Paljonko synnytys maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja "Juulia"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Neuvola on ilmainen, äitiyspolista joutuu maksamaan poliklinikkamaksun (kaikki ei joudu siellä käymään), ultrista saattaa mennä poliklinikkamaksu (riippuu tarjoaako kunta) ja sairaalapäivistä menee normaali sairaalapäivämaksu. Jotkut kunnat voivat maksaa kyllä koko tuon synnytysmaksun, osa maksaa tietyn määrän päiviä enintään ja jossain joutuu itse maksamaan koko ajasta. Lapsen joutuessa eri osastolle, joutu maksamaan hänestäkin erikseen sairaalapäivämaksut viikolta.

Parhaimmillaan ei taida itselle tulla mitään maksuja.
 
*neuvola ilmainen sekä th:n että lääkärin osalta

*polikäynnit sairaalassa maksaa jos joudut esim synnytystapa-arvioon, yliaikaiskontrolliin tms. Olikohan 27,40 /käynti.

*synnytyksestä menee sinusta vuorokausimaksu jotain vähän päälle 30 euroa. Menee siis kalenterivuorokaudelta, eli jos kirjaudut sisään maanantaina klo 23.30 maksat koko maanantain maksun. Jotkut kunnat maksaa tietyn määrän vuorokausia synnytyksen yhteydessä.

*jos lapsi joutuu teholle hänestä menee MYÖS vuorokausimaksu. Siis sen lisäksi mitä susta maksetaan. Lapsista maksu menee viikon ajalta, sen jälkeen on ilmainen. Jos kaikki menee hyvin ja olette molemmat synnyttäneitten osastolla yhdessä, lapsesta ei mene erillistä maksua.
 
[QUOTE="puddighinu";23797432]Mulle ei koskaan tullut edes mieleen että lapsestakin menee erikseen maksu jos lapsi joutuu eri osastolle. Aina oppii uutta näemmä.[/QUOTE]

Onhan se ihan loogista. Jos vauva joutuu eri osastolle se yleensä tarkoittaa että jotain on vialla. Osastolla ja varsinkin teholla olo maksaa aika julmetusti päivässä, lääkkeet, laitteet, henkilökunta. Vierihoidossa taas vauva menee vähän kuin "siinä sivussa", useimmat ei tarvitse mitään erityistä siellä. Mutta halpaahan toi lysti loppujen lopuksi potilaalle on. :)
 
"vieras"
Mä en muista tarkasti, mutta muistaakseni raskausaikana maksoi n. 30 euroa/kerta jos tuli ylimääräisiä käyntejä (esim. kontrolliultra tai käynti raskausmyrkytysepäilyn tai synnytystapa-arvion vuoksi, kuten mulla oli) ja sairaalassa oleminen maksoi myös n. 30e/vuorokausi. Menin käynnistettävään synnytykseen joten olin sairaalassa ennen vauvan syntymää 3vrk. Laskin joskus että kaikki raskausaikaan ja synnytykseen liittyvät laskut olivat yhteensä vajaat 300e.

Kuten jo sanottu, ne tavalliset ultrat, neuvolakäynnit ja neuvolalääkärit ei maksa mitään.
 
"mami"
[QUOTE="vieras";23797673]Mä en muista tarkasti, mutta muistaakseni raskausaikana maksoi n. 30 euroa/kerta jos tuli ylimääräisiä käyntejä (esim. kontrolliultra tai käynti raskausmyrkytysepäilyn tai synnytystapa-arvion vuoksi, kuten mulla oli) ja sairaalassa oleminen maksoi myös n. 30e/vuorokausi. Menin käynnistettävään synnytykseen joten olin sairaalassa ennen vauvan syntymää 3vrk. Laskin joskus että kaikki raskausaikaan ja synnytykseen liittyvät laskut olivat yhteensä vajaat 300e.

Kuten jo sanottu, ne tavalliset ultrat, neuvolakäynnit ja neuvolalääkärit ei maksa mitään.[/QUOTE]

Kyllä täällä ne tavallisetkin ultrat maksaa, koska ne tehdään ä-polilla. Eli se poliklinikkamaksu menee per kerta, mitä se nyt on n. 30€.
 
Äitipolilla kävin 3 tai 4 krt, joka kerta maksoi n. 30e eli n. 90-120e yhteensä

Kerran käytiin synnärillä näytillä, mut tultiin takaisin kotiin, maksoi n. 30e

Synnytyksen jälkeen vierähti perhehuoneessa 6 vrktta, lasku 500e
 
"anna"
Jorvissa ei saanut perhehuonetta jos mies ei ollut lähes koko aikaa sairaalassa. Huoneita tietysti rajoitetusti ja "varauksen" pysty tekemään synnyttämään tullessaan.
Itselläni kävi sen verran hyvä tuuri että olin ainoa 4:n hengen huoneessa lähtöaamuun asti eli tietty maksoin vain sen normaalihuoneen hinnan.
 
"Hmmm"
[QUOTE="vieras";23797768]Kallista lystiä, ei kannata ryhtyä![/QUOTE]

Olen kyllä siinä mielessä samaa mieltä, että jos tuo poliklinikkamaksu aiheuttaa päänvaivaa, niin ei kannata lasta hankkia. Tämä synnyttäminen kun on vain yksi pieni kulu, ja kasvava lapsi niitä kuluja vasta aiheuttaakin. Mutta käsitin, että ap kyseli juuri siksi, että ei tiennyt, meneekö siitä vain poliklinikkamaksut vai tuleeko vielä lisäksi päälle joku tonnin synnytysmaksu vaikka.
 
[QUOTE="poppana";23796336]Riippunee paikasta? K-SKS laittaa mielellään kotiin jo kolmantena päivänä, uudelleensynnyttäjän toisena päivänä synnytyksestä. Sektion vaikutusta asiaan en tiedä.[/QUOTE]

Kyllä mä pääsin Jorvista sektion jälkeen kolmantena päivänä kotiin. Ja ensisynnyttäjä olin silloin.

Harvemmin kai kukaan siellä mitään viittä päivää on, kuten joku ajatteli. Ellei sitten ole jotain mennyt pieleen.
 
"vaimo"
Minä olin sairaalassa 5 yötä ja 6 päivää ensisynnyttäjänä vaikka mtn pahoja ongelmia ei ollu. Imetys ei vain meinannu lähtä kunnolla käyntiin. oli mahtavaa ku eivät olleet patistelemassa ulos. Olin LKSssä. Ja olin myös yllättyny siitä, miten halvalla selvisi :)
 

Yhteistyössä