PALJONKO SAA TIENATA ETTEI MENETÄ HOITOLISÄÄ?KOKEMUKSIA?

Eli olen 2 lapsen kotiäiti (työtön). Lapset 3.5v ja 11kk. mieheni menee illaksi vasta töihin...eli olen ajatellut, että voisin hyvin käydä päivisin osan päivästä töissä jossakin. Mieheni hoitaisi lapsia sillä välin. eli saisin edelleen kotihoidon tuen perusosan (n.350e/2lapsesta) ja kuntalisän ja lapsilisät. eikö näin? ainoa mihin nuo mahdolliset työtulot vaikuttaisivat olisi hoitolisä, eikö? No, paljonko saisin tienata, että se ei vaikuttaisi tuohon hoitolisään, joka nyt n.113e/kk.? Meinaan, että en hakisi sitten ollenkaan minkäänlaista osapäiväistä työtä, jos saisin kuitenkin saman käteen kuin kotona nyt ollessa. Eihän se kannattaisi. Kokopäivätyötä en halua, koska eihän miehen kanssa sitten nähtäisi lainkaan. Auttakaa ja kertokaa omia kokemuksia miten ja mitä kannattaisi tehdä.Lisäansioista ei huutavaa pulaa, lähinnä oman mielen virkistämiseksi jotain tekisin. -Kiitos!-
 
juupas
Kelan sivuilta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument näet että jos perheen koko on 4 henkeä saa tienätä kuussa bruttona 1700e jotta saa täyden hoitolisän eli 168,19e. Jos menee tuon yli kela käyttää vähennysprosenttina 7,9 josta lasketaan jäävä hoitolisän määrä. Taas jos nelihenkisen perheen yhteenlasketut bruttotulot ovat 3828,93 e/kk
ei saa ollenkaan hoitolisää.

Eli tapauksessasi kannattaa laseka miehesi bruttotulot, sinun kotihodontuki ja sitten miettiä paljonko voi vielä tienata jos haluat hoitolisää saada. Kuntalisää ei käsittääkseni saa ollenkaan jos kotona lapsia hoitava vanhempi menee kouluun tai osa-kokoaikatöihin. Ainakin meidän naapurikunnissa (Pirkkala ja Kangasala) on sääntö että kuntalisää saa kotona hoitamiseen ja ainoastaan jos toinen vanhemmista on vain kotona lapsia hoitamassa eli saa saada opintotukea, palkkaa tms se joka lapsia kotona hoitaa.
 
äiti täälläkin
Minä keikkailen siten, että teen töitä miehen vapailla ja voin sanoa, että se tosissaan on piristävää. Meillä ei tule tuota kotihoidontuen lisäosaa, mutta juupas tuossa yläpuolella taisikin selittää tulojen vaikutusta siihen.

Lasketuta sitten verokortti uudelleen, kun ryhdyt töihin. Minä esimerkiksi maksan tällä hetkellä yhtä paljon veroa kotihoidontuesta ja työtulosta.
 
kuntalisän saaminen
riippuu kokonaan kunnasta.

Espoo maksaa kuntalisää vaikka rahan saaja olisikin töissä, mitään tulorajaa sille ei ole, ainoa ehto on se, ettei lapsi ole kunnallisessa hoitopaikassa.

Eli kuntalisän saaminen riippuu täysin kunnasta.

Ja hoitolisän suhteen ainoa oikea paikka selvittää asiaa, on tuo kela, kuten joku jo neuvoikin.

 

Yhteistyössä