valita lähteekö laskettelemaan vai luistelemaan koulun kentälle. No, ne kellä oli rahaa meni laskettelemaan, ne keillä ei, meni siihen koulun kentälle.
 
pk tätsy
Pakko kommentoida päikkärissä työskentelevänä... Nuo määrärahat kun ei niin kovin kummoisia ole! Meillä kerättiin aikaisemmin purkka-, valokuva- ja retkiraha. Nykyisin purkka- ja valokuvaraha on sisällytetty budjettiin ja se on aina jostain muusta pois (askartelumateriaaliesta, siivousvälineista, tms). Rahaahan ei saa enää kerätä vanhemmilta, mutta meillä on ns. vapaaehtoinen retkimaksu, joka maksetaan vanhempaintoimikunnan tilille. Päiväkodin rahoilla retkeily on käytännössä mahdotonta, ehkä yksi retki kaudessa. Vanhemmilta kerätyillä rahoilla me käymme mm. konserteissa, teattereissa, jne. Ainakin meidän päiväkodissa vanhemmat maksavat miellään pyydetyn summan (20-25 ?) puoli vuosittain. Sanovat että maksavat mieluummin siitä että me viemme lapset teatteriin niin saavat touhuta muuta mukavaa lasten kanssa viikonloppuisin. Ja kukaan ei pakota lasta lähtemään retkille mukaan, aina voi jäädä toiseen ryhmään retken ajaksi. Kuinka kivaa se lapsen mielestä sitten on...?

Toinen vaihtoehto rahojen keräämiselle on perustaa aktiivinen vanhempaintoimikunta ja kerätä rahaa esim. myyjäisillä, tms.

Valokuva rahaa kerättiin ihan sen vuoksi, että saatiin kuvia lasten kansioihin, toki jos ei kuvia niihin halua, jättää maksun maksamatta. Vuosien kuluttua nuo kansioit ovat niin kivaa katsottavaa, että ne muutamat eurot tuntuvat mitättömältä. Ja tosiaan meillä ei tuota rahaa enää kerätä.

Kyllä ne rahat ihan lasten hyväksi menevät!
 
Mammuliini
No mä pidän erittäin positiivisena asiana sitä, että lapsille järjestetään retkiä ja etenkin tuota xylitol-purkan tai -pastillien ostamista, kaikkihan sen tietää, miten hyvää ne tekee.

En ymmärrä ap:n nipottamista muutaman euron tähden, jos mulla tekis tiukkaa, jättäisin jonkun oman turhan ostoksen tekemättä niin saa rahat riittään lapsien menoihin, ne tulee meillä aina ekana.

Montako euroa ap:llä menee esim. tupakkaan tms. rahaa viikottain? Varmaan enemmän kuin lasten xylitol-pastlleihin uhrattavat muutamat eurot.... ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammuliini:
No mä pidän erittäin positiivisena asiana sitä, että lapsille järjestetään retkiä ja etenkin tuota xylitol-purkan tai -pastillien ostamista, kaikkihan sen tietää, miten hyvää ne tekee.

En ymmärrä ap:n nipottamista muutaman euron tähden, jos mulla tekis tiukkaa, jättäisin jonkun oman turhan ostoksen tekemättä niin saa rahat riittään lapsien menoihin, ne tulee meillä aina ekana.

Montako euroa ap:llä menee esim. tupakkaan tms. rahaa viikottain? Varmaan enemmän kuin lasten xylitol-pastlleihin uhrattavat muutamat eurot.... ;)
luitko paljonko olen jo antanut? ja mä tiedän viime vuoden perusteella ettei se rahankerjuu siihen lopu...
tupakkaan menee muuten 10askia/5e ;)
 
Mammuliini
Alkuperäinen kirjoittaja pk tätsy:
Pakko kommentoida päikkärissä työskentelevänä... Nuo määrärahat kun ei niin kovin kummoisia ole! Meillä kerättiin aikaisemmin purkka-, valokuva- ja retkiraha. Nykyisin purkka- ja valokuvaraha on sisällytetty budjettiin ja se on aina jostain muusta pois (askartelumateriaaliesta, siivousvälineista, tms). Rahaahan ei saa enää kerätä vanhemmilta, mutta meillä on ns. vapaaehtoinen retkimaksu, joka maksetaan vanhempaintoimikunnan tilille. Päiväkodin rahoilla retkeily on käytännössä mahdotonta, ehkä yksi retki kaudessa. Vanhemmilta kerätyillä rahoilla me käymme mm. konserteissa, teattereissa, jne. Ainakin meidän päiväkodissa vanhemmat maksavat miellään pyydetyn summan (20-25 ?) puoli vuosittain. Sanovat että maksavat mieluummin siitä että me viemme lapset teatteriin niin saavat touhuta muuta mukavaa lasten kanssa viikonloppuisin. Ja kukaan ei pakota lasta lähtemään retkille mukaan, aina voi jäädä toiseen ryhmään retken ajaksi. Kuinka kivaa se lapsen mielestä sitten on...?

Toinen vaihtoehto rahojen keräämiselle on perustaa aktiivinen vanhempaintoimikunta ja kerätä rahaa esim. myyjäisillä, tms.

Valokuva rahaa kerättiin ihan sen vuoksi, että saatiin kuvia lasten kansioihin, toki jos ei kuvia niihin halua, jättää maksun maksamatta. Vuosien kuluttua nuo kansioit ovat niin kivaa katsottavaa, että ne muutamat eurot tuntuvat mitättömältä. Ja tosiaan meillä ei tuota rahaa enää kerätä.

Kyllä ne rahat ihan lasten hyväksi menevät!
Näin.

Mutta luulen, että tässä on kyse arvomaailmasta, se, mitä suurin osa vanhemmista pitää tärkeänä, ei ole kaikille tärkeää.... Toiset elää niin erilaista elämää, sitä rytmittää baarireissut ja mielihyvän tuottaminen itselle. Toiset taas pitävät erittäin tärkeänä, että lapset pääsevät teatteri- ym. reissuille, kun ne siitä itsekkin niin selvästi nauttii! =)
 

Yhteistyössä