Paloturvallisuus kotonanne

  • Viestiketjun aloittaja mamatonttu
  • Ensimmäinen viesti
mamatonttu
Hei! Mites eillä on kotona hoidettu paloturvallisuutta? Koska nyt täällä meillä Oulussa on ollut noita tulipaloja aivan hirveän paljon, ni on alkanu mietittämään sammuttimen hankkiminen. Meiltä kyllä löytyy palovarottimia (2 kpl, keittiö-olohuone ja makuuhuone) ja paksu matto. Mutta olisiko sammuttimen hankinta tarpeellinen? Olen katsonut sellasta hyvää, ja tuollainen Hiilidioksidisammutin on pompannut silmiin, ei kuulemma sotke?

Mut kiitoksia jo etukäteen! :)
 
"vieras"
Meillä on sammutuspeitto keittiössä, pari hälytintä katossa ja lapsia on ohjeistettu tulipalon varalle. Tulentekovehkeet on lasten ulottumattomissa. Sammutin ois kyllä hyvä. Sotkematon malli ois mun valinta. Jauhesammutin tekee aika karua jälkeä, kun on mahdollista alkusammuttaa siistimminkin...
 
mamatonttu
[QUOTE="noh";22926418]Meillä asuu palomies kotona, siinä on turvaa kerrakseen...[/QUOTE]

Kelpais kyllä mullekin, mutta ei taija tosta insinöörinpojusta olla palomieheksi ilman apuvälineitä
 
mamatonttu
[QUOTE="vieras";22926425]Meillä on sammutuspeitto keittiössä, pari hälytintä katossa ja lapsia on ohjeistettu tulipalon varalle. Tulentekovehkeet on lasten ulottumattomissa. Sammutin ois kyllä hyvä. Sotkematon malli ois mun valinta. Jauhesammutin tekee aika karua jälkeä, kun on mahdollista alkusammuttaa siistimminkin...[/QUOTE]
Tulentekovälineetki on meillä pesuainekaapissa lukkojen takana. Mutta oletteko muuta sanoneet lapsille kuin, että poistua talosta nopeasti, etteivät mene piiloon minnekään...
 
"vieras"
meillä nelihenkinen + 2kisunen perhe asuu 89neliöisessä neliössä. kaksi palovarotinta (joista toinen väärin kiinnitetty kun katon kiinnike meni rikki.... sekä liesituulettimeen asennettava, joka mittaa hellan lämpötiloja ja ilmoittaa jos hella on jääny päälle. Sammutuspeittoja ei oo... eikä muuta kalustoa.. eikä ole parveketta jonne evakuoitua jos tulipalo sattuu tulemaan...
 
Palovaroittimia kannattaa olla joka makuuhuoneessa sekä erityisesti poistumisteillä -rappuset, eteinen tms. Sammutuspeite (hinta n. 10€) on hyvä olla keittiössä. Sammuttimista itse suosittelisin nestesammutinta tai vanhaa kunnon jauhesammutinta kotioloihin. Hiilidioksidisammutin -vaikkakaan se ei sotke, soveltuu parhaiten atk-laitteisiin yms. Sen käytössä pitää muistaa, että sitä ei saa sohottaa ihmistä päin, sillä hiilidioksidi tulee "lumena" -74 asteisena pihalle. Jauhesammutin sotkee, mutta tositilanteessa se ei minua haittaisi. Nestesammutin on vähän kalliimpi, ja se tulee säilyttää pakkaselta suojassa. Ja sammuttimen koko voisi olla se 6kg vähintään. Ja sitten vaan kursseille harjoittelemaan.

t.jänö, jonka kotona 2,5 palomiestä & alan valistajaa ;)
 
"vieras"
[QUOTE="Kaisa";22926457]se ettei sammutin sotke on toisarvoinen asia sen rinnalla mitä sotkua se palo saa aikaseks.[/QUOTE]

Jos on mahdollista sammuttaa siististi, minun valinta on se tapa. Jos voin kotiini valita sammuttimen, otan sen siistimmän. Jauhesammutin saa aikaan isoa tuhoa, vaikka isoin tuho on ehdottomasti se tulipalo. Valintojahan nämäkin on. Liikutaan harmaalla osalla nyt. Elämä ei ole mustaa tai valkoista.
 
Saraldo
Kaksi palovaroitinta, sammustuspeite ja vaahtosammutin (joka tosin olisi pitänyt tarkastaa jo pari vuotta sitten :ashamed: ). Lapsi on kotona yksin vain sen aikaa, mitä koiran kanssa käydään ulkona (eli yleensä max 10-15 minuuttia), mutta ollaan kyllä puhuttu, miten pitää toimia. Kaikki tulentekovehkeet on korkealla.
 
Meillä on makkareissa palovarottimet (sellaset jotka reagoi myös "näkymättömään vaaraan") kaks häkävarotinta, olkkarissa palovarotin myös ja eteisessä. Jauhesammutin mikälieonki löytyy myös, samoin sammutuspeite hyytin kokkailuja silmällä pitäen. Ikkunat saa tarvittaessa helposti auki jos pittää niitten kautta paeta tulipaloa.
 
Palovaroitin ja sammutuspeite.
Ja isommalle ollaan puhuttu kuinka käyttäytyä jos tulipalo tulee.
Niin ja tulenteko välineet on yläkaapissa minne lapset ei yllä ja hellasta on otettu nappulat irti (kuopus meinasi saada tulipalon aikaiseksi vääntämällä nappulat kaakkoon uunia myöten)
 
mamatonttu
Alkuperäinen kirjoittaja jänö;22926506:
Palovaroittimia kannattaa olla joka makuuhuoneessa sekä erityisesti poistumisteillä -rappuset, eteinen tms. Sammutuspeite (hinta n. 10€) on hyvä olla keittiössä. Sammuttimista itse suosittelisin nestesammutinta tai vanhaa kunnon jauhesammutinta kotioloihin. Hiilidioksidisammutin -vaikkakaan se ei sotke, soveltuu parhaiten atk-laitteisiin yms. Sen käytössä pitää muistaa, että sitä ei saa sohottaa ihmistä päin, sillä hiilidioksidi tulee "lumena" -74 asteisena pihalle. Jauhesammutin sotkee, mutta tositilanteessa se ei minua haittaisi. Nestesammutin on vähän kalliimpi, ja se tulee säilyttää pakkaselta suojassa. Ja sammuttimen koko voisi olla se 6kg vähintään. Ja sitten vaan kursseille harjoittelemaan.

t.jänö, jonka kotona 2,5 palomiestä & alan valistajaa ;)
Okei, no mites toi nestesammutin, sotkeeko se paljoa? Kun meillä on sen verran arkoja antiikkikalusteita ja sen sellasta, niin mikään pöllyävä jauhe ei tee kyllä yhtään hyvää niille. Eikö sillä hiilidioksidisammuttimella sitten voi sammuttaa esim. liesipaloa, telkkaria, sohvaa ja sen sellasta?
 

Yhteistyössä