Palstalta muit ajotka eivät ole syöttäneet lapsilleen

  • Viestiketjun aloittaja Löytyykö
  • Ensimmäinen viesti
Aloitin
ja en ole mielestäni KIELTÄNYT niitä kokonaan, syövät mitä syövät ja onneksi syövät mielellään kasviksia. Ja mitäs muuten marjat ovat jos ei ruokaa?
Meneehän meillä esim. perunajauhoja kiisseliin, maizenaa suurustamiseen (tosin harvoin), puhe oli lisukkeista. Tarjoan ennemmin kasviksia kuin sitä ah niin ravinteikasta spagettia :whistle:
 
Keittiönoita
Pasta ja riisi on ravinto-opillisesti aika köyhää sapuskaa, paitsi jos käyttää täysjyvävalmisteita. Keitetyssä perunassakaan ei paljon ravinteita ole, paitsi jos syö potut kuorineen. Ap:n esimerkissä ymmärsin, että täysjyväleipää syövät ja kyllähän siinä jos missä on hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja.

Kaikenkaikkiaan ap:n esimerkkiruokavalio kuullostaa varsin terveelliseltä, varsinkin jos lihan lisäksi on myös kalaa, munia ja maitotaloustuotteita.

Noh, meillä käytetään kyllä riisiä, pastaa yms. Kaipaan siis esimerkiksi pataruuan tai kastikkeen kanssa joko pastaa, riisiä, cuscusia, bulguria, ohraa tms. Perunoita meillä ei pahemmin syödä lisukkeena, koska perunaa on yleensä varsinaisessa ruuassa riittävästi (esim. kasvis- ja soijapihveissä sidosaineena). Mutta esimerkiksi viljapihvien kanssa peruna taas istuu jotenkin paremmin lautaselle kuin jokin toinen vilja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:11 Aloitin kirjoitti:
ja en ole mielestäni KIELTÄNYT niitä kokonaan, syövät mitä syövät ja onneksi syövät mielellään kasviksia. Ja mitäs muuten marjat ovat jos ei ruokaa?
Meneehän meillä esim. perunajauhoja kiisseliin, maizenaa suurustamiseen (tosin harvoin), puhe oli lisukkeista. Tarjoan ennemmin kasviksia kuin sitä ah niin ravinteikasta spagettia :whistle:
Mä tarkoitin ettei ne oo ruokaa-ruokaa. :D

eli ei syödä niitä lautasellisia lounaalla.

Ja varmaan ihan ok, jos kerran syötte täysjyvälipää ja silleen. :D :wave:
 
Keittiönoita
Kiitos muuten ap vinkistä :flower: Kunhan junnulla kesäloma alkaa, taidan ruveta painottamaan meidän ruokavaliotamme tuohon suuntaan. Kasviksia meillä syödään kyllä jo nytkin paljon, mulle ruoka on pääasiassa pelkistä kasviksista tehtyä, junnulle lisään samaan sapuskaan myös lihaa. Puurojen osalta olemme varmaan yksi Suomen surkeimmista perheistä, hyvä jos 2 kertaa vuodessa keitän puuroa. Mutta mun vatsani on jo pitkään kertonut, että arkiaamut on tullut aloitettua mukillisella mustaa kahvia eikä lautasellisella puuroa.

Mitä tulee noihin mainitsemiisi marjoihin, niin mä kyllä odotan jo kovasti kesää ja marjoja. Eilen ostin tehosekoittimen ja pian meillä vaihtuu viikonlopun aamiaisen tölkkituoremehu itse tehdyiksi marja- ja hedelmäjuomiksi. Jos tosiaankin jaksan puurojen osalta ryhdistäytyä, kourallinen esim puolukoita ruishiutalepuuron päällä on namia. Voi kesä, kotimaiset marjat ja kasvikset, tule pian B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:37 Löytyykö kirjoitti:
muuta kuin kasviksia ja lihaa? Meillä on pastat, perunat, riisit harvinaista "herkkua". Leipäkin on aina täysjyvää/moniviljaa, leivon usein itsekkin ja lisään graham sämpylöihin kaikenlaisia siemeniä lisäksi.
Kasvikset on tosiaankin miljoona kertaa maukkaampia kuin esim. joku spaghetti. Kesällä uudet perunat on herkkua, Spaghettia ei ole ollut vuosiin ja jasmin tai basmati riisi kiehuu kanan lisukkeeksi ehkä kerran kuussa, muuten mennään kasviksilla ja vihanneksilla =)
:eek: :eek:

Mistä perunoista aloittaja tossa alussa kirjottaa kun ne on harvinaista?
Ja uudet perunat on herkkua kesällä?
Siis perunoitako syödään vaan kesäisin?

