Paljonko teillä on viikkoraha?

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Lapsi on joskus saanut aikaisemmin viikkorahaa mutta kun systeemi ei pelannut lopetimme sen erikseen antamisen.
Eli vaadimme viikkorahan antamisen vastineeksi että oma huone on kunnossa läksyt tehty mutta eipä oikein toiminut,
no karkkipäivä meillä on kerta viikossa ja sinä päivänä lapsi kuitenkin innostuu soiivoamaan huoneensa :)
Nyt lapsi sai uuden kipinän kun kaveritkin saa viikkorahaa ja nyt sovimme iän karttuessakin että edelleen huone jokapäivä siisti läksyt tehty ja roskapussien vienti.
Lapsi sanoo että kaikki luokkakaveritkin saa 20e viikkorahaa :O
Itsestäni moinen summa on PALJON!
Me ollaan kuitenkin ostettu lapselle kännykät tietokoneet ja pelit ja vehkeet eli ei ole puutteessa tarvinnut olla näiden hienouksien suhteen ja samoin tulee sitä karkkia kerta viikossa, joten minusta 20e on kyllä liikaa siihen että hän saa kuitenkin kaikki hienoudet muutenkin.
Nyt ajattelin kysellä paljonko teillä siis maksellaan lapselle viikkorahaa mitä työtehtäviä siihen kuuluu ja ostatteko silti mm puheajat kännykkään ym
 
"vieras"
Ihan normaalit työt niinkuin teilläkin ja vitosen on viikkoraha, tuo 20e on varmaankin kuukausiraha, nykyään sitäkin käytetään paljon. Eli kaikki kuukauden karkit yms. oma turha pitää ostaa tuolla 20e mutta eiköhän tuo viikko riitä aluksi hallita sitä rahaa.
 
gg
meillä 1-3lk saa viikkorahaa 5e, 4-6lk 10e, yläaste ikäinen 20 e viikko . koirien ulkoilutus jokaisella kerran päivässä ja oman huoneen siivous , isommalla pyynnöstä myös muita esim polttopuiden haku liiteristä 1-3 kertaa viikossa. rahasta maksavat vaan omat ylimääräset ostokset kahvila käynnit,lehdet, elokuvat yms puhelinlaskut ja vaatteet ostan minä
 
Meillä esikoiselle, poika 10v on nyt aloitettu kuukausiraha. Kerran kuukaudessa saa 40 e. Saa itse päättää miten käyttää vai säästääkö. Aikoo säästää 90 euron sählymailaan. Tosin karkkiinkin on nyt mennyt rahaa. Eka kerran sai nyt viime perjantaina ja on sovittu, että aina lapsilisäpäivä on kuukausirahapäivä. Kustantaa itse rahoistaan karkit ja lelut. Minä maksan liikuntahallin kuukausikortin ja kännykän. On myös sovittu, että huonosta käytöksestä voidaan kuukausirahaa miinustaa jonkin verran.
 
"äiti"
Minä myös olin sitä mieltä että se 20e on pakko olla kuukausiraha vaan lapsi väittää että ei se on viikkoraha :O
Itsekin ajattelin jos jonkun 3-5e nyt antaisin viikorahaa kun kuitenkin meillä on näiden pienempien takia jo se karkkipäivä ja siitäkään lapsi ei siis halua luopua. Eli käytännössä me kustannetaan edelleen kaikki, kuitenkin me ollaan ostettu niin kaverisynttäreille lahjat kuin annettu rahaa luokkaretkille.
 
"Vieras"
Minkä ikäinen? Se on mun mielestäni aika olennainen asia, kun miettii viikkorahan suuruutta.

Meillä 8- ja 6-vuotiaat saavat 3€ viikossa. Tuohon pitää siivota oma huone. Toki me autetaan. Me ostetaan karkkipäivän karkit, joten tuon saa käyttää sitten johonkin kivaan tai voi säästää isompiin hankintoihin.
 
"äiti"
[QUOTE="Vieras";23460476]Minkä ikäinen? Se on mun mielestäni aika olennainen asia, kun miettii viikkorahan suuruutta.

