Paljonko tarvitaan tilaa koiralle?

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
ei ymmärrä
Ihminen asuu koirankopin kokoisessa yksiössä jossa jo ennestään koira,ei pieni.
Rahat ei riitä laskujenmaksuun,ulosottoihin,autolainaan,vuokraan eikä ruokaan.Sossukaan ei auta kun rahojen pitäisi riittää.
Nyt tulee toinen iso koira.
Onko tuo eläinrääkkäystä jo ottaa kaksi isoa koiraa 25 neliön asuntoon missä ne pahimmillaan viettää yli 9 tuntia keskenään sisätiloissa.Mitä mieltä?
 
tsssss
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;24867187:
Ihminen asuu koirankopin kokoisessa yksiössä jossa jo ennestään koira,ei pieni.
Rahat ei riitä laskujenmaksuun,ulosottoihin,autolainaan,vuokraan eikä ruokaan.Sossukaan ei auta kun rahojen pitäisi riittää.
Nyt tulee toinen iso koira.
Onko tuo eläinrääkkäystä jo ottaa kaksi isoa koiraa 25 neliön asuntoon missä ne pahimmillaan viettää yli 9 tuntia keskenään sisätiloissa.Mitä mieltä?
Jos koirat asuisi tarhassa, niin tuossa laki tarhan koosta

F23_KOIRIEN, KISSOJEN JA MUIDEN PIENIKOKOISTEN SEURA- JA HARRASTUSEL

Ja monet koirat on 9h yksin (työpäivä+työmatkat). Kunhan liikuttaa ja antaa virikettä. Ja kyllä rahaa olisi hätävarana oltava.
 
Ei ole eläinrääkkäystä. Kyllä sinne menis vielä se kolmaskin iso koira, jos niikseen. Ja sen 9 tuntia on tosiaan varmaan joka toinen koira yksin, kun omistajat on töissä.

Kuten jo on kerrottu, koirat eivät juurrikaan kaipaa sisällä tilaa muuhun kuin nukkumiseen.

Jos rahaa kuitenkin riittää koirien ruokintaan aj mahdollisiin eläinlääkärikuluihin, en näe ongelmaa.
 
ei ymmärrä
Henkilö ei ole mikään liikunnallinen joten ne aktiviteetit rajoittuu sitten kolmeen pissalenkkiin päivässä ja siinä on aktiviteetit.Koirat ovat aktiivisia rotuja jotka vaativat todella paljon liikuntaa ja tekemistä päänupille.
Jos rahat ei riitä edes omiin menoihin mitä sitten kun pitää rokotuttaa ja madotuttaa koirat ja entäs jos ne sairastuu.
En jaksa ymmärtää että tuollaisessa elämäntilanteessa kun muutenkaan ei jaksa mitään ja rahat ei riitä,pitää vielä haalia itselleen lisämenoja ja lisätyötä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;24867258:
Henkilö ei ole mikään liikunnallinen joten ne aktiviteetit rajoittuu sitten kolmeen pissalenkkiin päivässä ja siinä on aktiviteetit.Koirat ovat aktiivisia rotuja jotka vaativat todella paljon liikuntaa ja tekemistä päänupille.
Jos rahat ei riitä edes omiin menoihin mitä sitten kun pitää rokotuttaa ja madotuttaa koirat ja entäs jos ne sairastuu.
En jaksa ymmärtää että tuollaisessa elämäntilanteessa kun muutenkaan ei jaksa mitään ja rahat ei riitä,pitää vielä haalia itselleen lisämenoja ja lisätyötä.
No eihän tuommoseen tilanteeseen pitäisi koiria ottaa edes 200 neliön omakotitaloon. Monilla kuitenkin tuntuu olevan se ajatus, että isossa talossa ja isossa pihassa koirat aktivoivat ja liikuttaa itse itsensä.
 
epistä
No eihän tuommoseen tilanteeseen pitäisi koiria ottaa edes 200 neliön omakotitaloon. Monilla kuitenkin tuntuu olevan se ajatus, että isossa talossa ja isossa pihassa koirat aktivoivat ja liikuttaa itse itsensä.
Mä käyn koirat juoksuttamassa (n. 10-15km), mutta kyllä nää aktivoi ja liikkuu pihallakin :D On nääs mustalla mullalla ison pensasryhmän ympärys, kun nimenomaan sen ympäri on kiva kilpaa juosta. Ja taistelevat milloin narulelusta, milloin puhjenneesta pallosta ja nytkin kaivavat kiinaan tunnelia..
 
