Paljonko saatte itse nukuttua yöllä?

Ihan vertaistukea hakien tiedustelen paljonko te pienten kaksosten äidit saatte unta yöllä?
Meillä on 7kk ikäiset muksut ja sitä yöheräilyä alkaa olla runsain mitoin.
Minä sain nukuttua viime yönä nelisen tuntia ja senkin neljässä pätkässä joista pisin oli 1,5h. Aika harvassa on yöt jlloin saan nauttia siitä tärkästä 3 h mittaisesta yhtäjaksoisesta unesta.
Juuri luin Vauva-lehdestä univajeen vaikutuksista. Hämmästyin kun sain selityksen nivelsärkyyni ja pieneen päivittäiseen lämpöilyyn.
Miten univaje teillä muilla vaikuttaa?

 
Nemi
Meillä aloitettiin unikoulu,tytöt nyt vähän päälle 6kk. Yöt alkoi mennä ihan hulluksi,heräilivät aivan koko ajan! Ovat aina nukkuneet yöt huonosti,3 tuntia pisin aika suunnilleen minkä ovat putkeen nukkuneet. Nyt kolme yötä nukutettu omassa huoneessa,kerran heräävät syömään puolen yön maissa ja aamu 6-7 seuraavan kerran.
Suosittelen kyllä unikoulua kaikille jotka tästä kärsivät! Se tuntuu raskaalta aloittaa ja huutavat aika paljon aluksi mutta kyllä äkkiä oppivat nukkumaan hyvin. Ensimmäisenä yönä sain nukkua 5 1/2 tuntia putkeen enkä muista koska viimeksi nukkunut niin paljon ja niin hyvin,aamulla kaikki lihakset kipeät ja kuin koomasta heräisi!! Tsemppiä ja jaksamisia! :)
 
mää nukun keskimäärin 4 tuntia yössä ja senki usein monessa osassa.
vauvat 2,5kk menevät yleesä nukkuun 22 aikaan mut joskus pittää jopa pari tuntia saikata tutin kans..noh..sitte kohta jo onki ruoka-aika eli noustaan syömään,pahimmassa tapauksessa vauvat syö tunnin viiveellä jne. ja kohta sitä huomaa että on aamu ja aika herätellä esikoinen kouluun..milloha nää yösyönnit jää oikee pois...
 
Meillä on tapahtunut muutoksia parempaan suuntaan =)
Muksut alkoi nukkumaan paremmin kun parempia ilmoja oli ja oltiin ulkona enemmän. Nyt tuttia laitetaan korkeintaan 4 kertaa yössä!
Jättivät yhdet päikkärit poiskin, nyt nukutaan kahdet ja hiukan pitemmät kun jokin aika sitten. Ehkä tämä tästä pikkuhiljaa ;)
 
Miten teillä kaksosten nukkumaan meno? Nukahtavatko itse sänkyyn vai pitääkö "hyssytellä" sylissä uneen? Jos jollain nukahtavat itsestään niin vinkit olisivat kultaakin kalliimpia.... Elikkä miten saitte opetettua itsestään nukahtamaan???
 
Meillä nukahtavat itse sänkyyn. On aina nukahtanut jostain 3kk iästä. Meillä makkari on ainoastaan yöunia varten. Päikkärit kaikki nukutaan ulkona ja makkariin ei muutenkaan tuu mentyä päivällä kun se on yläkerrassa ja meidän arki pyörii alakerrassa.
 
Kannattaa kokeilla unikoulua,ohjeita saa neuvolasta. Meillä nukahdettiin ensimmäiset 6kuukautta vain syliin,autoon tai vaunuihin. Ei edes tissille! Nyt pidetty lempeää unikoulua ja lapset saa nykyään nostaa sänkyihin ja silitellä hetken ja sitten nukahtavat itse. Välillä tulee takapakkia mutta tosi hyvin muuttunut tilanne kun ajattelee että ennen nukahtivat vain syliin...
 
meillä kohta 11kk lapset ja vieläkin heräillään.lapset menee nukkumaan klo 20-21.yhdet päikkärit.toinen herää ennen puolta yötä 1 tai 2 kertaa ja sitten joskus 5 aikaan.varsinaisesti herätään 7 aikaan.
meillä nukkumaan meno on oikeastaan aina helppoa.annan molemmille maitoa 1.5-2dl ennen nukkumaan menoa.kun ovat tosi väsyneitä.syötän molemmat samaan aikaan lattialla tutipullolla.molemmat nukahtaa oikeastaan aina lattialle.ja päikkärit nukutaan pihalla.jos heräilee niin helppo hyssyttää uneen.samoin illalla.velliä tai maitoa.nukahtavat lattialle ja nostan sänkyyn.ärkeetä on,että lapset on oikeesti tosi väsyneitä.
yöllä saan nukuttua itse 5-6h putkeet hyvässä lykyssä 7h.joskus on jopa sellaisia öitä,että saan nukkua 8h.ne on kyllä aika harvassa.
 
meillä on viety 4kk asti sänkyyn klo 20 ja peitelty. Aluksi saatto olla vähän itkua mut käytiin silittämässä ja sitä harvennettiin nopeasti. muutama ilta ja kävivät nukkumaan kun sänkyyn vei. 5kk ei otettu enää yöllä sängystä vaan tarjottiin maito sänkyyn ja 5,5kk siirryttiin veteen. 6,5kk ei annettu enää vettäkään yöllä vaan peiteltiin ja taputettiin mutta sitä ei tarvinnut tehdä kuin muutaman kerran eikä menty heti kun käninä alkoi. nyt lapset ovat 10kk ja meillä on nukuttu 3.5kk 12-13 tuntia yössä
 
Meillä kaikki lapset opetettu n. 2kk:n ikäisestä alkaen menemään yksin nukkumaan. Viedään hereillä yksin sänkyyn sitten kun on iltapala syötynä, vaipat vaihdettuna ja yökkärit päällä. Alkuun muutaman viikon on joutunu käydä rauhoittelemas tutin kanssa mutta aina sänkyyn päin. Sit kun ovat oppineet rauhoittumaan yksin nukkumaan niin olen ruvennut viemään ilman tuttia. Olen mieluummin opettanut yöt nukkumaan ilman tuttia niin kauan kun osaavat sen itse suuhun laittaa. Keskimäisen kans kokeiltiin tuttia ja tuntui et heräsi sängys siihen kun tutti putos. Keskimmäinen nyt 1v 4kk, itseasiassa tarkalleen tänään =) , ja menee nukkumaan iltaisin 22. Sit herää 10 ja 12 välillä. On nukkunu omassa huoneessa 9 kk:n ikäisestä. Pikkupojat menee nukkumaan 22-23, heräävät aamumaidolle n. 7.30-8.30 ja sit jatkavat vielä unia tonne 10-11. En tiedä mikä vaikutus ruoalla on asiaan :p Mun pojat olleet kaikki niin suuriruokaisia et maidot eivät oo riittäny alkuunkaan. 1,5kk:n vanhana alotettu vellit ja puurot ja sit hedelmäsoseet perään. 3kk:n vanhana siirrytty perunaan ja nyt (5kk) menee jo kaikensortin lihamössötkin. Että näin meillä B) B)
 

Yhteistyössä