Palstalaisista suurin osa sellaisia jotka pyrkivät olemaan täydellisiä?

  • Viestiketjun aloittaja hp
  • Ensimmäinen viesti
hp
Törmäsin joskus keväällä tällä palstalla olleeseen ketjuun, jossa kyseltiin palstalaisten keskiarvoja peruskoulussa tai jotain vastaavaa. Hämmästyttävän monella kyseisessä ketjussa oli ollut keskiarvo yli ysin. Teinkin tuolloin päätelmän että täällä (ja kenties yleisesti mammapalstoilla) palstailee enimäkseen sellaiset ihmiset, jotka ovat pyrkineet olemaan lapsena täydellisen hyviä koulussa ja pyrkivät olemaan täydellisiä nyt myös lapsen kasvatuksessa (ja varmaan myös täydellisiä muilla elämän osa-alueilla. ) Oli tarkoitus kysyä tuolloin että pitääkö tämä oletus paikkansa, mutta se jäi joten palasin kysymään nyt. Eli pitääkö se paikkansa?
 
"aloittaja"
Niin no kaverini kyllä oli puolestaan sitä mieltä että todennäköisesti jotkut palstalaiset vain pyrkivät esittämään palstalla parempaa kuin todellisuudessa ja ilmoitetut keskiarvot olivat todellisuutta parempia. Tällöin tosin voisi myös olettaa että täällä esitetyt muka käytetyt kasvatusperiaatteet yms. ovat myös paranneltuja versioita todellisuudesta. Tiedä sitten. Mitä etua siitäkään olisi esittää netissä parempaa kuin on?
 
Oli vähän sekava tuo aloitus, mutta vastaan niin kuin ymmärsin. Mulla oli peruskoulun päästötodistuksessa keskiarvo 7,8. Työelämässä pärjään hyvin, mutta en ole halukas mihinkään "jatkokoulutuksiin" enkä itseni kehittämiseen tai uralla etenemiseen. Kotona tuntuu, että en pärjää tuon uhmaikäisen kanssa ja vauva-arkeen sopeutuminenkin on ollut taas tosi rankkaa. Meillä syödään usein pikamuussia ja eineksiäkin. Olishan näitä esimerkkejä vaikka kuinka. Että revi siitä sitten täydellisyyttä.
 
Oli vähän sekava tuo aloitus, mutta vastaan niin kuin ymmärsin. Mulla oli peruskoulun päästötodistuksessa keskiarvo 7,8. Työelämässä pärjään hyvin, mutta en ole halukas mihinkään "jatkokoulutuksiin" enkä itseni kehittämiseen tai uralla etenemiseen. Kotona tuntuu, että en pärjää tuon uhmaikäisen kanssa ja vauva-arkeen sopeutuminenkin on ollut taas tosi rankkaa. Meillä syödään usein pikamuussia ja eineksiäkin. Olishan näitä esimerkkejä vaikka kuinka. Että revi siitä sitten täydellisyyttä.
Sama keskiarvo kuin mulla! Olin hyvä lukuaineissa mutta en hyvä kielissä, äidinkielessä ym. Matikassa keskiarvoa. Samoin meillä välillä eineksiä vaikka pyrin niitä välttämään. Mutta joo oon huomannut että täällä kukaan ei uskalla mustana sanoa huonoja puoliaan! Ja siis näytetään vaan ne hyvät puolet. Tuossa valehtelussa ja ns. paremman esittämisessä en näe järkeä kun siitä aina jää kiinni jossain vaiheessa.
 
[QUOTE="vieras";24506839]Tai sitten niihin kyselyihin vastaavat vain ne, joilla on se yli ysin keskiarvo.[/QUOTE]
En vastaisi sellaiseen kyselyyn lainkaan, ja mielestäni tämän palstan avauksia lukiessa ei oikein paista täydellisyys palstailijoiden elämässä...

Pitäisikö lukea noita avauksia jotenkin toisella silmällä?
 
"aloittaja"
Niin, no olen lukennut palstalta myös ketjuja joissa ollaan suorastaan hysteerisiä jos joku pikkujuttu lastenkasvatuksessa menee pieleen, joten ne ketjut vahvistivat tuota mielikuvaa täydellisyyteen pyrkimisestä. Niin kuin tuon karkinsyönti-ketjukin tänään. En ole huomannut reaalimaailman vanhemmissa moisia piirteitä, mutta ehkäpä tunnen sitten vain liian vähän pienten lasten vanhempia.

Toisaalta olen saattanut lukea näitä ketjuja myös vauva-palstalta, enkä ole nyt ihan varma että olivatko ne keskiarvoketjut tällä vai siellä, mutta luulen kyllä että samat ihmiset silläkin palstalla pyörii joka tapauksessa. Toki nykyään täällä taitaa pyöriä aika paljon myös satunnaisia kävijöitä joten sinänsä heti ensivilkaisulla on vaikea hahmottaa lapsia omaavien käyttäjien luonnetta.
 
Kasin mies
Suurin osa "palstalaisista" on naisia ja tytöillehän peruskoulu on ihan läpihuutojuttu. Suurin osa opettajista on naisia ja opetus sen mukaista - se menee kaaliin tytöille paljon helpommin. Toki siihen lisätään vielä tyttöjen tunnollisuus.