Hassusti aseteltu kysymys.. Taloudellisesti toisen koiran hankinta tuohon tilanteeseen ei ole missään tapauksessa järkevää. Mutta se ei kyllä liity huoneiston kokoon tai eläinrääkkäykseen millään tavalla. Tässä nyt väkisin halutaan selvästi jonkun koiranpidosta saada jotain eläinrääkkäystapausta tai muuta yhtä raflaavaa.

Hyvin aktivoitu koira on yleensä sisällä hyvin rauhallinen ja huomaamaton. Ja ikävä kyllä, taitaa olla aika monen työssäkäyvän koirat sen 9 tuntia sisätiloissa. Myös omani ihan olosuhteiden pakosta.
 
Mulla oli yksiössä 50kiloinen vasikan korkuinen koira, ei mitään ongelmaa..Sisätilat ei ole riehumista varten, ulkona leikitään..Ja niin joo, ei ollut aina rahaakaan..Mut sit keksittiin jotain jos elukka sairastu..

Ja koirissakin on eroja, se että on ns. aktiivinen rotu, ei tarkoita että se kyseinen koira olis tuli perseen alla koko ajan..Mulla on aktiivisten rotujen risteytys ja tuo koira on laiskempi kun minä, mielipuuhaa olis vaan pötkötellä auringossa.. :rolleyes:

Niin kauan kun koiran perustarpeet on hoidettu, ei mulla ole mitään mukisemista mihinkää..Sitten on eri asia jos elukat tarpoo omassa sonnassaa sisällä eikä saa ruokaa/vettä jne..
 
Viimeksi muokattu:
ei ymmärrä
Hassusti aseteltu kysymys.. Taloudellisesti toisen koiran hankinta tuohon tilanteeseen ei ole missään tapauksessa järkevää. Mutta se ei kyllä liity huoneiston kokoon tai eläinrääkkäykseen millään tavalla. Tässä nyt väkisin halutaan selvästi jonkun koiranpidosta saada jotain eläinrääkkäystapausta tai muuta yhtä raflaavaa.

Hyvin aktivoitu koira on yleensä sisällä hyvin rauhallinen ja huomaamaton. Ja ikävä kyllä, taitaa olla aika monen työssäkäyvän koirat sen 9 tuntia sisätiloissa. Myös omani ihan olosuhteiden pakosta.
Mä ajattelen asiaa koirien kannalta.Teljettynä yhteen pieneen huoneeseen koko elämänsä ja se liikunta tulee olemaan sen viisi-kymmenen minuuttia kolmesti päivässä.Ruoka on halvinta markettiruokaa,ei madoteta ja jos koirat sairastuu,ei ole rahaa hoidattaa niitä.Hyvällä tuurilla ne ei sairastu mutta jos ne sairastuu,se onkin kallista lystiä.Mä olen varma että se että mamma tulee kotiin töistä ja pikaisesti kusettaa ne koiransa ei todellakaan tarkoita että ne koirat saisivat minkäänlaista aktiviteettiä.Rokotukset voi huoletta jättää antamatta koska eihän sisäkoira nyt mitään tautia saa.
 
Itse vihaan kyttääviä naapureita ja aaaah, niin hyvintietäviä tutun tutun kaimoja :D

Mulla oli pari saku koiraa suht. "köyhässä" korttelissa pienessä yksiössä ja yksi naapuri kuvitteli tietävänsä meidän asioista kaikesta kaiken. Lopulta valitti, että oon mää erikoisen laiska ku aamuisin vien lyhyen korttelilenkin (joo kusilenkki vain) ja illallakin lähdin AUTOLLA koiraa kuljettamaan lenkille, että pissat teki auton viereen. Ja valitti ties mitä syytöksiä, kun pienessä yksiössä koiria pidin, eikä opiskelijalla voinut sitä rahaakaan olla.

Eipä vaan tiennyt, että koirien kanssa mentiin autolla treenaamaan tai esim. hiekkamontulle päivittäin ja tein vielä iltalenkin silloin kun se vanha naapurimuori ilmeisesti nukkui.
 
"nappis"
Suomessa on olemassa eläintenpitoa koskeva lainsäädäntö joka määrää, että asuinhuoneistossa tulee olla vähintään 20 neliötä tilaa yhtä koiraa kohti. Eli 25 neliön asuntoon ei ole laillista ottaa kahta koiraa. Koirien koosta ei taideta sanoa mitään.

Käytännössä kukaan ei tätä asetusta valvo ja harva koiraihminenkään edes tietää sen olemassaolosta.