Meillä 8- ja 6-vuotiaat saavat 3€ viikossa. Tuohon pitää siivota oma huone. Toki me autetaan. Me ostetaan karkkipäivän karkit, joten tuon saa käyttää sitten johonkin kivaan tai voi säästää isompiin hankintoihin.[/QUOTE]

13v mutta on kehitysvammaisesta lapsesta kyse. Ja minusta on oleellista jo se että lapsi saa kuitenkin kaiken muutenkin, eli lopetanko nyt puheajan maksamisen jos annan rahaa hänelle kerta viikossa vaikka 5e Sillä minusta ei tämä homma ihan nyt näinkään voi mennä että lapselle annetaan se oletettu 20e viikossa rahaa me maksamme harrasteet välineet kuin kaverian lahjat tai puheajat
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";23460475]Minä myös olin sitä mieltä että se 20e on pakko olla kuukausiraha vaan lapsi väittää että ei se on viikkoraha :O
Itsekin ajattelin jos jonkun 3-5e nyt antaisin viikorahaa kun kuitenkin meillä on näiden pienempien takia jo se karkkipäivä ja siitäkään lapsi ei siis halua luopua. Eli käytännössä me kustannetaan edelleen kaikki, kuitenkin me ollaan ostettu niin kaverisynttäreille lahjat kuin annettu rahaa luokkaretkille.[/QUOTE]

No tahtoo se meilläkin mennä että heittelee omat karkit myös muiden ruokien sekaan maksettavaksi. Oman rahansa sitten tuhlaa kaverien kanssa johonkin humpuukin tiimarista tai voi jopa säästää ja ostaa jotain isompaa. En sitten enää sitä hyväksy että viikolla ostettaisiin karkkia.
 
Meillä ekaluokkalainen saa 2€ viikossa vaaditaan huoneen siivous perjantaisin. Se on "omaa" rahaa eli käyttää viikonaikana kiskalle koulumatkoilla tai sitten säästää. Usein säästää 1€ ja toisella tikkareita ym. Me ostetaan kuitenkin lauantai karkit ja lelut sekä maksetaan muut menot. Kesällä harkitaan 1€ korotusta ja kotihommia lisättäväksi.
Suurin osa ystävistä antaa ala-asteella viikossa 1-2lk 2-4€, 3-6lk 5€ ja ylä-asteella 20-40€/kk Riippuen ihan mitä muuta kustantavat lapsilleen.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";23460475]Minä myös olin sitä mieltä että se 20e on pakko olla kuukausiraha vaan lapsi väittää että ei se on viikkoraha :O
Itsekin ajattelin jos jonkun 3-5e nyt antaisin viikorahaa kun kuitenkin meillä on näiden pienempien takia jo se karkkipäivä ja siitäkään lapsi ei siis halua luopua. Eli käytännössä me kustannetaan edelleen kaikki, kuitenkin me ollaan ostettu niin kaverisynttäreille lahjat kuin annettu rahaa luokkaretkille.[/QUOTE]

Kyllähän näitäkin toki on että saadaan aivan älyttömyyksiä rahaa käyttöön. Aikoinaan kaverilla oli luokkaretkellä 300-400 mk rahaa kun muilla pääsääntöisesti oli 100 mk. Eli tuo raha oli humputteluun, kaikki oli maksettu.
 
vv
En ole edes kuullut 20 euron viikkorahasta. Aloittakaa mieluummin pienellä viikkorahalla. Siitä on helppo nostaa tarvittaessa. Viikkorahan laskeminen on vaikeampi juttu.

Täällä oli aikaisempi ketju viikkorahoista. Siinä joku kertoi saaneesta tuollaista isompaa viikkorahaa. Hän kertoi, että tupakkaan ne rahat olivat menneet ja että hän ei ainakaan omille lapsilleen niin paljoa tule antamaan.
 