Mutta käsi sydämellä - kuinka moni ysin oppilas tyttönä oikeasti luki pää sauhuten kokeisiin ja joutui pähkäilemään tehdessään läksyjä???

Lukiossa muistan kuinka itse jouduin tekemään jatkuvasti töitä numeroiden eteen ja lukion tytöt taas huomasivat vasta vanhojen päivien kynnyksellä että "hitto täällähän pitää oikeasti opiskella". Siis ihan tavallisesta "seiskan keskiarvolla sisään" lukiosta oli kyse ja nämä neitoset olivat siellä sillä mentaliteetilla että menee kuin vettä vaan....
 
Kasin mies
Pointti tekstissäni oli siis se, että peruskoulumenestys ei oikeastaan kerro mistään muusta kuin että on keskitasoa - se ei tahdo sanoa, että olisi perfektionisti missään mielessä.
 
"aloittaja"
Niin no en tiedä tuosta että onko peruskoulu tytöille läpihuutojuttu. Itsekin olen nainen, mutta olin yläasteella vain kasipuolen oppilas, vaikka myöhemmin neuropsykologiset testit ovatkin väittäneet minun olevan keskimäräistä älykkäämpi. En tosin jaksanut koskaan yrittää tosissani, en mm. ikinä viitannut. Ala-asteella jaksoin yrittää ja se näkyi parempina tuloksina. Minusta siihen että saa yli ysin keskiarvon tarvitsee tahtoa olla hyvä ja ehkä hyvää muistia, sitäkään minulla ei ole. Kyllä oman kokemukseni mukaan niillä parhaimmilla tytöillä oli koko ajan kova kilpailu päällä ja kateus toisten tuloksista.
 
buahahhaa
[QUOTE="aloittaja";24507235]Niin no en tiedä tuosta että onko peruskoulu tytöille läpihuutojuttu. Itsekin olen nainen, mutta olin yläasteella vain kasipuolen oppilas, vaikka myöhemmin neuropsykologiset testit ovatkin väittäneet minun olevan keskimäräistä älykkäämpi. En tosin jaksanut koskaan yrittää tosissani, en mm. ikinä viitannut. Ala-asteella jaksoin yrittää ja se näkyi parempina tuloksina. Minusta siihen että saa yli ysin keskiarvon tarvitsee tahtoa olla hyvä ja ehkä hyvää muistia, sitäkään minulla ei ole. Kyllä oman kokemukseni mukaan niillä parhaimmilla tytöillä oli koko ajan kova kilpailu päällä ja kateus toisten tuloksista.[/QUOTE]

eh. ymmärsinkö oikein? haluat sanoa että olet mielestäsi toisia älykkäämpi ja toiset vaan yrittävät enemmän mutta sinä et, ja toiset ovat vaan ahkeria ja hyvämuistisia ja kilpailevat mutta sinä et?

hehheh. kukahan teki tämän typerä aloituksen keskiarvoista?

mihinkään psykologitesteihin ei kannata luottaa. kaikki joiden tiedän käyneen, ovat vähintään neroja. johtunee vähintään siitä, että niitä ei ole uusittu sitten 70-luvun, jolloin vaadittiin eri määrä uuden oppimista ja soveltamista.
 
"aloittaja"
En ole sanonut olevani mielestäni toisia älykkäämpi, itseasiassa olen mielestäni aika tyhmä. Sanoin vaan että neuropykologiset testit niin väitti. Kyllä mielestäni ne koulun parhaimmat tytöt olivat minua paljon älykkäämpiä, mutta siltikin heidän piti lukea ja kilpailla, tiedän koska seurasin vierestä. Peruskoulun käyminen hyvin arvosanoin ei voi olla mikään läpihuutojuttu. Älykkäänkin tarvii silti lukea ne asiat, ei mitään opi jos ei lue eikä kuuntele eikä ole motivaatiota oppia ja olla hyvä.

Tosin kasin mies taas väitti että se että menestyy peruskoulussa kertoo vain siitä että on keskitasoa, tosiasiassa yli ysin keskiarvo ei ole keskitasoa. Eli keskitasoisen täytyy yrittää jo ihan tosissaan saadakseen sen yli ysin keskiarvon. Eli silloin täytyy varsinkin olla tahtoa olla hyvä ja täydellinen. Näitäin toki on.

Eikä tuo aloitus koske sinänsä keskiarvoja, vaan sen tarkoitus oli selvittää että onko tällä palstalla olevista suurin osa sellaisia jotka pyrkivät aina olemaan täydellisiä? Se keskiarvo oli vain yksi siihen viittavaa huomio, toinen on vaikkapa se että on maailmaloppu jos lapsi syö karkin.
 
ei todellista
Palstaminä ei ole sama kuin arkiminä. Täällä kun usein kysytän esim. että jättäsitkö miehesi jos se sitä ja tätä ja täällä lähes kaikki vastaa että kyllä jättäsin. Sitten kun se asia tuleekin oikeesti omalle kohdalle niin eipä sitten miestä oikeesti jätetäkkään.
 

Yhteistyössä