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että asunnon kokoa tärkeämpää on kysymys siitä, onko omistajalla aikaa, rahaa ja jaksamista huolehtia koiren liikunnan ja hoidon tarpeesta. Jos lenkittää ja hoitaa muuten asiallisesti niin asunto ei ole ongelma. Jokainen varmaan kuitenkin tajuaa, että kahden ison koiran pitäminen pienessä asunossa, ei ole lähtökohtaisesti kovinkaan järkevää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;24867482:
Mä ajattelen asiaa koirien kannalta.Teljettynä yhteen pieneen huoneeseen koko elämänsä ja se liikunta tulee olemaan sen viisi-kymmenen minuuttia kolmesti päivässä.Ruoka on halvinta markettiruokaa,ei madoteta ja jos koirat sairastuu,ei ole rahaa hoidattaa niitä.Hyvällä tuurilla ne ei sairastu mutta jos ne sairastuu,se onkin kallista lystiä.Mä olen varma että se että mamma tulee kotiin töistä ja pikaisesti kusettaa ne koiransa ei todellakaan tarkoita että ne koirat saisivat minkäänlaista aktiviteettiä.Rokotukset voi huoletta jättää antamatta koska eihän sisäkoira nyt mitään tautia saa.
Oletko joku sukulainen, joka on PÄIVITTÄIN jatkuvasti näkemässä tilanteen vai mistä tiedät noi asiat noin tarkasti?
 
[QUOTE="nappis";24867488]Suomessa on olemassa eläintenpitoa koskeva lainsäädäntö joka määrää, että asuinhuoneistossa tulee olla vähintään 20 neliötä tilaa yhtä koiraa kohti. Eli 25 neliön asuntoon ei ole laillista ottaa kahta koiraa. Koirien koosta ei taideta sanoa mitään.[/QUOTE]

Mielenkiintoista. Missäköhän tuo lainsäädäntö on merkitty, sillä itse en ole tuollaiseen törmännyt?
 
"koiruus"
olen kans kuullut joskus että 20neliöä/koira, mutten tiedä mistä tieto on peräisin, koska ite kuulin siitä tutuilta, jotka oli ostamassa koiraa. mulla on itellä ollut koira jo monta vuotta, mutta kuulin siitä siis vasta näiltä tutuilta. lieneekö urbaani legenda, mutta näin väittivät? jos jollain on tietoa, niin näkisin myös mielellään pykälän? voihan kyseessä olla myös jonkun kunnan/kaupungin järjestyssääntö..
 
ei ymmärrä
Oletko joku sukulainen, joka on PÄIVITTÄIN jatkuvasti näkemässä tilanteen vai mistä tiedät noi asiat noin tarkasti?
Kyllä,päivittäin.Ihminen itse on erittäin ihana mutta vähän reppana eikä oikein tunnu tajuavan omaa jaksamistaan ja elämänsä realiteetteja.
Ei jaksa joka päivä välttämättä pukea ja lähteä ulos kun masentaa ja on huono päivä.Siinä tapauksessa sisko tai kaveri rientää hätiin ja hoitaa koiran,sen mikä jo hänellä on.Nyt tulee toinen.Pitihän se ottaa kun ilmaiseksi sai ja koira on niin kiva kaveri.Onhan se kieltämättä mutta kun se ei riitä että sitä rakastaa.Sitä pitää jaksaa hoitaa silloinkin kun itsellä on itkupäivä.Siellä yksiössä ei ole tippaakaan liikkumatilaa,vain pieni 40 sentin levyinen kulkuaukko kun huonekalut peittää koko lattiatilan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;24867690:
Kyllä,päivittäin.Ihminen itse on erittäin ihana mutta vähän reppana eikä oikein tunnu tajuavan omaa jaksamistaan ja elämänsä realiteetteja.
Ei jaksa joka päivä välttämättä pukea ja lähteä ulos kun masentaa ja on huono päivä.Siinä tapauksessa sisko tai kaveri rientää hätiin ja hoitaa koiran,sen mikä jo hänellä on.Nyt tulee toinen.Pitihän se ottaa kun ilmaiseksi sai ja koira on niin kiva kaveri.Onhan se kieltämättä mutta kun se ei riitä että sitä rakastaa.Sitä pitää jaksaa hoitaa silloinkin kun itsellä on itkupäivä.Siellä yksiössä ei ole tippaakaan liikkumatilaa,vain pieni 40 sentin levyinen kulkuaukko kun huonekalut peittää koko lattiatilan.
Eli olet siis joku kyttäri naapuri, jos et kuitenkaan samassa asunnossa asu?
 
