Palstahammaslääkärit hoi! Rautahammas kasvaa maitohampaiden taakse.

  • Viestiketjun aloittaja "Hammaskeiju"
  • Ensimmäinen viesti
"Hammaskeiju"
5-vuotiaalta lapselta ei ole lähtenyt vielä yhtään hammasta, mutta nyt hänelle kasvaa alas eteen uusi rautahammas - ja siis maitohampaat eivät edes heilu.

Mitä kannattaisi tehdä? Pitäisikö mennä näyttämään hammashoitajalle? Juuri pari kuukautta sitten kävimme tarkistuksessa...

Kiitollisena otan kaikki vinkit vastaan.
 
"Vieras"
Mä en ole lääkäri, mutta olen käsittänyt että tollasessa tapauksessa ne maitohampaat pitäis poistaa ettei häiritse rautahampaiden kasvua. Sinuna soittaisin hammaslääkäriin ja kysyisin asiasta.
 
"Hammaskeiju"
Kiitos, näin vähän itsekin ajattelin, ettei ne maitohampaat oikein voi tielläkään olla. Pitää vielä kokeilla, heiluuko maitohampaat.

Tuo rautahammas on niin iso, että se vie 1,5 maitohampaan tilan. Tosin nyt maitohampaiden välissä on söpö rako.

Maanantaina siis soitto hammaslääkäriin, jos ei hampaat ala sitä ennen heilua.

Jos muilla on tietoa tai kokemuksia, niin mielläni kuulisin niistä.
 
"mints"
Sellainen kokemus, että mulla kävi noin vähän vanhempana mitä poikasi on, vanhempani eivät huomanneet ja lopulta mulla oli molempia hampaita suussa sikin sokin. Maitohampaat eivät lähteneet yksikään itsestään ja sitten niitä revittiinkin useita kerralla ja rautahampaat olivat kasvaneet niin vääriin paikkoihin ja kieroon, että jouduin käymään läpi lähes 10vuoden raskaat oikomishoidot. Eli tosiaankin kannattaa soittaa sinne hammaslääkärille!
 
"Juudit"
Meillä on ihan sama tilanne 5 vuotiaan kanssa ja soitin reilu viikko sitten hammaslääkäriin ja sain ohjeeksi jos hammas ei huhtikuuhun mennessä ole irronnut niin sitten varaamaan aikaa poistoon.. että sitä hammasta kannattaa nyt alkaa heiluttelemaan jos irtoaisi kuitenkin itse. Sama kävi ekan hampaan kanssa, mutta silloin etuhammas heilui jo hieman ja rautahammas siirtyi sit nätisti omalle paikalleen.

Meillä vielä se että tyttö pelkää hammaslääkäriä ihan hysteerisesti joten saa nähä miten käy jos ei hammasta itse saada irti... onneksi on alkanut jo heilumaan hieman.
 
"Molleri"
Meillä taannoin tässä sama tilanne. Ohjeistuksena oli heilutella sitä, ja aika kuukauden päästä hampaanpoistoon jos ei omin avuin irtoa.

Jouduttiin siis ottamaan maitohammas edestä pois.
 
m----
Meillä poika niin pirun huono heiluttamaan hampaitaan. On jo kolme rautahammasta tullut niin ettei maitohammas vielä lähtenyt.Onneks nyt enää vaan yks törröttää tiellä mutta silti.
 
"Hammaskeiju"
Kiitos taas kokemuksistanne.

Nyt alamme tosissaan heiluttelemaan hampaita, sillä lapsellamme on as-piirteitä, ja pelkkä ajatuskin hampaan poistosta tuntuu jo mahdottomalta.
 
pallero*
Meillä tytöllä alkoi kasvaa yksi rautahammas maitohampaan taakse ennen kuin hammas irtosi omia aikojaan. Aluksi näytti hassulta kun rautahammas oli paljon muita taaempana ja jotenkin vinossa, mutta hammas siirtyi itsestään suoraan muutamassa kuukaudessa.
 
"viiden äiti"
Meillä oli 5-vuotiaalla ihan sama tilanne. Ohjeeks tuli kans, et jos ei parissa kk irtoa itestään niin sit poistetaan. Ei irronnu. Hammashoita nyppäs sen niin nätisti pois että nauru pääsi tytöltä <3

Minua vaivasi sit se väärään paikkanu kasvanu hammas. Hoitaja sanoi, että kieli kyllä pukkaa sen siitä paikalleen. En uskonut. Mutta oikeassa tuo hoitaja oli, hammas siirtyi itestään oikealle paikalle :)
 
"vieras"
Mun tytöllä kasvoi kaikki alaetuhampaat maitohampaiden taakse. Kouluhammaslääkäri oli sitä mieltä että pitää poistaa, Hus:n hammaslääkäri sanoi että ei poisteta vaan odotellaan.
Lähtivät maitohampaat itsekseen lopulta ja hammasrivikin on suora :)
 
Meidän tytöllä (5,5 v.) samantyylinen juttu. Yksi maitohammas on jo lähtenyt, toinen lähtemässä ja kummatkin pysyvät hampaat jo puhjenneet. Nyt näyttävät vinoilta.

Tyttö kävi eilen lastenhammaslääkärillä, ja hän oli sanonut, että eivät ala vetämään hampaita. Kieli kuulemma työntää pysyvät hampaat oikeaan kohtaan, kun tilaa tulee.
 

Yhteistyössä