Paljonko teidän reilun 1v ikäset nukkuu?

sanoi perhepäivähoitajamme tänään. Herätän tytön aamuisin puoli 7 jälkeen kun lähdetään hoitoon. Illalla hän on tähän asti mennyt nukkumaan 20.00-21.00. Päikkäreitä nukkuu n.2-3 tuntia. Hoitajamme sanoi että lapsen aivot ei kehity tarpeeksi jos ei nuku yöunia vähintään sen 11-12 tuntia. Onkohan tässä sitten perää, onko kukaan kuullut tämmöisestä!? Eihän siitä toki haittaa ole jos laitan hänet aikasemmin nukkumaan mutta kun olisi mukavampi olla lapsen kanssa pitempään iltaisin kun päivät menee töissä ja viikonloput niin äkkiä. Juu ja älkää vaan marmattako että jäisin kotiin esim. hoitovapaalle niin sais olla lapsen kanssa koko ajan. Tällä hetkellä se ei ole meille mahdollista. Kiitos jos viitsitte kommentoida! =)
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja nössykkä:
ikää on tytöllämme 1v3kk.

Ohos, kylläpä se teidän pimu sit jaksaa valvoa. Meidän taapero nukahtaa kyllä jo seitsemän kieppeillä, mutta herääkin itsestään kuuden aikaan. Jos ei laitettais ajoissa nukkumaan, menisi pahaksi riehumiseksi ja itkuksi.


Aivohommasta sen verran, että olenhan mäkin jotain unentarpeen ja aivojen kehityksen yhteydestä lukenut. Olen sitä mieltä, että lapsen on hyvä nukkua niin pitkään kun itse nukkuu ja kun se teidän kohdalla ei ole mahdollista, laittaisin sinuna aiemmin nukkumaan.

Herääkö kuitenkin virkeänä kun herätät?

 
yöllä nukkuu 20.30-6 ja päivällä 11-11.30 - 13-13.30 eli 11-12h/vrk.. "huonoina" päivinä saattaa nukkua toiset vajaan tunnin unet alkuillasta.. ikää tytöllä 1v 2vko ja näin menty jo kuukauden verran.. aina ollut vähä uninen!
 
Meillä poika on 1 v 2 kk. Yöt nukutaan 21.15-6.00 ja sitten
kahdet päiväunet aamulla 9-11 ja iltapäivällä n. 1 tunti.
Yhteensä n. 13 tuntia.
Aamulla pitää herättää n. kuuden maissa, koska olen ollut jo töissä kolmatta kuukautta.
Hyvä puoli on se, että vaari hoitaa ja siellä voi sitten jatkaa unia.
 
Meillä on pojalla (1v3kk) jokin unikausi menossa; yöllä nukkuu klo 20-9 (ja silloinkin yleensä herätän...), päikyt on klo 11.30-12.30 ja klo 15.30-17(joudun herättämään..). Mentiin jonkin aikaa jo yksillä päikyillä ja hyvin jaksoi, mutta huomasin että unet tuli levottomiksi; tutittelua yöllä jne. Nyt kun nukkuu taas kahden päikyt, niin yöunet pidentyi ja rauhoittui selvästi; oli siis varmaan vaan yliväsynyt ja se vaikutti uniin.

En olisi uskonut vielä puolisen vuotta sitten, että ikinä pääsen kehumaan meidän pojan unilla... Sen verran on valvottukin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nössykkä:
sanoi perhepäivähoitajamme tänään. Herätän tytön aamuisin puoli 7 jälkeen kun lähdetään hoitoon. Illalla hän on tähän asti mennyt nukkumaan 20.00-21.00. Päikkäreitä nukkuu n.2-3 tuntia. Hoitajamme sanoi että lapsen aivot ei kehity tarpeeksi jos ei nuku yöunia vähintään sen 11-12 tuntia. Onkohan tässä sitten perää, onko kukaan kuullut tämmöisestä!? Eihän siitä toki haittaa ole jos laitan hänet aikasemmin nukkumaan mutta kun olisi mukavampi olla lapsen kanssa pitempään iltaisin kun päivät menee töissä ja viikonloput niin äkkiä. Juu ja älkää vaan marmattako että jäisin kotiin esim. hoitovapaalle niin sais olla lapsen kanssa koko ajan. Tällä hetkellä se ei ole meille mahdollista. Kiitos jos viitsitte kommentoida! =)


No tässä on kyllä perää, en muista ulkoa noita tuntisuosituksia eri ikäisille, löytyisi varmaan googlettamalla. Toisaalta tyttönne nukkuu tosi hyvät päikkärit!
Vertailuna oma poikamme (sama ikä) nukkuu yleensä keskimäärin 11 tunnin yöunet ja noin reilun tunnin päikkärit. Kokonaismäärä tulee samoihin! Meillä ollaan yhä kotona joten poikaa ei herätellä vaan on saanut hakea unirytminsä ihan itse. Joskus tietysti nukkuu vähemmän tai enemmän kuin yleensä. Meillä poika aikaisti iltaunille menonsa itse, vanhemmat ihmettelivät kiukkuista poikaa joka ei meinannut nukahtaa enää ollenkaan kunnes keksivät laittaa nukkumaan jo ilta seitsemältä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja sussu82:
Alkuperäinen kirjoittaja fridakahlo:
Yö: 11-12h (2 - monta heräämistä välissä )

Päiväunet 30min - 2h (vaikeaa saada unille)

Neiti 1v4kk yllättävän hyvin jaksaa näin, äiti 30v huonommin...
Meillä myös heräillään yöllä

:/ voimia sinne :hug:
Täällä mennään nukkumaan klo 20 ja herätään klo 04!!!!,jonka jälkeen vain aletaan kukkua pirteänä!päiväkotipäivinä päikkäreille vasta klo 12 ja neiti nukkuu 2 h.Päiväkoti kun ei suostu nukuttamaan aamulla...Lisää tarinaa voi lukea ketjusta "1,5 v herää leikkimään pirteänä klo 4.30 ja äiti kuolee väsymykseen"
kirjoitettu 25.11..

Voimia yökukkujien mammoille!!!!
 
Meidän 1v 8kk ipana nukkuu yöllä 9-10 tuntia (useimmiten yhdellä, joskus kahdella tai useammallakin yöherätyksellä) ja päivällä 1-2 tuntia. Jäähän se useimmiten alle suositusten, mutta minkäs teet kun toinen ei vaan nuku enempää.

Mä olen kuullut sitten taas suositukseksi, että vuorokaudessa unta pitäisi tulla yhteensä 12-13 tuntia.
 

Yhteistyössä