paluu laidalliseen sänkyyn

  • Viestiketjun aloittaja åippykkä
  • Ensimmäinen viesti
åippykkä
mä sit kannoin tänään matkasängyn pojan huoneeseen ( 1.8 v) kun on nyt 3 viikkoa menny illat ihan plörinäksi. poika nukkunut laidattonassa sängyssä nyt n 6 kk:tta.
pyytää nukkumaan ja kaikkien iltarutiinien ja satujen lukujen ja suukotusten jälkeen jää sänkyynsä makaamaan.. mut sitten alkaa suu käydä ja jalat huitoa, ilm. käy läpi päivän tapahtumia?!
sitten kun se uni ei sillä tohotuksella niin tule tulee rappukäytävään huutelee ettei hän nuku, ja taas sänkyyn ja peittelyt ja suukot ja tätä touhua sit jatketaan eilen oli 21.15 -23.30 ennen kuin hän nukahti.
päikkärit nukkuu ulkona ja pyytää itse kanssa sinne ja nukahtaa nopeasti kun sieltä ei pois pääse kun on valjaissa.
ajattelin kyl et nostan pojan sitten sänkyynsä kun on nukahtanut ensin tonne laitojen sisään ettei nyt vallan opi .
onko muilla ollut vastaavia ongelmia? ja miten olette ne ratkaissut.
vai palasinko nyt liian nopeasti reunalliseen sänkyyn?
 
Mullekin tuli mieleen että varmaan käy läpi päivän tapahtumia? Katsooko hän esim telkkaria?

Tuon ikäiset kun eivät vielä kuitenkaan ymmärrä paljoa, eikä osaa oikein käydä asioita keskustelemalla läpi vanhempien kanssa. Olen huomannut tässä ihan omassa lähipiirissä että moni antaa katsoa jo vaikka mitä piirrettyjä (lapset siinä 1.5-2 v) ja jotkut heistä nukkuvat aika huonosti. Uskon että se saattaa pitkälti juuri liittyä tuohon tv:n katseluun, kun eivät osaa vielä kertoa näkemäänsä eikä aikuiset luonnollisestikaan pysty vielä selittämään mitä he näkevät jne.?

Toki varmasti myös mielikuvitus kehittyy kovasti tuon ikäisellä, joten voi olla vaikea ymmärtää mitä pikkuinen miettii ja saa olon levottomaksi iltaisin?

Mutta kuten moni asia, tuo on varmasti jokin vaihe joka menee sitten ohi. Työlästähän se tietysti on, mutta ehkä kannattaa miettiä mitä kaikkea lapsi on kokenut päivän aikana?

 
åippykkä
meillä ikivanha perintösänky joten siihen lisälaitojen laittto varmaan vaikeaa?
vai onko ne sellaisia mitkä käy kaikiin, kun mulla ei kokemuksia?
ja telkkua meidän poistu katsoo ehkä 1-2 krt / vko ja silloinkin lastenohelman eli käytännössä Franklin tai pikkukakkonen eli siitä on vielä useita tunteja nukkumaan menoon.
ja meillä suljetaan telkku 19.oo siksi aikaa kunnes poitsu viedään yläkertaan omaanhuoneeseensa ja jonne äänet eivät kuulu.
mä alan olee jo aikapuhki kun oon tottunut itsekkin menee ajois nukkuuu, kun aamutyö vuoroni alkaa jo klo 6 ( pojan vie hoitoon isänsä vasta 9 )ELI KAIKKI LISÄVINKIT TERVETULLEITA!!!
 
Meillä neiti alkoi hiippailemaan pois sängystään kuukausi pari sitten, on nukkunut omassa lastensängyssään nyt jotain 3 kk. Omassa huoneessaan on nukkunut jo 1,5 vuotta. Tyttö siis 1v8kk. Meillä neiti puheli, nousi pystyyn, heitteli kaikki tavaransa ja lopulta aina nousi pois sängystä ja tätä rumbaa jatkui noin tunnin. Sitten isä keksi että jääkin tytön huoneen ulkopuolelle ja heti kun kuulee että tyttö on tulossa sängystä pois niin sitten menee heti huoneeseen ja laittaa tytön takaisin sänkyyn. Tuota ollaan tehty muutamana iltana ja edellisiltana tarvitsi enää viedä tyttö kolmesti takaisin sänkyyn ja eilen illalla kahdesti. Eli ei kestänyt enää kuin reilut 10 min nukutus. Ennen siis tätä sängystäpoisnousu rumbaa neiti jäi aina nätisti itsekseen nukahtamaan. Koittakaapa tuota vaikka ekoina iltoina joutuisitte muutaman kerran tekemäänkin niin eiköhän lapsi pian tajua ettei auta vaikka yrittää tulla sängystä pois vaan sinne takaisin kuitenkin heti joutuu :)
 
Meille jäädään lastenhuoneeseen kunnes kuopus nukahtaa, joko istutaan sängyn vierellä tai maataan lattialla ja komennetaan pää tyynyyn jos yrittää nousta. isommat (3v ja 5v) jäävät vielä samaan huoneeseen odottamaan omaa unen tuloa kun kuopus (1v1kk) nukahtaa ja aikuinen lähtee.
 
åippykkä
olen jo kokeillu sekä huoneessa patjalla makaamista , että oven takana vahtimista, mun eikä iskänkää auktoriteetti enää riitä vaan poika pistää kukkuu leikiks molemmissa tapauksissa. eli kurkkii sängystään päätänostamalla ja hihittää kun näkee meidät.
ja holdingia koeilin kansa mut siitä tuli vaan itku ja hammastenkiristys.
otin nyt sit jo matkasängynkin pos 1 viikon kokeilun jälkeen ja laitoin toissa iltana pojan valjaisiin samaan tapaan kuin nukkuisi vaunuissa ja se nyt vihdoin tehosi...tänään nukutus kesti vain 20 min (ilman minkään laista itkua) ja sitten tietysti valjaat pois sängystä lopuksi yöksi! ( tän neuvon sain yhdeltä adhd lapsen äidiltä jonka poika nyt jo 6 v)
et jospa tää tästä ?!
 

Yhteistyössä