Kyllä mä ymmärrän mitä aloittaja tossa kertoi mut ulosanti on aika epäselvää...
 
Meillä syödään kaikkea, paljon perunaa, pastaa ja riisiäkin. Niiden lisänä lihaa, kanaa tai kalaa (makkaraakin joskus). Syömme myös paljon kasviksia, salaatteja mieheni kanssa. Lapsille koetamme opettaa myös kasvisten syöntiä, vielä vaan ei oikein uppoa :/ .En kyllä lähtisi kasvavalta lapselta rajottamaan ruokavaliota millään lailla, jos ei ole jokutila mikä sitä vält. vaatii.
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:49 verso kirjoitti:
Mistä perunoista aloittaja tossa alussa kirjottaa kun ne on harvinaista?
Ja uudet perunat on herkkua kesällä?
Siis perunoitako syödään vaan kesäisin?
Kesällä perunat syödään yleensä kuorineen, joten sikäli ne on terveellisempiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:50 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
Meillä syödään kaikkea, paljon perunaa, pastaa ja riisiäkin. Niiden lisänä lihaa, kanaa tai kalaa (makkaraakin joskus). Syömme myös paljon kasviksia, salaatteja mieheni kanssa. Lapsille koetamme opettaa myös kasvisten syöntiä, vielä vaan ei oikein uppoa :/ .En kyllä lähtisi kasvavalta lapselta rajottamaan ruokavaliota millään lailla, jos ei ole jokutila mikä sitä vält. vaatii.
Niin ja pyrin käyttämään täysjyvätuotteita ja hyvin kelpaa lapsille, poikkeuksena riisi, jota eivät syö kuin valkoisena, josta syystä riisiä meillä harvakseltaan.
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:51 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:50 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
Meillä syödään kaikkea, paljon perunaa, pastaa ja riisiäkin. Niiden lisänä lihaa, kanaa tai kalaa (makkaraakin joskus). Syömme myös paljon kasviksia, salaatteja mieheni kanssa. Lapsille koetamme opettaa myös kasvisten syöntiä, vielä vaan ei oikein uppoa :/ .En kyllä lähtisi kasvavalta lapselta rajottamaan ruokavaliota millään lailla, jos ei ole jokutila mikä sitä vält. vaatii.
Niin ja pyrin käyttämään täysjyvätuotteita ja hyvin kelpaa lapsille, poikkeuksena riisi, jota eivät syö kuin valkoisena, josta syystä riisiä meillä harvakseltaan.
Mä luulen ymmärtäneeni aika hyvin ap:n avauksen. Jouduin nimittäin perehtymään ravitsemusoppiin aika tarkasti n. 4 vuotta sitten, kun likka päätti lopettaa lihansyönnin. Eihän ap rajoitakaan lastensa ruokavaliosta mitään ravitsemuksellisesti täysipainoista vaan juuri niitä ruoka-aineita, joiden ravitsemuksellinen hyöty on vähäisintä.
 
mikämilloinkin
kamala ruoka sota! minusta on hyvä syöttää vähän kaikkea lapsille, kohtuudella. spagetti voisi olla jopa makuelämys ja kuinkas sitten isompana lapsi syö kaikki epäterveellisyydet vaikka on kuinka yrittänyt syöttää terveellisesti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:55 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:51 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:50 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
Meillä syödään kaikkea, paljon perunaa, pastaa ja riisiäkin. Niiden lisänä lihaa, kanaa tai kalaa (makkaraakin joskus). Syömme myös paljon kasviksia, salaatteja mieheni kanssa. Lapsille koetamme opettaa myös kasvisten syöntiä, vielä vaan ei oikein uppoa :/ .En kyllä lähtisi kasvavalta lapselta rajottamaan ruokavaliota millään lailla, jos ei ole jokutila mikä sitä vält. vaatii.
Niin ja pyrin käyttämään täysjyvätuotteita ja hyvin kelpaa lapsille, poikkeuksena riisi, jota eivät syö kuin valkoisena, josta syystä riisiä meillä harvakseltaan.
Mä luulen ymmärtäneeni aika hyvin ap:n avauksen. Jouduin nimittäin perehtymään ravitsemusoppiin aika tarkasti n. 4 vuotta sitten, kun likka päätti lopettaa lihansyönnin. Eihän ap rajoitakaan lastensa ruokavaliosta mitään ravitsemuksellisesti täysipainoista vaan juuri niitä ruoka-aineita, joiden ravitsemuksellinen hyöty on vähäisintä.
Niin, eihän joku makaroni ole millään tavalla kenellekään tarpeellista jos on muutakin tarjolla eikä perunaakaan oikeasti tarvitse mihinkään. Riisinsyömisen rajoittaminenkaan ei yleensä kenenkään terveyttä vie.
Luultavasti tuo ap:n ruokavalio on terveellisempi kuin keskivertosuomalaisen peruna-jauheliha-makaroni-makkaradieetti.
Aika rajoitettukin ruokavalio voi olla terveellinen ja siitä voi ihan ilman ongelmia saada kaiken tarvittavan, kokonaisuus ratkaisee eikä joidenkin yksittäisten ruoka-aineiden syöminen tai syömättä jättäminen tee ruokavaliosta hyvää tai huonoa.
 