[QUOTE="koiruus";24867594]olen kans kuullut joskus että 20neliöä/koira, mutten tiedä mistä tieto on peräisin, koska ite kuulin siitä tutuilta, jotka oli ostamassa koiraa. mulla on itellä ollut koira jo monta vuotta, mutta kuulin siitä siis vasta näiltä tutuilta. lieneekö urbaani legenda, mutta näin väittivät? jos jollain on tietoa, niin näkisin myös mielellään pykälän? voihan kyseessä olla myös jonkun kunnan/kaupungin järjestyssääntö..[/QUOTE]

Todennäköisesti urbaanilegendaa vain.
 
ei ymmärrä
Eli olet siis joku kyttäri naapuri, jos et kuitenkaan samassa asunnossa asu?
En ole kyttärinaapuri vaikkei sillä asialla ole mitään merkitystä.Halusin mielipiteitä ja niitä olen saanutkin,kiitos niistä.
Olen myös itse kuullut että olisi olemassa joku 'tilarajoitus' vaikka mun mielestäni jo maalaisjärki pitäisi sanoa ettei ota niin pieneen asuntoon kahta isoa koiraa kun ei ole sitten valmis niitä riittävästi ulkoiluttamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;24867840:
En ole kyttärinaapuri vaikkei sillä asialla ole mitään merkitystä.Halusin mielipiteitä ja niitä olen saanutkin,kiitos niistä.
Olen myös itse kuullut että olisi olemassa joku 'tilarajoitus' vaikka mun mielestäni jo maalaisjärki pitäisi sanoa ettei ota niin pieneen asuntoon kahta isoa koiraa kun ei ole sitten valmis niitä riittävästi ulkoiluttamaan.
No ei ole todellakaan mitään lainsäädännössä tilajuttuja KOIRILLE, kun ei ole oikeasti ihmisillekään mitään rajoitusta millaisessa asunnossa sitä asutaan. Ulkotarhauksista on säädökset.

Mutta siis ei auta vaikka talo olisi 200m2 jos sitä ei ulkoiluteta ollenkaan. Eiköhän tuo ole päivänselvää. Mutta ei se siitä huolimattakaan eläinsuojelurikokselle haiskahda, jos ei kuitenkaan sisälle pasko ja kuse ulkoilutuksen puutteesta. Näin se vaan on.
 
maissihiiri
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;24867690:
Kyllä,päivittäin.Ihminen itse on erittäin ihana mutta vähän reppana eikä oikein tunnu tajuavan omaa jaksamistaan ja elämänsä realiteetteja.
Ei jaksa joka päivä välttämättä pukea ja lähteä ulos kun masentaa ja on huono päivä.Siinä tapauksessa sisko tai kaveri rientää hätiin ja hoitaa koiran,sen mikä jo hänellä on.Nyt tulee toinen.Pitihän se ottaa kun ilmaiseksi sai ja koira on niin kiva kaveri.Onhan se kieltämättä mutta kun se ei riitä että sitä rakastaa.Sitä pitää jaksaa hoitaa silloinkin kun itsellä on itkupäivä.Siellä yksiössä ei ole tippaakaan liikkumatilaa,vain pieni 40 sentin levyinen kulkuaukko kun huonekalut peittää koko lattiatilan.
No kyllähän tuo vähän kurjalta kuulostaa, ettei koiria hoideta kunnolla esim. madotuksia ja muita, mutta jos koirat pääsevät ulos tarpeilleen, sekä saavat päivittäin ruokaa ja raikasta vettä niin ei siinä kyllä mikään eläinsuojelurikos ole kyseessä.
 
Ei tasan ole mitään 20 neliötä/koira-sääntöä :D :D :D

Kyllä niille koirille on minimitilat ja jokainen voi käydä lukemassa ne täältä:

Terve ja hyvinvoiva lemmikki: osa 1 Koirat ja kissat

Eli ei se koira vaadi lain mukaan kuin pari neliötä. Kukaan järkevä ei pidä koiraansa muutaman neliön tilassa 24/7, mutta LAIN MUKAAN NIIN SAA TEHDÄ. Joten ei ap:n kaveria voi eläinrääkkäyksestä syyttää, jos hällä on 2 isoa koiraa 25 neliön asunnossa.
 
Typerää ottaa koira jos se makaa 9 h yksin himassa sisällä?!

Pidän tuota eläinrääkkäyksenä.

Koira tarvitsee juoksemista, haistelua, kaivamista jne. Plus rodulleen ominaista toimintaa.
Lisäksi koira tarvitsee lauman. Ei kotona makaamista yksin, siksikö otatte sille kaverin?
 

Yhteistyössä