"äiti"
Jos nyt päädymme siihen 5e niin olemmeko kamalia jos otamme karkkipäivän vuorostaan lapselta pois, 5e kuitenkin ostaa jo aimo annoksen vaikka mitä herkkuja ;)
Kun nythän me ollaan normaalisti ostettu joku max2e karkkipussi kerta viikossa
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";23460571]Jos nyt päädymme siihen 5e niin olemmeko kamalia jos otamme karkkipäivän vuorostaan lapselta pois, 5e kuitenkin ostaa jo aimo annoksen vaikka mitä herkkuja ;)
Kun nythän me ollaan normaalisti ostettu joku max2e karkkipussi kerta viikossa[/QUOTE]
Ihan hyvä noin. Meillä lapsilla ei ole viikkorahaa. Heille ostetaan karkkipäivän karkit, mutta he voivat halutessaan vaihtaa karkit vitoseen. Sillä rahalla ei saa ostaa karkkeja, koska sillä saisi enemmän kuin mitä karkkipäivän karkit ovat.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";23460571]Jos nyt päädymme siihen 5e niin olemmeko kamalia jos otamme karkkipäivän vuorostaan lapselta pois, 5e kuitenkin ostaa jo aimo annoksen vaikka mitä herkkuja ;)
Kun nythän me ollaan normaalisti ostettu joku max2e karkkipussi kerta viikossa[/QUOTE]

En minä ainakaan tuohon lisäksi enää karkkia osta, jos haluaa säästää niin sitten on ilman karkkia, ei sitä kaikkea voi saada.
 
"vanha"
Jos 13-vuotiaalta kysytään mitä kaverit saavat tehdä ja mitkä ovat heidän rahavaransa... kaverit tietenkin saavat viikkorahaa 1000€, lähtevät kesällä reilaamaan vanhempien kustannuksella koko kesäksi ja kouluviikkoisin kaverit saavat bilettää, pelata... valvoa yöt ja nukkua päivät omassa asunnossaan. Kukaan ei käy koulussa ja koulumenestyksellä ei ole merkitystä tulevaisuuden kannalta, kun mamma ja pappa betalar. :D
Ap:n ajattelema 5€ on hyvä summa, jos se sopii teidän lapselle ja kukkarollenne. 5€x52vkoa on iso summa, jos lapsesi rupeaa vaatimaan enemmän.
 
"vieras"
Minusta se viikkorahan suuruus riippuu kyllä muistakin asioista kuin iästä. Jos lapsella on paljon ohjattuja harrastuksia jotka vanhemmat maksavat, niin minusta viikkorahaa ei välttämättä tarvitse ollenkaan. Jos taas lapsen harratukset ovat esim. kavereiden kanssa skeittaus tai elokuvissakäynti,jolloin menotkin ovat satunnaisempia, viikkoraha voi olla isompikin, mistä lapsi sitten maksaa ne leffakäynnit ja esim. säästää laudan osia varten.

Itse en ole saanut koskaan viikkorahaa. Minulla oli harrastuksia jotka vanhempani kustansivat ja lisäksi sain silloin tällöin taskurahaa jostain ylimääräisestä työstä. Esim. pikkuveljen pidemmästä vahtimisesta, puutarhakalusteiden maalauksesta, vaatehuoneen siivouksesta, varaston siivouksesta yms. Veljeni, jolla ei ollut ohjattuja harrastuksia sai viikkorahan tapaista, kun hän hoiti lumityöt ja ruohonleikkaukset. Siivoamiset, roskien viennit, yms. kuului kyllä velvollisuuksiin jo alle kouluikäisenä eikä niistä mitään korvattu.
 
"Reiska"
Mä rupesi antaan pojalle viikko rahaa kun se meni kouluun 1-3 lk. 5e 4-6 lk 10 ja ja viime talvena kun poika oli seiskalla nii annoin 100e mut vaimo sano et ei 14v. poika tarvii mihinkään noi paljo rahaa nii tiputin 50e/viikko
 
"vieras"
Me ei anneta lapsille ollenkaan viikkorahaa koska mummot käy kerran viikossa ja kilpailee siitä kumpi antaa enemmän. En tiedä kuinka paljon se nyt on mutta ainakin satasen per pentu. Eli siis se tuplana.
 

Yhteistyössä