HÖHLÄ siis AP
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:11 Aloitin kirjoitti:
ja en ole mielestäni KIELTÄNYT niitä kokonaan, syövät mitä syövät ja onneksi syövät mielellään kasviksia. Ja mitäs muuten marjat ovat jos ei ruokaa?
Meneehän meillä esim. perunajauhoja kiisseliin, maizenaa suurustamiseen (tosin harvoin), puhe oli lisukkeista. Tarjoan ennemmin kasviksia kuin sitä ah niin ravinteikasta spagettia :whistle:
Eikös kunnon lautasmalliinkiin kuulu puol lautasellista kasviksia 1/4 osa PERUNOITA, PASTAA TAI RIISIÄ ja 1/4 Lihaa!!!
Ja kuis vanhoja sun kersat oikee on?
Samperi...Ei tollompaa ihmistä ruoanlaitossa vois enää olla ku teikäläinen... Mä oon kokki ja toi sun toimintas kyl ihmetyttää ERITTÄIN paljon!
Ja entä kun tarhassa/Koulussa oppivat siihen että JOKA päivä tarjotaan ruoaksi perunaa, riisiä tai pastaa... Niin alkavat vaatimaan että myös kotonakin sitä tarjotaan joka ikinen päivä, siellä sitä oppii myös siihen ettei syödäkkään kasviksia... Itse opin siellä siihen, ennen koulua pidin todella paljon kasviksista, nyt en syö kuin harvoin niitä!
OTAHAN JÄRKI KÄTEEN ENNEN KU JATKAT TOLLA RUOKAVALIOLLA!!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:08 HÖHLÄ siis AP kirjoitti:
Eikös kunnon lautasmalliinkiin kuulu puol lautasellista kasviksia 1/4 osa PERUNOITA, PASTAA TAI RIISIÄ ja 1/4 Lihaa!!!
Ja kuis vanhoja sun kersat oikee on?
Samperi...Ei tollompaa ihmistä ruoanlaitossa vois enää olla ku teikäläinen... Mä oon kokki ja toi sun toimintas kyl ihmetyttää ERITTÄIN paljon!
Ja entä kun tarhassa/Koulussa oppivat siihen että JOKA päivä tarjotaan ruoaksi perunaa, riisiä tai pastaa... Niin alkavat vaatimaan että myös kotonakin sitä tarjotaan joka ikinen päivä, siellä sitä oppii myös siihen ettei syödäkkään kasviksia... Itse opin siellä siihen, ennen koulua pidin todella paljon kasviksista, nyt en syö kuin harvoin niitä!
OTAHAN JÄRKI KÄTEEN ENNEN KU JATKAT TOLLA RUOKAVALIOLLA!!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
Kokkina varmasti myös tiedät, että ne peruna, pasta ja riisi on siinä nimenomaan hiilihydraattien ja energian vuoksi. Hiilihydraatteja ja energiaa saa kuitenkin muistakin ruoka-aineista kuin perunasta, pastasta ja riisistä. Sen pastan voi vaikka korvata ranskanleivällä, jos haluaa ehdottomasti valkoista vehnää syödä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:08 HÖHLÄ siis AP kirjoitti:
Eikös kunnon lautasmalliinkiin kuulu puol lautasellista kasviksia 1/4 osa PERUNOITA, PASTAA TAI RIISIÄ ja 1/4 Lihaa!!!
Ja kuis vanhoja sun kersat oikee on?
Samperi...Ei tollompaa ihmistä ruoanlaitossa vois enää olla ku teikäläinen... Mä oon kokki ja toi sun toimintas kyl ihmetyttää ERITTÄIN paljon!
Ja entä kun tarhassa/Koulussa oppivat siihen että JOKA päivä tarjotaan ruoaksi perunaa, riisiä tai pastaa... Niin alkavat vaatimaan että myös kotonakin sitä tarjotaan joka ikinen päivä, siellä sitä oppii myös siihen ettei syödäkkään kasviksia... Itse opin siellä siihen, ennen koulua pidin todella paljon kasviksista, nyt en syö kuin harvoin niitä!
OTAHAN JÄRKI KÄTEEN ENNEN KU JATKAT TOLLA RUOKAVALIOLLA!!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
:LOL: :LOL: :LOL:
 

Yhteistyössä